Σήμερα στις Βρυξέλλες ο αρμόδιος για τη Γεωργία επίτροπος Ντάτσιαν Τσιόλος παρουσίασε τους γενικούς άξονες των προτάσεων της Κομισιόν, χωρίς να προσδιορίζει ακόμη τα χρηματοδοτικά μέσα, που θα απαιτηθούν για την εφαρμογή της νέας πολιτικής.
Δυσμενείς επιπτώσεις και απώλειες για το εισόδημα των Ελλήνων αγροτών ενδέχεται να επιφέρει η εφαρμογή της αναθεώρησης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, που θα αρχίσει να ισχύει από το 2014.
Με το ισχύον καθεστώς, οι άμεσες ενισχύσεις για την Ελλάδα πλησιάζουν κατά μέσο όρο τα 400 ευρώ ανά στρέμμα αγροτικής εκμετάλλευσης. Ο κίνδυνος για την Ελλάδα αλλά και για άλλες χώρες είναι να περάσει η θέση ορισμένων κρατών που επιδιώκουν να εφαρμοστεί ως γενική αρχή η καταβολή άμεσων ενισχύσεων με βάση τον κοινοτικό μέσο όρο των «27», ο οποίος σήμερα ανέρχεται σε 280 ευρώ ανά στρέμμα αγροτικής εκμετάλλευσης.
Σήμερα στις Βρυξέλλες ο αρμόδιος για τη Γεωργία επίτροπος Ντάτσιαν Τσιόλος παρουσίασε τους γενικούς άξονες των προτάσεων της Κομισιόν, χωρίς να προσδιορίζει ακόμη τα χρηματοδοτικά μέσα, που θα απαιτηθούν για την εφαρμογή της νέας πολιτικής. Πολιτική, η οποία αξίζει να σημειωθεί ότι θα εξαρτηθεί, όπως πάντα, και από τις νέες δημοσιονομικές προοπτικές της ΕΕ για την περίοδο 2014-2020 ενώ προβλέπεται ότι οι συγκεκριμένες προτάσεις για το τι ποσά θα μπορούν να διατεθούν, θα παρουσιαστούν από την Κομισιόν στα μέσα του 2011.
Οι αντιδράσεις όμως πολλών κρατών μελών, κυρίως από τον Κοινοτικό Βορρά, που ζητούν περιορισμό του ειδικού βάρους της Γεωργίας στον προϋπολογισμό της ΕΕ (η αγροτική πολιτική αντιπροσωπεύει σήμερα με 59,8 δις. ευρώ περίπου το 40% του κοινοτικού προϋπολογισμού) αλλά και η ισχνή κατάσταση, λόγω της οικονομικής κρίσης, των δημοσίων οικονομικών των κρατών μελών δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας σε ότι αφορά το μέλλον των αγροτικών επιδοτήσεων.
Το μείζον θέμα πάντως στις σκληρές διαπραγματεύσεις που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα είναι το τι μορφή θα λάβουν με τη νέα ΚΑΠ οι άμεσες ενισχύσεις προς τους αγρότες. Θεωρώντας ότι το σύστημα των «ιστορικών περιόδων αναφοράς», από το οποίο η Ελλάδα και άλλα κράτη μέλη επωφελήθηκαν σημαντικά, είναι πλέον ξεπερασμένο και άδικο, πρόθεση της Κομισιόν είναι να υπάρξει «ανακατανομή, επαναπροσδιορισμός και καλύτερη στόχευση της στήριξης». Το ζητούμενο είναι ποιοι όροι και ποια κριτήρια θα ισχύσουν σε αυτή την εξισορρόπηση των άμεσων ενισχύσεων μεταξύ των κρατών μελών.
Χώρες του κοινοτικού Βορρά (Μεγάλη Βρετανία, Σουηδία, Δανία) υποστηρίζουν τη σταδιακή κατάργηση των άμεσων ενισχύσεων με τη σημερινή τους μορφή αντιπροτείνοντας περιορισμένες ενισχύσεις. Τα νέα κράτη μέλη επιθυμούν μεγαλύτερη ισοκατανομή των άμεσων ενισχύσεων μεταξύ των κρατών μελών χωρίς να προβλέπονται συμπληρωματικές δράσεις σχετικά με το περιβάλλον.
Η ενδιάμεση λύση, που προκρίνει ο Ρουμάνος επίτροπος, και υπό ορισμένες προϋποθέσεις μπορεί να είναι σχετικά θετική για την Ελλάδα, περιλαμβάνει ένα βασικό συντελεστή ως εισοδηματική στήριξη στον οποίο θα μπορούσαν να προστεθούν:
-μια υποχρεωτική πρόσθετη ενίσχυση για ειδικά περιβαλλοντικά δημόσια αγαθά .
-μια πρόσθετη ενίσχυση για την αντιστάθμιση ειδικών φυσικών περιορισμών.
-και μια εθελοντική δεσμευμένη στήριξη για ειδικούς τομείς και περιφέρειες.
Θετικό στοιχείο για την Ελλάδα είναι η πρόβλεψη που υπάρχει στην πρόταση της Κομισιόν για τη δημιουργία ενός ειδικού συστήματος στήριξης για μικρές αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση της Συνθήκη της Λισαβόνας, η απόφαση για την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ θα ληφθεί με τη λεγόμενη διαδικασία της συναπόφασης μεταξύ του Συμβουλίου υπουργών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, διαδικασία η οποία ενέχει τον κίνδυνο να είναι χρονοβόρα και επίπονη.
--------------------------
Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ
--------------------------