Μέρα διεργασιών προκειμένου να ξεπερασθούν τα προβλήματα με τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα και να εξασφαλισθεί η επικοινωνία με τα νησιά είναι η σημερινή.
Το πρωί στις 10.00 έγινε η κατάθεση προσφορών για 15 άγονες γραμμές, ενώ στη διάρκεια της ημέρας θα γίνει γνωστό εάν όλες οι εταιρείες θα δεχθούν να παρατείνουν τις συμβάσεις που έληξαν χθες Κυριακή για τέσσερις ακόμη μήνες στις εν λόγω γραμμές και σε άλλες δέκα που ανήκουν στο πρώην υπουργείο Αιγαίου.
Στο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας είναι έκδηλη η ανησυχία για το κατά πόσο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες αφενός θα ανταποκριθούν στο διαγωνισμό και θα καταθέσουν προσφορές και αφετέρου εάν όλες θα δεχθούν να παρατείνουν τις συμβάσεις.
Κρίνονται ασύμφορες
Οι άγονες γραμμές έχουν επανέλθει εκ των πραγμάτων στην επικαιρότητα καθώς ορισμένες εξ αυτών κρίνονται ασύμφορες για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω του αυξημένου κόστους καυσίμου και του μισθώματος το οποίο δεν λαμβάνει υπόψη το κόστος αυτό.
Πολλοί μάλιστα υποστηρίζουν ότι δεδομένης της κατάστασης που θα επικρατεί και στο μέλλον με τα καύσιμα, πολλές άγονες γραμμές θα πρέπει να επανασχεδιασθούν, άλλες να καταργηθούν και να αντικατασταθούν με τοπικές (ενδονησιωτικές) και σε άλλες να μειωθούν τα δρομολόγια.
Βέβαια εκ των πραγμάτων οι παρεμβάσεις που μπορεί να κάνει στο συγκεκριμένο θέμα η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας είναι περιορισμένες καθώς όπως σημειώνει ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Δημήτρης Χαλκιώτης, σχεδόν το 70% των αγόνων γραμμών καλύπτεται από πολυετείς συμβάσεις.
Ωστόσο και ο ίδιος αναγνωρίζει ότι υπάρχει ανάγκη επανασχεδιασμού ορισμένων γραμμών, σημειώνει όμως ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει εάν δεν πραγματοποιηθεί μία μελέτη που αφορά και στο μεταφορικό ισοδύναμο. Η μελέτη έχει προκηρυχθεί από τον Ιούνιο όμως ακόμη δεν έχει ανατεθεί.
Μικροπαρεμβάσεις
Οπως προσθέτει πάντως, δυνατότητες μικροπαρεμβάσεων υπάρχουν σε όσες γραμμές λήγουν οι συμβάσεις.
Ενα από τα θέματα που θέτουν οι ακτοπλόοι είναι να επανεξετασθεί ο αριθμός των δρομολογίων για την κάθε άγονη. Μπορεί μία γραμμή με τρία δρομολόγια την εβδομάδα να είναι ζημιογόνα ενώ τα λιγότερα να καθιστούν τη γραμμή βιώσιμη.
Σημειώνεται ότι για τις άγονες γραμμές τον τελευταίο χρόνο δόθηκαν ή θα δοθούν περί τα 90 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων όμως πάνω από 25 εκατ. ευρώ προέρχονται από τον επίναυλο, δηλαδή από τους ίδιους τους επιβάτες.
Οι επερχόμενοι διαγωνισμοί για άγονες γραμμές
Ο διαγωνισμός που διεξάγεται σήμερα Δευτέρα 1η Νοεμβρίου αφορά τις παρακάτω άγονες γραμμές:
1.Κέρκυρα - Διαπόντια νησιά (Ερεικούσα - Μαράκι-Οθωνοί),
2.Ιερισσος- Ι. Μ. Μ. Λαύρας,
3.Δάφνη - Ι. Μ. Μ. Λαύρας,
4.Καστός (Λευκάδας) - Μύτικας (Αιτ/νιας),
5. Πειραιάς - Πάτμος - Λειψοί - Λέρος- Κάλυμνος- Κως - Σύμη - Ρόδος
6. Πειραιάς - Αστυπάλαια - Κάλυμνος -Κως - νίσυρος - Τήλος - Ρόδος
7. Πειραιάς - Κάλυμνος -Κως - Νίσυρος - Τήλος - Ρόδος
9.Πειραιάς - Νάξος - Δονούσα
10.Πειραιάς - Πάρος - Νάξος - Ηρακλειά - Σχοινούσα - Κουφονήσια - Κατάπολα
11. Πειραιάς - Σύρος - Αγ. Κήρυκος -Φούρνοι - Καρλόβασι - Βαθύ Σάμου
12. Κύμη - Λήμνος,
13. Νεάπολη Βοιών - Κύθηρα - Αντικύθηρα,
14. Θεσσαλονίκη -Λήμνο - Μυτιλήνη15. Αγία Κυριακή - νήσος Τρίκερι
Ο επόμενος διαγωνισμός (αρμοδιότητας πρώην υπουργείου Αιγαίου) θα διεξαχθεί την Τετάρτη 10 Νοεμβρίου 2010 και αφορά τις παρακάτω γραμμές:
1. Ρόδος-Μεγίστη (Καστελλόριζο) και επιστροφή.
2. Hρακλειο-Σητεία -Κάσος-Πηγάδια Καρπάθου-Ρόδος και επιστροφή.
3. Θήρα-Ανάφη - Κάσος-Πηγάδια Καρπάθου-Διαφάνι-Χάλκη-Ρόδος και επιστροφή.
4. Διαφάνι-Πηγάδια Καρπάθου και επιστροφή.
5. Θηρασιά-Οία Θήρας
6. Θεσσαλονίκη-Σιγρί-Χίος-Καρλόβασι Σάμου-Πάτμος-Κάλυμνος-Κως-Ρόδος και επιστροφή.
7. Αγ. Ευστράτιος-Λήμνος και επιστροφή
8. Πυθαγόρειο-Αγαθονήσι και επιστροφή.
9. Θηρασία- Θήρα και επιστροφή
10. Ψαρά ή Μεστά-Σιγρί-Λήμνος και επιστροφή.
----------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-Λάμπρος Καραγεώργος
----------------------------------------------------------