Τρίτη, 2 Μαΐου 2017

Ομιλία τοποθέτηση κ. Εμμανουήλ Ι Κασιμάτη στην "ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΤΑ ΕΓΧΩΡΙΟΥ"

ΚΥΘΗΡΑ 29-04-2017

Ομιλία τοποθέτηση
Εμμανουήλ  Ι Κασιμάτη

ΘΕΜΑ:
Προσφυγή του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη κ.κ Σεραφείμ στο ΣτΕ για αλλαγή θεσμού στο διαχειριστικό καθεστώς των Ιερών Προσκυνημάτων Παν. Μυρτιδιώτισσας, Αγ. Μόνης και Αγ. Ιωάννου Εν Κρημνώ.

κ Δήμαρχε, κυρίες και κύριοι,
Η σημερινή ημέρα είναι ιστορική για τον τόπο, είμεθα εδώ να τοποθετηθούμε σχετικά με την άσκηση δικαστικής προσφυγής στο ΣτΕ από την Ιερά Μητρόπολη Κυθήρων που αφορά στην διοίκηση και διαχείριση των Ιερών Προσκυνημάτων Παναγιάς Μυρτυδιώτισσας, Αγίας Μόνης και Αγίου Ιωάννου εν κρημνό. Πρέπει να εξετάσουμε το θέμα στην ουσία και την πραγματικότητα, διότι άλλο είναι η αιτία και άλλο η αφορμή. Όλοι εμείς οι εκλεγμένοι πρώην και νυν έχουμε υποχρέωση απέναντι στον τόπο να πάρουμε ξεκάθαρη θέση ο καθένας από εμάς να τιμήσουμε την θέση μας με την υπογραφή μας.


Προτού εκθέσω τις απόψεις μου και την θέση μου, θέλω να κάμω κάποιες επισημάνσεις:
1.    Αυτή η συγκέντρωση έπρεπε να γίνει από τον Φεβρουάριο – Μάρτιο και σίγουρα προτού καταθέσει την προσφυγή ο Σεβ. Μητροπολίτης.
2.    Εις αυτήν την συγκέντρωση εκτός από αυτούς που αναφέρει η πρόσκληση Αρ. Πρωτ.1074, 18-04-17, να είναι παρών ο Σεβ. Μητροπολίτης μας καθώς και ο πρώην Δήμαρχος Κυθήρων κ Κουκούλης.
3.    Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης, ο πρώην Δήμαρχος καθώς και οι σημερινοί εκλεγμένοι των Κυθηραϊκών Σωματείων Αθηνών Πειραιώς , οι διατελέσαντες πρόεδροι και μέλη της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας να είναι αυτοί που θα υπογράψουν στο πρακτικό τις θέσεις και την θέλησή τους για το αν θα πρέπει να συνεχίσει να γίνει η προσφυγή, ή να αποτραβηχτεί, διότι αυτό είναι το ζητούμενο.
4.    Αυτό το μέγα θέμα Δεν πρέπει επουδενί λόγω να χρησιμοποιείται για εσωτερική κατανάλωση.


Η άποψή μου είναι ότι το θέμα είναι πολιτικό με την έννοια της Κυθηραϊκής πολιτικής και για τούτο πρέπει να δοθεί Κυθηραϊκή πολιτική λύση.
Βασικά συστατικά αυτής της προσπάθειας για τη λύση του θέματος πρέπει να είναι :
α) Ειλικρίνεια για τον πραγματικό σκοπό της προσφυγής,
β) Συνεννόηση με το Σεβασμιότατο Μητροπολίτη μας,
γ) Καλή διάθεση από όλα τα μέρη,
δ) Μόνος στόχος το συμφέρον του τόπου, του Λαού των Κυθήρων εντός και εκτός της Νήσου, της Εκκλησίας.

