Πέμπτη 25 Νοεμβρίου 2010

Αντιδράσεις για την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ

Αντιδράσεις προκαλεί ήδη το νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και την εκμετάλλευση των 34 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μέσα από μεικτά επιχειρηματικά σχήματα, που παρουσίασε την Πέμπτη στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας.

Μεταξύ άλλων το σχέδιο νόμου προβλέπει τη μετονομασία της Γενικής Διεύθυνσης Αεροναυτιλίας της ΥΠΑ σε Γενική Διεύθυνση Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας με αρμοδιότητα την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας για τη γενική εναέρια κυκλοφορία και αποτελεί τον «Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας» που ππαρέχει:

- Υπηρεσίες Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας (Air Traffic Services - ATS),

- Υπηρεσίες Επικοινωνίας, Πλοήγησης και Επιτήρησης (Communication, Navigation, Surveillance - CNS) και

- Υπηρεσίες Αεροναυτικών Πληροφοριών (Aeronautical Information Services - AIS).

Ο συγκεκριμένος Φορέας υποχρεούται να λειτουργεί σύμφωνα με τα εκάστοτε ισχύοντα διεθνή και κοινοτικά πρότυπα ασφαλείας, με σκοπό την ασφάλεια των πτήσεων και την ασφαλή και αποτελεσματική διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας.

Με το νομοσχέδιο καθορίζεται επίσης η λειτουργία όλων των διευθύνσεων της ΥΠΑ, το προσωπικό που θα τις απαρτίζουν, καθώς και άλλα οργανωτικά θέματα της Υπηρεσίας.

Εκμετάλλευση περιφερειακών αεροδρομίων μέσα από μεικτά επιχειρηματικά σχήματα

Όσον αφορά την εκμετάλλευση των περιφερειακών αεροδρομίων, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η ομαδοποίησή τους με βάση τη γεωγραφική τους θέση, όπως νησιά με μεγάλη τουριστική κίνηση, ή παραμεθόριες περιοχές, όπως Αλεξανδρούπολη και Ιωάννινα και την επιβατική κίνηση. Επικεφαλής των ομάδων που θα δημιουργηθούν, αναμένεται να οριστούν τα αεροδρόμια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση.

Στόχος είναι η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού των αεροδρομίων της χώρας για τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών που αδυνατούσαν τόσα χρόνια να χρηματοδοτήσουν τα δημόσια Ταμεία.

Σύμφωνα με το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης που προωθείται, το κράτος θα παραχωρήσει για μια μεγάλη περίοδο συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του (ή δικαιώματα) έναντι επενδύσεων που θα δεσμευθούν να κάνουν οι ιδιώτες για να αξιοποιήσουν τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία. Οι ιδιώτες θα έχουν μεν την εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων των αεροδρομίων, αλλά στις εταιρείες που θα συσταθούν, την προεδρία και το πλειοψηφικό πακέτο θα έχει το Δημόσιο, ενώ στους ιδιώτες θα περάσει το μάνατζμεντ και ένα μειοψηφικό πακέτο.

Από τη διαδικασία αυτή το οικονομικό επιτελείο προσδοκά σημαντικά έσοδα αλλά και αλλαγή του τρόπου λειτουργίας μιας και οι ιδιωτικές εταιρείες θα επιδιώξουν την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών για την μεγέθυνση των οικονομικών αποτελεσμάτων τους.

Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, όπως αυτό τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, ιδρύονται νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου για κάθε αερολιμένα ή ομάδα αερολιμένων ή και για το σύνολο των αερολιμένων της χώρας με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, το σύνολο των μετοχών της οποίας ανήκει στο ελληνικό δημόσιο. Προσδιορίζεται ο συγκεκριμένος σκοπός, όπως η διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση ενός ή περισσοτέρων αεροδρομίων, την πραγματοποίηση του οποίου αναλαμβάνει η εταιρεία.

H ιδιωτικοποίηση γίνεται με σύμβαση παραχώρησης, όπου περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η συμβατική περίοδος, η δυνατότητα παράτασης και τροποποίησής της, τα δικαιώματα και υποχρεώσεις του ελληνικού δημοσίου και της εταιρείας, καθώς και τα τέλη Αεροδρομίου, τα οποία θα επιβάλει η εταιρεία.

Όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, στη συνεργασία που είχαν κατά την πρόσφατη επίσκεψή τους στη χώρα μας οι ελεγκτές της Τρόικας με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία του υπουργείου.

Τέλος, στο νομοσχέδιο τίθεται το θέμα της μετάταξης των υπαλλήλων της πρώην Ολυμπιακής, η απορρόφηση των οποίων, 15 μήνες μετά την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, προχωρεί με πολύ αργούς ρυθμούς.

Απεργία εξήγγειλαν ΟΣΥΠΑ και ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας

Στις διατάξεις του νομοσχεδίου αντιδρούν οι εργαζόμενοι στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και ήδη η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας εξήγγειλαν 24ωρη απεργία για την προσεχή Τρίτη, 30 Νοεμβρίου.

Ωστόσο, η απεργία αυτή είναι στον "αέρα", καθώς η ΥΠΑ έχει προσφύγει στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, ζητώντας να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική. Η προσφυγή αναμένεται να συζητηθεί το μεσημέρι της Παρασκευής.
-----------------------------
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
-----------------------------