Σχέδιο για την αναγέννηση του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού μέσα από τις στάχτες του, σαν ένας σύγχρονος φοίνικας, ετοιμάζει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστής Μουσουρούλης, ο οποίος αποφεύγει τα λόγια και προτιμάει τις πράξεις.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του protothema.gr, ο υπουργός μέσω νομοθετικής ρύθμισης θα θέσει τις βάσεις ώστε τα σκάφη αναψυχής που τα τρία τελευταία χρόνια εγκαταλείπουν κατά εκατοντάδες τις ελληνικές μαρίνες και καταπλέουν σε Κροατία και Τουρκία να επιστρέψουν στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του protothema.gr, ο υπουργός μέσω νομοθετικής ρύθμισης θα θέσει τις βάσεις ώστε τα σκάφη αναψυχής που τα τρία τελευταία χρόνια εγκαταλείπουν κατά εκατοντάδες τις ελληνικές μαρίνες και καταπλέουν σε Κροατία και Τουρκία να επιστρέψουν στην Ελλάδα.
Αποκαλύπτουμε σήμερα τα κύριες κινήσεις της κυβέρνησης για τη νεκρανάσταση και στη συνέχεια την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, που θα φέρει πολλά εκατομμύρια ευρώ σε συνάλλαγμα στην Ελλάδα σε μια κρίσιμη οικονομικά καμπή.
1. Θεσπίζεται τέλος παραμονής και πλόων σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας.
2. Καταργούνται ορισμένες φορολογικές επιβαρύνσεις που είχαν θεσπιστεί στο πρόσφατο παρελθόν και οι οποίες αποδείχτηκαν απρόσφορες καθώς δεν συνεισέφεραν στην αύξηση της φορολογητέας ύλης και των φορολογικών εσόδων, αλλά αντίθετα δημιούργησαν συνθήκες ύφεσης, με αποτέλεσμα τη μείωση του κύκλου εργασιών των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού, την απώλεια θέσεων εργασίας σε όλο τον κλάδο (υπάλληλοι, πληρώματα, τεχνικοί, συντηρητές, Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη κ.λπ.) και την απομάκρυνση ελληνικών και αλλοδαπών πλοίων αναψυχής από την Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για τις διατάξεις του άρθρου 64 του Ν. 3842/2010 και η περ. ιγ’ της παραγράφου 4 του άρθρου 17 του Ν. 3833/2010. Πρόκειται για τον ετήσιο ειδικό φόρο για τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής, ο οποίος στην ουσία δεν εισπράχθηκε ποτέ αφού εκκρεμεί η έκδοση διυπουργικής απόφασης.
3. Αποσαφηνίζεται το φορολογικό καθεστώς εισόδου και παραμονής ιδιωτικών πλοίων αναψυχής στην ελληνική επικράτεια με παράλληλη απλοποίηση των σχετικών διαδικασιών (one stop shop).
Οι στόχοι της κυβέρνησης και του υπουργού κ. Μουσουρούλη, σύμφωνα και με μελέτη που υπάρχει στο υπουργικό γραφείο και την οποία γνωρίζει το protothema.gr, είναι:
1. Να γνωρίζουν όλοι οι αλλοδαποί επισκέπτες το σύνολο των υποχρεώσεών τους κατά την παραμονή τους στην ελληνική επικράτεια.
2. Να αποφευχθεί το φαινόμενο αλλοδαποί ιδιοκτήτες που ελλιμενίζουν ιδιωτικά πλοία αναψυχής στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του χειμώνα και επανέρχονται το καλοκαίρι να έχουν χρεωθεί με άγνωστους φόρους και επιβαρύνσεις.
3. Να εισπράττει το κράτος ένα σταθερό και προϋπολογίσιμο έσοδο κάθε έτος.
