Παρασκευή 10 Ιουλίου 2015

Πρόγραμμα με γυάλινα πόδια και πύργους στην άμμο....

Διαβάζουμε στο τύπο και το διαδίκτυο ότι "Με θετικό πρόσημο 6,7% στο σύνολο της χώρας και 1% αν δεν υπολογιστεί η Αθήνα, έκλεισε το πρώτο εξάμηνο του έτους, σε ό,τι αφορά τις διεθνείς τουριστικές αφίξεις."

Οι περιοχές λοιπόν που τα προηγούμενα χρόνια επεξεργάστηκαν και δημιούργησαν ένα σωστό "master plan" που αφορούσε τον προγραμματισμό και τις δράσεις για τον τουριστικό τους τομέα που στόχευε την μαζική προσέλκυση ξένων τουριστών, και παρόλη την μεγάλη ανάσχεση του τελευταίου χρονικού διαστήματος υπό την επήρεια και σκιά των οικονομικών επιπτώσεων στην χώρα μας, φαίνεται ότι τελικά μέχρι στιγμής κατόρθωσαν και διέσωσαν το κύριο προϊον τους, για το οποίο είχαν μεριμνήσει, δηλαδή τον τουρισμό.


Αντίθετα οι περιοχές, συμπεριλαμβανομένων των νησιών μας, που διατήρησαν τις παλαιές μεθόδους προσέλκυσης, με σποτάκια, δημοσιεύσεις διαδικτύου και ατομικές ιστοσελίδες, που τελικά απευθύνονται στους ίδιους και τους ίδιους, και κυρίως στην αδύνατη πια Ελληνική κοινωνία και γηγενείς επισκέπτες, φαίνεται ότι εφέτος φθάνει πλέον στο ναδίρ και πολύ λυπάμαι αλλά μεσούντος του Ιουλίου φαίνεται αρκετά δύσκολο, χωρίς ίχνος κρατήσεων, να υπάρξει κάποιος ισοσκελισμός έτσι ώστε τουλάχιστον να καλυφθούν τα ετήσια έξοδα των μεμονομένων τουριστικών καταλυμάτων. 

Αυτό σημαίνει ότι  πολλοί θα αναγκαστούν να συμπληρώσουν τα έξοδα από οιοδήποτε άλλο εισόδημα έχουν και να το αφαιρέσουν από το ετήσιο εισόδημα τους, περιορίζοντας ταυτοχρόνως ίσως ακόμη και το διατροφικό τους προϋπολογισμό.

Από αυτή την σελίδα επανειλημμένα έχουμε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου και έχουμε παραθέσει πολλές απόψεις και προτάσεις οι οποίες ακόμη εκρεμμούν πιθανώς για μια μελλοντική μελέτη. 

Έχουμε τονίσει ότι ναι μεν υπάρχει κόστος για ένα "master plan" τουριστικού σχεδιασμού των νησιών, αλλά από την άλλη είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ κάτι τέτοιο να επιτευχθεί από δημότες που έχουν μεν ορισθεί σαν τουριστική επιτροπή, πλην όμως, όσο και καλή διάθεση να έχουν, όσο και ενθουσιασμό και πολλαπλά σχέδια να έχουν, είναι φύση ανέφικτο να μπορέσουν να δημιουργήσουν οτιδήποτε. Πρέπει πια να αντιληφθούμε ότι για να εξασκήσεις κάποιο επάγγελμα χρειάζονται ορισμένες γνώσεις και απαραίτητη εμπειρία, δηλαδή όπως δεν εμπιστεύεσαι τον πολύ καλό και πρόθυμο γείτονα που νοιάζεται και σε βλέπει σαν αδελφό, να σου κάνει και εγχείρηση αμυγδαλών, άλλο τόσο δεν πρέπει να τον εμπιστεύεσαι για να σου δημιουργήσει το απαραίτητο πλάνο για την τουριστική σου επιχείρηση.

Θα περάσω τώρα σε κάτι άλλο, με λίγο δισταγμό θα έλεγα, γνωρίζοντας την τσιριγώτικη νοοτροπία εδώ και 60 χρόνια. Και αυτό το κάτι άλλο αφορά κάτι αρκετά λογικό.
Θα ξεκινήσω με ένα μικρό παράδειγμα. Για να δημιουργήσει κάποιος μια μικρή επιχείρηση είτε έχει κάποιο δικό του χώρο, μαγαζί, οίκημα, κ.λ.π., είτε εάν δεν έχει νοικιάζει κάποιο από όποιον το διαθέτει. Μετά από αυτό διαθέτει χρήματα να το εξοπλίσει και να το εφοδιάσει με τα προϊόντα που θα εμπορευθεί. Και τέλος διαθέτει και κάποιο ποσό μικρό η μεγάλο για να το κάνει γνωστό και το διαφημίσει έτσι ώστε να προσελκύσει την απαραίτητη πελατεία. Αυτό λοιπόν είναι ένα μικρό ατομικό "master plan" κλασικό που συνήθως ακολουθείται σε αυτές τις περιπτώσεις.Στην προκειμένη όμως περίπτωση γνωρίζει ότι απευθύνεται σε μία συγκεκριμένη τοπική κοινωνία ανθρώπων.

