Αρχίζοντας πάλι από μηδενική βάση, για μια ακόμη φορά και προσπαθώντας να τοποθετήσω ένα ακόμη λιθαράκι στην νέα προσπάθεια για την διατήρηση του ακτοπλοϊκού δρομολογίου και την σύνδεση του με το φυσικό του διοικητικό κέντρο, τον Πειραιά, όπου στεγάζονται οι υπηρεσίες της Αντιπεριφέρειας Νήσων αλλά και πλείστα άλλα διοικητικά και οικονομικά κέντρα που ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΑΝ τα τελευταία χρόνια από την έδρα τους στο νησί στο διοικητικό κέντρο του Πειραιά.
Ως εκ τούτου και έπειτα από τις πρόσφατες εξαγγελίες μέσω προφορικών ρήσεων και πληροφοριών του διαδικτύου και μη έχοντας ακόμη ΚΑΜΙΑ γραπτή ανακοίνωση είτε από το αρμόδιο υπουργείο είτε κάποιο δελτίο τύπου εκ μέρους της ναυλωμένης εταιρείας Λ.Α.Ν.Ε. και πριν αποφασισθεί οτιδήποτε καλό θα ήταν ΟΛΟΙ οι εμπλεκόμενοι να γνωρίουν ορισμένα ΚΕΚΤΗΜΕΝΑ που απορρέουν από την άρρηκτη σύνδεση μας με το Σύνταγμα της χώρας μας αλλά και με τις ήδη υπάρχουσες συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Χώρα μας έχει μεγάλο αριθμό νησιών, πολίτες που έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους πολίτες των αστικών κέντρων.
Το Σύνταγμα της χώρας μας στηρίζει την Νησιωτικότητα. Είναι συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας να λαμβάνει υπόψη της κατά τη διαμόρφωση των πολιτικών της την ιδιαιτερότητα των νησιωτικών περιοχών της χώρας (άρθρο 101 Συντάγματος).
Οι πολίτες αυτοί έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους πολίτες της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ενώ όμως ο πολίτης της Αθήνας και των μεγάλων πόλεων επιδοτείται για τις μετακινήσεις του έως και 90%, αυτό δεν συμβαίνει με τους κατοίκους οποιουδήποτε άλλου μικρού νησιού.
Αυτό σημαίνει ότι δεν αντιμετωπίζεται ο πολίτης ισότιμα και είναι αναγκαίο να υπάρξουν στοχευμένες πολιτικές στήριξης που θα δώσουν την δυνατότητα στους πολίτες αυτούς να δημιουργούν ισότιμα μαζί με τους υπόλοιπους πολίτες.
Αυτό φυσικά δεν ισχύει μόνο για τα μικρά νησιά αλλά και τα μεγαλύτερα νησιά όπως είναι πολλά από τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου Πελάγους.
Όλα έχουν ανάγκη από την υιοθέτηση και υλοποίηση μιας στρατηγικής που θα καλύψει τις ειδικές ανάγκες τους και που θα επιδιώκει το ζήτημα της εδαφικής συνοχής να είναι βασική ευρωπαϊκή πολιτική.
Το άρθρο 158 της Συνθήκης, το οποίο αποτελεί τη νομική βάση για την πολιτική οικονομικής και κοινωνικής συνοχής της ΕΕ, περιέχει ειδική αναφορά για μέριμνα της Κοινότητας σε σχέση με τις νήσους.
Με το τροποποιημένο άρθρο 158, δηλωνόταν ότι «η Κοινότητα αποσκοπεί, ιδιαίτερα, στη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών και στη μείωση της καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών ή νήσων, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών περιοχών».
Επιπλέον στη Συνθήκη του Άμστερνταμ, ενσωματώθηκε ως παράρτημα μία "Δήλωση σχετικά με τις νησιωτικές περιοχές". Στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα (Συνθήκη της Λισαβώνας) και την περίφημη κατοχύρωση της νησιωτικότητας, όπου γίνεται κάνει άμεση αναφορά στα νησιά σε τρία κύρια σημεία του.
