Δραματική είναι πλέον η κατάσταση στην ακτοπλοΐα. Όπως αποκαλύπτει στην «Η» στέλεχος μεγάλης εταιρείας μέσα στο διάστημα Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου είναι πολύ πιθανό να «σκάσουν τα πρώτα κανόνια» στην αγορά, η οποία πλέον διακατέχεται από το άγχος της καθημερινής επιβίωσης. «Δεν μπορούμε να πούμε πώς θα πάει αυτή η χρονιά, βαδίζουμε μέρα τη μέρα», προσθέτει.
Σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος, μπροστά σ' αυτή την κατάσταση και με το δεδομένο ότι οι τράπεζες έχουν σφραγίσει τις στρόφιγγες της χρηματοδότησης, οι εταιρείες δεν έχουν άλλη διέξοδο από την πώληση πλοίων τους: «Οι μεσίτες έχουν πια στα χέρια τους όλα τα στοιχεία των πλοίων της ακτοπλοΐας», σημειώνει, «τα πάντα είναι για πούλημα».
Eπιπλέον αποφασίζουν άμεσα να μειώσουν τα δρομολόγιά τους, γεγονός που θα έχει επιπτώσεις ακόμα και στις γραμμές της Κρήτης.
Συνέπειες
«Δεν μπορούμε να βλέπουμε τα πλοία να πηγαινοέρχονται άδεια», δηλώνει ο συνομιλητής μας και προσθέτει ότι σε ορισμένες γραμμές μπορεί να διακοπούν τα καθημερινά δρομολόγια των εταιρειών και να πραγματοποιούνται δύο ή τρία κάθε εβδομάδα, κάτι που θα οδηγήσει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της χώρας δεκαετίες πίσω με πολύ αρνητικές συνέπειες στις οικονομίες των νησιών.
Με βάση την κατάσταση που διαμορφώνεται σήμερα, η κίνηση των επιβατών και των οχημάτων έχει μειωθεί κατά 30% έως και κατά 50% σε ορισμένες γραμμές.
Αντίστοιχα ο τζίρος των εταιρειών έχει συρρικνωθεί περαιτέρω κατά 36% με 37%, ενώ το 2010 οι ζημιές του κλάδου ξεπέρασαν τα 300 εκατομμύρια ευρώ.
Την ίδια στιγμή τις τελευταίες μέρες σημειώθηκε αύξηση 12,5% στις τιμές των καυσίμων.
Απόγνωση
Όπως υπολογίζει το στέλεχος της ακτοπλοϊκής εταιρείας αυτό σημαίνει ότι στις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή στις άγονες, τα έσοδα ενός μηνός μόλις επαρκούν για να καλύψουν τα έξοδα καυσίμων για μία εβδομάδα και βέβαια οι πετρελαϊκές εταιρείες απαιτούν εδώ και μήνες το σύνολο των χρημάτων τους σε μετρητά, πράγμα που εξαντλεί οικονομικά ακόμα και τις σχετικά πιο εύρωστες ακτοπλοϊκές.
Ενδεικτικό της απόγνωσης που υπάρχει πλέον στην αγορά είναι ότι παρά το ύψος των μισθωμάτων και παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται μέχρι την καταβολή τους, όλες οι εταιρείες, μικρές και μεγάλες, έτρεξαν να πάρουν μέρος στους τελευταίους διαγωνισμούς που πραγματοποιήθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης - Ναυτιλίας για την κάλυψη των άγονων γραμμών.
----------------------------------------
Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ- Αγγελική Καλλή
----------------------------------------