Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2014

Οι θέσεις της Κυθηραϊκής Πρωτοβουλίας για την ακτοπλοΐα

Η χθεσινή παλλαϊκή συγκέντρωση στη Μονή Μυρτιδίων, πρωτοβουλία του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Κυθήρων & Αντικυθήρων κ.κ. Σεραφείμ, όφειλε να είχε συγκληθεί προ εβδομάδων από τον Δήμο Κυθήρων - είναι όμως γνωστή η απέχθεια της δημοτικής αρχής για τις ανοιχτές δημοκρατικές διαδικασίες. Ίσως να έχει και δίκιο, αφού είναι πια προφανές πως δεν μπορούμε να εμπιστευθούμε τους επερχόμενους αγώνες και τις απαραίτητες διαπραγματεύσεις αποκλειστικά στον δήμο. Δεν αμφισβητούμε βέβαια τις καλές προθέσεις της δημοτικής αρχής. Αμφισβητούμε όμως την επαγγελματικότητά της, την εμπειρία της και την διαπραγματευτική της ικανότητα, και δυστυχώς, οι μέχρις σήμερον χειρισμοί της  επιβεβαιώνουν τις αμφιβολίες αυτές.


Κατά τη διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, έχουμε επανειλημμένως στιγματίσει τη λανθασμένη και αναποτελεσματική τακτική του δήμου σύμφωνα με την οποία, αντί να κρατά την ενδεδειγμένη ισορροπία μεταξύ των εμπλεκομένων πλοιοκτητών, παίρνει συστηματικά θέση υπέρ του ενός ή του άλλου. Διαφαίνεται εδώ, όπως και στα περισσότερα θέματα που χειρίζεται η δημοτική αρχή, ερασιτεχνισμός και έλλειψη προγραμματισμού και στοχευμένης στρατηγικής.


Συχνά ο κ. Δήμαρχος μας έχει ξαφνιάσει με πρωτοβουλίες σχετικά με το συγκοινωνιακό οι οποίες ουδέποτε συζητήθηκαν από το δημοτικό συμβούλιο και των οποίων τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να είναι ολέθρια. Υπενθυμίζουμε μόνο την τουλάχιστον ατυχή επιστολή του κ. Δημάρχου προς τον Υπουργό Μεταφορών της 6 Φεβρουαρίου 2012 απαιτώντας διοικητικές κυρώσεις κατά της Ολυμπιακής. Επιστολή που λίγο έλειψε να μας ξαναπετάξει στα νύχια της αλήστου μνήμης Athens Airways, όπως αυτή μεταμορφώθηκε σε Μινωικές Αερογραμμές, με τα παλαίμαχα Fokker 50.


Αντίστοιχη στραβοτιμονιά υπήρξε η άκομψη επέμβαση του Δήμου εις βάρος της αίτησης της ΛΑΝΕ για πρόσθετο δρομολόγιο Γυθείου-Κυθήρων, αλλά και η ουσιαστικά παράλογη απαίτηση της δημοτικής αρχής να αποποιηθεί το Βιτσέντζος Κορνάρος την επιδότηση που απέσπασε για ένα δρομολόγιο την εβδομάδα από Νεάπολη. Προσέξτε: δεν αναφερόμαστε στο εάν ήταν ή δεν ήταν σωστή η εκτίμηση ότι οι προτεινόμενες αυτές αλλαγές θα ζημίωναν το νησί (κάτι που στην περίπτωση της δεύτερης προσέγγισης στο Γύθειο είναι τουλάχιστον συζητήσιμο), αλλά στην καθαρά συναισθηματική και μονόπλευρη επικοινωνιακή τακτική του Δήμου.


Πρόκειται για τεράστιο λάθος διαπραγματευτικής τακτικής: ο Δήμος δεν επιτρέπεται να έχει ευνοούμενους στις συνδιαλλαγές του, πόσο μάλλον να εκφράζει επιδεικτικά την εύνοια αυτή. Τόσο η ΛΑΝΕ όσο και η εταιρεία του κ. Τουρλουμούση είναι επιχειρήσεις, και η τακτική της συνδιαλαγής με συναισθηματικά κριτήρια του είδους «οι μεν καλοί, οι δε κακοί» μόνο σε άσχημες εκπλήξεις μπορεί να οδηγήσει. Γιατί εάν διαφαίνεται τελικά να υπάρχει νομικό έρεισμα που ίσως αναγκάσει  το Κορνάρος να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του, το Πορφυρούσα αντιθέτως σηκώνεται και φεύγει, εφόσον το θελήσει, από τη μια μέρα στην άλλη.