Γνωρίζω και γνωρίζετε ότι για το θέμα έχει αποφανθεί το Στ.Ε όταν προσέφυγε ο Μακαριστός Μητροπολίτης  Ιάκωβος το 1986. Επίσης έχει αποφανθεί  η ολομέλεια του Στ.Ε. το 2003 όταν προσέφυγε ο τότε Μακαριστός  Μητροπολίτης Κύριλλος και οι δύο αποφάσεις του Στ.Ε. ήταν το καθεστώς των Ιερών Προσκυνημάτων  να μείνει ως έχει.

Το 1990 πάλι ο Μακαριστός Μητροπολίτης Ιάκωβος επανήλθε προσβλέποντας σε πολιτική ρύθμιση με την τότε Κυβέρνηση. Οι πρόεδροι των κοινοτήτων μαζί με τον πρόεδρο της Εγχωρίου Περιουσίας σε κοινή συνεδρίαση στο κοινοτικό κατάστημα της Χώρας , απεφάνθησαν το καθεστώς της Εγχωρίου και κατ’ επέκταση των Ιερών Προσκυνημάτων (άλλωστε για τα Ιερά προσκυνήματα   έγινε η συνεδρίαση) να μείνει ως έχει. Εκεί σταμάτησε η προσπάθεια του τότε Μητροπολίτη.

Σήμερα δεν έχουμε προέδρους κοινοτήτων, έχουμε όμως Δήμαρχο, Πρόεδρο Εγχωρίου Περιουσίας, Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και τα Κυθηραϊκά Σωματεία της Αθήνας και Πειραιά, όπως είναι ο Κυθηραϊκός Σύνδεσμος Αθηνών –Πειραιώς, το Τριφύλλιον  Ίδρυμα , η Εταιρία Κυθηραϊκών μελετών , ο όμιλος Κυθηρίων Πανεπιστημιακών και πληθώρα καταξιωμένων Κυθηρίων Ιατρών, Δικηγόρων, Εκπαιδευτικών και Επιχειρηματιών. Εσείς κύριε Δήμαρχε ως ο μόνος Θεσμικός παράγων του τόπου, μαζί με τον Πρόεδρο της Εγχωρίου Περιουσίας,  οφείλετε να ενεργοποιήσετε όλους τους παραπάνω και να δρομολογήσετε το ταχύτερο δυνατό μια συζήτηση, πρόσωπο με πρόσωπο με τον Σεβασμιότατο κ.κ. Σεραφείμ και εκεί να συζητηθεί το θέμα σε όλες τις πτυχές αλλά και τις επιπτώσεις που θα έχει η κάθε απόφαση για το μέλλον του τόπου, του Θεσμού, της Εκκλησίας και της Μητροπόλεως.

Πρέπει κατά τη γνώμη μου η συζήτηση να γίνει σε ένα κλίμα καλής θέλησης από όλες τις πλευρές, με νηφαλιότητα και κατανόηση, με γνώμονα πάντα το καλό του τόπου, της Μητρόπολης, της Εκκλησίας και γενικότερα των Κυθηρίων εντός και εκτός της Νήσου μας.

Πιστεύω και ελπίζω ότι όλοι μαζί με τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη μας θα καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι το συμφέρον όλων είναι τα πράγματα να μείνουν ως έχουν από το 1600 μέχρι σήμερα.

Αν πάλι οι προσπάθειες συνεννόησης που εισηγούμαι δεν ευοδωθούν εκείνος που δε θελήσει τη συνεννόηση αλλά τη δικαστική οδό, θα έχει την ιστορική ευθύνη για ό, τι ακολουθήσει τόσο στα Ιερά Προσκυνήματα όσο και στην Κυθηραϊκή κοινωνία.

Τα δικαστήρια δεν ωφέλησαν κανένα, διχάζουν το λαό, διχάζουν το ποίμνιο.
Οι διχασμοί ταλαιπώρησαν αυτόν τον τόπο, δεν αντέχουμε νέες αντιπαραθέσεις και μοίρασμα του λαού μας σε οπαδούς και αντιθέτους του Μητροπολίτη μας. Δεν είναι καλό για τον τόπο, για την Εκκλησία ο Μητροπολίτης να έχει μοιρασμένο ποίμνιο.

