Στήριξη από τις τράπεζες και την πολιτεία αναμένει ο ακτοπλοϊκός κλάδος, όπως προκύπτει από τις εκθέσεις οικονομικών καταστάσεων των εισηγμένων στο Χ.Α. εταιρειών, ενώ αίσθηση προκαλεί η αναφορά της διοίκησης της ΑΝΕΚ στην ανάγκη ενίσχυσης των συνεργασιών.
Στα «ψιλά γράμματα» των εξαμηνιαίων εκθέσεων των τριών από τις τέσσερις εταιρείες, αναφέρεται ότι οι διοικήσεις τους είναι σε συζητήσεις με τις τράπεζες, προκειμένου να εξασφαλίσουν αλλαγές των όρων των δανείων και αναδιαρθρώσεις, γιατί διαφορετικά δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, ενώ ορισμένες από τις εταιρείες εξετάζουν την πώληση πλοίων (όπως π.χ. η Minoan Lines του «Ικαρος») και άλλες αποδρομολογήσεις, αλλά και αναστολή των ζημιογόνων δρομολογίων.
Τα αποτελέσματα εξαμήνου δεν προσφέρουν καμία νότα αισιοδοξίας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και οι παραδοσιακά δύο καλύτεροι μήνες της ακτοπλοΐας (Ιούλιος και Αύγουστος) δεν έδωσαν ευκαιρίες στις εταιρείες να «ρεφάρουν», καθώς αφενός μεν η κίνηση ήταν μειωμένη σε επίπεδα 15% σε επιβάτες, 10% σε φορτηγά και 20% περίπου σε Ι.Χ., αφετέρου δε το κόστος καυσίμων, ύστερα από μία πτωτική πορεία προς τον Ιούνιο από τα πολύ υψηλά του περασμένου Μαρτίου, κινήθηκε και πάλι ανοδικά για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Οι τέσσερις εισηγμένες στο Χ.Α. ακτοπλοϊκές εταιρείες, ως αποτέλεσμα της μείωσης της κίνησης και της μείωσης δρομολογίων, έχασαν, στη διάρκεια του πρώτο εξαμήνου, έσοδα ύψους 60 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Τα έσοδά τους ανήλθαν συνολικά στα 283,6 εκατ. ευρώ, έναντι 343,8 εκατ. ευρώ πέρυσι. Λόγω αποδρομολογήσεων πλοίων, μέτρων περιορισμού του κόστους καυσίμων (μείωση ταχύτητας κ.ά.), αλλά και πρωτοβουλιών συνεργασίας (π.χ. κοινοπραξία ΑΝΕΚ - Superfast), οδηγήθηκαν σε μία μείωση των ζημιών κατά μόλις 9,53 εκατ. ευρώ, στα 93,34 εκατ. ευρώ, έναντι 102,8 εκατ. ευρώ πέρυσι το ίδιο διάστημα.
Η ΑΝΕΚ ζητεί στήριξη του κλάδου από πολιτεία και τράπεζες.
Ειδικότερα, η ΑΝΕΚ ανακοίνωσε μειωμένα έσοδα στα 83,2 εκατ. ευρώ, από 116,9 εκατ. ευρώ πέρυσι και αυξημένες ζημιές στα 24,3 εκατ. ευρώ, έναντι 16,9 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Η εταιρεία έχει ξεκινήσει επαφές με τις δανείστριες τράπεζες, προκειμένου να συμφωνηθεί αναδιάρθρωση των όρων αποπληρωμής του συνόλου του μακροπρόθεσμου δανεισμού (226,8 εκατ. ευρώ), ο οποίος κατέστη βραχυπρόθεσμος, δεδομένου ότι δεν πληρούνταν, στο τέλος Ιουνίου, οι όροι των σχετικών δανειακών συμβάσεων, όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των δανείων και εκτιμά ότι, το επόμενο διάστημα, θα επιτευχθεί σχετική συμφωνία.