Το 1ο είναι το άρθρο ΙΙΙ-220 που αφορά στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή κι αποτελεί ουσιαστικά εξέλιξη του άρθρου 158 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Το 2ο είναι το άρθρο ΙΙΙ-167, παρ. 3 το οποίο αφορά στις κρατικές ενισχύσεις καθορίζοντας ποιες ενισχύσεις δύνανται να θεωρηθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά. Το άρθρο αυτό αντικαθιστά το άρθρο 87 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Τέλος, αναφορά στα νησιά γίνεται και στο άρθρο ΙΙΙ-246 που αφορά στα διευρωπαϊκά δίκτυα σε αντικατάσταση του άρθρου 154 της Συνθήκης.
Το άρθρο αυτό επαναλαμβάνει τη διατύπωση του άρθρου 154 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Αξίζει ωστόσο να αναφέρουμε τι ακριβώς προβλέπει το ανωτέρω άρθρο για τα νησιά.
Το άρθρο κάνει ειδική μνεία στη σύνδεση των διευρωπαϊκών δικτύων με τις νησιωτικές περιοχές.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «στο πλαίσιο συστήματος ανοιχτών και ανταγωνιστικών αγορών, η δράση της Ένωσης αποσκοπεί στη προώθηση της διασύνδεσης και της διαλειτουργικότητας των εθνικών δικτύων, καθώς και της πρόσβασης στα δίκτυα αυτά. Λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη να συνδεθούν οι νησιωτικές, οι μεσογειακές και οι περιφερειακές περιοχές με τις κεντρικές περιοχές της Ένωσης».
Με το άρθρο αυτό λοιπόν κατοχυρώνεται και στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα η συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη σύνδεση των νησιών με την υπόλοιπη Ευρώπη μέσω της δημιουργίας και της ανάπτυξης έργων υποδομής στους τομείς των μεταφορών, των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας.
Αυτό συνεπάγεται ότι η Ένωση υποχρεούται πλέον, κατά τη χάραξη της πολιτικής της στον τομέα της συνοχής (διαρθρωτικά ταμεία, Ταμείο Συνοχής), να λαμβάνει ιδιαίτερα υπόψη την ανάγκη ενίσχυσης της διασύνδεσης των νησιών με τα ηπειρωτικά εδάφη.
Ως εκ τούτου λοιπόν το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών οφείλει στις αποφάσεις του να λαμβάνει υπόψη και να εισακούει τις συνταγματικές και ευρωπαϊκές επιταγές για σεβασμό της νησιωτικότητας και να διαμορφώνει το πλαίσιο για την ασφαλή, ποιοτική και τακτική σύνδεση των νήσων με προτεραιότητα το πολίτη και όχι τα επιχειρηματικά συμφέροντα και τον ανταγωνισμό.
Προς τούτο για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των Κυθήρων και Αντικυθήρων είναι απαραίτητο:
1. Η τήρηση της ήδη υπάρχουσας ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΥΝΑ ΤΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΤΟΥ ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ ΜΕΧΡΙ 28.08.2014
2. Η υποχρεωτικά έγκαιρη δημοσιοποίηση των δρομολογίων και η έγκαιρη δυνατότητα προπώλησης εισιτηρίων για ολόκληρο το διάστημα που ορίζεται από την ετήσια δήλωση των δρομολογίων. Τούτο είναι απαραίτητο για τον σωστό προγραμματισμό των κρατήσεων και την ορθότερη οργάνωση των τουριστικών καταλυμάτων και επιχειρήσεων του νησιού, οι οποίοι αποτελούν και το βασικό οικονομικό κορμό της τοπικής κοινωνίας.
3. Η έγκαιρη επιδότηση των συγκεκριμένων δρομολογίων, καθώς είναι εμφανής πλέον η αδυναμία των ακτοπλοϊκών εταιριών να επενδύσουν σε ζημιογόνες γραμμές.
