Δευτέρα, 10 Απριλίου 2017

Ευκαιρία για «δεύτερο πτυχίο» στα πανεπιστήμια

«Μπουκέτα» σπουδών με μαθήματα από διαφορετικά τμήματα συναφούς γνωστικού αντικειμένου ετοιμάζονται να προσφέρουν τα ελληνικά πανεπιστήμια. Έτσι, παράλληλα με τις σπουδές στο βασικό τους πτυχίο, οι φοιτητές θα μπορούν να επιλέγουν επιπλέον περί τα 10 μαθήματα άλλου τμήματος προκειμένου να ενισχύσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, ώστε να έχουν πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας.


Οι φοιτητές τμημάτων Ιστορίας και Αρχαιολογίας, για παράδειγμα, θα μπορούν να παρακολουθήσουν έξτρα μαθήματα Φιλολογίας, οι φοιτητές Φυσικής μαθήματα Χημείας ή Μαθηματικών, οι φοιτητές Νομικής μαθήματα Πολιτικών Επιστημών και οι φοιτητές Χρηματοοικονομικής μαθήματα ευρωπαϊκών σχέσεων. Συνεργασίες μπορούν να υπάρξουν, επίσης, μεταξύ των τμημάτων που δεν έχουν συναφές γνωστικό αντικείμενο. Ενδεικτικά, οι φοιτητές τμημάτων Ιστορίας θα μπορούσαν να «πάρουν» μαθήματα Οικονομίας εάν τους ενδιαφέρει ο κλάδος της Οικονομικής Ιστορίας, ακόμη όμως και Μαθηματικών προκειμένου να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους στην Δημογραφική Ιστορία.

Η επιτυχία στις εξετάσεις των μαθημάτων από δεύτερο τμήμα θα συνοδεύεται από Πιστοποιητικό σπουδών, το οποίο θα χορηγείται μόνον εφόσον οι φοιτητές λάβουν το βασικό τους πτυχίο και δεν θα συνεπάγεται πρόσθετα επαγγελματικά δικαιώματα. Πώς, θα μπορούσε άλλωστε, να συμβεί αυτό όταν η χώρα μας δεν έχει καταφέρει ακόμη να λύσει το ζήτημα την κατοχύρωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων για τα μισά τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Μεταξύ αυτών, μάλιστα, είναι και τα τμήματα Φυσικής και Χημείας...

Ευκαιρία για «δεύτερο πτυχίο» στα πανεπιστήμια

Δήλωση Γαβρόγλου
«Στα πανεπιστήμια υπάρχουν στεγανά. Πρέπει, λοιπόν, να βρούμε τρόπους ώστε οι πανεπιστημιακοί να αρχίσουν να μιλούν μεταξύ τους. Τα πανεπιστήμια δεν πρέπει να περιχαρακώνονται, αλλά να ανοίγονται στην κοινωνία και να προσφέρουν στους φοιτητές τους μεγαλύτερες δυνατότητες εκπαίδευσης», τονίζει στην «ΗτΣ» ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου. Και προσθέτει: «Η δυνατότητα που θα δοθεί, για πρώτη φορά, σε φοιτητές εφόσον το επιθυμούν να παρακολουθήσουν και να εξεταστούν, επιπλέον των μαθημάτων του τμήματος εισαγωγής τους, στο 25% των μαθημάτων ενός άλλου συνεργαζόμενου τμήματος είναι πολύ χρήσιμη, διότι σήμερα οι φοιτητές δεν αποκτούν πρόσθετες γνώσεις παρά μόνο αν παρακολουθήσουν μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών ή αν ξαναδώσουν εξετάσεις τις λεγόμενες κατατακτήριες και πάρουν ένα επιπλέον πτυχίο. Θέλω να διαβεβαιώσω ότι δεν θα πειραχθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα. Οι φοιτητές θα παίρνουν το πτυχίο τους κανονικά με τα μαθήματα και τις προδιαγραφές σαν να μην υπήρχε αυτή η διάταξη».