Η διοίκηση της ΑΝΕΚ, αναφερόμενη στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, τονίζει την ανάγκη να αντιμετωπισθούν τα θεσμικά αιτήματα της ακτοπλοΐας, όπως η αναδιάρθρωση των οργανικών συνθέσεων, η μείωση του ΦΠΑ, η κατάργηση μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων και η έγκαιρη καταβολή των επιδοτήσεων. Επίσης, εκτιμά ότι η επιβατική κίνηση θα μειωθεί περαιτέρω.
Η στήριξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών από τις τράπεζες κρίνεται επιβεβλημένη, προκειμένου να αποφευχθούν ενδεχόμενες δυσμενέστερες εξελίξεις, τονίζεται στην έκθεση. Από την πλευρά των εταιρειών, προστίθεται, είναι επιτακτική η ανάγκη εξεύρεσης ρευστότητας με διάφορους τρόπους όπως οι πωλήσεις πλοίων, οι αυξήσεις κεφαλαίου, η μείωση του λειτουργικού κόστους και, ενδεχομένως, η περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών. Η ΑΝΕΚ, πάντως, εξετάζει την αναδιάταξη του στόλου, την περικοπή δρομολογίων και, ενδεχομένως, την αποδρομολόγηση πλοίων από υφιστάμενες γραμμές.
Η Attica συζητά για τα δάνεια
Η Attica Group ανακοίνωσε έσοδα ύψους 102,66 εκατ. ευρώ, έναντι 111,45 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011, και ζημιές ύψους 29,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 33,97 εκατ. ευρώ πέρυσι. Η εταιρεία, λόγω μη συμμόρφωσης με τις καθορισμένες ρήτρες υφιστάμενων τραπεζικών υποχρεώσεων, συνολικού ποσού 268 εκατ. ευρώ, καθώς και λόγω συμβατικής λήξης βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων ποσού 40 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με τα πιστωτικά ιδρύματα, με σκοπό τον επανακαθορισμό των όρων των εν λόγω δανειακών υποχρεώσεων.
Για το β' εξάμηνο του 2012, ο Ομιλος αναμένει μείωση του μεταφορικού έργου τόσο στην Αδριατική όσο και στο Αιγαίο, ωστόσο στο εσωτερικό αναμένει ότι θα αυξήσει το δικό του μεταφορικό έργο, λόγω της επέκτασης του και στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη.
Στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνει μέτρα μείωσης του κόστους, μέσω και της μείωσης του προσωπικού (απασχολούσε 1.181 άτομα τον Ιούνιο του 2012, έναντι 1.205 ατόμων τον Ιούνιο του 2011), ενώ προβαίνει, όπου είναι εφικτό, και σε μειώσεις ταχυτήτων στα δρομολόγια των πλοίων.
ΝΕΛ: Εντείνονται οι αβεβαιότητες
H ΝΕΛ ανακοίνωσε κύκλο εργασιών, για το α' εξάμηνο του 2012, στα επίπεδα των 30,361 εκατ. ευρώ, έναντι 36,121 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2011 (μείωση 15,95%). Οι ζημιές του Ομίλου μετά από φόρους ανήλθαν στα 18,253 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 27,129 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Στην εξαμηνιαία έκθεση της διοίκησης, οι ορκωτοί ελεγκτές εφιστούν την προσοχή των μετόχων στο γεγονός ότι το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ομίλου υπερβαίνει το σύνολο του κυκλοφορούντος ενεργητικού, ενώ και ότι οι ταμιακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες έχουν καταστεί αρνητικές.
Οι παραπάνω συνθήκες υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αμφιβολία συνέχισης της δραστηριότητας του Ομίλου, τονίζεται. Επίσης, οι υποχρεώσεις της ΝΕΛ προς τους εργαζομένους στο πρώτο εξάμηνο ανήλθαν στα 3,186 εκατ. ευρώ και αφορούν μισθούς Μαΐου και Ιουνίου 2012.