4. Εάν παρ' όλα αυτά η ακτοπλοϊκή εταιρεία αδυνατεί να συνεχίσει και αιτήσει την διακοπή {όπως ισχυρίζεται παράγων του υπουργείου ότι συμβαίνει} τότε να υποστεί όλη την οικονομική επιβάρυνση αλλά και το κόστος που θα επιφέρει στον Δήμο και τους κατοίκους η διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης.
5. Να ανατεθεί σε έγκυρό νομικό γραφείο υποβολή υπομνήματος και σχετικής απόφασης του Δήμου {εάν συνταχθεί τοιαύτη} προς το Συμβούλιο της Επικρατείας αλλά και προς το αρμόδιο συμβούλιο της Ευρώπης (όσον αφορά την συμμόρφωση με το άρθρο 154 της Συνθήκης της Ευρώπης). Επίσης να κοινοποιηθεί η απαίτηση για όποιες τυχόν μελλοντικές απαιτήσεις και προς την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου αλλά και προς την ακτοπλοϊκή εταιρεία για τυχόν ζημίες και απώλεια οικονομικών πόρων που θα προέλθουν από την διακοπή της σύνδεσης με το διοικητικό κέντρο της περιοχής.
Τέλος θα πρότεινα να παύσει κάθε έκκληση στους τυχάρπαστους πολιτικούς που βρίσκονται στα ζεστά τους σπίτια και απολαμβάνουν τα καφεδάκι τους στο καφενείο της βουλής και να επισπευσθεί η νομική οδός και προστασία καθώς και η έντονη προβολή του θέματος στο διαδίκτυο αλλά και στα μείζονα ΜΜΕ.
Πληροφοριακά ήδη έχω αποστείλει στις εφημερίδες 'Εθνος" - Καθημερινή - Το ΒΗΜΑ - Real - Πρώτο Θέμα κ.α. το συγκεκριμμένο θέμα αλλά μέχρι στιγμής έχουν δείξει πλήρη αδιαφορία σε αντίθεση με μπλόγκς και σελίδες του διαδικτύου που ανταποκρίθηκαν πλήρως και ευρέως.
---------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
---------------------------
Ως εκ τούτου και έπειτα από τις πρόσφατες εξαγγελίες μέσω προφορικών ρήσεων και πληροφοριών του διαδικτύου και μη έχοντας ακόμη ΚΑΜΙΑ γραπτή ανακοίνωση είτε από το αρμόδιο υπουργείο είτε κάποιο δελτίο τύπου εκ μέρους της ναυλωμένης εταιρείας Λ.Α.Ν.Ε. και πριν αποφασισθεί οτιδήποτε καλό θα ήταν ΟΛΟΙ οι εμπλεκόμενοι να γνωρίουν ορισμένα ΚΕΚΤΗΜΕΝΑ που απορρέουν από την άρρηκτη σύνδεση μας με το Σύνταγμα της χώρας μας αλλά και με τις ήδη υπάρχουσες συνθήκες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Χώρα μας έχει μεγάλο αριθμό νησιών, πολίτες που έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους πολίτες των αστικών κέντρων.
Το Σύνταγμα της χώρας μας στηρίζει την Νησιωτικότητα. Είναι συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας να λαμβάνει υπόψη της κατά τη διαμόρφωση των πολιτικών της την ιδιαιτερότητα των νησιωτικών περιοχών της χώρας (άρθρο 101 Συντάγματος).
Οι πολίτες αυτοί έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους πολίτες της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ενώ όμως ο πολίτης της Αθήνας και των μεγάλων πόλεων επιδοτείται για τις μετακινήσεις του έως και 90%, αυτό δεν συμβαίνει με τους κατοίκους οποιουδήποτε άλλου μικρού νησιού.
Αυτό σημαίνει ότι δεν αντιμετωπίζεται ο πολίτης ισότιμα και είναι αναγκαίο να υπάρξουν στοχευμένες πολιτικές στήριξης που θα δώσουν την δυνατότητα στους πολίτες αυτούς να δημιουργούν ισότιμα μαζί με τους υπόλοιπους πολίτες.
