Σάββατο, 11 Μαρτίου 2017

Οι Μηχανικοί των Κυθήρων για τους Δασικούς Χάρτες

Δασικοί Χάρτες
Εισήγηση Μηχανικών των Κυθήρων.

Όταν η  Διοίκηση δεν μπορεί να φτιάξει έναν χάρτη γεωχωρικών δεδομένων στον οποίο πρώτα πρώτα να περιλαμβάνονται οι ίδιες οι δικές της αποφάσεις, είναι επιστημονικά, ηθικά και κοινωνικά απαράδεκτο να καλεί τον πολίτη να πληρώσει και να τεκμηριώσει αντιρρήσεις (εντός μάλιστα ολίγων ημερών) ώστε να διορθωθούν τα σφάλματα των υπηρεσιών της.


Συγκεκριμένα για τα Κύθηρα:

1.Σε τελεσίδικα χαρακτηρισμένες εκτάσεις (οικισμών, ευρύτερων περιοχών ή μεμονωμένων πράξεων).
           
Αποτελεί όνειδος η ανάρτηση δασικών χαρτών στους οποίους δεν έχουν ληφθεί υπόψιν όλες οι πράξεις χαρακτηρισμού. Είναι αδιανόητο οι πολίτες να καλούνται να καταθέσουν αντιρρήσεις για εκτάσεις των οποίων η Διοίκηση ήδη γνωρίζει τον τελεσίδικο χαρακτήρα. Είτε εντός οικισμών, είτε εκτός σχεδίου, όπου δεν έχουν ληφθεί υπόψιν οι πράξεις χαρακτηρισμού οι ιδιοκτησίες τελούν υπό ομηρία. Υπάρχουν έτοιμες μελέτες έργων για κατοικίες και επενδύσεις που εάν δεν αναρτώνταν οι δασικοί χάρτες θα αδειοδοτούνταν άμεσα και θα ανακούφιζαν την πολύπαθη οικονομία του νησιού. Λύση δεν είναι το «ατελώς» ή «επιστροφή του τέλους» καθώς επί της ουσίας επιβάλλεται αναστολή οικοδομικών εργασιών μέχρι να εξεταστούν οι αντιρρήσεις (δηλαδή για χρόνια!) μόνο και μόνο διότι οι χάρτες είναι ελλιπείς! Οφείλει άμεσα να γίνει νομοθετική ρύθμιση που να απαλάσσει τους πολίτες από κάθε κόστος και γραφειοκρατία που γεννάται από παραλείψεις της διοίκησης: να μην απαιτείται υποβολή αντίρρησης για καμία περιοχή με τελεσίδικη πράξη χαρακτηρισμού. Για να καταστεί αυτό δυνατόν, πρέπει ο πολίτης να γνωρίζει που υπάρχουν αυτές οι πράξεις, άρα οφείλει η προθεσμία για την υποβολή αντιρρήσεων να αρχίσει από τη στιγμή που θα ενημερωθούν οι δασικοί χάρτες με όλες τις πράξεις χαρακτηρισμού – ως όφειλαν εξ αρχής.

2.Σε περιοχές εκτός πράξεων χαρακτηρισμού (εκτός σχεδίου ή οικισμών μη οριοθετημένων).
           
Χιλιάδες ιδιοκτησίες στα Κύθηρα απλά κατέχονται και καλλιεργούνται ( με τίτλους ή δια λόγου, δηλαδή βάσει αστικού ή εθιμικού δικαίου ) όπως γινόταν εδώ και αιώνες. Εάν ο πολίτης δεν ήθελε να οικοδομήσει αλλά απλά να καλλιεργεί πχ τις ελιές του, τότε αρκείτο στο να κατέχει μια έκταση χωρίς χαρακτηρισμό, απλά διότι το κόστος σύνταξης τοπογραφικού διαγράμματος και η γραφειοκρατία ( ενίοτε δε και η οσμή διαφθοράς ) τον απέτρεπε.  Με τον παλαιό δασικό νόμο,  ο πολίτης όταν ήθελε να οικοδομήσει (γνωρίζοντας οτι από τον χωροταξικό σχεδιασμό προβλέπεται το δικαίωμά του αυτό) υπέβαλε αίτηση με 7 τοπογραφικά και συμβόλαιο και περίμενε για χρόνια, έκανε ενστάσεις, δημοσιεύσεις κλπ μέχρι να αποκτήσει την πολυπόθητη τελεσιδικία. Τα τελευταία χρόνια με όλα τα διοικητικά προβλήματα οι υποθέσεις είχαν ουσιαστικά κολλήσει -  και κατ’ επέκταση μειώθηκε το αντικείμενο των γνωστών επιτροπών που «εξέταζαν» τις ενστάσεις.
           
Τώρα με άλλο τρόπο, η διαδικασία της ανάρτησης των χαρτών υποχρεώνει τον πολίτη να περάσει από επιτροπή. Να πληρώσει για την διεκδίκηση του μη δασικού χαρακτήρα της ιδιοκτησίας του - διότι αν δεν το κάνει τότε τελεσίδικα αυτή θα είναι δασική. Οι προηγούμενες επιτροπές επίλυσης δασικών αμφισβητήσεων μετονομάστηκαν και στελεχώνονται πάλι με τρόπο που κάνει τους πολίτες να αναρωτιούνται αν ( το απαραίτητο για ένα σύγχρονο κράτος) Δασολόγιο πραγματικά θα εξαλείψει την άμεση επαφή πολίτη και υπηρεσίας ή είναι απλά η αφορμή ώστε να βρούν «αντικείμενο» για πολλά ακόμη χρόνια οι ίδιοι άνθρωποι.