Η Minoan Lines πωλεί το «Ικαρος»
Η Minoan Lines ανακοίνωσε μειωμένα έσοδα για το πρώτο εξάμηνο του 2012, ως αποτέλεσμα και της απόφασής της να αποχωρήσει από 1/2/2012 από τη γραμμή Πάτρα-Βενετία. Τα έσοδα της εταιρείας μειώθηκαν στα 67,45 εκατ. ευρώ, έναντι 79,28 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ οι ζημιές της μειώθηκαν επίσης στα 20,99 εκατ. ευρώ, έναντι 24,81 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011, καθώς λόγω της προαναφερόμενης απόφασής της μειώθηκε και το κόστος πωληθέντων κατά 15,6% σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση του 2011.
Η εταιρεία επεξεργάζεται, όπως αναφέρει, στρατηγικές κινήσεις προκειμένου να ισχυροποιήσει περαιτέρω τη θέση της στις γραμμές στις οποίες δραστηριοποιείται. Επιπρόσθετα, τον περασμένο Ιούλιο, η κατά 100% θυγατρική εταιρεία Minoan Italia S.p.A. προχώρησε στη ναύλωση των δύο πλοίων, «Ολυμπία» και «Ευρώπη Παλάς», στο εξωτερικό. Επίσης έχει βγάλει προς πώληση το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Ικαρος», για το οποίο έχει εισπράξει προκαταβολή 10 εκατ. ευρώ από θυγατρική εταιρεία της υπερκείμενης μητρικής βάσει συμφωνητικού αγοραπωλησίας, για την ολοκλήρωση της οποίας απαιτούνται τόσο η έγκριση των δανειστριών τραπεζών όσο και η έγκριση της γ.σ. της εταιρείας.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η εταιρεία μείωσε σημαντικά το προσωπικό της, καθώς στις 31/3/2012 απασχολούσε 457 άτομα, έναντι 643 πέρυσι την ίδια περίοδο.
Προβληματισμός
Ακτοπλοϊκοί παράγοντες εκφράζουν την απορία τους ως προς το πώς θα εξοφλήσουν τις προηγούμενες υποχρεώσεις τους προς το προσωπικό οι εταιρείες τους επόμενους, πολύ δύσκολους μήνες της χειμερινής περιόδου, αφού δεν το κατάφεραν αξιοποιώντας τα όποια έσοδα είχαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
-------------------------------------------------------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
-------------------------------------------------------------------------
Στα «ψιλά γράμματα» των εξαμηνιαίων εκθέσεων των τριών από τις τέσσερις εταιρείες, αναφέρεται ότι οι διοικήσεις τους είναι σε συζητήσεις με τις τράπεζες, προκειμένου να εξασφαλίσουν αλλαγές των όρων των δανείων και αναδιαρθρώσεις, γιατί διαφορετικά δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, ενώ ορισμένες από τις εταιρείες εξετάζουν την πώληση πλοίων (όπως π.χ. η Minoan Lines του «Ικαρος») και άλλες αποδρομολογήσεις, αλλά και αναστολή των ζημιογόνων δρομολογίων.
Τα αποτελέσματα εξαμήνου δεν προσφέρουν καμία νότα αισιοδοξίας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και οι παραδοσιακά δύο καλύτεροι μήνες της ακτοπλοΐας (Ιούλιος και Αύγουστος) δεν έδωσαν ευκαιρίες στις εταιρείες να «ρεφάρουν», καθώς αφενός μεν η κίνηση ήταν μειωμένη σε επίπεδα 15% σε επιβάτες, 10% σε φορτηγά και 20% περίπου σε Ι.Χ., αφετέρου δε το κόστος καυσίμων, ύστερα από μία πτωτική πορεία προς τον Ιούνιο από τα πολύ υψηλά του περασμένου Μαρτίου, κινήθηκε και πάλι ανοδικά για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Οι τέσσερις εισηγμένες στο Χ.Α. ακτοπλοϊκές εταιρείες, ως αποτέλεσμα της μείωσης της κίνησης και της μείωσης δρομολογίων, έχασαν, στη διάρκεια του πρώτο εξαμήνου, έσοδα ύψους 60 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Τα έσοδά τους ανήλθαν συνολικά στα 283,6 εκατ. ευρώ, έναντι 343,8 εκατ. ευρώ πέρυσι. Λόγω αποδρομολογήσεων πλοίων, μέτρων περιορισμού του κόστους καυσίμων (μείωση ταχύτητας κ.ά.), αλλά και πρωτοβουλιών συνεργασίας (π.χ. κοινοπραξία ΑΝΕΚ - Superfast), οδηγήθηκαν σε μία μείωση των ζημιών κατά μόλις 9,53 εκατ. ευρώ, στα 93,34 εκατ. ευρώ, έναντι 102,8 εκατ. ευρώ πέρυσι το ίδιο διάστημα.