Αυτό φυσικά δεν ισχύει μόνο για τα μικρά νησιά αλλά και τα μεγαλύτερα νησιά όπως είναι πολλά από τα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου Πελάγους.
Όλα έχουν ανάγκη από την υιοθέτηση και υλοποίηση μιας στρατηγικής που θα καλύψει τις ειδικές ανάγκες τους και που θα επιδιώκει το ζήτημα της εδαφικής συνοχής να είναι βασική ευρωπαϊκή πολιτική.
Το άρθρο 158 της Συνθήκης, το οποίο αποτελεί τη νομική βάση για την πολιτική οικονομικής και κοινωνικής συνοχής της ΕΕ, περιέχει ειδική αναφορά για μέριμνα της Κοινότητας σε σχέση με τις νήσους.
Με το τροποποιημένο άρθρο 158, δηλωνόταν ότι «η Κοινότητα αποσκοπεί, ιδιαίτερα, στη μείωση των διαφορών μεταξύ των επιπέδων ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών και στη μείωση της καθυστέρησης των πλέον μειονεκτικών περιοχών ή νήσων, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών περιοχών».
Επιπλέον στη Συνθήκη του Άμστερνταμ, ενσωματώθηκε ως παράρτημα μία "Δήλωση σχετικά με τις νησιωτικές περιοχές". Στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα (Συνθήκη της Λισαβώνας) και την περίφημη κατοχύρωση της νησιωτικότητας, όπου γίνεται κάνει άμεση αναφορά στα νησιά σε τρία κύρια σημεία του.
Το 1ο είναι το άρθρο ΙΙΙ-220 που αφορά στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή κι αποτελεί ουσιαστικά εξέλιξη του άρθρου 158 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Το 2ο είναι το άρθρο ΙΙΙ-167, παρ. 3 το οποίο αφορά στις κρατικές ενισχύσεις καθορίζοντας ποιες ενισχύσεις δύνανται να θεωρηθούν συμβατές με την εσωτερική αγορά. Το άρθρο αυτό αντικαθιστά το άρθρο 87 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Τέλος, αναφορά στα νησιά γίνεται και στο άρθρο ΙΙΙ-246 που αφορά στα διευρωπαϊκά δίκτυα σε αντικατάσταση του άρθρου 154 της Συνθήκης.
Το άρθρο αυτό επαναλαμβάνει τη διατύπωση του άρθρου 154 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Κοινότητα.
Αξίζει ωστόσο να αναφέρουμε τι ακριβώς προβλέπει το ανωτέρω άρθρο για τα νησιά.
Το άρθρο κάνει ειδική μνεία στη σύνδεση των διευρωπαϊκών δικτύων με τις νησιωτικές περιοχές.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «στο πλαίσιο συστήματος ανοιχτών και ανταγωνιστικών αγορών, η δράση της Ένωσης αποσκοπεί στη προώθηση της διασύνδεσης και της διαλειτουργικότητας των εθνικών δικτύων, καθώς και της πρόσβασης στα δίκτυα αυτά. Λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη να συνδεθούν οι νησιωτικές, οι μεσογειακές και οι περιφερειακές περιοχές με τις κεντρικές περιοχές της Ένωσης».
Με το άρθρο αυτό λοιπόν κατοχυρώνεται και στο Ευρωπαϊκό Σύνταγμα η συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη σύνδεση των νησιών με την υπόλοιπη Ευρώπη μέσω της δημιουργίας και της ανάπτυξης έργων υποδομής στους τομείς των μεταφορών, των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας.
Αυτό συνεπάγεται ότι η Ένωση υποχρεούται πλέον, κατά τη χάραξη της πολιτικής της στον τομέα της συνοχής (διαρθρωτικά ταμεία, Ταμείο Συνοχής), να λαμβάνει ιδιαίτερα υπόψη την ανάγκη ενίσχυσης της διασύνδεσης των νησιών με τα ηπειρωτικά εδάφη.
