Μπορεί η ελληνόκτητη ναυτιλία
να αποτελέσει μοχλό αύξησης της απασχόλησης σε μια χρονική συγκυρία
κατά την οποία η ανεργία αποτελεί ένα από τα βασικότερα κοινωνικά και
οικονομικά προβλήματα της χώρας. Η απάντηση που δόθηκε χθες από τους
ανθρώπους του χώρου, τους επιχειρηματίες αλλά και επιστημονικούς φορείς
στο πλαίσιο του 2ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής με τίτλο "4
προκλήσεις για τη ναυτιλία, απασχόληση, περιβάλλον, χρηματοδότηση, ναυτιλιακό κέντρο Πειραιά", είναι σαφώς καταφατική.
Χαρακτηριστική ήταν η πρόσκληση του
Παναγιώτη Τσάκου, ιδρυτή του ομώνυμου ομίλου, ο οποίος ανέφερε ότι
υπάρχουν σημαντικές ανάγκες για μεσαίο και κατώτερο προσωπικό, που
μπορεί να καλυφθούν από Έλληνες, αρκεί βεβαίως να τελεσφορήσουν οι
διαπραγματεύσεις για τη διαμόρφωση κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου με
την ΠΝΟ. "Χρειαζόμαστε Έλληνες, οι σχολές είναι περιορισμένες και
παράγουν τους μισούς από όσους χρειαζόμαστε". "Αναζητούμε λύση για να
αυξηθεί ο αριθμός των Ελλήνων στα πλοία και υπάρχουν διαπραγματεύσεις με
το υπουργείο και την ΠΝΟ να υπάρξει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο να
μπορούμε να παίρνουμε Έλληνες στα μεσαία και κατώτερα πληρώματα, δηλαδή
καμαρότους, λοστρόμους κλπ. Το προσωπικό αυτό θα χρειαστεί να δουλέψει
για 2 χρόνια σαν "τζόβενα" ή καθαριστές ή βοηθοί καμαρότοι για να πάρουν
μια οργανική θέση ναύτη που θα αμείβεται με 1400 ευρώ. Αυτό που λέμε
είναι να βρούμε και να προετοιμάσουμε νέους ναυτικούς, που είναι
πρόθυμοι να περάσουν 2 χρόνια με κατώτερο μισθό" σημείωσε ο κ. Τσάκος.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι το μεγαλύτερο
περιουσιακό στοιχείο της ναυτιλίας είναι οι Έλληνες ναυτικοί,
υπενθυμίζοντας ότι στο παρελθόν με λιγότερα πλοία είχαμε περισσότερους
ναυτικούς. "Η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να πρωτεύει στα διεθνή
ναυτιλιακά δρώμενα, εφόσον έχουμε ανθρώπους να την υπηρετούν και οι
άνθρωποι είναι οι άνθρωποι των πλοίων και όσο αυτοί λιγοστεύουν τόσο
φτωχαίνουμε" ανέφερε ο Π. Τσάκος.
Χάθηκαν θέσεις εργασίας με τα Capital Controls
Ανάλογα με το επίπεδο της ναυλαγοράς στην Ελλάδα εισρέουν από 13 έως 19 δις ετησίως που δημιουργούν από 200 έως 300 χιλιάδες θέσεις εργασίας ανέφερε ο πρόεδρος του ναυτικού Επιμελητηρίου Γ. Γράτσος, ο οποίος επισήμανε ότι με τα Capital Controls εισρέουν σημαντικά λιγότερα κεφάλαια και συνακόλουθα έχουν μειωθεί και οι θέσεις εργασίας. "Εάν καταφέρουμε να γίνουμε ελκυστικοί ως προορισμός και αναπτυσσόμασταν ως ναυτιλιακό κέντρο θα δημιουργούσαμε πολύ περισσότερες θέσεις εργασίας. Είμαστε πολλά ναυτιλιακά γραφεία αλλά ναυτιλιακό κέντρο δεν είμαστε", ανέφερε ο Γ. Γράτσος.
