Nα μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση κινδυνεύουν πολλά μικρά αλλά ενδεχομένως και αρκετά μεγάλα νησιά τους επόμενους μήνες λόγω των σημαντικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες, αποτέλεσμα της κρίσης αλλά και των πολιτικών παρεμβάσεων που εφάρμοσε στην ακτοπλοϊκή αγορά η Πολιτεία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 9μηνο του 2011 μόνο οι εισηγμένες ακτοπλοϊκές κατέγραψαν ζημίες άνω των 100 εκατ. ευρώ λόγω μειωμένης διακίνησης επιβατών και οχημάτων αλλά και λόγω της υψηλής τιμής των καυσίμων, ενώ το 2010 οι συνολικές ζημίες άγγιξαν τα 300 εκατ.!..
Ετσι, προκειμένου να διασωθεί η ακτοπλοΐα, αλλά και να μη διακοπεί η σταθερή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών προτείνουν στην κυβέρνηση να υλοποιήσει μια ευέλικτη πολιτική προσαρμόζοντας το θεσμικό πλαίσιο (ν. 2832/01) στον κοινοτικό κανονισμό 3577/92. Αυτό σημαίνει, κατά τους ακτοπλόους, ότι θα πρέπει να τεθούν εκ νέου για συζήτηση συγκεκριμένα ζητήματα τα οποία εμποδίζουν την πλήρη ανάπτυξη της ακτοπλοΐας.
Εκπρόσωποι των ακτοπλόων υποστηρίζουν ότι ζητείται η κατάργηση της υποχρεωτικής ετήσιας δρομολόγησης των πλοίων, δηλαδή η χρονική διάρκεια δρομολόγησης του πλοίου να είναι ελεύθερη για τον κάθε πλοιοκτήτη.
Επίσης, όπως οι ίδιοι ανέφεραν στην «Κ», σημαντικό αίτημά τους είναι να καταργηθεί η υποχρεωτική 12μηνη απασχόληση πληρώματος. Υποστηρίζουν ότι η αναφορά αυτή αντίκειται στο κοινοτικό δίκαιο και θα πρέπει να αλλάξει. Επιπλέον, τονίζουν ότι ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί στη δρομολόγηση των ταχύπλοων πλοίων τύπου Catamaran ή Μonohull.
Η δρομολόγησή τους, όπως και η υποχρεωτική απασχόληση των πληρωμάτων, δεν πρέπει να υπερβαίνει το 5μηνο. Η υποχρέωση επάνδρωσης για 10 μήνες και η υποχρεωτική εκτέλεση δρομολογίων για 7½ μήνες επιβαρύνουν το κόστος λειτουργίας των πλοίων, άρα και τα εισιτήρια.
«Εως ότου αποφασίσει η κυβέρνηση να καταργήσει την υποχρεωτική απασχόληση, προτείνουμε για την καλύτερη εκμετάλλευση των πλοίων τη δημιουργία “εταιρικού ναυτολογίου” που θα διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα ως μέτρο θα είναι λιγότερο δυσβάσταχτο», ανέφεραν κύκλοι του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ). Ακόμη, από τους ακτοπλόους ζητείται:
l Να καταργηθεί η ανώτατη τιμολόγηση των ναύλων. Δεδομένου ότι οι ναύλοι έχουν πλέον απελευθερωθεί, είναι χωρίς νόημα η υποχρεωτική αναφορά ανώτατης τιμολόγησης στη δήλωση δρομολόγησης πλοιοκτήτη.
l Να καταργηθεί ο επίναυλος (3%), καθώς επιβαρύνει τους επιβάτες που δεν χρησιμοποιούν πλοία δρομολογημένα σε γραμμές δημόσιας υπηρεσίας.
-------------------------------------------------
Πηγή: kathimerini.gr-Του Νίκου Mπαρδούνια
-------------------------------------------------