Σε δραματική κατάσταση έχει περιέλθει ο στόλος των
λεωφορείων της ΟΣΥ καθώς πάνω από το 60% του στόλου βρίσκεται
παροπλισμένο στα αμαξοστάσιο, ενώ καθημερινά εκτός λειτουργίας λόγω
βλαβών είναι πάνω από 660 οχήματα.
Την ίδια
στιγμή που ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σπίρτζης φέρεται να
εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει στην αγορά 3.500-4.000 αστικών
λεωφορείων νέας γενιάς, είτε ηλεκτρικά είτε με καύσιμο LNG μέσω της
ένταξης της Ελλάδας στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα Clean Transport Facility
που αφορά «καθαρές» μεταφορές, οι επιβάτες αναγκάζονται να περιμένουν
μέχρι και 58 λεπτά στις στάσεις!
Η αξιοπιστία των οδικών αστικών
μεταφορών μέρα με τη μέρα χάνεται όλο και περισσότερο, καθώς η χρήση
ανταλλακτικών από τα παλιά λεωφορεία που απογυμνώνονται κάθε μέρα έχει
ως αποτέλεσμα την επανεμφάνιση βλαβών και την απόσυρση λεωφορείων την
ώρα που εκτελούν δρομολόγιο. Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες του
συγκεκριμένου δρομολογίου είναι υποχρεωμένοι να αναμένουν πολλές φορές
ακόμα και δύο ώρες ώστε να δρομολογηθεί νέο όχημα, αν αυτό είναι
διαθέσιμο.
Τα στοιχεία που έχει στην διάθεσή της και δημοσιεύει
η «Η» είναι αποκαλυπτικά: Από τα 2.022 λεωφορεία που έχει στην κατοχή
της η ΟΣΥ καθημερινά κυκλοφορούν περίπου από 630 έως 760 λεωφορεία. Μόνο
για την προηγούμενη Τετάρτη 29 Μαρτίου τα επίσημα στοιχεία της ΟΣΥ
καταγράφουν σε όλα τα αμαξοστάσια συνολικά 661 λεωφορεία σε βλάβη και
1.060 λεωφορεία διαθέσιμα ενώ τα αποχαρακτηρισμένα λεωφορεία είναι 301.
Αξιοσημείωτο είναι ότι από τα 1.060 διαθέσιμα τα 268 είναι ανασφάλιστα
και μόνο 792 λεωφορεία είναι σε χρήση.
Το αμαξοστάσιο της Ανθούσας
Το πιο σύγχρονο αμαξοστάσιο φυσικού αερίου και πετρελαίου, αυτό της Ανθούσας, έχει μετατραπεί σε αμαξοστάσιο - «φάντασμα».
Το πιο σύγχρονο αμαξοστάσιο φυσικού αερίου και πετρελαίου, αυτό της Ανθούσας, έχει μετατραπεί σε αμαξοστάσιο - «φάντασμα».
Από
τα 385 λεωφορεία που έχει στην διάθεσή του τα 280 είναι εκτός
λειτουργίας και μένουν για την εκτέλεση του καθημερινού έργου 105
λεωφορεία. Ακινητοποιημένα είναι 88 λεωφορεία με βλάβη στον κινητήρα, 32
λεωφορεία με βλάβη στο σασμάν, 19 λεωφορεία χωρίς καπάκι κινητήρα, 9
λεωφορεία με βλάβη στο ακροαξόνιο και διαφορικό, 4 λεωφορεία με turbo, 3
τρακαρισμένα και 104 χωρίς ελαστικά.
Ακινητοποιημένα είναι άλλα 102 στα αμαξοστάσια των Λιοσίων του Ρουφ και του Θριάσιου.
