Τρίτη 28 Ιουλίου 2015

Επέστρεψαν στα κέρδη το 2014 οι ακτοπλοϊκές εταιρείες

H Ελληνική ακτοπλοΐα μπορεί και πρέπει να αποτελέσει «εργαλείο» για την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και να ενταχθεί στη συνολική χάραξη της αναπτυξιακής πορείας της χώρας, καθώς η συνολική της προσφορά άμεσα και έμμεσα αγγίζει το 6% του ΑΕΠ, τονίζει στην ετήσια μελέτη της για την ελληνική ακτοπλοΐα, η εταιρεία XRTC, που δραστηριοποιείται στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι το 2014, αποτέλεσε μετά από πέντε έτη τη χρονιά που τα αποτελέσματα EBITDA (σσ τα κέρδη μίας επιχείρησης πριν αφαιρεθούν τόκοι, φόροι, και απόσβεση) επέστρεψαν σε θετικό έδαφος για τις 4 από τις 5 εταιρείες του κλάδου, αγγίζοντας συνολικά τα 59 εκατομμύρια ευρώ αυξημένα σε σχέση με το 2013 κατά +290%.


ANEK LINES, MINOAN LINES, HSW και ATTICA GROUP πραγματοποίησαν θετικά αποτελέσματα EBITDA το 2014 ύψους 78 εκ. ευρώ από μόλις 49.7 το 2013, ενώ η NEL LINES παρέμεινε σε αρνητικό έδαφος και το 2014 στα -18.7 εκ ευρώ βελτιωμένα όμως σε σχέση με το 2013 κατά 41%.

Η HSW μάλιστα ανέστρεψε τα αποτελέσματα EBITDA σε σχέση με το 2013 κατά 186%.
Τα EBITDA είναι πλέον βελτιωμένα εξαιτίας των επιτυχημένων επιχειρησιακών στρατηγικών των εταιρειών του κλάδου αλλά κυρίως εξαιτίας της μείωσης των τιμών των καυσίμων αναφέρεται στη μελέτη.

Παράλληλα τα στοιχεία διακίνησης επιβατών και φορτίων σημείωσαν αύξηση σε οριακά όμως επίπεδα της τάξεως του 1% έως 3%.

Σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων XRTC, το 2014 μπορεί να αποτέλεσε έτος αύξησης του συνολικού αριθμού τουριστών στη χώρα κατά 15% σε σχέση με το 2013, ωστόσο προσθέτει ότι αυτό δεν επηρέασε την κίνηση της ακτοπλοϊκής αγοράς και τα επίπεδα της εσωτερικής ζήτησης για ακτοπλοϊκές υπηρεσίες εξακολουθούν να είναι σε χαμηλά επίπεδα, ενώ τα δρομολόγια έχουν συρρικνωθεί σε σχέση με το 2009.

Τα Καθαρά Αποτελέσματα εμφάνισαν το 2014 βελτίωση της τάξης του +67.5% σε σχέση με το 2013 ακολουθώντας την πορεία των Εσόδων προ Τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων (EBITDA).
Όμως από 2009 έως το 2014 το συγκεκριμένο μέγεθος έχει υποστεί μείωση της τάξης του -14%.
Οι σωρευτικές Ζημίες προ Φόρων από το 2009 έως και το 2014 ανέρχονται πλέον για το σύνολο των πέντε (5) εταιρειών στα -938 ευρώ.

Οι εταιρίες εμφανίζουν αρνητικά Καθαρά Αποτελέσματα προ Φόρων με την ANEK LINES, ATTICA GROUP, NEL LINES, MINOAN LINES και HELLENIC SEAWAYS να δηλώνουν:
-18.8εκ ευρώ, +4.4εκ ευρώ, -24.2εκ ευρώ, +0.3εκ ευρώ και -17.9εκ ευρώ αντίστοιχα.

Ο Κύκλος Εργασιών για το σύνολο των πέντε εταιριών (ANEK LINES, MINOAN LINES, HSW , ATTICA GROUP , NEL LINES εξακολούθησε και το 2014 να παραμένει κάτω από τα Euro800εκ με μειωμένο όμως αριθμό στόλου κατά -23% σε σχέση με το 2009 και -7.5% σε σχέση με το 2013.

Η απώλεια της μεταφορικής ζήτησης που συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια δεν έχει αποκατασταθεί παρά μόνο οριακά.

Το μεταφορικό έργο των επιβατών των εισηγμένων και της HELLENIC SEAWAYS την περίοδο 2009-2014 παρουσιάζει αύξηση στην Ελληνική αγορά για πρώτη φορά μετά από 5 συναπτά έτη, με χαμηλό βέβαια ποσοστό, +3%, ενώ στην Αδριατική η αυξητική τάση που εμφανίστηκε το 2013 συνεχίστηκε και το 2014 με +2% καταδεικνύοντας τη σταδιακή αύξηση της ζήτησης τουριστικού προϊόντος.

Πάντως σημειώνεται ότι το μεταφορικό έργο στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι υψηλό και ξεπερνάει τους 35εκ. επιβάτες, αν ληφθούν υπόψη και οι πορθμειακές γραμμές.
Στην Ευρώπη, η Ελλάδα και η Ιταλία με ποσοστά 17% και 18% κατατάσσονται πρώτες, ενώ η διαφορά τους οφείλεται αποκλειστικά στους περισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται την Ιταλία, γεγονός στο οποίο η Ελλάδα πρέπει στρατηγικά να στοχεύσει και να αλλάξει τα δεδομένα. 

