Συγκεκριμένα μέτρα που θα στοχεύουν στη μείωση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών πλοίων ώστε να μη «δέσουν» και να μην πτωχεύσουν οι εταιρείες, ζητεί ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Για το σκοπό αυτό προτείνει τη δημιουργία ολιγομελούς επιτροπής στην οποία θα μετέχουν εκπρόσωποι του υπουργείου, της πλοιοκτησίας και ναυτεργασίας προκειμένου με τις τεκμηριωμένες προτάσεις της να βοηθήσει στην αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για την ακτοπλοΐα.
Απώτερος στόχος του ΣΕΕΝ η μείωση του κόστους λειτουργίας του ακτοπλοϊκού πλοίου και η επιβίωση του κλάδους σε συνθήκες ύφεσης και υψηλούς κόστους καυσίμων. Τα ναυτιλιακά αποθεωμένα καύσιμα και λιπαντικά τα οποία σημείωσαν αυξήσεις 25 έως και 32% σε ένα έτος και η κίνηση επιβατών, οχημάτων και φορτίων ανά γραμμή μείωση από 5 έως 28%.
Οι παρεμβάσεις θα πρέπει να εκδηλωθούν άμεσα καθώς ο κλάδος τα δυο τελευταία χρόνια (2009 και 2010) έχει εγγράψει συνολικές ζημιές ύψους 560 εκατ. ευρώ, ενώ και το 2011 δεν προβλέπεται καλύτερο Εάν πτωχεύσει η ακτοπλοΐα τότε το κράτος θα κληθεί να επιδοτήσει το σύνολο των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με 1,2 δισ. ευρώ ετησίως για να έχει ότι σήμερα απολαμβάνει δωρεάν με τις ελεύθερες δρομολογήσεις, τονίζει ο ΣΕΕΝ στο υπόμνημα που παρέδωσε στο υφυπουργό Ανάπτυξης Αδωνη Γεωργιάδη στη πρόσφατη συνάντηση που είχε το προεδρείο του Συνδέσμου.
Προτάσεις
Ο ΣΕΕΝ υποστηρίζει επίσης ότι ο χρόνος που οι εταιρείες δεν θα έχουν να πληρώσουν τα καύσιμα «πλησιάζει επικίνδυνα» και προειδοποιεί ότι εάν «πτωχεύσει μία εταιρεία πλοιοκτησίας, τα πλοία της δεν θα μπορέσουν να επανακινήσουν σε χρόνο μικρότερο του έτους στην καλύτερη περίπτωση».
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ οι τροποποιήσεις της νομοθεσίας άμεσα θα πρέπει να αφορούν στις ετήσιες δρομολογήσεις των πλοίων.
Ο ΣΕΕΝ προτείνει οι δρομολογήσεις να είναι ανά γραμμή 10 μήνες, 6 μήνες και 3 μήνες αναλόγως της κίνησης και του είδους του πλοίου (συμβατικό-ταχύπλοο) ως μίνιμουμ χρόνος δρομολόγησης με αντίστοιχη υποχρεωτική στελέχωση του υπόχρεου πλοίου.
Οι ανωτέρω δρομολογήσεις να εκτελούνται από πλοιοκτήτριες εταιρείες και όχι από πλοία. Επίσης να έχει δικαίωμα η εταιρεία που αναλαμβάνει την δρομολόγηση πλοίου ή πλοίων να εναλλάσσει το χειμώνα το μεγάλο πλοίο με μικρότερο.
Επιπλέον η εταιρεία που ανέλαβε και εκτέλεσε τα δρομολόγια σε μία γραμμή για ένα έτος να έχει το δικαίωμα να δρομολογεί κατ΄ ελάχιστο άλλο πλοίο ταχύπλοο, φορτηγό-οχηματαγωγό ή συμβατικό για τους 3 θερινούς μήνες με δικαίωμα παράτασης του χρόνου αυτού, με αντίστοιχη στελέχωσή του.
Ακόμη να επιτραπούν δρομολογήσεις μέχρι 6 μηνών σε περισσότερες γραμμές ιδιαζόντως τουριστικού ενδιαφέροντος και να προβλεφθεί η ύπαρξη εταιρικού ναυτολογίου. Με τις προτάσεις αυτές ο ΣΕΕΝ επιδιώκει να διαμορφωθεί ένα πιο ευέλικτο καθεστώς δρομολόγησης των πλοίων που και τις ανάγκες της χώρας θα εξυπηρετεί αλλά και το λειτουργικό κόστος του κλάδου συνολικά θα μειώνει.
Σε ό,τι αφορά τα εισιτήρια ο ΣΕΕΝ επιμένει για εξομοίωση Φ.Π.Α στο 6,5% κατά τα κρατούντα στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ξηράς για τα εισιτήρια επιβατών, οχημάτων και φορτίων, ενώ ζητεί ο επίναυλος του 3% να ισχύει μόνο στις άγονες επιδοτούμενες γραμμές.
Επίσης τα λιμενικά τέλη να είναι «κεφαλικά» σταθερά κατά επιβάτη και όχημα και όχι ποσοστιαία, κατά τα ισχύοντα σήμερα στον ΟΛΠ.
Ο ΣΕΕΝ προτείνει ακόμη η εφαρμογή του μέτρου «ρήτρα καυσίμου» στις πολυετείς συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας να γίνεται υπό ένα σύστημα αυτόματης αναπροσαρμογής.
Τέλος, ο ΣΕΕΝ θέτει και το αίτημα της επιδότησης των ασφαλιστικών εισφορών των υπό ελληνική σημαία πλοίων στις γραμμές της Αδριατικής προκειμένου να συνεχίσουν να παραμένουν ανταγωνιστικά, καθώς άλλες ευρωπαϊκές ναυτιλιακές χώρες έχουν φροντίσει να καλύψουν, με κρατικές δαπάνες, τις ασφαλιστικές εισφορές των ναυτικών, κάνοντας χρήση της ευχέρειας που παρέχεται από τις ειδικές οδηγίες της Ε.Ε. «Guidelines on Maritime Transport».
--------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική
--------------------------