Ως πρόεδρος μαζί με την επιτροπή τότε το 1985-1986 που περάσαμε τον δικαστικό αγώνα, παρόλο που η απόφαση του Στ.Ε. ήταν θετική για εμάς , σήμερα δε θα ήθελα ποτέ νέο Δικαστικό αγώνα για το ίδιο θέμα. Τον χωρισμό του λαού μας σε Δεσποτικούς και αντιδεσποτικούς κατά τα λεγόμενα της εποχής. Το ζήσαμε και λέγω ποτέ να μην επαναληφθεί.


1.    Ζήσαμε την εποχή που όποιος πήγαινε να φιλήσει το χέρι του Δεσπότη ήταν είδηση.
2.    Ζήσαμε επιτάφιο στην Χώρα που χοροστατούσε ο Δεσπότης  με εκκλησίασμα 53 ανθρώπων και τα σπίτια της Χώρας κλειστά κατά την περιφοράν.
3.    Ζήσαμε να γίνεται αργός από τα λειτουργικά του καθήκοντα ο Ιερέας των Μυρτιδίων Μελέτιος, διότι ελειτούργησε σε χριστιανή που του ζήτησε να της λειτουργήσει για το παιδί της που  είχε ταμένο, διότι ο Δεσπότης είχε απαγορεύσει η Παναγία η Μυρτιδιώτισσα να λειτουργείται τις Κυριακές και θεομητορικές εορτές.
4.    Ζήσαμε να αφαιρείται το δικαίωμα σε Ιεροψάλτη να ψέλνει στην Παναγία Μυρτιδιώτισσα.
5.    Ζήσαμε το Διχασμό χωριά με χωριά.
6.    Ζήσαμε την ταλαιπωρίαν, τον διχασμό και το φόβο των Δικαστηρίων.
7.    Ζήσαμε αποδοκιμασία Μητροπολίτη.
8.    Ζήσαμε την εκδικητικότητα εις βάρος Δημοσίων Υπαλλήλων που δεν είχαν την ίδια άποψη με τον Μητροπολίτη και τις ΕΔΕ που ακολούθησαν.
Αυτά Δεν πρέπει να τα ξαναζήσουμε όλοι εμείς μαζί με τον Κυθηραϊκό Λαό που το ζήσαμε από κοντά αν και είχαμε θετική έκβαση, λέμε ποτέ πια να μη ζήσει ο τόπος τέτοιο διχασμό.

Αυτό με ανησυχεί βαθύτατα, ύστερα μάλιστα από κήρυγμα Ιερέα την 31-03-17 και το φυλλάδιο που κυκλοφορεί. Όχι άλλο διχασμό. Σταματήστε εδώ ενόσω είναι καιρός ακόμη. Τα δικαστήρια παράγουν νικητές και ηττημένους , πρέπει να αποφευχθεί αυτό.

Κατά γενική ομολογία τα Ιερά προσκυνήματα είναι σε πολύ καλή κατάσταση, καλύτερα από ποτέ.
Η Μητρόπολη λαμβάνει οικονομική ενίσχυση από τα προσκυνήματα και καλώς λαμβάνει, ο Σεβασμιότατος  έχει απόλυτη δικαιοδοσία σε ό, τι αφορά την Λατρεία και έτσι πρέπει να είναι.
Είναι πρόεδρος των εκκλησιαστικών Συμβουλίων για να γνωρίζει από κοντά τι γίνεται και να έχει λόγο σε ό, τι αφορά τα Προσκυνήματα, Συμμετέχει στη σύνταξη των προϋπολογισμών  των Ιερών προσκυνημάτων.
 Η όλη διαχείριση των Ιερών Προσκυνημάτων καθώς και της Εγχωρίου Περιουσίας υπόκειται  στον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου του Κράτους.

