Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2017

Επίκαιρη ερώτηση για τη ρύπανση από τη βύθιση Δ/Ξ στη Σαλαμίνα

Επίκαιρη ερώτηση για την ρύπανση που προκλήθηκε στην ευρύτερη περιοχή του Σαρωνικού από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», κατέθεσε ο Βουλευτής  ΝΔ Α΄ Πειραιώς & Νήσων και αναπληρωτής Τομεάρχης Περιβάλλοντος Κώστας Κατσαφάδος. 

Στην ερώτησή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, ο κ. Κατσαφάδος επισημαίνει την τεράστια οικολογική και οικονομική ζημία που προκλήθηκε στην περιοχή, δεδομένου ότι η διαρροή μαζούτ πήρε μεγάλες διαστάσεις φθάνοντας ακόμα και στην περιοχή της Πειραϊκής, ενώ αναφέρει ότι εγείρονται ερωτήματα για το κατά πόσο οι αρμόδιοι φορείς ενεργοποιήθηκαν εγκαίρως για τον περιορισμό των συνεπειών της περιβαλλοντικής καταστροφής.

Ο αναπληρωτής Τομεάρχης Περιβάλλοντος, εκτός από τις βαριές περιβαλλοντικές συνέπειες, αναφέρεται και στις επιπτώσεις που έχει η ρύπανση στους επαγγελματίες της περιοχής που είδαν τις παραλίες και τα καταστήματά τους να ερημώνουν. 
Ο κ. Κατσαφάδος κάνει λόγο για έλλειψη συντονισμού και σχεδιασμού από τους αρμόδιους φορείς και ερωτά, μεταξύ άλλων, τον αρμόδιο Υπουργό:

- για ποιο λόγο δεν εφαρμόστηκε άμεσα ο κεντρικός σχεδιασμός αντιμετώπισης εκτάκτων περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης;
-πώς το Δ/Ξ «Αγία Ζώνη», ενώ είχε επιθεωρηθεί και πιστοποιηθεί ως αξιόπλοο, εντούτοις βυθίστηκε σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα και δίπλα από τις ακτές, εκθέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές;
-γιατί δε χρησιμοποιήθηκαν περισσότερες ομάδες απορρύπανσης, προκειμένου να προλάβουν την εξάπλωση του μαζούτ;
- ποιος θα αποζημιώσει κατοίκους και επαγγελματίες για την καταστροφή που υπέστησαν;

Αξίζει να σημειωθεί, ότι εκ μέρους της ΝΔ, o Βουλευτής και αντιπρόεδρος της Ειδικής Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής Νότης Μηταράκης, έχει ήδη ζητήσει την έκτακτη σύγκληση της Επιτροπής Περιβάλλοντος. 



Η ερώτηση του κ. Κώστα Κατσαφάδου έχει ως εξής: 

« Κύριε Υπουργέ,
Με αφορμή τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη», που μετέφερε 2.570 τόνους βαρέων πετρελαιοειδών, στην περιοχή νοτιοδυτικά της βραχονησίδας Αταλάντης την περασμένη Κυριακή, εγείρονται ερωτήματα κατά πόσο οι αρμόδιοι φορείς ενεργοποιήθηκαν εγκαίρως για τον περιορισμό των συνεπειών τέτοιων σοβαρών συμβάντων, αλλά κυρίως την πρόληψη παρόμοιων ατυχημάτων που έχουν ως αποτέλεσμα την περιβαλλοντική καταστροφή της περιοχής. 

Η οικολογική και οικονομική ζημία για την περιοχή είναι τεράστια, καθώς η διαρροή καυσίμων πήρε μεγάλες διαστάσεις, φθάνοντας στη Σαλαμίνα, αλλά και τη Πειραϊκή, με συνέπεια όλες οι ακτές της ανατολικής πλευράς να έχουν γεμίσει μαζούτ και η κατάσταση για τους κατοίκους να είναι αποπνικτική. Και φυσικά, η ρύπανση πέρα από βαριές περιβαλλοντικές συνέπειες, επιφέρει και οικονομικές στους επαγγελματίες της περιοχής που βλέπουν παραλίες και καταστήματα να ερημώνουν. 

Επειδή το ζήτημα δεν είναι να προκληθεί ένα ατύχημα και κατόπιν να τρέχουμε να προλάβουμε μια οικολογική καταστροφή, η οποία τις περισσότερες φορές αφήνει περιβαλλοντικό αποτύπωμα μη αναστρέψιμο, 
Επειδή όταν γίνει ένα ατύχημα, όπως αυτό, θα πρέπει οι ενέργειες από τους αρμόδιους φορείς να είναι αμεσότατες, σχεδιασμένες και συντονισμένες,
Επειδή το να επιβληθεί μια τιμωρία στους υπεύθυνους αποτελεί ένα μέτρο κατασταλτικό, αλλά η καταστροφή στο περιβάλλον έχει ήδη γίνει,  

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1.                Εφόσον υπάρχει κεντρικός σχεδιασμός αντιμετώπισης εκτάκτων περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης και έλεγχος της διαχείρισης και διάθεσης των απορριμμάτων και λυμάτων για ποιο λόγο δεν εφαρμόστηκε άμεσα; Επίσης, διαφαίνεται πως υπήρξαν ολιγωρίες, παραλείψεις και εγκληματικές αμέλειες που οδήγησαν στη φυσική καταστροφή ακτών της Σαλαμίνας και προσβολή ακτών της Πειραϊκής, περιοχών μεγάλης ευαισθησίας. Ποιος θα αποζημιώσει κατοίκους και επαγγελματίες για την καταστροφή που υπέστησαν;

2.                Πώς το Δ/Ξ «Αγία Ζώνη», ενώ είχε επιθεωρηθεί και πιστοποιηθεί ως αξιόπλοο, εντούτοις βυθίστηκε σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα και δίπλα από τις ακτές, εκθέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές; Ποιος ευθύνεται γι’ αυτό; Γιατί δεν χρησιμοποιήθηκαν περισσότερες ομάδες απορρύπανσης, προκειμένου να προλάβουν την εξάπλωση του μαζούτ; Έχει ξεκινήσει η διαδικασία απόδοσης ευθυνών για την εξάπλωση της κηλίδας; Υπάρχουν κι άλλα τέτοια πλοία που μπορούν να μετατραπούν σε οικολογικές βόμβες;


Πειραιάς 13 Σεπτεμβρίου 2017

Ο ερωτών Βουλευτής                                                                                                                        
Κώστας Κατσαφάδος
Βουλευτής Α’ Πειραιώς & Νήσων