Οι υπερωρίες
Ενα ακόμα μεγάλο «αγκάθι» που οδηγεί στην μη ομαλή κίνηση των λεωφορείων στους δρόμους της Αθήνας είναι η έλλειψη οδηγών. Ακόμα και αν έχουν αποσυρθεί εκατοντάδες λεωφορεία εξαιτίας βλαβών και αποχαρακτηρισμού καθημερινά είναι αισθητή η απουσία των οδηγών που αναγκάζονται προκειμένου να υλοποιηθεί το ήδη μειωμένο πρόγραμμα δρομολογίων να δουλεύουν τα ρεπό τους.
Ενα ακόμα μεγάλο «αγκάθι» που οδηγεί στην μη ομαλή κίνηση των λεωφορείων στους δρόμους της Αθήνας είναι η έλλειψη οδηγών. Ακόμα και αν έχουν αποσυρθεί εκατοντάδες λεωφορεία εξαιτίας βλαβών και αποχαρακτηρισμού καθημερινά είναι αισθητή η απουσία των οδηγών που αναγκάζονται προκειμένου να υλοποιηθεί το ήδη μειωμένο πρόγραμμα δρομολογίων να δουλεύουν τα ρεπό τους.
Η διοίκηση προκειμένου να
μην εκτοξεύσει τις δαπάνες από τα κατά μέσο όρο 4 ρεπό που δουλεύει ο
κάθε οδηγός τους πληρώνει τα δύο και μεταφέρει τα άλλα δύο ως
χρωστούμενα. Δεν είναι τυχαίο ότι ετησίως οι οδηγοί παραχωρούν στην
εταιρεία 50.000 ρεπό! Αποτέλεσμα είναι να χρωστά η διοίκηση ρεπό και
καλοκαιρινές άδειες από το 2015 που για να πληρωθούν στους οδηγούς
απαιτείται το ιλιγγιώδες ποσό των 11 εκατ. ευρώ!
Ο στόλος
Γερασμένος στόλος με μέση ηλικία που αγγίζει τα 13 χρόνια είναι τα «εργαλεία» της ΟΣΥ για να εκτελεί το καθημερινό της έργο. Τα λεωφορεία εκτελώντας εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα έχουν άμεση ανάγκη από «παρεμβάσεις». Τα ταμεία της ΟΣΥ είναι άδεια, ανταλλακτικά δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα και τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς τους προμηθευτές ξεπερνούν τα 45 εκατ. ευρώ!
Γερασμένος στόλος με μέση ηλικία που αγγίζει τα 13 χρόνια είναι τα «εργαλεία» της ΟΣΥ για να εκτελεί το καθημερινό της έργο. Τα λεωφορεία εκτελώντας εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα έχουν άμεση ανάγκη από «παρεμβάσεις». Τα ταμεία της ΟΣΥ είναι άδεια, ανταλλακτικά δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα και τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς τους προμηθευτές ξεπερνούν τα 45 εκατ. ευρώ!
Απογοητευτική είναι η εικόνα στην τεχνική βάση της ΟΣΥ η
οποία δεν διαθέτει πλέον ούτε... βίδα! Ολες οι επισκευές γίνονται από
παλαιότερα λεωφορεία, τα οποία αποσυναρμολογούνται από τους τεχνικούς
της ΟΣΥ και τα οποία «κουμπώνουν» πάνω στα κυκλοφορούντα.
Η
κατάσταση είναι τέτοια που η ΟΣΥ αντιμετωπίζει τον κίνδυνο να μην μπορεί
να εκτελέσει το καθημερινό έργο στα δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ. Η
συντήρηση της εταιρείας έχει χτυπήσει ... «κόκκινο» όχι μόνο λόγω της
έλλειψης ανταλλακτικών αλλά και τεχνικού προσωπικού, το οποίο αποχώρησε
με συνταξιοδοτήσεις τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Το έργο συρρικνώνεται
Την ίδια στιγμή το έργο των λεωφορείων έχει κατακρημνιστεί τα τελευταία χρόνια (από 121 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα το 2010 σε λιγότερο από 75 εκατ. Το 2016). Νέα μείωση αναμένεται για το 2017.
