Για τον Ελληνικό λαό, που συχνά κάνει συνειρμούς και του αρέσει να συνταιριάζει τα πράγματα, η γιορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στο Ναό συμπίπτει με την αποφασιστική είσοδο του Χειμώνα.
Κι αφού η σπορά είναι το σημαντικότερο γεγονός στις αγροτικές κοινωνίες, η 21η Νοεμβρίου είναι καθοριστική ημερομηνία γι αυτή τη δουλειά. Ιδιαίτερα με το παλαιό ημερολόγιο αυτή η ημέρα συνέπιπτε με το μέσον της σποράς, δηλαδή μέχρι τότε οι αγρότες είχαν σπείρει τα μισά, γι αυτό η Παναγία σ’ αυτή τη γιορτή ονομάζεται Μεσοσπορίτισσα. Χαρακτηριστική είναι η παροιμία «μισά ‘σπειρες, μισά ‘φαγες, μισά αποκράτιε να’ χεις» Δηλαδή μέχρι τις 21 Νοεμβρίου έσπειρες το μισό σπόρο, έφαγες τη μισή ετήσια σοδειά, και σου απομένει η άλλη μισή μέχρι την εποχή της συγκομιδής.
Τα Εισόδια είναι μεγάλη γιορτή στη συνείδηση του λαού μας και ο αγρότης αυτή την ημέρα «σκολοκρατεί» γι αυτό και η λαϊκή παροιμία «κι οι μύλοι αργούν κι δούλοι αργούν κι οι γαϊδάροι σκόλην έχουν»
Όπως κάθε χρόνο και φέτος στα Κύθηρα γιόρτασαν πανηγυρικά τα Εισόδια. Πρώτα πρώτα στα Μυρτίδια σύμφωνα με το έθιμο, αυτή την ημέρα μετά τη λειτουργία η Εικόνα μεταφέρεται στον παλαιό ναό «στο Καθολικό» όπου παραμένει μέχρι το Σάββατο της Ορθοδοξίας.
Επίσης γιόρτασαν η Ελεούσα στη Χώρα, η Παναγία στα Κοντολιάνικα, Η Ελεούσα στα Φράτσια, η Ιλαριώτισσα στον Ποταμό, η Κυπεριώτισσα στα Φριλιγκιάνικα , η Παναγία Δέσποινα στον Καραβά και Η Παναγία η Οδηγήτρια στον Κάλαμο.
------------------------------
Ελένη Χάρου-Κορωναίου
------------------------------