Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012

Ακτοπλοΐα: Κυματοθραύστης σε τυχόν αποεπένδυση

Η κυβέρνηση θα κάνει κάθε προσπάθεια να αποφευχθεί κύμα αποεπένδυσης στην ακτοπλοΐα, όπως διεμήνυσε χθες και στους εκπροσώπους της ΠΝΟ ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.

 Ο κίνδυνος πτωχεύσεων στην ακτοπλοΐα είναι υπαρκτός, λόγω των αρνητικών συνθηκών που επικρατούν τα τελευταία τρία χρόνια στη συγκεκριμένη αγορά (μείωσης επιβατικής και μεταφορικής κίνησης, άνοδος τιμών του πετρελαίου). Σε μία τέτοια αρνητική εξέλιξη, οι επιπτώσεις θα είναι δραματικές και στην απασχόληση των ναυτικών, καθώς η ακτοπλοΐα είναι τη στιγμή αυτή ο μεγαλύτερος εργοδότης των ναυτικών.

 Προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα οξυμένα προβλήματα του κλάδου, ο υπουργός έχει συνεχείς συναντήσεις με παράγοντες του ακτοπλοϊκού κλάδου, αλλά και της πετρελαϊκής βιομηχανίας, στην κατεύθυνση να βρεθούν κάποιες λύσεις, που θα εξασφαλίζουν την επιβίωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Στο πλαίσιο αυτό, σε ό,τι αφορά τα καύσιμα εξετάζεται η περίπτωση επιδότησης των καυσίμων, όταν ξεπερνούν μία τιμή και πάνω και αντιστοίχως να επιστρέφουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες χρήματα στο κράτος (π.χ. μέσω της φορολογίας του καυσίμου), όταν η τιμή πέφτει από ένα σημείο και κάτω.

Αλλη σκέψη, που αφορά στα έσοδα, έχει κάνει με τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια, ενώ στο θέμα του εργατικού κόστους εξετάζεται η επιδότηση των ασφαλιστικών εισφορών των ναυτικών, ωστόσο και για το θέμα αυτό δεν υπάρχει οριστική εξέλιξη.

 Οπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Ν», το υπουργείο δεν θα έβλεπε αρνητικά και μία τροποποίηση των οργανικών συνθέσεων κυρίως σε ό,τι αφορά τη χειμερινή περίοδο. Ωστόσο, τα πάντα είναι ακόμη υπό διερεύνηση, όπως επίσης και τα πιο μεσοπρόθεσμα σχέδια που αφορούν το ακτοπλοϊκό δίκτυο.

 Η αίσθηση, πάντως, που αποκομίζουν παράγοντες του κλάδου είναι ότι η πολιτεία δεν έχει συνειδητοποιήσει το μέγεθος του προβλήματος που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα, η οποία είναι η μοναδική δίοδος επικοινωνίας του κέντρου με τη νησιωτική χώρα.

 Κατά τα λοιπά, στη χθεσινή συνάντηση του υπουργού με την ΠΝΟ συζητήθηκαν και τα συνταξιοδοτικά θέματα, όπως και τα προβλήματα με τον Οίκο Ναύτου για τα οποία ο υπουργός είπε ότι συνεχίζονται οι προσπάθειες να μην ενταχθεί οι Οίκος στον ΕΟΠΥΥ.

Ναυτική εκπαίδευση

 Σε ό,τι αφορά τη ναυτική εκπαίδευση, ο κ. Μουσουρούλης είπε ότι γίνονται προσπάθειες να αυξηθεί ο αριθμός των εισακτέων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, ενώ για την αναβάθμιση της υποδομής των ΑΕΝ θα διατεθούν κοινοτικά κονδύλια.

 Στο μεταξύ, χθες, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία, επί της αρχής και επί των άρθρων, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για την κύρωση της σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, 2006, της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.

 Την κύρωση υπερψήφισαν όλα τα κόμματα, εκτός από τη Χρυσή Αυγή, που δήλωσε «παρών», και το ΚΚΕ, που καταψήφισε επί της αρχής, ενώ επιφυλάχθηκε να δώσει θετική ψήφο σε ορισμένα άρθρα του νομοσχεδίου.

 Με την έγκριση της σύμβασης, υιοθετούνται διεθνή πρότυπα που διέπουν τη ναυτική εργασία και προσδιορίζονται οι ελάχιστες απαιτήσεις στα θέματα που αφορούν:

 * Συνθήκες και όρους απασχόλησης με ειδική μέριμνα για τους νέους.

 * Ενδιαίτησης και τροφοδοσίας.

 * Ευημερίας και κοινωνικής ασφάλειας.

 * Ιατρικής περίθαλψης και προστασίας της υγείας των ναυτικών.

 Οπως δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας, Κ. Μουσουρούλης, «οι απαιτήσεις της Συνθήκης Ναυτικής Εργασίας 2006 αποσκοπούν στη διαμόρφωση ποιοτικότερων όρων εργασίας των ναυτικών σε παγκόσμιο επίπεδο». Στόχος, πρόσθεσε, είναι η ενίσχυση της ανάπτυξης και της απασχόλησης με τη δημιουργία περισσότερων και καλύτερων θέσεων εργασίας στη θάλασσα.
------------------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-Λ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
------------------------------------------------------------------