«Αντάρτικο» στα νέα προγράμματα σπουδών των Θρησκευτικών
έχει κηρύξει μερίδα θεολόγων, οι οποίοι αρνούνται να τα εφαρμόσουν
επικαλούμενοι συνειδησιακά ζητήματα. «Ισχυρίζονται πως η εφαρμογή τους
αποτελεί... αμαρτία», τονίζουν χαρακτηριστικά πηγές από τον χώρο της
εκπαίδευσης, εκτιμώντας ότι το ποσοστό των αντιδρώντων είναι περί το 10%
σε σχολεία της Αθήνας έως και 30% στην περιφέρεια.
Το
ζήτημα προκαλεί «πονοκέφαλο» στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο ετοιμάζει
νέα προσωρινά βιβλία Θρησκευτικών που θα διανεμηθούν στους μαθητές από
την επόμενη σχολική χρονιά και αναμένει την απόφαση του ΣτΕ όπου έχουν
προσφύγει ο μητροπολίτης Πειραιώς, Σεραφείμ, η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων
και γονείς ζητώντας την ακύρωση των νέων προγραμμάτων σπουδών ως
αντισυνταγματικά.
Ειδικότερα, μετά την ανακωχή μεταξύ κυβέρνησης
και Εκκλησίας για το μάθημα των Θρησκευτικών, το τοπίο στα σχολεία είναι
«θολό», αφού εφαρμόζονται τα νέα προγράμματα σπουδών αλλά
χρησιμοποιούνται τα παλιά βιβλία, πολλές φορές μάλιστα από φωτοτυπίες.
Καθώς δε, η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί και την επόμενη
σχολική χρονιά, πληροφορίες της «ΗτΣ» αναφέρουν ότι Επιτροπή
Εμπειρογνωμόνων κάνει αγώνα δρόμου για να ετοιμάσει, έως τα μέσα
Φεβρουαρίου, τα νέα προσωρινά βιβλία - τετράδια εργασιών που θα
διανεμηθούν στους μαθητές.
Με
βάση τις ίδιες πηγές, τα νέα βιβλία θα διατηρούν τον ορθόδοξο χαρακτήρα
του μαθήματος καθώς θα περιλαμβάνουν, σε ποσοστό έως και 80%, κείμενα
από την Αγία Γραφή. Πρόκειται για μια «σολομώντεια» λύση στην οποία
κατέληξε η κυβέρνηση μέχρις ότου συγγραφούν τα οριστικά βιβλία των
Θρησκευτικών στα οποία θα έχει λόγο και η Εκκλησία.
Θα πρέπει να
σημειωθεί ότι τα νέα προγράμματα σπουδών στα Θρησκευτικά, όπως και σε
όλα τα μαθήματα δεν προβλέπουν τη χρήση βιβλίων από τους μαθητές, αλλά
φακέλων υλικού. Καθώς όμως φαίνεται πως η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να
συγκρουστεί με την Εκκλησία, θα προχωρήσει τελικώς στην προκήρυξη
συγγραφής νέων βιβλίων. Στη διαδικασία αυτή, όπως έχει συμφωνηθεί μεταξύ
του πρωθυπουργού και του αρχιεπισκόπου, θα ληφθούν υπόψιν οι προτάσεις
της Εκκλησίας. Σύμφωνα με τον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας της
Ελλάδος, η Εκκλησία έχει το δικαίωμα να ελέγξει για τη δογματική
ορθότητα αυτών που αναφέρονται στα βιβλία. Το δικαίωμα αυτό, βεβαίως,
έχει και κάθε άλλο θρήσκευμα στην Ελλάδα.
Το «αντάρτικο»
Στο μεταξύ, ωστόσο, στα σχολεία εκπαιδευτικοί και μαθητές προσπαθούν να προσαρμοστούν με τα νέα δεδομένα στη διδασκαλία του μαθήματος. Οι περισσότεροι θεολόγοι έχουν προχωρήσει στην εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών -μάλιστα μεταξύ αυτών υπάρχουν και ιερείς θεολόγοι- αλλά υπάρχει και ένα ποσοστό το οποίο σε σχολεία της περιφέρειας φθάνει έως το 30% που επικαλούνται συνειδησιακά ζητήματα και αντιδρούν.
Στο μεταξύ, ωστόσο, στα σχολεία εκπαιδευτικοί και μαθητές προσπαθούν να προσαρμοστούν με τα νέα δεδομένα στη διδασκαλία του μαθήματος. Οι περισσότεροι θεολόγοι έχουν προχωρήσει στην εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών -μάλιστα μεταξύ αυτών υπάρχουν και ιερείς θεολόγοι- αλλά υπάρχει και ένα ποσοστό το οποίο σε σχολεία της περιφέρειας φθάνει έως το 30% που επικαλούνται συνειδησιακά ζητήματα και αντιδρούν.