Η ΑΝΕΚ ζητεί στήριξη του κλάδου από πολιτεία και τράπεζες.
Ειδικότερα, η ΑΝΕΚ ανακοίνωσε μειωμένα έσοδα στα 83,2 εκατ. ευρώ, από 116,9 εκατ. ευρώ πέρυσι και αυξημένες ζημιές στα 24,3 εκατ. ευρώ, έναντι 16,9 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Η εταιρεία έχει ξεκινήσει επαφές με τις δανείστριες τράπεζες, προκειμένου να συμφωνηθεί αναδιάρθρωση των όρων αποπληρωμής του συνόλου του μακροπρόθεσμου δανεισμού (226,8 εκατ. ευρώ), ο οποίος κατέστη βραχυπρόθεσμος, δεδομένου ότι δεν πληρούνταν, στο τέλος Ιουνίου, οι όροι των σχετικών δανειακών συμβάσεων, όσον αφορά στην εξυπηρέτηση των δανείων και εκτιμά ότι, το επόμενο διάστημα, θα επιτευχθεί σχετική συμφωνία.
Η διοίκηση της ΑΝΕΚ, αναφερόμενη στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, τονίζει την ανάγκη να αντιμετωπισθούν τα θεσμικά αιτήματα της ακτοπλοΐας, όπως η αναδιάρθρωση των οργανικών συνθέσεων, η μείωση του ΦΠΑ, η κατάργηση μη ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων και η έγκαιρη καταβολή των επιδοτήσεων. Επίσης, εκτιμά ότι η επιβατική κίνηση θα μειωθεί περαιτέρω.
Η στήριξη των ακτοπλοϊκών εταιρειών από τις τράπεζες κρίνεται επιβεβλημένη, προκειμένου να αποφευχθούν ενδεχόμενες δυσμενέστερες εξελίξεις, τονίζεται στην έκθεση. Από την πλευρά των εταιρειών, προστίθεται, είναι επιτακτική η ανάγκη εξεύρεσης ρευστότητας με διάφορους τρόπους όπως οι πωλήσεις πλοίων, οι αυξήσεις κεφαλαίου, η μείωση του λειτουργικού κόστους και, ενδεχομένως, η περαιτέρω ανάπτυξη συνεργασιών. Η ΑΝΕΚ, πάντως, εξετάζει την αναδιάταξη του στόλου, την περικοπή δρομολογίων και, ενδεχομένως, την αποδρομολόγηση πλοίων από υφιστάμενες γραμμές.
Η Attica συζητά για τα δάνεια
Η Attica Group ανακοίνωσε έσοδα ύψους 102,66 εκατ. ευρώ, έναντι 111,45 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011, και ζημιές ύψους 29,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 33,97 εκατ. ευρώ πέρυσι. Η εταιρεία, λόγω μη συμμόρφωσης με τις καθορισμένες ρήτρες υφιστάμενων τραπεζικών υποχρεώσεων, συνολικού ποσού 268 εκατ. ευρώ, καθώς και λόγω συμβατικής λήξης βραχυπρόθεσμων δανειακών υποχρεώσεων ποσού 40 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε διαδικασία διαπραγμάτευσης με τα πιστωτικά ιδρύματα, με σκοπό τον επανακαθορισμό των όρων των εν λόγω δανειακών υποχρεώσεων.
Για το β' εξάμηνο του 2012, ο Ομιλος αναμένει μείωση του μεταφορικού έργου τόσο στην Αδριατική όσο και στο Αιγαίο, ωστόσο στο εσωτερικό αναμένει ότι θα αυξήσει το δικό του μεταφορικό έργο, λόγω της επέκτασης του και στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη.
