Ασφυκτικό πρέσινγκ, εν όψει και της χειμερινής περιόδου, οπότε ο κλάδος της ακτοπλοΐας αναμένεται να δοκιμαστεί κάτω από ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες, ασκεί η αγορά στη κυβέρνηση, προκειμένου να προχωρήσει άμεσα στη λήψη πρακτικών μέτρων σε θεσμικό επίπεδο, που θα εξασφαλίζουν την επιβίωση του κλάδου.
Η παραίτηση του κ. Απόστολου Βεντούρη από τη θέση του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, συνοδευόμενη από βολές κατά της πολιτείας για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τα σοβαρά θέματα της σχετικής αγοράς όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και η αποκάλυψη της «Ν» ότι ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, θα παρουσιάσει ένα πλαίσιο προτάσεων για τη στήριξη της ακτοπλοΐας έχουν σημάνει συναγερμό στην αγορά.
Το μότο που κυριαρχεί, τόσο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες όσο και στον τουρισμό που επηρεάζεται άμεσα από την κίνηση της ακτοπλοΐας, είναι «τώρα η ποτέ», αφού σε αντίθετη περίπτωση το ενδεχόμενο να διακοπούν σε μεγάλο βαθμό οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι πλέον πολύ πιθανό.
Μετά τις βολές Βεντούρη κατά της πολιτείας και τις δηλώσεις του, στις οποίες μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «η δυσχερέστατη οικονομική κατάσταση των περισσότερων εταιρειών του κλάδου αποτελεί πραγματικότητα και η πιθανότητα κατάρρευσής τους και διακοπής των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αποτελεί κοινό τόπο», σειρά πήραν ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Τουρισμού, αλλά και ο Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA).
Μη αναστρέψιμη
Ο ΣΕΤΕ σε ανακοίνωσή του σημειώνει ότι η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, και ότι η κατάρρευση των ακτοπλοϊκών εταιριών και η διακοπή των ακτοπλοϊκών συνδέσεων στη χώρα μας είναι πλέον πολύ πιθανό να συμβούν μέσα στη χρονιά.
«Δυστυχώς, η καθυστέρηση της αναμόρφωσης και του εξορθολογισμού του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών στη χώρα μας δεν επιτρέπει την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην ακτοπλοΐα μέσα σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Επιπρόσθετα, οι οργανωμένες μειοψηφίες που επιμένουν να διατηρούν τα κεκτημένα τους, αδιαφορώντας για το κοινωνικό και οικονομικό κόστος αυτών, παραμένουν στο απυρόβλητο», αναφέρει χαρακτηριστικά, συμπλέοντας με τις θέσεις του πρώην προέδρου του ΣΕΕΝ.
Ο ΣΕΤΕ θεωρεί την ακτοπλοΐα πυλώνα για την τουριστική, οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας και καλεί την κυβέρνηση να επιληφθεί και να επιλύσει τα θέματά της άμεσα, διότι η κατάσταση τείνει να χαρακτηριστεί πολύ σύντομα ως μη αναστρέψιμη.
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και ο HATTA, ο οποίος σημειώνει ότι η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί εθνική υπόθεση. «Αν η κατάσταση που υπάρχει σήμερα σ' αυτήν επιτραπεί να συνεχιστεί για λίγο ακόμη, θα σημάνει την οριστική απαξίωση του συνόλου της νησιωτικής μας χώρας, με άμεσες και τραγικές συνέπειες για τον τοπικό πληθυσμό, τον τουρισμό, αλλά και την ίδια την εθνική μας οικονομία, καθώς θα πληγούν μαζί και πολλοί άλλοι, άμεσα συνδεδεμένοι με την ακτοπλοΐα, τομείς της οικονομίας της χώρας μας», αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Σε διαφορετική περίπτωση, η χώρα μας θα χάσει οριστικά έναν τομέα εξαιρετικά σημαντικό και απόλυτα απαραίτητο για την επιβίωσή της, κάτι που δεν έχει την πολυτέλεια να δοκιμάσει, ιδιαίτερα στους δύσκολους καιρούς που ζούμε. Γιατί αν τα πράγματα φτάσουν εκεί, το πιθανότερο είναι πως δεν θα υπάρξει εύκολα επιστροφή».
Οι προτάσεις
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Ν», ο κ. Μουσουρούλης εξετάζει την περίπτωση να μπορεί μια ακτοπλοϊκή εταιρεία να χρησιμοποιεί «πλοίο ακορντεόν», δηλαδή να δρομολογεί τη χειμερινή περίοδο άλλο πλοίο (συνήθως μικρότερο) από ό,τι τη θερινή, μειώνοντας έτσι το κόστος λειτουργίας, όπως επίσης να χρησιμοποιεί τη θερινή περίοδο και άλλο πλοίο με έκτακτη δρομολόγηση, προκειμένου να καλύψει τις παραπάνω ανάγκες που μπορεί να προκύψουν, λόγω αύξησης της επιβατικής κίνησης.
Ενα δεύτερο σημείο που είναι υπό κατάρτιση στο ΥΝΑ είναι ο σχεδιασμός ενός νέου ακτοπλοϊκού δικτύου με το διαχωρισμό του Αιγαίου σε περιοχές εκμετάλλευσης, δηλαδή σε γεωγραφικές ενότητες, εντάσσοντας σε αυτές και τις άγονες γραμμές, βάσει ποιοτικών κριτηρίων όσον αφορά στα πλοία και τις υπηρεσίες.