Ας δούμε τώρα την άλλη αντιστοιχία. Κάποιος άλλος δημιουργεί μια μικρή τουριστική μονάδα, πράγμα που σημαίνει ότι διαθέτει ένα σοβαρό κεφάλαιο και αρκετό κόπο. Στην συνέχεια την εξοπλίζει κατάλληλα, συσκευές, έπιπλα, κ.λ.π., και αυτό φυσικά χρηματοβόρο και αρκετά επίπονο..... Και έπειτα ...περιμένει πελάτες....!!!!

Θα έλεγε κανείς ότι δεν μου διέφυγε τίποτε και όμως μου διέφυγε διότι όπως είπαμε και πάρα πάνω οι πελάτες πρέπει να μάθουν το προϊόν αυτό για να μπορέσουν να έλθουν. Η μέχρι τώρα τακτική που αναφέραμε στην αρχή, και που αποτελεί τακτική του περασμένου 20ου αιώνα, δυστυχώς αλλά έχει πια περάση, καλώς η κακώς. Η "βιομηχανία" της διαφήμισης έχει περάσει στα χέρια μεγάλων τουριστικών οργανισμών που κατευθύνουν τους πελάτες ανάλογα με τα προνόμια που έχουν οι ίδιες και που βασικά βασίζονται σε υπάρχοντα και προτιμούμενα "master plans", διότι μέσα σε αυτούς τους σχεδιασμούς υπάρχουν και τα κέρδη για τις συγκεκριμένες εταιρείες προκαθωρισμένα και ξεκαθαρισμένα. Έτσι στα πλάνα τους και στους προορισμούς τους αποκλείονται και απορρίπτονται συστηματικά "οι άγνωστοι προορισμοί" έστω και εάν αυτοί είναι ζωντανοί παράδεισοι. Παράδεισοι όμως που αναφέρονται μόνο μεταξύ μας και παράδεισοι που δεν θα μάθουν ποτέ οι Ευρωπαίοι, οι Αμερικάνοι και οι Ασιάτες και Αυστραλοί....

Θα έλεγα λοιπόν αντί να εφαρμόζουμε την μέθοδο "κι η κοσκινού τον άνδρα της με τους πραματευτάδες" όλοι οι σύλλογοι, αλήθεια πάντα αναρωτιέμαι πώς είναι δυνατόν να υπάρχει τέτοια κατακερμάτιση δυναμικού σε ένα μικρό, πληθυσμιακά, νησί, να σχηματίσουν μία ενότητα. Όλοι οι ιδιοκτήτες να βάλουν το χέρι στην τσέπη, μια και το κράτος πια είναι πτωχευμένο και τα κονδύλια ΕΣΠΑ κ.λ.π., μάλλον αποτελούν όνειρο, και να προσλάβουν, ΟΧΙ ΑΥΡΙΟ ΑΛΛΑ ΣΗΜΕΡΑ, ένα υπεύθυνο γραφείο υψηλής πιστότητας και εκτίμησης, το οποίο θα δημιουργήσει το απαραίτητο πλάνο και την προβολή του νησιού.

Εκτός και αν κάνω λάθος και ισχυριστεί κάποιος ότι το πείραμα των τοπικών τουριστικών επιτροπών πέτυχε, εσείς τι λέτε πέτυχε ;;;;;; Εάν πέτυχε πέστε μου το και εμένα και όταν μπορέσω και έλθω να κρατάω και μερικά εργαλεία, μια και καθημερινά διαβάζω και γράφω πολλά ιατρικά θέματα, να σας κάνω μερικές επεμβάσεις σκωληκοειδίτιδας......!!!!!!!!

Αν ρίξετε μια προσεχτική ματιά ψάχνοντας στο διαδίκτυο για "master plan τουρισμού" θα βρείτε π.χ. αυτό της Σκιάθου. Ένας παράδεισος γεμάτος πράσινο, νησί του Παπαδιαμάντη, που για πολλά χρόνια ήτανε στην σκιά της Μυκόνου της Σαντορίνης κ.λ.π., Ένα νησί με απείρως μεγαλύτερη ομορφιά των νησιών των celebrities. Εφέτος η Σκιάθος σημειώνει ρεκόρ τουριστών και κρατήσεων αλλά και παράλληλη αύξηση ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης. Το ένα φέρνει το άλλο, μόνο που τίποτε δεν έρχεται μόνο του ούτε το στέλνει ο Θεός χωρίς να κουνήσεις και εσύ το χέρι σου.......

Και η κίνηση δεν είναι πολύ δύσκολη, αρκεί να κατέβει να μπεί στην τσέπη και να βγάλει κάτι, και όχι φυσικά κανένα λαγό η περιστέρι αλλά λίγα χρήματα που θα πιάσουν τόπο......

Αυτά μόνο βέβαια δεν είναι απόλυτο ότι αρκούν εάν δεν συνδυασθούν και με υποδομές που πρέπει να γίνουν από τον Δήμο.... Για αυτές και πάλι έχουμε μιλήσει πολύ διεξοδικά αλλά έχουμε πέσει σε άσχημη συγκυρία προς το παρόν και απλά κρατάμε στάση αναμονής... Επαναλαμβάνω στάση αναμονής ΟΧΙ ΛΗΣΜΟΝΙΑΣ.....

Τα πράγματα θα πάρουν παλι τον δρόμο τους, πιστεύουμε σύντομα, και τότε ούτε η περιφέρεια ούτε ο Δήμος θα έχουν πια δικαιολογίες  "περικοπών", και ελπίζουμε ότι θα εφαρμοστούν όσα μας έχουν υποσχεθεί και σχεδιάσει.....
-------------------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
-------------------------------------