Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, ως κεντρικός ομιλητής στο πρώτο Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα «ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΓΑΛΑΖΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ», το οποίο διοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Πειραιά, υπό την αιγίδα και του ΥΝΑΝΠ, παρέθεσε
τους στόχους που έχουν τεθεί από την Ηγεσία του Υπουργείου, ώστε η
Νησιωτικότητα από μειονέκτημα να μετατραπεί σε ουσιαστικό πλεονέκτημα
για την χώρα και ειδικότερα για τους νησιώτες.
Ο Νεκτάριος Σαντορινιός, ευχαρίστησε ιδιαίτερα τους διοργανωτές του συνεδρίου για την πρωτοβουλία τους και σχολίασε πόσο σημαντικό είναι, για όλους όσους επί χρόνια αγωνιούσαν για την Νησιωτικότητα, να βλέπουν πια τα ζητήματα των νησιών να σπάνε το φράγμα της νησιωτικής περιφέρειας και να γίνονται πρωταγωνιστές τόσο στους χώρους των Πανεπιστημίων, όσο και στην Κυβέρνηση και στην ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όπως τόνισε, η
Νησιωτικότητα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της Ελλάδας αν αναλογιστούμε ότι
το 18,7% της συνολικής επιφάνειας του εδάφους αποτελείται από περίπου
2. 5000 νησιά, όπου διαμένουν το 15,1 % του συνολικού εγχώριου
πληθυσμού.
Γι αυτό πρέπει να δούμε σοβαρά την θετική όψη, συμπλήρωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπως τον μοναδικό
φυσικό τους πλούτο και την πολιτιστική τους ταυτότητα, ούτως ώστε να
αποτελέσουν αυτά τα διακριτικά στοιχεία, την βάση για την εφαρμογή
καινοτόμων προγραμμάτων σε αναπτυξιακούς τομείς όπως η πρωτογενής
παραγωγή, ο τουρισμός, η τεχνολογία, η ενέργεια και το περιβάλλον.
Ο Νεκτάριος Σαντορινιός επισήμανε ότι οι
αναπτυξιακές πολιτικές στα νησιά είναι προτεραιότητα αυτής της
κυβέρνησης, γεγονός που εκφράστηκε εμπράκτως με την έναρξη των δύο
αναπτυξιακών προγραμμάτων Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, με αρχικό ποσό
χρηματοδότησης από εθνικούς πόρους τα 50 εκ. ευρώ και με ορίζοντα
υλοποίησης το 2020. Η χρηματοδότηση αφορά δράσεις προστασίας
περιβάλλοντος, κατασκευής βασικών υποδομών, δράσεις αντιμετώπισης της
λειψυδρίας αλλά και δράσεις ενίσχυσης της νησιωτικής
επιχειρηματικότητας. Όπως πρόσθεσε, ως το τέλος του 2017 υπολογίζεται να
προκηρυχθούν τα πρώτα έργα σε 35 μικρούς νησιωτικούς δήμους, με μόνιμο
πληθυσμό έως 3.100 κατοίκους, ενώ στην πρώτη φάση αναμένεται η προκήρυξη
έργων με σχετικά υψηλό βαθμό ωρίμανσης, εκ των οποίων 15 αφορούν κτίρια
και 27 έργα ύδρευσης και αποχέτευσης.
Κατά τη διάρκεια της παρέμβασής του στο Συνέδριο, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στάθηκε, ακόμη, στην διαμόρφωση του ακτοπλοϊκού δικτύου ώστε να γίνει φθηνή, τακτική και αξιόπιστη η ακτοπλοΐα για τους νησιώτες. Για αυτό το λόγο, όπως εξήγησε, έχουν ήδη συγκροτηθεί δύο
ομάδες εργασίας με το σκοπό της μελέτης προτάσεων για την ριζική
αναδιάρθρωση του νόμου για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές (ν2932/2011) και
για τον επανασχεδιασμό του δικτύου ώστε οι ακτοπλοϊκές μεταφορές να
μετατραπούν σε ένα ουσιαστικό δημόσιο αγαθό και όχι εμπορικό προϊόν.
Επιπλέον και
αναφορικά με την υλοποίηση πολιτικών που θα αναβαθμίσουν τις μεταφορές
των νησιών μας και θα δώσουν νέες αναπτυξιακές ευκαιρίες, ο Νεκτάριος
Σαντορινιός αναφέρθηκε στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας που
καθιερώνει την σύσταση Συμβουλίου για της συνδυασμένες μεταφορές και που
επιδιώκει μέσα από την συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των φορέων
της ακτοπλοΐας, των φορέων των αεροπορικών μεταφορών, να υπάρξει ένας
επιτυχής συνδυασμός μεταξύ των μέσων μεταφοράς με το σκοπό της μέγιστης
εξυπηρέτησης των κατοίκων και των επισκεπτών των νησιών.