«Το
μάθημα έχει ως σκοπό τη διαμόρφωση της παιδαγωγικής καλλιέργειας του
παιδιού. Δεν έχει να κάνει με το θρήσκευμά του. Άρα, δεν μπορεί από τους
θεολόγους να τίθεται ηθικό δίλημμα. Εκτός κι αν έχουν την αίσθηση ότι
ρόλος τους είναι η κατήχηση. Αλλά αν αυτό συμβαίνει, τότε ήδη είναι
παράνομοι», αναφέρουν πηγές από τον χώρο της εκπαίδευσης. Εκτιμούν δε,
ότι τα συνειδησιακά ζητήματα αποτελούν άλλοθι και πως πίσω από την
αντίδραση των θεολόγων κρύβεται η δυσκολία τους να προσαρμοστούν στο νέα
δεδομένα της διδασκαλίας του μαθήματος. Τα νέα προγράμματα δίνουν
μεγάλη ελευθερία στον εκπαιδευτικό να επιλέξει τον τρόπο μετάδοσης της
γνώσης ανάλογα με το ποια τάξη έχει απέναντί του, κάνοντας έτσι τη
διδασκαλία από την έδρα να αποτελεί «παρελθόν».
Βεβαίως, θα
πρέπει να σημειωθεί ότι οι θεολόγοι είναι ανοχύρωτοι μπροστά σε όλες
αυτές τις αλλαγές, καθώς ενώ τα νέα προγράμματα σπουδών εφαρμόζονται στα
σχολεία, οι ίδιοι δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει προγράμματα επιμόρφωσής.
Νέο «μέτωπο» με τις «έμφυλες ταυτότητες»
Οι μαθητές θα πραγματοποιούν ενημερωτικές δράσεις για την ομοφοβία και την τρανφοβία
Οι μαθητές θα πραγματοποιούν ενημερωτικές δράσεις για την ομοφοβία και την τρανφοβία
Κι
ενώ η ισορροπία στις σχέσεις μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της
Εκκλησίας για το μάθημα των Θρησκευτικών παραμένει εύθραυστη, νέο
«μέτωπο» ανοίγει με αφορμή τη θεματική εβδομάδα που θα παρακολουθήσουν
οι μαθητές του Γυμνασίου σχετικά με τις «Έμφυλες Ταυτότητες». Στο
πλαίσιο αυτής, οι μαθητές θα πραγματοποιούν ενημερωτικές δράσεις για την
ομοφοβία και την τρανφοβία προκαλώντας την οξύτατη αντίδραση
μητροπολιτών όπως ο Φλωρίνης Θεόκλητος και ο Πειραιώς Σεραφείμ. Ο
τελευταίος, μάλιστα, με εγκύκλιο που απέστειλε στους ναούς της
μητροπολιτικής του περιφέρειας και θα διαβαστεί την Κυριακή 29
Ιανουαρίου, καλεί τους γονείς να υποβάλουν δηλώσεις απαλλαγής των
παιδιών τους από τη θεματική εβδομάδα. Στο πλευρό του, τάχθηκε και ο
βουλευτής των ΑΝΕΛ, Δημήτρης Καμμένος ζητώντας από το υπουργείο Παιδείας
να «παγώσει» την απόφασή του.
«Η δημόσια προβολή της
ομοφυλοφιλίας, εκτός του ότι προσβάλλει τη δημόσια αιδώ και τη
θρησκευτική μας συνείδηση, στέλνει προς τους νέους μηνύματα ανώμαλης
σεξουαλικής συμπεριφοράς και αποτελεί τορπίλη στα θεμέλια της ελληνικής
οικογένειας, αλλά και αιτία ψυχοπαθολογικών διαταραχών στα παιδιά που θα
ανατραφούν από ομοφυλοφιλικά ζεύγη, όπως επιδιώκεται», αναφέρει ο
μητροπολίτης Πειραιώς, Σεραφείμ στην εγκύκλιό του. Χαρακτηρίζει τη
σχετική απόφαση ως «έγκλημα» που επιχειρείται «αυταρχικά και
αντιδημοκρατικά» από την πολιτεία και καλεί τους γονείς να προστατεύσουν
τα παιδιά τους υποβάλλοντας αίτηση απαλλαγής. Ως αιτία για την
απαλλαγή, οι γονείς καλούνται να δηλώσουν ότι «το περιεχόμενο του άξονα
‘Έμφυλες Ταυτότητες’ είναι αντίθετο με τις κοινωνικές μου αντιλήψεις,
τις φιλοσοφικές και θρησκευτικές μου πεποιθήσεις, βάσει των οποίων
διαπαιδαγωγώ το τέκνο μου και επιπλέον προσβάλλει ευθέως το άρθρο 16 του
Συντάγματος». Σε διαφορετική περίπτωση, οι γονείς θα προειδοποιούν με
«αστικές, ποινικές και πειθαρχικές ευθύνες από κάθε υπαίτιο».
------------------------------------------
Πηγή: Ημερησία-Χαρά Καλημέρη
------------------------------------------