Ως εκ τούτου λοιπόν το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών οφείλει στις αποφάσεις του να λαμβάνει υπόψη και να εισακούει τις συνταγματικές και ευρωπαϊκές επιταγές για σεβασμό της νησιωτικότητας και να διαμορφώνει το πλαίσιο για την ασφαλή, ποιοτική και τακτική σύνδεση των νήσων με προτεραιότητα το πολίτη και όχι τα επιχειρηματικά συμφέροντα και τον ανταγωνισμό.
Προς τούτο για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των Κυθήρων και Αντικυθήρων είναι απαραίτητο:
1. Η τήρηση της ήδη υπάρχουσας ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΥΝΑ ΤΩΝ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΤΟΥ ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ ΜΕΧΡΙ 28.08.2014
2. Η υποχρεωτικά έγκαιρη δημοσιοποίηση των δρομολογίων και η έγκαιρη δυνατότητα προπώλησης εισιτηρίων για ολόκληρο το διάστημα που ορίζεται από την ετήσια δήλωση των δρομολογίων. Τούτο είναι απαραίτητο για τον σωστό προγραμματισμό των κρατήσεων και την ορθότερη οργάνωση των τουριστικών καταλυμάτων και επιχειρήσεων του νησιού, οι οποίοι αποτελούν και το βασικό οικονομικό κορμό της τοπικής κοινωνίας.
3. Η έγκαιρη επιδότηση των συγκεκριμένων δρομολογίων, καθώς είναι εμφανής πλέον η αδυναμία των ακτοπλοϊκών εταιριών να επενδύσουν σε ζημιογόνες γραμμές.
4. Εάν παρ' όλα αυτά η ακτοπλοϊκή εταιρεία αδυνατεί να συνεχίσει και αιτήσει την διακοπή {όπως ισχυρίζεται παράγων του υπουργείου ότι συμβαίνει} τότε να υποστεί όλη την οικονομική επιβάρυνση αλλά και το κόστος που θα επιφέρει στον Δήμο και τους κατοίκους η διακοπή της ακτοπλοϊκής σύνδεσης.
5. Να ανατεθεί σε έγκυρό νομικό γραφείο υποβολή υπομνήματος και σχετικής απόφασης του Δήμου {εάν συνταχθεί τοιαύτη} προς το Συμβούλιο της Επικρατείας αλλά και προς το αρμόδιο συμβούλιο της Ευρώπης (όσον αφορά την συμμόρφωση με το άρθρο 154 της Συνθήκης της Ευρώπης). Επίσης να κοινοποιηθεί η απαίτηση για όποιες τυχόν μελλοντικές απαιτήσεις και προς την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου αλλά και προς την ακτοπλοϊκή εταιρεία για τυχόν ζημίες και απώλεια οικονομικών πόρων που θα προέλθουν από την διακοπή της σύνδεσης με το διοικητικό κέντρο της περιοχής.
Τέλος θα πρότεινα να παύσει κάθε έκκληση στους τυχάρπαστους πολιτικούς που βρίσκονται στα ζεστά τους σπίτια και απολαμβάνουν τα καφεδάκι τους στο καφενείο της βουλής και να επισπευσθεί η νομική οδός και προστασία καθώς και η έντονη προβολή του θέματος στο διαδίκτυο αλλά και στα μείζονα ΜΜΕ.
Πληροφοριακά ήδη έχω αποστείλει στις εφημερίδες 'Εθνος" - Καθημερινή - Το ΒΗΜΑ - Real - Πρώτο Θέμα κ.α. το συγκεκριμμένο θέμα αλλά μέχρι στιγμής έχουν δείξει πλήρη αδιαφορία σε αντίθεση με μπλόγκς και σελίδες του διαδικτύου που ανταποκρίθηκαν πλήρως και ευρέως.
---------------------------
Αντώνης Λαμπρινίδης
---------------------------