Επίσης είναι σημαντικό είναι ότι στην Ιταλία εξυπηρετούνται κυρίως δύο νησιά ενώ στην Ελλάδα 120, γεγονός που καθιστά το έργο της εξυπηρέτησης εξαιρετικά δύσκολο και πολύπλοκο. Στη μελέτη τονίζεται επίσης ότι είναι σημαντικό να τονιστεί η έλλειψη αεροδρομίων στα 94 από τα 120 νησιά, δηλαδή το 78% των νησιών εξυπηρετούνται μόνο από τη θάλασσα.

Σύμφωνα τη XRTC το γεγονός που θα οδηγήσει στην πλήρη και καθολική βελτίωσή των αποτελεσμάτων είναι η υγιής αύξηση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές μεταφορές, που δεν είναι τίποτα άλλο από τη σταθερή αύξηση του νησιωτικού τουρισμού των Ελλήνων αλλά και τη σταθερή αύξηση του μειωμένου βιοτικού επιπέδου τους.

Αναφορικά με τη μετοχική σύνθεση του κλάδου στο διάστημα από τις αρχές 2013 έως τον μήνα Ιούλιο του 2014 δεν έχει συντελεστεί κάποια εξέλιξη στη μετοχική σύνθεση των εταιριών ακτοπλοΐας.

Σημαντικό βέβαια είναι ότι το ποσοστό της Sea Star Capital στην HELLENIC SEAWAYS πέρασε στην Τράπεζα Πειραιώς με αποτέλεσμα την μετατροπή της τράπεζας σε μεγαλο- μέτοχο της εταιρίας γεγονός που επηρεάζει ευθέως την ευελιξία της εταιρίας αλλά παράλληλα λόγω μεγέθους αποτελεί έναν σημαντικό φορέα άμεσων εξελίξεων στην Ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά.
Από την άλλη μεριά η ANEK LINES βρίσκεται υπό επιτήρηση στο Χ.Α. λόγω χαμηλής εμπορευσιμότητας. Αλλά και η NEL LINES εξακολουθεί να είναι υπό επιτήρηση στο Χ.Α

Ο Κύκλος Εργασιών για το σύνολο των υπό εξέταση πέντε εταιριών εξακολούθησε και το 2014 να παραμένει κάτω από τα 800εκ ευρώ με μειωμένο όμως αριθμό στόλου κατά -23% σε σχέση με το 2009 και -7.5% σε σχέση με το 2013.

Η απώλεια της ζήτησης που συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια δεν έχει αποκατασταθεί παρά μόνο οριακά, ενώ παράλληλα η ζήτηση για ακτοπλοϊκές μεταφορές εξακολουθεί σε ολόκληρη την Νότια Ευρώπη να βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα.

Διέξοδο τονίζεται στη μελέτη για τις εταιρείες θα μπορούσαν να αποτελέσουν περιοχές της Νότιο-ανατολικής Ασίας, αλλά και της Λατινικής Αμερικής όμως δεδομένης της ισχυρής κρατικής παρέμβασης και της απουσίας σοβαρού ακτοπλοϊκού δικτύου και σχεδιασμού οι κίνδυνοι σε τέτοια εγχειρήματα είναι πολυ-επίπεδοι και πολλές φορές ανεξέλεγκτοι.

Από την άλλη μεριά, η εφαρμογή στρατηγικών ναυλώσεων ενέχει και αυτή σοβαρούς κινδύνους μιας και οι πιέσεις σε όλων των ειδών τις ναυλαγορές έχουν αυξήσει τους κινδύνους αθέτησης κα αδυναμίας πληρωμών πολλών ναυλωτών αναφέρει η XRTC.

Σύμφωνα με τη XRTC το κόστος καυσίμων εξακολουθεί να αποτελεί την πιο κρίσιμη παράμετρο στη διαχείριση και δρομολόγηση των πλοίων για τις εταιρίες της Ελληνικής ακτοπλοΐας.

Η ανοδική τάση στο κόστος καυσίμων που συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια, αύξησε και τη συμμετοχή του στο συνολικό κόστος δραστηριοποίησης των εταιριών, που για το 2014 ήταν στο 48% και η μέση ετήσια τιμή για το 380cst (Rotterdam) ήταν 400 ευρώ ανά τόνο ενώ, το 2013 βρίσκονταν στο 51% περίπου.

Αντίστοιχα το 2009, που αποτελεί και το έτος βάσης της ανάλυσής το ποσοστό συμμετοχής του στο κόστος ήταν 42% όμως η μέση ετήσια τιμή για το 380cst (Rotterdam) ήταν μόλις 253 ευρώ ανά τόνο.
Το 2014 η τιμή καυσίμου 380CST εκφρασμένη σε ευρώ μειώθηκε σε σχέση με το 2013 κατά -11%, όμως από το 2009 η αύξηση της τιμής είναι της τάξης του 60% σε ονομαστικούς όρους.

 Η ΧRTC προσθέτει ότι οι γραμμές εσωτερικού θα πρέπει να διαχωρισθούν από αυτές της Αδριατικής ενώ τονίζεται ότι το πρώτο βήμα που θα πρέπει να γίνει είναι ο εκσυγχρονισμός του συστήματος καταγραφής της κίνησης και η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα πρότυπα των ευρωπαϊκών αγορών .
-----------------------------
Πηγή: Ημερησία
-----------------------------