4. Βασικότερος, όμως, στόχος είναι να δημιουργηθούν κίνητρα για την προσέλκυση μεγάλου αριθμού ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, τα οποία ανήκουν ιδίως σε αλλοδαπούς υπηκόους, με σκοπό την προσέγγισή τους αρχικά σε ελληνικά λιμάνια και μαρίνες και κατόπιν τον μόνιμο ελλιμενισμό και παραμονή τους στην ελληνική επικράτεια. Ετσι θα αυξηθούν τα δημόσια έσοδα (είσπραξη τέλους, είσπραξη Φ.Ε. και ΦΠΑ λόγω των αυξημένων εσόδων των μαρίνων, είσπραξη ΦΠΑ από την τροφοδοσία των σκαφών, είσπραξη ΕΦΚ στην τροφοδοσία καυσίμων), ενώ θα δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας κυρίως στις τοπικές κοινωνίες (νέες θέσεις εργασίας, αύξηση πληρότητας ξενοδοχειακών μονάδων, κ.λπ.) μέσω και της προσέλκυσης τουριστικού κεφαλαίου υψηλής εισοδηματικής κλίμακας.
Τέλος παραμονής και πλόων
• Το τέλος παραμονής και πλόων υπολογίζεται σε ετήσια βάση και καταβάλλεται για χρονικό διάστημα ενός, τριών, έξι ή δώδεκα μηνών, ανάλογα με τον χρόνο παραμονής του πλοίου στα ελληνικά χωρικά ύδατα. Για τον υπολογισμό του τέλους θα λαμβάνεται υπόψη το ολικό μήκος του πλοίου.
• Για τα μηχανοκίνητα ιδιωτικά πλοία, το ΤΠΠ ορίζεται στα 200 ευρώ ανά μέτρο από τα 12 ως τα 15 μέτρα, στα 300 ευρώ από τα 15 ως τα 20 μέτρα, στα 400 ευρώ από τα 20 ως τα 24 μέτρα και στα 500 ευρώ από 24 μέτρα και πάνω.
• Για τα ιστιοφόρα ιδιωτικά πλοία, το ΤΠΠ ορίζεται στα 200 ευρώ ανά μέτρο από τα 15 ως τα 20 μέτρα, στα 300 ευρώ από τα 20 ως τα 25 μέτρα και στα 400 ευρώ από τα 25 μέτρα και πάνω.
• Η καταβολή του ΤΠΠ θα γίνεται με την αγορά ειδικού σήματος, που αντιστοιχεί στην κατηγορία του σκάφους και στην κατηγορία της εκάστοτε διάρκειάς του. Η πληρωμή του και η χορήγηση του ειδικού σήματος θα γίνεται στη λιμενική αρχή του πρώτου λιμένα εισόδου στην ελληνική επικράτεια. Για τα πλοία με σημαία χώρας εκτός της Ε.Ε., του ΕΟΧ και της ΕΖΕΣ, το ΤΠΠ καταβάλλεται και το ειδικό σήμα χορηγείται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή, η οποία εκδίδει και το σχετικό δελτίο κίνησης.
• Εξαιρέσεις
Το τέλος παραμονής και πλόων δεν θα επιβάλλεται σε επαγγελματικά πλοία αναψυχής, μηχανοκίνητα ιδιωτικά πλοία αναψυχής ολικού μήκους έως 12 μέτρα, καθώς και σε ιστιοφόρα ιδιωτικά πλοία αναψυχής ολικού μήκους έως 15 μέτρα.
«Οφείλουμε να εστιάσουμε στην αναπτυξιακή διάσταση του θαλάσσιου τουρισμού σε όλο του το πλέγμα. Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε το συγκριτικό μας πλεονέκτημα, που είναι γεωγραφικό, αλλά και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του νησιωτικού πλούτου που είναι μοναδικό στον κόσμο, με άξονα τη φύση, το ευαίσθητο οικοσύστημα και τον πολιτισμό.