----------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική
----------------------------
Η παραίτηση του κ. Απόστολου Βεντούρη από τη θέση του προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, συνοδευόμενη από βολές κατά της πολιτείας για τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τα σοβαρά θέματα της σχετικής αγοράς όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και η αποκάλυψη της «Ν» ότι ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, θα παρουσιάσει ένα πλαίσιο προτάσεων για τη στήριξη της ακτοπλοΐας έχουν σημάνει συναγερμό στην αγορά.
Το μότο που κυριαρχεί, τόσο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες όσο και στον τουρισμό που επηρεάζεται άμεσα από την κίνηση της ακτοπλοΐας, είναι «τώρα η ποτέ», αφού σε αντίθετη περίπτωση το ενδεχόμενο να διακοπούν σε μεγάλο βαθμό οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι πλέον πολύ πιθανό.
Μετά τις βολές Βεντούρη κατά της πολιτείας και τις δηλώσεις του, στις οποίες μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «η δυσχερέστατη οικονομική κατάσταση των περισσότερων εταιρειών του κλάδου αποτελεί πραγματικότητα και η πιθανότητα κατάρρευσής τους και διακοπής των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αποτελεί κοινό τόπο», σειρά πήραν ο Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Τουρισμού, αλλά και ο Σύνδεσμος των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA).
Μη αναστρέψιμη
Ο ΣΕΤΕ σε ανακοίνωσή του σημειώνει ότι η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, και ότι η κατάρρευση των ακτοπλοϊκών εταιριών και η διακοπή των ακτοπλοϊκών συνδέσεων στη χώρα μας είναι πλέον πολύ πιθανό να συμβούν μέσα στη χρονιά.
«Δυστυχώς, η καθυστέρηση της αναμόρφωσης και του εξορθολογισμού του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών στη χώρα μας δεν επιτρέπει την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην ακτοπλοΐα μέσα σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού. Επιπρόσθετα, οι οργανωμένες μειοψηφίες που επιμένουν να διατηρούν τα κεκτημένα τους, αδιαφορώντας για το κοινωνικό και οικονομικό κόστος αυτών, παραμένουν στο απυρόβλητο», αναφέρει χαρακτηριστικά, συμπλέοντας με τις θέσεις του πρώην προέδρου του ΣΕΕΝ.
Ο ΣΕΤΕ θεωρεί την ακτοπλοΐα πυλώνα για την τουριστική, οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας και καλεί την κυβέρνηση να επιληφθεί και να επιλύσει τα θέματά της άμεσα, διότι η κατάσταση τείνει να χαρακτηριστεί πολύ σύντομα ως μη αναστρέψιμη.
Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και ο HATTA, ο οποίος σημειώνει ότι η ελληνική ακτοπλοΐα αποτελεί εθνική υπόθεση. «Αν η κατάσταση που υπάρχει σήμερα σ' αυτήν επιτραπεί να συνεχιστεί για λίγο ακόμη, θα σημάνει την οριστική απαξίωση του συνόλου της νησιωτικής μας χώρας, με άμεσες και τραγικές συνέπειες για τον τοπικό πληθυσμό, τον τουρισμό, αλλά και την ίδια την εθνική μας οικονομία, καθώς θα πληγούν μαζί και πολλοί άλλοι, άμεσα συνδεδεμένοι με την ακτοπλοΐα, τομείς της οικονομίας της χώρας μας», αναφέρει χαρακτηριστικά και προσθέτει: «Σε διαφορετική περίπτωση, η χώρα μας θα χάσει οριστικά έναν τομέα εξαιρετικά σημαντικό και απόλυτα απαραίτητο για την επιβίωσή της, κάτι που δεν έχει την πολυτέλεια να δοκιμάσει, ιδιαίτερα στους δύσκολους καιρούς που ζούμε. Γιατί αν τα πράγματα φτάσουν εκεί, το πιθανότερο είναι πως δεν θα υπάρξει εύκολα επιστροφή».
Οι προτάσεις
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Ν», ο κ. Μουσουρούλης εξετάζει την περίπτωση να μπορεί μια ακτοπλοϊκή εταιρεία να χρησιμοποιεί «πλοίο ακορντεόν», δηλαδή να δρομολογεί τη χειμερινή περίοδο άλλο πλοίο (συνήθως μικρότερο) από ό,τι τη θερινή, μειώνοντας έτσι το κόστος λειτουργίας, όπως επίσης να χρησιμοποιεί τη θερινή περίοδο και άλλο πλοίο με έκτακτη δρομολόγηση, προκειμένου να καλύψει τις παραπάνω ανάγκες που μπορεί να προκύψουν, λόγω αύξησης της επιβατικής κίνησης.
Ενα δεύτερο σημείο που είναι υπό κατάρτιση στο ΥΝΑ είναι ο σχεδιασμός ενός νέου ακτοπλοϊκού δικτύου με το διαχωρισμό του Αιγαίου σε περιοχές εκμετάλλευσης, δηλαδή σε γεωγραφικές ενότητες, εντάσσοντας σε αυτές και τις άγονες γραμμές, βάσει ποιοτικών κριτηρίων όσον αφορά στα πλοία και τις υπηρεσίες.
----------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική
----------------------------