Τρίτη, 14 Φεβρουαρίου 2017

ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΣΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Ερώτηση στους Υπουργούς Οικονομίας, Ανάπτυξης &Τουρισμού και Οικονομικών κατέθεσε ο Βουλευτής ΝΔ Α΄ Πειραιώς και Νήσων Κώστας Κατσαφάδος για τις αυξήσεις στις τιμές των  καυσίμων.

Χαρακτηρίζοντας πρωτοφανή για τη χώρα μας την αύξηση της βενζίνης, ο κ. Κατσαφάδος θεωρεί ότι οι συνέπειες πλήττουν σοβαρά το οικογενειακό εισόδημα, την παραγωγή, αλλά και την ανταγωνιστικότητα πολλών κλάδων της οικονομίας. Όπως επισημαίνει, στα νησιά η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη με την τιμή της βενζίνης να εκτοξεύεται ακόμα και στο  1,798€ στα Κύθηρα και στο 1,759€ στις Σπέτσες.

 
« Δυστυχώς η Κυβέρνηση, προκειμένου να πετύχει τους στόχους για τα πλεονάσματα επέλεξε να υπερφορολογήσει τα καύσιμα, διακυβεύοντας όμως έτσι, την ίδια στιγμή, τους στόχους για ανάπτυξη. Επιπλέον, η αύξηση των φόρων επέφερε μάλλον αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα, με πτώση στην κατανάλωση καυσίμων κίνησης, όπως δείχνουν τα στοιχεία του πρώτου 20ήμερου του έτους -με την αγορά να εκτιμά πως η πτωτική τάση θα συνεχιστεί- αλλά και αύξηση του λαθρεμπορίου», επισημαίνει στην ερώτησή του ο κ. Κατσαφάδος.

Ο Βουλευτής ερωτά, μεταξύ άλλων, τους αρμόδιους Υπουργούς εάν θα υπάρξει μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης καυσίμων, αλλά και με ποιον τρόπο πρόκειται να ελέγξει την κατακόρυφη αύξηση των καυσίμων και του λαθρεμπορίου. 

Το κείμενο της ερώτησης του κ. Κατσαφάδου έχει ως εξής: 

«Στην πρώτη τετράδα των χωρών με τον υψηλότερο ειδικό φόρο στη βενζίνη βρίσκεται η Ελλάδα, με βάση τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η τιμή των υγρών καυσίμων στη χώρα μας είναι πολύ ακριβότερη κι από χώρες με πολύ μεγαλύτερο κατά κεφαλήν ΑΕΠ, όπως είναι η Γερμανία, η Γαλλία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Αυστρία και η Κύπρος. Μάλιστα, η επιβάρυνση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη λόγω του συντελεστή ΦΠΑ 23% στη χώρα μας, όταν στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες της ΕΕ, οι συντελεστές ΦΠΑ κυμαίνονται σε ποσοστά πολύ χαμηλότερα από την Ελλάδα. 

Είναι εντυπωσιακό πως με τιμή διυλιστηρίου για την αμόλυβδη στα 0,341 ευρώ το λίτρο, η μέση τελική τιμή στην αντλία διαμορφώνεται σε περίπου 1,35 ευρώ, ενώ οι φόροι αντιπροσωπεύουν το 66,7% ή 0,90 ευρώ το λίτρο. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που η πτώση των τιμών αργού πετρελαίου και προϊόντων, δεν γίνεται ιδιαίτερα αισθητή στον τελικό καταναλωτή. Εκτός όμως από την υπερφορολόγηση, η τιμή των υγρών καυσίμων επιβαρύνεται και με τις υψηλότερες τιμές, σε σχέση με άλλες χώρες, οι οποίες διαμορφώνονται από εμπορικό κύκλωμα.

Η ανεπίσημη αιτιολογία για την υψηλότερη τιμή προ φόρων, έχει να κάνει κυρίως με το υψηλό κόστος διαχείρισης στη διακίνηση καυσίμων, λόγω των πολλών νησιών, αλλά και της έλλειψης ή εμποδίων στη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων (δεξαμενών) στα νησιά, με αποτέλεσμα ο εφοδιασμός να επιβαρύνεται υπέρμετρα.

Δυστυχώς η Κυβέρνηση, προκειμένου να πετύχει τους στόχους για τα πλεονάσματα επέλεξε να υπερφορολογήσει τα καύσιμα, διακυβεύοντας όμως έτσι, την ίδια στιγμή, τους στόχους για ανάπτυξη. Οι συνέπειες, από την πρωτοφανή, για τη χώρα μας, αύξηση-ρεκόρ της βενζίνης και μάλιστα σε συνθήκες βαθιάς ύφεσης, πλήττει σοβαρά την παραγωγή, το οικογενειακό εισόδημα, όπως και τη ανταγωνιστικότητα πολλών κλάδων της οικονομίας. 

Στα δε νησιά μας, η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη, με την τιμή της αμόλυβδης να αγγίζει π.χ. στα Κύθηρα το 1,798€ και στις Σπέτσες 1,759€. Επιπλέον, η αύξηση των φόρων επέφερε μάλλον αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα, με πτώση στην κατανάλωση καυσίμων κίνησης, όπως δείχνουν τα στοιχεία του πρώτου 20ήμερου του έτους -με την αγορά να εκτιμά πως η πτωτική τάση θα συνεχιστεί- αλλά και αύξηση του λαθρεμπορίου.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1. Προτίθεται να λάβει πρωτοβουλίες, προκειμένου να σταματήσει τη συνεχόμενη άνοδο της τιμής της βενζίνης και να στοχεύσει σε μια δίκαιη και αποτελεσματική τιμολόγηση της βενζίνης στην ελληνική οικονομία; 

2. Πώς τεκμηριώνει τις σημερινές τιμές πετρελαιοειδών προϊόντων; Είναι εύλογες και προσιτές  για τους Έλληνες φορολογούμενους;

3. Θα υπάρξει μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης καυσίμων, αφού ήδη πολλοί καταναλωτές έχουν πληγεί οικονομικά τόσο από τον πληθωρισμό και την ακρίβεια, όσο και από την ανεργία και εφόσον τελικά η αύξηση αυτού φαίνεται να προκαλεί απώλεια φόρων;

4. Με τι τρόπο πρόκειται να ελέγξει την κατακόρυφη αύξηση των καυσίμων και του λαθρεμπορίου; Πόσοι έλεγχοι έχουν διεξαχθεί από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) το τελευταίο εξάμηνο και με τι αποτελέσματα; 

4. Επαρκούν τα κλιμάκια ελέγχων για όλη την Ελληνική επικράτεια, τόσο για την ορθή λειτουργία των πρατηρίων, όσο και για την αισχροκέρδεια κάποιων επιτήδειων πρατηριούχων;

Πειραιάς 14 Φεβρουαρίου 2017

Ο Ερωτών Βουλευτής                    
Κώστας Κατσαφάδος
Βουλευτής Α’ Πειραιώς & Νήσων