Δύο βασικές επισημάνσεις:
Οι θεσμοί του τόπου μας, Δήμος , Εγχώριος,  Μητρόπολη, πρέπει να γνωρίζουν ότι το Μέγα αυτό προνόμιο της Εγχωρίου Περιουσίας που έχει ο τόπος μας, το κράτος των Αθηνών αναζητά αιτία για να την καταργήσει, ιδίως στη σημερινή συγκυρία. Η αναταραχή, η αμφισβήτηση, τα δικαστήρια, (είναι η Τρίτη φορά που το Στ.Ε. θα ασχοληθεί με το ίδιο θέμα αν προχωρήσει) και γενικά το κλίμα που δημιουργείται, είναι αυτό που χρειάζονται οι δυνάμεις εκείνες που θέλουν την κατάργηση του θεσμού της Εγχωρίου Περιουσίας.

Παίζουμε την φωτιά. Πηγαίνει πολύ πιο πέρα από τη διαχείριση οι επιπτώσεις της προσφυγής, οι Θεσμοί των Κυθήρων Δήμος, Εγχώριος, Μητρόπολη, έχουν την κατάσταση στα χέρια τους, καθώς και την Ιστορική ευθύνη, αν αλλάξει το καθεστώς.
Αν ω μη γένοιτο δούμε και αυτό, τότε το ποιος θα έχει τη ευθύνη για τέτοια ζημιά που θα έχει ο τόπος, δε θα έχει καμιά ουσιαστική αξία. Το κακό θα έχει συντελεσθεί.

Ένα άλλο γεγονός που πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν είναι:
Τα Ιερά Προσκυνήματα  υπάγονται στην Εγχώριο Περιουσία γι’ αυτό δεν πληρώνουν ΕΝΦΙΑ που πληρώνουν όλες οι άλλες Εκκλησίες των Κυθήρων. Δεν πληρώνουν 22% επί των ακαθαρίστων που πληρώνουν όλες οι Εκκλησίες των Κυθήρων.
Αν είχαν ευοδωθεί οι προσφυγές στο Στ.Ε. των δύο πρώην Μητροπολιτών που ανέφερα, με δεδομένο το Ένφια και 22% κρατήσεις, συν τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης τους το χρηματικό υπόλοιπο των Ιερών Προσκυνημάτων για  κοινωνικό έργο και ενίσχυση της Μητροπόλεως θα είναι πολύ περιορισμένο  αν όχι ανύπαρκτο.

Για όλα αυτά που ανέφερα δεν βλέπω το λόγο να αλλάξει το καθεστώς στα Ιερά Προσκυνήματα μάλιστα με τόσο βαρύ Τίμημα, με τόσο επώδυνο και επικίνδυνο τρόπο.

Η θέση μου είναι τα πράγματα να μείνουν ως έχουν από το 1600 μέχρι σήμερα.
Αν υπάρχουν επί μέρους θέματα για καλύτερη λειτουργία, καλύτερη διαχείριση των πόρων, αυτά συζητούνται και καταλήγουν στο καλύτερο αποτέλεσμα.
Ελπίζω ότι ύστερα από μια ειλικρινή και νηφάλια συζήτηση με τον Μητροπολίτη μας και με την Επιτροπή, με αυτούς που παραπάνω αναφέρω θα πεισθούν όλοι μαζί ότι εδώ πρέπει να σταματήσει αυτό που τώρα ξεκινά με αντιπαράθεση κλπ και ο Λαός των Κυθήρων εντός και εκτός της Νήσου να συνεχίσει τη ζωή του με Ειρήνη, Γαλήνη, Αγάπη, Ενότητα και Δημιουργικότητα που τόσο πολύ όσο ποτέ το έχουμε ανάγκη.

Για τούτο Σεβασμιότατε, πρέπει να ακυρωθεί η προσφυγή στο ΣτΕ. Είναι κίνηση Δύναμης, είναι κίνηση Μεγαλείου, είναι κίνηση Αγάπης. Ακυρώστε την προσφυγή στο ΣτΕ Σεβασμιότατε.

Μετά τιμής
Εμμανουήλ Ι. Κασιμάτης
Πρώην Πρόεδρος Επιτροπής  Εγχωρίου Περιουσίας
πρώην Έπαρχος Κυθήρων