Το υπουργείο Παιδείας αναμένει πλέον από τα ιδρύματα συγκεκριμένες προτάσεις για τις συνεργασίες που μπορούν να κάνουν στη βάση της συνάφειας των επιστημονικών αντικειμένων που θεραπεύουν, ώστε το ίδιο να βοηθήσει στη συνέχεια σε ζητήματα που αφορούν, για παράδειγμα, στη βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής των ιδρυμάτων. «Η νέα ακαδημαϊκή χρονιά θα είναι μια χρονιά προγραμματισμού και συνεννοήσεων ανάμεσα στα τμήματα. Θα αρχίσουμε λίγο συντηρητικά για ένα μέτρο το οποίο είναι πάρα πολύ ριζοσπαστικό», επισημαίνει ο κ. Γαβρόγλου.

Σημειώνεται ότι η ρύθμιση αυτή του υπουργείου Παιδείας «αντιγράφει», προς το ελληνικότερο βέβαια και με σημαντική διαφορά το θέμα της μη παροχής επαγγελματικών δικαιωμάτων, το σύστημα της κύριας (major) και δευτερεύουσας (minor) κατεύθυνσης το οποίο εφαρμόζεται στις προπτυχιακές σπουδές των περισσότερων πανεπιστημίων στην Ευρώπη και την Αμερική. Οι φοιτητές παρακολουθούν μαθήματα της κύριας κατεύθυνσής τους, τα οποία αποτελούν συνήθως το 50% του συνόλου των μαθημάτων που απαιτούνται για το πτυχίο, μαθήματα δευτερεύουσας κατεύθυνσης σε ποσοστό 25% και μαθήματα επιλογής επίσης σε ποσοστό 25% τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα προσέγγισης άλλων αντικειμένων.

Προς κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων
Σήμερα, ένα στα δύο τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ δεν έχει κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα

Νομοθετική πρωτοβουλία για να λυθεί το ζήτημα της κατοχύρωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων και προσόντων, που εκκρεμεί επί δεκαετίες, σκοπεύει να αναλάβει το υπουργείο Παιδείας.

Σήμερα, το ένα στα δύο τμήματα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ δεν έχει κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα, με σοβαρές συνέπειες για τους αποφοίτους τους στην αγορά εργασίας.
«Διαπιστώθηκε πως από τα περίπου 400 τμήματα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, τα 195, δηλαδή τα μισά, δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα ή προσόντα. Αυτό είναι ένα απαράδεκτο καθεστώς, το οποίο δεν είναι σημερινό», επισήμανε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Βασ. Κεγκέρογλου.


ΖΗΤΗΣΕ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Το υπουργείο έχει ζητήσει ήδη από τις ηγεσίες επιμέρους τμημάτων με ομοειδές αντικείμενο έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους σε αρμόδια επιτροπή που έχει συστήσει με τη συμμετοχή και ειδικών στο ευρωπαϊκό δίκαιο. Η πλειονότητα των τμημάτων -περί τα 150- ανταποκρίθηκε και πλέον η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου θα μελετήσει τις προτάσεις για κάθε γνωστική περιοχή και θα τις συγκρίνει με την ευρωπαϊκή νομοθεσία ώστε να προχωρήσει η ρύθμιση του θέματος.

«Έχει γίνει ένα στέρεο βήμα προς τα μπροστά. Βεβαίως, αν υπάρχουν διαφορές, θα συνεννοηθούμε με τα τμήματα και τα επιμελητήρια. Και για την ώρα έχει ενδιαφέρον το ότι είναι ελάχιστες αυτές οι διαφορές», είπε ο κ. Γαβρόγλου. Μάλιστα, ο ίδιος συναντήθηκε με εκπροσώπους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, καθώς είναι γνωστό ότι τα μεγαλύτερα «αγκάθια» στη διαδικασία απόδοσης επαγγελματικών δικαιωμάτων αφορούν στους μηχανικούς που αποφοιτούν από πολυτεχνεία και πολυτεχνικές σχολές και τους «συγγενείς» κλάδους μηχανικών ΤΕΙ.

«Αυτό το κουβάρι δεν είναι εύκολο να το λύσει κανείς? Θα πρέπει, όμως, λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά κεκτημένα, να βρούμε μια συναινετική λύση. Καταλαβαίνω ότι είναι δύσκολο, αλλά αρχίζουν να γίνονται διεργασίες για πρώτη φορά. Και έχω πολύ μεγάλες ελπίδες ότι πριν το καλοκαίρι θα καταφέρουμε να έχουμε μια συμφωνία ανάμεσα σε όλους αυτούς τους φορείς», σημείωσε ο υπουργός Παιδείας.
----------------------------------------------
Πηγή: Ημερησία-Χαρά Καλημέρη 
----------------------------------------------