Ανάλογα με το επίπεδο της ναυλαγοράς στην Ελλάδα εισρέουν από 13 έως 19 δις ετησίως που δημιουργούν από 200 έως 300 χιλιάδες θέσεις εργασίας ανέφερε ο πρόεδρος του ναυτικού Επιμελητηρίου Γ. Γράτσος, ο οποίος επισήμανε ότι με τα Capital Controls εισρέουν σημαντικά λιγότερα κεφάλαια και συνακόλουθα έχουν μειωθεί και οι θέσεις εργασίας. "Εάν καταφέρουμε να γίνουμε ελκυστικοί ως προορισμός και αναπτυσσόμασταν ως ναυτιλιακό κέντρο θα δημιουργούσαμε πολύ περισσότερες θέσεις εργασίας. Είμαστε πολλά ναυτιλιακά γραφεία αλλά ναυτιλιακό κέντρο δεν είμαστε", ανέφερε ο Γ. Γράτσος.
Από την πλευρά του ο Λεωνίδας
Δημητριάδης Ευγενίδης, πρόεδρος του ιδρύματος Ευγενίδου, χαρακτήρισε
εφικτό τον στόχο για 25 – 30 χιλιάδες Έλληνες ναυτικούς αρκεί να χτιστεί
η εμπιστοσύνη. Ο ίδιος τόνισε ότι είναι απαραίτητη η σωστή εκπαίδευση
για την αύξηση της απασχόλησης στη ναυτιλία, που θα συνεισφέρει και στο
ασφαλιστικό με δεδομένο ότι το οργανικό έλλειμμα του ΝΑΤ για το 2016
αναμένεται να φτάσει στα 952 εκατ. ευρώ. Ο Λ. Δημητριάδης – Ευγενίδης
αναφέρθηκε επίσης στα προβλήματα της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης όπως
το κτιριακό και ο ελλιπής εξοπλισμός
Η ναυτιλία μπορεί να προσφέρει πάνω από
300.000 θέσεις εργασίας στη θάλασσα και στη στεριά, εκτίμησε από την
πλευρά του επικαλούμενος μελέτη του ΙΟΒΕ, ο επίκουρος καθηγητής του ΕΜΠ,
Άγγελος Τσακανίκας.
Η περιβαλλοντική πρόκληση
Το μεγαλύτερο θέμα για τη ναυτιλία είναι ότι καλείται να υιοθετήσει ρυθμίσεις, οι οποίες ωστόσο δεν εφαρμόζονται καθολικά αλλά περιφερειακά, με την ευρωπαϊκή γραφειοκρατία να πρωτοστατεί, ανέφερε ο αντιπρόεδρος της ECSA (European Community Shipowners Association) Πάνος Λασκαρίδης.
Το μεγαλύτερο θέμα για τη ναυτιλία είναι ότι καλείται να υιοθετήσει ρυθμίσεις, οι οποίες ωστόσο δεν εφαρμόζονται καθολικά αλλά περιφερειακά, με την ευρωπαϊκή γραφειοκρατία να πρωτοστατεί, ανέφερε ο αντιπρόεδρος της ECSA (European Community Shipowners Association) Πάνος Λασκαρίδης.
Ο Π. Λασκαρίδης σημείωσε ότι η ναυτιλία
αντιμετωπίζει προκλήσεις από πραγματικά προβλήματα όπως η κλιματική
αλλαγή, γύρω από τα οποία ωστόσο συσπειρώνονται διάφορα συμφέροντα
αμφίβολης προαίρεσης και πρόθεσης.
Η ναυτιλία αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να
συνεισφέρει στην παγκόσμια προσπάθεια για τη μείωση των εκπομπών με
μετρημένο σώφρονα τρόπο χωρίς πανικούς και υστερίες, τόνισε ο
αντιπρόεδρος της ECSA ξεκαθαρίζοντας ότι εάν κληθεί η ναυτιλία να
συνεισφέρει στη μείωση των εκπομπών θα συμμετάσχει μόνο μέσω εργαλείων
σχεδιασμένων για την αγορά MBI (market based instruments) και όχι στο
ETS (ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων) που θα καταλήξει να είναι ένας
επιπλέον φόρος.
Από την πλευρά του το στέλεχος της ΓΔ
Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Φώτης Καραμήτσος εκτίμησε ότι θα
πρέπει ο κλάδος της ναυτιλίας να ενώσει τις δυνάμεις του, "ώστε να
έχουμε μια πιο ευρωπαϊκή παρά μια εθνική οπτική στην αντιμετώπιση των
θεμάτων της ναυτιλίας όπως συνέβη και στην περίπτωση των
αερομεταφορών".