Ειδικά για το ζήτημα των υδατοδρομίων,
εξήρε ιδιαίτερα τη συνεργασία που έχει αναπτυχθεί μεταξύ του Υπουργείου
Υποδομών και του Υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά με τον εκσυγχρονισμό του
θεσμικού πλαισίου και όπως δήλωσε σύντομα θα είναι γεγονός η λειτουργία
τους.
Τέλος, για το μεταφορικό
ισοδύναμο, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εξήγησε πως
είναι βασική πλευρά της νησιωτικότητας, για αυτό και το Υπουργείο έχει
ήδη ξεκινήσει συνεργασία με πανεπιστημιακούς φορείς που θα καταλήξει σε
συγκεκριμένες προτάσεις σχετικά με την μείωση του κόστους των
μετακινήσεων των επιβατών και εμπορευμάτων.
Ο Υφυπουργός,
εκτιμώντας ότι τα ζητήματα της λειψυδρίας στα νησιά αποτελούν τροχοπέδη
ανάπτυξης, αφιέρωσε ιδιαίτερο μέρος από την ομιλία του για να εξηγήσει
τη στρατηγική του Υπουργείου για το συγκεκριμένο θέμα. Σκοπός μας
είναι, όπως τόνισε, στο άμεσο μέλλον να επιτευχθεί η υδατική αυτονομία
που δικαιούνται να έχουν όλα τα άνυδρα νησιά, με αρχική χρήση μονάδων
αφαλάτωσης. Ενδεικτικό της προσπάθειας που καταβάλλουμε είναι η έναρξη
λειτουργίας μ/α στο νησί της Πάτμου, σε λίγες μόνο μέρες και η οποία θα
αποφέρει κέρδος για το Δημόσιο, πάνω από 80%.
Στα κρίσιμα
θέματα της Ενέργειας των νησιών, όπως ενημέρωσε το σώμα του Συνεδρίου,
επίσης έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Με την συνεργασία του Υπουργείου
Περιβάλλοντος και Ενέργειας, γίνεται προσπάθεια, όπως χαρακτηριστικά
είπε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, είτε για την ενεργειακή διασύνδεση των
νησιών, είτε μέσω της ανάπτυξης ΑΠΕ, να αποκτήσουν τα νησιά ενεργειακή
αυτονομία.
Τέλος, και αναφορικά με την βελτίωση των παροχών Υγείας στα νησιά, ανακοίνωσε την προμήθεια, μέσα
στον επόμενο χρόνο, ειδικά διαμορφωμένων πλωτών μέσων για την διακομιδή
των νησιωτών ασθενών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Άμυνας.
Λίγο πριν
ολοκληρώσει την παρέμβασή του στο Συνέδριο του Πανεπιστημίου Πειραιά, ο
Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, στάθηκε στις πρωτοβουλίες
που λαμβάνονται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε η Νησιωτικότητα να εισαχθεί
σαν βασική πολιτική στον ευρωπαϊκό χάρτη.
Όπως παρατήρησε,
η Συνθήκη της Λισσαβόνας, παρόλο που δίνει έμφαση στην ιδιαίτερη
μέριμνα που πρέπει δίνεται στις νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές,
δυστυχώς δεν έχει ποτέ ως τώρα εφαρμοστεί επί της ουσίας. Για αυτό το
λόγο και θεωρούμε πολύ σημαντική, κατόπιν προσπαθειών και
επιχειρηματολόγησης της Ελληνικής Αντιπροσωπείας, την εισαγωγή της
αναφοράς για την Νησιωτικότητα σε κείμενα συμπερασμάτων της Μαλτέζικης
Προεδρίας και του Συμβουλίου της ΕΕ. Εμείς θα παλέψουμε, τόνισε ο
Νεκτάριος Σαντορινιός, για την δημιουργία ειδικού χρηματοδοτικού πακέτου
για καινοτόμες δράσεις στα νησιά, όπως είναι η έξυπνη διακυβέρνηση, η
κυκλική οικονομία, η ανάπτυξη βιώσιμων τεχνολογιών, κα, αλλά και για το
να λαμβάνονται περισσότεροι δείκτες υπόψη για την κατανομή των πόρων των
διαθρωτικών ταμείων.
----------------------------------------------------------
Πηγή: peiratikoreportaz.blogspot.gr
----------------------------------------------------------