Για τα λεωφορεία είχαμε 325 λεωφορειακές γραμμές το 2013 και σήμερα έχουμε μόλις 250 ενώ για τα τρόλεϊ ήταν 25 γραμμές και έχουν απομείνει μόνο 18.
Την ίδια στιγμή το έργο των λεωφορείων έχει κατακρημνιστεί τα τελευταία χρόνια (από 121 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα το 2010 σε λιγότερο από 75 εκατ. Το 2016). Νέα μείωση αναμένεται για το 2017.
Για τα λεωφορεία είχαμε 325 λεωφορειακές γραμμές το 2013 και σήμερα έχουμε μόλις 250 ενώ για τα τρόλεϊ ήταν 25 γραμμές και έχουν απομείνει μόνο 18.
Τα
δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ την διετία 2015 - 2016 μειώθηκαν κατά
μισό εκατομμύριο! Συγκριμένα το 2015 εκτελέστηκαν 3.308.343 δρομολόγια
λεωφορείων τα οποία ήταν μειωμένα κατά 130 χιλ. δρομολόγια σε σχέση με
το 2014.
Την ίδια ώρα «αναζητούνται» περίπου 1.500 οδηγοί και
τεχνικοί προκειμένου οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των λεωφορείων να
μην ξεπερνούν τη μισή ώρα.
Συγκεκριμένα από 4.016 οδηγοί το 2014 μειώθηκαν σε 3.705 οδηγοί το 2015 και 3.440 οδηγοί το 2016.
Η αύξηση των οφειλομένων - μεταφερομένων ρεπό και η μείωση των οδηγών
σημαίνει λιγότερο παραγόμενο έργο και κατά συνέπεια λιγότερα λεωφορεία
στους δρόμους για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. Σημειώνεται ότι
σε περίπτωση που οι εργαζόμενοι αποφασίσουν να μην εργαστούν στα ρεπό
τους το έργο που θα πραχθεί θα είναι μόλις στο 70% του ήδη μειωμένου
συγκοινωνιακού έργου που εκτελείται.
Ερχεται ο... εκσυγχρονισμός
Ο
υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, σε πρόσφατο ταξίδι
του στη Σόφια είχε επαφές με την επίτροπο Μεταφορών Βιολέτα Μπουλτς,
όπου εξέφραζε ζωηρό ενδιαφέρον προκειμένου η χώρα μας να ενταχθεί σε
πρόγραμμα για τις «πράσινες» μεταφορές. Τα σχέδια του υπουργείου είναι
να παραγγελθούν 3.500-4.000 αστικά λεωφορεία νέας γενιάς, είτε ηλεκτρικά
είτε με καύσιμο LNG (δηλαδή με υγροποιημένο γκάζι), οχήματα τα οποία
επιθυμεί και η ίδια η ΕΕ να προωθήσει στις χώρες της Ευρώπης για να
μειωθούν δραστικά οι εκπομπές ρύπων κυρίως στα αστικά κέντρα.
Αξίζει
να σημειωθεί ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία παράγουν μηδενικούς ρύπους, ενώ
τα LNG λεωφορεία παράγουν πολύ μικρότερους ρύπους από τα diesel
λεωφορεία. Βέβαια θα πρέπει να σημειωθεί ότι η χώρα μας έχει έναν από
τους μεγαλύτερους στόλους «πράσινων» λεωφορείων στην Ευρωπαϊκή Ενωση
καθώς περιλαμβάνει 560 λεωφορεία φυσικού αερίου πολλά από τα οποία
ωστόσο σαπίζουν στα αμαξοστάσια μια και δεν υπάρχουν ανταλλακτικά.
Μάλιστα τα 210 από αυτά τα λεωφορεία είναι τελευταίας γενιάς με
ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας το 2010.
-----------------------------------------
Πηγή: Ημερησία-Μαρία Μόσχου
-----------------------------------------