3. Γενικά
           
Είναι ακατανόητη η επιμονή στο τελεσίγραφο : «ή τώρα ή ποτέ». Η συμβατική υποχρέωση της χώρας μας να καταρτίσει δασικό μητρώο (όπως και για όλες τις γεωχωρικές πληροφορίες) επί ουδενί σημαίνει και την υπαγόρευση ποιών πληροφοριών. Δεν υπάρχει συμβατική υποχρέωση δηλαδή να αποφασίσουμε άπαξ δια παντός τι είναι δάσος και τι όχι. Κάλλιστα θα μπορούσε το τι αποτελεί δάσος να μεταβάλλεται ανάλογα με την εποχή, την οικονομία, την παραγωγή, τα ήθη, τις ανάγκες κλπ. Πχ η γεωχωρική πληροφορία οτι μια έκταση ήταν αγροτική του 1945 και τώρα εμφανίζεται δασωμένη, δεν σημαίνει αυτονόητα οτι αυτή η έκταση θα είναι εις το διηνεκές δασική. Αυτή η κοντόφθαλμη, ηθικίστικη και ανιστορική ερμηνεία που δυστυχώς έχει επικρατήσει με τον μεταπολιτευτικό δασικό νόμο, αφενός είναι αντιεπιστημονική, αφετέρου είναι γενική και οριζόντια καθώς εξισώνει τις συνθήκες χρήσης και νομής της γης σε όλη την επικράτεια. Σε άλλες περιοχές μπορεί να υπάρχει ανάγκη δάσωσης ενώ αλλού, πχ στα Κύθηρα, μάλλον η αντίθετη ανάγκη υπάρχει μιας και χιλιάδες στρέμματα καλλιεργειών έχουν εγκαταλειφθεί λόγω μετανάστευσης ή άλλων λόγων με αποτέλεσμα να μειώνεται η παραγωγική δυνατότητα, να αλλοιώνεται το μεσογειακό περιβάλλον και οικοσύστημα, και να αυξάνει ο κίνδυνος από τις δασικές πυρκαγιές. Κι ενώ οι κάτοικοι του νησιού δίνουν καθημερινό αγώνα να διατηρήσουν ζωντανές τις πανάρχαιες μικροκαλλιέργειες και να διασώσουν τον πρωτογενή τομέα, επιβάλλεται μια έξωθεν οδηγία που προτιμάει τα περιβόλια (πχ των Μητάτων) δασεμένα!

Υπό αυτή την έννοια είναι εξόχως πολιτική η διαφωνία με την κύρωση των δασικών χαρτών, διότι η τρέχουσα διαδικασία έχει ως αποτέλεσμα την αλλοίωση του τόπου μας – του τοπίου ως σύνθετης έννοιας κελύφους προάσπισης του τρόπου ζωής μας. Ο Δήμος Κυθήρων βεβαίως δεν μπορεί να προσφύγει στο ΣτΕ ως προασπιστής ειδικών συμφερόντων των πολιτών του. Όμως οφείλει να το κάνει για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος στην επικράτειά του, εάν διαπιστώνει οτι οι συγκεκριμένες οριζόντιες προσεγγίσεις ενός πρόχειρου Δασικού Χάρτη αδυνατούν να προσαρμοστούν στα τοπικά δεδομένα και προξενούν ανεπανόρθωτη ζημιά στην κυθηραϊκή κοινωνία. Κάτι που θα ισχύει εφόσον οι αυτονόητες βελτιώσεις και προσαρμογές στην τοπική πραγματικότητα δεν θα γίνουν  αποδεκτές.

4.      Επιγραμματικά, οι προτάσεις άρσης σφαλμάτων της διαδικασίας:
4.1.Άμεση ενημέρωση των αναρτημένων χαρτών με όλες τις τελεσίδικες πράξεις           χαρακτηρισμού.
4.2.Εκτός τελεσίδικων πράξεων, οι χαρακτηρισμοί στο δασικό χάρτη να γίνουν βάσει των         αεροφωτογραφιών 1945-1960.
4.3.Παράταση του χρόνου υποβολής των αντιρρήσεων κατά 6 μήνες.
4.4.Άρση υποχρέωσης υποβολής αντίρρησης για όλα τα πρόδηλα σφάλματα.
4.5.Διευκρινίσεις για το εάν κατά την υποβολή αντιρρήσεων απαιτείται τοπογραφικό με ακριβείς συντεταγμένες ή αρκεί η υπόδειξη του πολυγώνουν στην πλατφόρμα τυ κτηματολογίου.
4.6.Διευκρινίσεις για την ισχύ του αναρτημένου και του κυρωμένου δασικού χάρτη κατά την έκδοση οικοδομικών αδειών.
4.7.Διευκρινίσεις για το κατά πόσον στην περίπτωση προδήλων σφαλμάτων  οι εν λόγω ιδιοκτησίες τελούν υπό ομηρεία (αναστολή έκδοσης αδειών, δικαιοπραξίες, αγροτικές εργασίες κλπ) εως ότου οι δημόσιες υπηρεσίες διορθώσουν τους χάρτες.


Οι υπογράφοντες Μηχανικοί των Κυθήρων:

Ανδρέας Μαριάτος
Δροσιά Μολλά
Αλέξης Κρίθαρης
Χρυσούλα Σοφίου
Κική Ζάρπα – Τρίμμη
Νίκος Μαγουλάς
Σωτήρης Μαγουλάς
Δόμνα Κονταράτου
Γιώργος Φατσέας
Πάνος Μαυρομμάτης