Περισσότερο φως στα αίτια της κλιμακούμενης
αντιπαράθεσης μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας για το ελληνικό θεσμικό
πλαίσιο, σχετικά με την ποντοπόρο ναυτιλία, ρίχνουν τα τελευταία
στοιχεία των οίκων Clarkson-Platou και Deloitte.
Υπενθυμίζεται πως πριν από λίγες μέρες ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, κατηγόρησε τον Ελληνα πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, πως «δεν τήρησε την υπόσχεσή του σχετικά με τη φορολόγηση των εφοπλιστών». Παράλληλα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να κρατά ανοικτό τον φάκελο για το θεσμικό πλαίσιο της ποντοπόρου στην Ελλάδα, διαδικασία η οποία, σύμφωνα με πηγές από τις Βρυξέλλες, ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια έπειτα από σχετικές πιέσεις βορειοευρωπαϊκών ανταγωνιστικών συμφερόντων.
Τι δείχνουν, όμως, τα τελευταία στοιχεία; Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarkson-Platou εξέδωσε μελέτη που αποκαλύπτει πως από το 2010 έως σήμερα, περίοδος που ταυτίζεται με την κρίση στις ναυλαγορές και τις επιπτώσεις της σε πολλές γερμανικές κυρίως τράπεζες, οι Ελληνες πλοιοκτήτες αύξησαν τον στόλο τους κατά 89,3 εκατ. τόνους ολικής χωρητικότητας, όταν το ίδιο διάστημα οι Γερμανοί τον περιόρισαν κατά 12% στα 86,4 εκατ. τόνους.
Την ίδια ώρα η εταιρεία συμβούλων και ορκωτών ελεγκτών Deloitte, σε παγκόσμια έρευνα που πραγματοποίησε για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, διαπίστωσε πως η ανταγωνιστικότητά της σε σχέση με άλλα παγκόσμια ναυτιλιακά κέντρα βρίσκεται υπό πίεση, λόγω έλλειψης ευέλικτου φορολογικού και κανονιστικού πλαισίου. Οπως προκύπτει από τη σύγκριση σε σχέση με πέντε διεθνή ναυτιλιακά κέντρα (Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Ντουμπάι, Σαγκάη και Βανκούβερ), που παρουσιάζουν τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης παγκοσμίως, η ναυτιλιακή πολιτική που ακολουθείται στην Ε.Ε. παρουσιάζει ελλείμματα σε βασικούς δείκτες ανταγωνιστικότητας, όπως μεταξύ άλλων τα φορολογικά και οικονομικά κίνητρα, το κανονιστικό πλαίσιο, η ελκυστικότητα της σημαίας και το νομοθετικό πλαίσιο της ναυτιλιακής δραστηριότητας.
Η ίδια συμβουλευτική εταιρεία και ειδικότερα η μονάδα φορολογικών υπηρεσιών της Deloitte είχε προσφάτως εκπονήσει και συγκριτική μελέτη των φορολογικών πλαισίων Ελλάδας - Γερμανίας αλλά και Ελλάδας με άλλα ναυτιλιακά κράτη. Σύμφωνα με αυτή την εργασία, ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας (που επιβάλλεται επί των πλοίων) υπολογίστηκε ως κατά πολύ μεγαλύτερος από τον δεύτερο υψηλότερο στην Ε.Ε. και δέκα φορές μεγαλύτερος από αυτόν της Μάλτας. Ο ίδιος συμβουλευτικός οίκος έχει υπολογίσει πως ένας Ελληνας πλοιοκτήτης καταβάλλει φόρο 68.328 ευρώ για ένα φορτηγό 58.000 dwt, τη στιγμή που για ένα πανομοιότυπο πλοίο ένας Γερμανός εφοπλιστής καταβάλλει 23.850 ευρώ.
----------------------------------------------
Πηγή: Καθημερινή-Ηλίας Μπέλλος
----------------------------------------------
Υπενθυμίζεται πως πριν από λίγες μέρες ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, κατηγόρησε τον Ελληνα πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, πως «δεν τήρησε την υπόσχεσή του σχετικά με τη φορολόγηση των εφοπλιστών». Παράλληλα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξακολουθεί να κρατά ανοικτό τον φάκελο για το θεσμικό πλαίσιο της ποντοπόρου στην Ελλάδα, διαδικασία η οποία, σύμφωνα με πηγές από τις Βρυξέλλες, ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια έπειτα από σχετικές πιέσεις βορειοευρωπαϊκών ανταγωνιστικών συμφερόντων.
Τι δείχνουν, όμως, τα τελευταία στοιχεία; Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarkson-Platou εξέδωσε μελέτη που αποκαλύπτει πως από το 2010 έως σήμερα, περίοδος που ταυτίζεται με την κρίση στις ναυλαγορές και τις επιπτώσεις της σε πολλές γερμανικές κυρίως τράπεζες, οι Ελληνες πλοιοκτήτες αύξησαν τον στόλο τους κατά 89,3 εκατ. τόνους ολικής χωρητικότητας, όταν το ίδιο διάστημα οι Γερμανοί τον περιόρισαν κατά 12% στα 86,4 εκατ. τόνους.
Την ίδια ώρα η εταιρεία συμβούλων και ορκωτών ελεγκτών Deloitte, σε παγκόσμια έρευνα που πραγματοποίησε για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, διαπίστωσε πως η ανταγωνιστικότητά της σε σχέση με άλλα παγκόσμια ναυτιλιακά κέντρα βρίσκεται υπό πίεση, λόγω έλλειψης ευέλικτου φορολογικού και κανονιστικού πλαισίου. Οπως προκύπτει από τη σύγκριση σε σχέση με πέντε διεθνή ναυτιλιακά κέντρα (Σιγκαπούρη, Χονγκ Κονγκ, Ντουμπάι, Σαγκάη και Βανκούβερ), που παρουσιάζουν τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης παγκοσμίως, η ναυτιλιακή πολιτική που ακολουθείται στην Ε.Ε. παρουσιάζει ελλείμματα σε βασικούς δείκτες ανταγωνιστικότητας, όπως μεταξύ άλλων τα φορολογικά και οικονομικά κίνητρα, το κανονιστικό πλαίσιο, η ελκυστικότητα της σημαίας και το νομοθετικό πλαίσιο της ναυτιλιακής δραστηριότητας.
Η ίδια συμβουλευτική εταιρεία και ειδικότερα η μονάδα φορολογικών υπηρεσιών της Deloitte είχε προσφάτως εκπονήσει και συγκριτική μελέτη των φορολογικών πλαισίων Ελλάδας - Γερμανίας αλλά και Ελλάδας με άλλα ναυτιλιακά κράτη. Σύμφωνα με αυτή την εργασία, ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας (που επιβάλλεται επί των πλοίων) υπολογίστηκε ως κατά πολύ μεγαλύτερος από τον δεύτερο υψηλότερο στην Ε.Ε. και δέκα φορές μεγαλύτερος από αυτόν της Μάλτας. Ο ίδιος συμβουλευτικός οίκος έχει υπολογίσει πως ένας Ελληνας πλοιοκτήτης καταβάλλει φόρο 68.328 ευρώ για ένα φορτηγό 58.000 dwt, τη στιγμή που για ένα πανομοιότυπο πλοίο ένας Γερμανός εφοπλιστής καταβάλλει 23.850 ευρώ.
----------------------------------------------
Πηγή: Καθημερινή-Ηλίας Μπέλλος
----------------------------------------------