Το ερώτημα είναι εάν και πώς θα καταφέρουμε να τα αξιοποιήσουμε προκειμένου να αναδείξουμε τη χώρα σε παγκόσμιο κέντρο θαλάσσιου τουρισμού για κρουαζιέρα, γιότινγκ, ιστιοπλοΐα, ημερόπλοια, θαλάσσιες εκδρομές, ακόμα και για φουσκωτά. Και εδώ απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός, αλλά και ειδικό θεσμικό πλαίσιο», ήταν τα λόγια του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μουσουρούλη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Τόσο οι Ελληνες ιδιοκτήτες σκαφών όσο και οι ξένοι που τα ελλιμένιζαν στην Ελλάδα σαλπάρουν για τις μαρίνες του Μαυροβουνίου και της Τουρκίας λόγω της αστάθειας του φορολογικού συστήματος και των αυξημένων τεκμηρίων διαβίωσης, παράγοντες που έχουν οδηγήσει σε ακινησία περίπου 4.000 σκάφη.
Την τελευταία διετία περισσότερα από 300 επαγγελματικά σκάφη έχουν καταπλεύσει σε μαρίνες γειτονικών χωρών, αφού εκεί τα τέλη ελληνισμού είναι πολύ χαμηλότερα και το φορολογικό σύστημα ξεκάθαρο.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, οι απώλειες σε πληρότητα και τζίρο στις μαρίνες αγγίζουν το 25% σε σχέση με πριν από τρία χρόνια, ενώ στο 40% φτάνει η ανεργία των ναυτικών που εργάζονται στον κλάδο του επαγγελματικού yachting.
Τόσο οι Ελληνες ιδιοκτήτες σκαφών όσο και οι ξένοι που τα ελλιμένιζαν στην Ελλάδα σαλπάρουν για τις μαρίνες του Μαυροβουνίου και της Τουρκίας λόγω της αστάθειας του φορολογικού συστήματος και των αυξημένων τεκμηρίων διαβίωσης, παράγοντες που έχουν οδηγήσει σε ακινησία περίπου 4.000 σκάφη.
Την τελευταία διετία περισσότερα από 300 επαγγελματικά σκάφη έχουν καταπλεύσει σε μαρίνες γειτονικών χωρών, αφού εκεί τα τέλη ελληνισμού είναι πολύ χαμηλότερα και το φορολογικό σύστημα ξεκάθαρο.
Σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, οι απώλειες σε πληρότητα και τζίρο στις μαρίνες αγγίζουν το 25% σε σχέση με πριν από τρία χρόνια, ενώ στο 40% φτάνει η ανεργία των ναυτικών που εργάζονται στον κλάδο του επαγγελματικού yachting.
Μάλιστα οι απώλειες εσόδων για την Ελλάδα στον θαλάσσιο τουρισμό είναι ύψους 2,7 δισ. ευρώ και περίπου 300.000 θέσεων εργασίας. Τα στοιχεία προκύπτουν από μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιά που έχει δώσει στη δημοσιότητα ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου κ. Γιώργος Γράτσος.
Η έρευνα του Πανεπιστημίου Πειραιά καταδεικνύει ότι περίπου 13.000 σκάφη αναψυχής δημιούργησαν 59.000 θέσεις εργασίας - είτε άμεσα είτε έμμεσα. Εφόσον η Ελλάδα μπορέσει και προσελκύσει 100.000 επιπλέον σκάφη, τα οποία θα δένουν σε μαρίνες στην Ελλάδα, θα δημιουργηθούν τουλάχιστον 300.000 θέσεις εργασίας και θα προκύψουν περίπου 2,7 δισ. ευρώ επιπλέον έσοδα.
Οπως έχει επισημάνει ο κ. Γράτσος: «Τα σκάφη ανοίγουν θέσεις εργασίας τόσο σε ό,τι αφορά το προσωπικό που απασχολείται στις μαρίνες, τα ναυπηγεία - μηχανικούς και ηλεκτρολόγους, όσο και σε διάφορες ειδικότητες που χρειάζεται ένα σκάφος για να λειτουργήσει. Επίσης ενισχύει την τοπική αγορά εφοδιαστών, τα εστιατόρια και τους προμηθευτές ανταλλακτικών».
-------------------------------------------------------------
Πηγή: prototthema.gr-Μηνάς Τσαμόπουλος
--------------------------------------------------------------