Θα διαφωνήσουμε σε δύο πολύ σημαντικά σημεία με την αντιμετώπιση της ακτοπλοϊκής κρίσης από τη δημοτική αρχή, όπως τουλάχιστον αυτή εκφράσθηκε από τον αντιδήμαρχο Μ. Πρωτοψάλτη χθες στα Μυρτίδια. Πρώτον, θα θεωρήσουμε επικίνδυνο ατόπημα οποιαδήποτε περαιτέρω αναφορά από μέρους του Δήμου, έστω και σε καθαρά θεωρητικό επίπεδο, στη μεταφορά του διοικητικού κέντρου των Κυθήρων από την Αττική στη Λακωνία. Διότι αν από μέρους μας ακουστεί κάτι τέτοιο, να είμαστε βέβαιοι πως δεν θα αργήσουν τόσο ο Υπουργός Ναυτιλίας όσο και όσοι προσβλέπουν στην οριστική υπαγωγή του νησιού μας σε κάποιον όμορο δήμο να κάνουν τη δήλωση πραγματικότητα.


Δεύτερον, χωρίς να αποκλείουμε τη συνέχιση του αγώνα μέσω των συναισθηματικών ουσιαστικά πιέσεων προς την κυβέρνηση, παρά το γεγονός ότι αυτές έχουν μέχρις στιγμής αποδειχθεί εντελώς άκαρπες, θεωρούμε ότι ο «πολιτικός» αγώνας πρέπει να επικεντρωθεί κυρίως στο εξωφρενικά άνισο καταμερισμό των περικοπών στις άγονες γραμμές – άνισος με τη έννοια ότι το 100% των περικοπών εξασφαλίζεται εις βάρος των Κυθήρων και Αντικυθήρων!


Παράλληλα, όπως υποστήριξαν με σοβαρά επιχειρήματα πολλοί ομιλητές, ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην διεκδίκηση διά της νομικής οδού. Και η διεκδίκηση αυτή μπορεί να ακολουθήσει δύο άξονες. Αφενός, την εξαιρετικά προβληματική κατάργηση της υπάρχουσας σύμβασης της ΛΑΝΕ απλώς και μόνο γιατί έτσι επιθυμούν η ναυτιλιακή εταιρεία και ο Υπουργός. Αφετέρου, και κατά τη γνώμη μας σοβαρότερον, το γεγονός ότι τόσο η ελληνική όσο και η ευρωπαϊκή νομοθεσία όχι απλώς επιτρέπουν, αλλά απεναντίας επιβάλουν την οικονομική στήριξη προβληματικών και ακριτικών περιοχών, στις οποίες ρητά συμπεριλαμβάνονται τα νησιά.

Οι συμμετέχοντες στηνπανκυθηραϊκή σύναξη της Κυριακής συμφώνησαν ομόψυχα πως ο αγώνας για τα περιφερειακά ατμοπλοϊκά δρομολόγια πρέπει να συνεχισθεί αλλά και να ενταθεί με κάθε δυνατό τρόπο. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο, και για να μη αμβλυνθούν ή εξανεμισθούν οι προσπάθειες όλων μας, η Κυθηραϊκή Πρωτοβουλία θεωρεί απαραίτητη την άμεση διοργάνωση μας αποτελεσματικής και δυναμικής επιτροπής αγώνως που θα χαράξει τους άξονες που θα ακολουθήσουμε, θα συντονίζει τις προσπάθειες και διαπραγματεύεται στο όνομα όλων των Κυθηρίων και Αντικυθηρίων. Το εγχείρημα αυτό είναι πολύ κρίσιμο για να αφεθεί αποκλειστικά στα χέρια της παρούσης δημοτικής αρχής.
--------------------------------------
Κυθηραϊκή Πρωτοβουλία
Δελτίο Τύπου, 13/1/2014