Tα Κύθηρα και η δυτική Ζάκυνθος ακόμη κατατάσσονται στα νησιά. Για πόσο ακόμα;
Το κράτος διαπίστωσε την αυτοκαταστροφική αλλοίωση των νησιών, αλλά αδυνατεί να πλήξει τα οικονομικά συμφέροντα που την τροφοδοτούν (το αν η αρτιότητα εκτός σχεδίου είναι 10 ή 50 στρέμματα γνωρίζουμε σήμερα ότι απλά υποδηλώνει την κλίμακα ισχύος των τελευταίων).
Οποτε αντέδρασε, το έκανε σπασμωδικά και αποσπασματικά: ποινικοποίησε την αρχιτεκτονική, αισθητικοποίησε το πρόβλημα και υποχρέωσε την κοινωνία να υποκύψει στον μιμητισμό, προσδίδοντας στην οικιστική παράδοση έννοια τρισδιάστατης καρτποστάλ.
Προέκυψαν έτσι στρατιές ψευτοπαραδοσιακών κτισμάτων, ίδιας απεύθυνσης με τα νεόκοπα ρεμπέτικα και τις πλαστικοποιημένες «βυζαντινές» αγιογραφίες. Παλαιά, νεώτερα και νεο-παλαιά κτίρια αναμίχθηκαν αδιακρίτως καθιστώντας αδύνατη την ανάγνωση της ιστορίας στον χώρο.
Τα νησιά επί 40 έτη δομούνται από την εκτρωματική σύζευξη του Γενικού Οικοδομικού Κανονισμού της πολυκατοικίας με τα αφελή Δελτία Αναγνώρισης με φυσιολογικό καρπό κλώνους «παραδοσιακών» μακιγιαρισμένων διαμερισμάτων.
Οσο τραγικότερα τα αποτελέσματα, τόσο επεκτεινόταν η λογική ευνουχισμού της αρχιτεκτονικής και τροφοδοτούνταν ο φαύλος κύκλος βιασμού του τόπου μέσω των Επιτροπών Αρχιτεκτονικού Ελέγχου.
Σήμερα, βρίσκεται προ των πυλών η επέκταση της «προστασίας» σε χιλιάδες περιοχές που είχαν μέχρι τώρα γλιτώσει.
Υπό την πίεση της Διεθνούς Σύμβασης για το Τοπίο συστήθηκε και η ελληνική Επιτροπή Τοπίου, αλλά από την πείρα μας, το μόνο που διαφαίνεται ικανή να παραγάγει είναι άλλη μια μορφοκλαστική τυπολογία.
Ωστε ακολούθως να οριστούν τα «τυπικά ελληνικά τοπία» και οι αντίστοιχοι μηχανισμοί «διάσωσης».
Σε επίπεδο διακήρυξης, το ΥΠΕΚΑ αναγνωρίζει ότι «Η αρχιτεκτονική... αποτυπώνει το στίγμα της εποχής της».
Ομως, αντί να αποκαθηλώσει το αδιέξοδο σύστημα ελέγχων, προσθέτει καθημερινά νέα καταστροφικά διατάγματα καταστολής της αρχιτεκτονικής πράξης.
Συντηρείται λοιπόν ο μηχανισμός που κατέστησε τη Μύκονο και την ανατολική Ζάκυνθο αστικά τοπία.
---------------------------------------------------
Πηγή: kathimerini.gr-Του Ανδρεα Μαριατου
---------------------------------------------------