Στο πλαίσιο αυτό, λαμβάνει μέτρα μείωσης του κόστους, μέσω και της μείωσης του προσωπικού (απασχολούσε 1.181 άτομα τον Ιούνιο του 2012, έναντι 1.205 ατόμων τον Ιούνιο του 2011), ενώ προβαίνει, όπου είναι εφικτό, και σε μειώσεις ταχυτήτων στα δρομολόγια των πλοίων.
ΝΕΛ: Εντείνονται οι αβεβαιότητες
H ΝΕΛ ανακοίνωσε κύκλο εργασιών, για το α' εξάμηνο του 2012, στα επίπεδα των 30,361 εκατ. ευρώ, έναντι 36,121 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2011 (μείωση 15,95%). Οι ζημιές του Ομίλου μετά από φόρους ανήλθαν στα 18,253 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 27,129 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Στην εξαμηνιαία έκθεση της διοίκησης, οι ορκωτοί ελεγκτές εφιστούν την προσοχή των μετόχων στο γεγονός ότι το σύνολο των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων του Ομίλου υπερβαίνει το σύνολο του κυκλοφορούντος ενεργητικού, ενώ και ότι οι ταμιακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες έχουν καταστεί αρνητικές.
Οι παραπάνω συνθήκες υποδηλώνουν την ύπαρξη ουσιώδους αβεβαιότητας, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αμφιβολία συνέχισης της δραστηριότητας του Ομίλου, τονίζεται. Επίσης, οι υποχρεώσεις της ΝΕΛ προς τους εργαζομένους στο πρώτο εξάμηνο ανήλθαν στα 3,186 εκατ. ευρώ και αφορούν μισθούς Μαΐου και Ιουνίου 2012.
Η Minoan Lines πωλεί το «Ικαρος»
Η Minoan Lines ανακοίνωσε μειωμένα έσοδα για το πρώτο εξάμηνο του 2012, ως αποτέλεσμα και της απόφασής της να αποχωρήσει από 1/2/2012 από τη γραμμή Πάτρα-Βενετία. Τα έσοδα της εταιρείας μειώθηκαν στα 67,45 εκατ. ευρώ, έναντι 79,28 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ οι ζημιές της μειώθηκαν επίσης στα 20,99 εκατ. ευρώ, έναντι 24,81 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011, καθώς λόγω της προαναφερόμενης απόφασής της μειώθηκε και το κόστος πωληθέντων κατά 15,6% σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση του 2011.
Η εταιρεία επεξεργάζεται, όπως αναφέρει, στρατηγικές κινήσεις προκειμένου να ισχυροποιήσει περαιτέρω τη θέση της στις γραμμές στις οποίες δραστηριοποιείται. Επιπρόσθετα, τον περασμένο Ιούλιο, η κατά 100% θυγατρική εταιρεία Minoan Italia S.p.A. προχώρησε στη ναύλωση των δύο πλοίων, «Ολυμπία» και «Ευρώπη Παλάς», στο εξωτερικό. Επίσης έχει βγάλει προς πώληση το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Ικαρος», για το οποίο έχει εισπράξει προκαταβολή 10 εκατ. ευρώ από θυγατρική εταιρεία της υπερκείμενης μητρικής βάσει συμφωνητικού αγοραπωλησίας, για την ολοκλήρωση της οποίας απαιτούνται τόσο η έγκριση των δανειστριών τραπεζών όσο και η έγκριση της γ.σ. της εταιρείας.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η εταιρεία μείωσε σημαντικά το προσωπικό της, καθώς στις 31/3/2012 απασχολούσε 457 άτομα, έναντι 643 πέρυσι την ίδια περίοδο.
Προβληματισμός
Ακτοπλοϊκοί παράγοντες εκφράζουν την απορία τους ως προς το πώς θα εξοφλήσουν τις προηγούμενες υποχρεώσεις τους προς το προσωπικό οι εταιρείες τους επόμενους, πολύ δύσκολους μήνες της χειμερινής περιόδου, αφού δεν το κατάφεραν αξιοποιώντας τα όποια έσοδα είχαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
-------------------------------------------------------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
-------------------------------------------------------------------------