Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2012

Ακτοπλοΐα: Υποστέλλουν την ελληνική σημαία στην Αδριατική και στρέφονται στη χρονοναύλωση

Εκπέμπουν SOS οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις υπό το βάρος του άνισου ανταγωνισμού που δέχονται από την Ιταλία.

Στροφή στη ναύλωση πλοίων υπό ιταλική σημαία κάνουν οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις προκειμένου να μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος κατά 50% και να δουν κάποια στιγμή φως στο βάθος του τούνελ. Οι ελληνικές κυβερνήσεις των τελευταίων ετών δεν άκουσαν τις κραυγές αγωνίας των ακτοπλόων και καθυστερούν να αν αλλάξουν το πλαίσιο λειτουργίας των ελληνικών θαλασσίων συγκοινωνιών.

Στα υπό ιταλική σημαία πλοία οι ασφαλιστικές εισφορές που επιδοτούνται αποτελούν το 33% του μισθού και ο φόρος το 15% σύμφωνα με τα στοιχεία, τα οποία έλαβε η ΠΝΟ από τα ιταλικά ναυτεργατικά σωματεία επομένως προκύπτει μία ωφέλεια της τάξης του 50% για τις επιχειρήσεις.

Το 2012 στην Αδριατική είναι δρομολογημένα μόνο έξι πλοία υπό ελληνική σημαία, έναντι 27 που ήταν πριν από 10 χρόνια

Η διαφορά του λειτουργικού κόστους μεταξύ των δύο πιο πάνω αναφερθέντων κατηγοριών οχηματαγωγών, Ιταλικού και Ελληνικού, είναι αρκετά σημαντική ούτως ώστε να καθιστά το Ελληνικό οχηματαγωγό μη ανταγωνιστικό.

«Οι κυριότερες διαφορές εστιάζονται στη στελέχωση των πλοίων (στην Ελλάδα εφαρμόζεται ακόμα το περίφημο Προεδρικό Διάταγμα 177/1974) ενώ στην Ιταλία με το δεύτερο νηολόγιο δεν υφίσταται θέμα συνθέσεων πληρώματος, την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών πλοιοκτητών και ναυτικών (όπως συμβαίνει στα υπό Ελληνική σημαία Κρουαζιερόπλοια), που ισχύει στην Ιταλία και στην επιδότηση των αναγκών σε αναβάθμιση του ξενοδοχειακού τμήματος των πλοίων σε ό,τι αφορά μετασκευές και επισκευές, κάτι που υφίσταται και ισχύει στην Ιταλία» επισημαίνει στο protothema.gr ο Μιχάλης Λάμπρος Γενικός Διευθυντής της Majestic International Cruises Inc.

«Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει ασφυξία στις γραμμές της Ιταλίας και πολύ φοβούμεθα ότι εάν δεν ληφθούν σύντομα μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των Ελληνικών οχηματαγωγών θα δούμε με απογοήτευση την υποστολή της Γαλανόλευκης με δυσάρεστες συνέπειες γι’ αυτό τον τόσο ζωτικό κλάδο του Ελληνικού Επιβατηγού πλοίου».
Στελέχη της ελληνικής ακτοπλοίας επισημαίνουν ότι «το να ναυλώσεις είναι πολύ καλύτερο από το να επενδύσεις. Έχουμε κραχ και πρέπει να επιβιώσουμε» και προσθέτουν:

«Δεν κινδυνεύει η συγκοινωνία. Κινδυνεύουν οι εταιρείες. Είμαστε παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη και σίγουρα θα εμφανιστούν επιχειρηματίες ακόμη και στελέχη ναυτιλιακών να βάλουν πλοία και να καλύψουν τις γραμμές. Και τώρα με τις ναυλώσεις πλοίων και όχι με αγορές δεν χρειάζονται μεγάλα ποσά».

Οι χρονοναυλώσεις ακτοπλοϊκών πλοίων είναι μια ιδέα που δεν έχει συζητηθεί επαρκώς στον χώρο της ακτοπλοΐας αν και απαλλάσσει τις ακτοπλοϊκές από τα άγχη της εποχικότητας και του πετρελαίου και οφείλεται στη γενική διαπίστωση ότι το σημερινό μοντέλο της ακτοπλοΐας έχει δώσει ό,τι είχε να δώσει.

«Όπως πάμε σε λίγο καιρό δεν θα μπορούμε να εκτελέσουμε ούτε τα προγραμματισμένα δρομολόγια». Τα λόγια ανήκουν σε υψηλόβαθμο στέλεχος ακτοπλοϊκής επιχείρησης και αντικατοπτρίζουν τη σκληρή πραγματικότητα στις ελληνικές θαλάσσιες συγκοινωνίες οι οποίες διαδραματίζουν και ρόλο εθνικής σημασίας για μία πολυνησιωτική χώρα όπως η Ελλάδα.

Την τραγική αυτή κατάσταση ήρθε να επισημοποιήσει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας. Πιο συγκεκριμένα το ΔΣ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας αποφάσισε να ενταθούν οι προσπάθειες ενημέρωσης της Κυβέρνησης σε κάθε επίπεδο, και την λήψη περαιτέρω αποφάσεων για την άμεση αντιμετώπιση του θέματος με κάθε πρόσφορο μέσο.

«Είναι βέβαιο ότι οδηγούμεθα αναπόφευκτα προς την σταδιακή αδυναμία εκτέλεσης των προγραμματισμένων δρομολογίων, με καταστροφικές συνέπειες για τα Εθνικά μας συμφέροντα και τον τουρισμό μας» επισημαίνει η διοίκηση του Συνδέσμου η οποία λαμβάνει μηνύματα από την πλειοψηφία των εταιρειών-μελών του οι οποίες «προβληματίζονται για τη συνέχιση της λειτουργίας των πλοίων τους».
----------------------------
Πηγή: protothema.gr
----------------------------