Οι περιβαλλοντικές υποχρεώσεις δεν
πρέπει να αντιμετωπίζονται ως εμπόδιο αλλά ως ευκαιρία, ήδη ο κλάδος
εμφανίζει χαμηλές εκπομπές αλλά υπάρχουν περιθώρια προόδου, πρόσθεσε ενώ
υποστήριξε ότι οι οδηγίες για την κρατική ενίσχυση στις θαλάσσιες
μεταφορές είναι κρίσιμες για την ανταγωνιστικότητα του κλάδου. Η ΕΕ θα
συνεχίσει την πολιτική για καθαρές τεχνολογίες μείωση εκπομπών
μεγαλύτερη ασφάλεια
Ο γενικός διευθυντής της Anange Maritime
Services Γιάννης Πλατσιδάκης ωστόσο, σχολίασε ότι οι κώδικες και οι
ρυθμίσεις που υπάρχουν στην Ευρώπη δεν υπάρχουν σε άλλες περιοχές και
αγορές, προσθέτοντας ότι αποτελεί απαρέγκλιτη πολιτική της παγκόσμιας
ναυτιλίας η εφαρμογή των κανόνων, αλλά αυτή η εφαρμογή θα πρέπει να
γίνεται από όλους. Οι κανονισμοί καλοδεχούμενοι αλλά πρέπει να έχουν
προϋποθέσεις, πρέπει να συζητάμε πιο νωρίς και να συμμετέχουμε στην
προετοιμασία. Ο Γ. Πλατσιδάκης τόνισε ότι με μερίδιο 17% στην παγκόσμια
ναυτιλία, η ελληνόκτητη ναυτιλία έχει γίνει πλέον συστημικός παράγοντας
στην παγκόσμια βιομηχανία του κλάδου.
Ακτοπλοΐα - Κρουαζιέρα
Στα προβλήματα που παρουσιάζει το 86% των ελληνικών λιμανιών αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης σημειώνοντας ότι τα λιμάνια θα αποτελέσουν σοβαρό παράγοντα αρνητικών εξελίξεων στην Ακτοπλοΐα. "Ήδη έχουμε διαπιστώσει ότι με τα υφιστάμενα λιμάνια κάθε περαιτέρω εξέλιξη και βελτίωση των Ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών δεν είναι δυνατή" τόνισε ο Μ. Σακέλλης, σημειώνοντας τη διαχρονική αδιαφορία της πολιτείας για την εξυπηρέτησης της ακτοπλοΐας στα λιμάνια των νησιών. Παράλληλα ο Μ. Σακέλλης ανέφερε ότι η διακριτική μεταχείριση από πλευράς κράτους στρεβλώνει τον ανταγωνισμό αεροπορικών και θαλάσσιων συγκοινωνιών.
Στα προβλήματα που παρουσιάζει το 86% των ελληνικών λιμανιών αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Μιχάλης Σακέλλης σημειώνοντας ότι τα λιμάνια θα αποτελέσουν σοβαρό παράγοντα αρνητικών εξελίξεων στην Ακτοπλοΐα. "Ήδη έχουμε διαπιστώσει ότι με τα υφιστάμενα λιμάνια κάθε περαιτέρω εξέλιξη και βελτίωση των Ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών δεν είναι δυνατή" τόνισε ο Μ. Σακέλλης, σημειώνοντας τη διαχρονική αδιαφορία της πολιτείας για την εξυπηρέτησης της ακτοπλοΐας στα λιμάνια των νησιών. Παράλληλα ο Μ. Σακέλλης ανέφερε ότι η διακριτική μεταχείριση από πλευράς κράτους στρεβλώνει τον ανταγωνισμό αεροπορικών και θαλάσσιων συγκοινωνιών.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της Ένωσης
Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θ. Κόντες σημείωσε ότι
τα γεγονότα και η αναταραχή στην Τουρκία θα έχει μόνο βραχυπρόθεσμα
οφέλη αφού μακροπρόθεσμα υπάρχει κίνδυνος για την ευρύτερη περιοχή της
Ανατολικής Μεσογείου, λόγω του κινδύνου να αποσυρθούν πλοία από τις
μεγάλες εταιρείες που κάνουν από τώρα τον προγραμματισμό τους σε βάθος
χρόνου.
----------------------------------------------------
Πηγή: capital.gr-Χάρης Φλουδόπουλος
----------------------------------------------------
----------------------------------------------------