Την προσεχή Δευτέρα, στην επόμενη συνάντηση της επιτροπής που συνέστησαν τα τρία κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση Παπαδήμου, αναμένεται να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τα μέτρα που θα ληφθούν προκειμένου να επιβιώσει η ακτοπλοΐα.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Aδωνις Γεωργιάδης, δήλωσε χθες ότι δεν υπάρχει πλέον κανένα περιθώριο χρόνου για την ακτοπλοΐα. Λίγο νωρίτερα σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Απόστολος Βεντούρης, προειδοποιούσε ότι αν αποτύχει και αυτή η προσπάθεια, τότε οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της Ελλάδος θα πτωχεύσουν και τη λύση θα τη δώσει η τρόικα, η οποία θα κληθεί να επιβάλει στον Έλληνα φορολογούμενο νέους φόρους για να καλύψει το κοστολόγιο λειτουργίας των ελευθέρων δρομολογίων της ακτοπλοΐας. Να επιδοτήσει δηλαδή με περίπου 1 δισ. ευρώ, ότι σήμερα απολαμβάνει δωρεάν ο νησιώτης, ο τουρίστας, ο επισκέπτης, ο επιχειρηματίας, είπε ο κ. Βεντούρης.
Επισημαίνεται ότι για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια γίνεται μία τόσο συγκροτημένη προσπάθεια για τη διακομματική αντιμετώπιση του ακτοπλοϊκού προβλήματος για την έκβαση της οποίας ο αναλαμβάνων και την πρωτοβουλία υφυπουργός Ανάπτυξης εμφανίσθηκε αισιόδοξος. Όπως είπε χθες μετά την πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής όλες οι πλευρές ήταν πολύ καλά προετοιμασμένες επί του αντικειμένου της συζητήσεως. Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ ήταν η κ. Κατερίνα Μπατζελή και από την πλευρά της Ν.Δ. ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης.
Ο κ. Γεωργιάδης έκανε γνωστό ότι θα υπάρξει και μια νέα διακομματική σύσκεψη την προσεχή Δευτέρα όπου οι εκπρόσωποι των δύο άλλων κομμάτων θα παρουσιάσουν τις τελικές προτάσεις τους με στόχο τη δημιουργία ενός πλαισίου που θα προωθηθεί για νομοθετικές ρυθμίσεις.
Ο ίδιος πάντως διευκρίνισε ότι δεν πρόκειται να κάνει τίποτα «που θα διαταράξει την κοινωνική γαλήνη της χώρας. Πρέπει και τα τρία κόμματα να αποφασίσουν», ενώ εκτίμησε ότι εάν μία ακτοπλοϊκή εταιρεία πτωχεύσει το ελάχιστο κόστος για το δημόσιο, προκειμένου να καλύψει με επιδότηση τα δρομολόγια, θα φθάσει στα 500 εκατ. ευρώ.
Στη συνέντευξη τύπου που έδωσε ο ΣΕΕΝ, ο κ. Βεντούρης τόνισε ότι η ακτοπλοΐα είναι ίσως ο μοναδικός κλάδος επαγγελματιών της Ελλάδος, που ενώ ζητά την απελευθέρωση, το κράτος πεισματικά το αρνείται.
Από την πλευρά του ο υπεύθυνος του Τομέα Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη Νέα Δημοκρατία Γιάννης Πλακιωτάκης, αμέσως μετά τη συνεδρίαση της τρικομματικής επιτροπής δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι η βιωσιμότητα και ενίσχυση της ακτοπλοΐας για τη Νέα Δημοκρατία δεν αποτελεί απλά μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, αλλά ζωτικό παράγοντα κοινωνικής συνοχής και επιβίωσης των νησιωτών.
Τα προβλήματα είναι σίγουρα πολλά και η ανάγκη αντιμετώπισής τους δεν επιδέχεται περαιτέρω καθυστέρηση. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Νέα Δημοκρατία προτίθεται να ενισχύσει και να στηρίξει οποιαδήποτε σωστή πρωτοβουλία, όπως, για παράδειγμα, η μείωση του ΦΠΑ και ο επανασχεδιασμός των δρομολογίων. Ωστόσο, χρειάζεται προσεκτικός σχεδιασμός και υλοποίηση. Να μην επαναληφθούν παραλείψεις και πειραματισμοί του παρελθόντος».
Το πόρισμα
Ο κ. Γεωργιάδης έδωσε στη δημοσιότητα το πόρισμα στο οποίο κατέληξε η επιτροπή πλοιοκτητών-ναυτεργατών και υπηρεσιακών παραγόντων που συνέστησε ο ίδιος με σκοπό την αντιμετώπιση του ακτοπλοϊκού προβλήματος.
Στο πόρισμα, πάνω στο οποίο συζητούν οι εκπρόσωποι των κομμάτων, περιλαμβάνονται προτάσεις που υποστηρίζονται από όλους τους εμπλεκόμενους όπως και προτάσεις που υπάρχουν διαφωνίες κυρίως μεταξύ πλοιοκτητών και ναυτεργατικών σωματείων.
Όλοι οι φορείς συμφωνούν στην ανάγκη αύξησης της ρευστότητας, στη μείωση του ΦΠΑ στην εξομοίωση του επιδόματος του ναυτικού με αυτό του ΟΑΕΔ στην κατάργηση των εκπτώσεων στις τιμές των εισιτηρίων για λόγους κοινωνικής πολιτικής (εκτός εάν καλυφθούν από το κράτος) και στην αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη ρευστότητα προτείνεται η δυνατότητα εξόφλησης προμήθειας καυσίμων στα Ελληνικά Πετρέλαια [HEPr.AT] κατά 50% εντός 4μήνου περίπου έτσι ώστε να συμπίπτει με την εξόφληση τιμολογίων από το Δημόσιο.
Για τη μείωση του ΦΠΑ κατατέθηκαν δυο σενάρια, ίδιου δημοσιονομικού κόστους (50 εκατ. ευρώ). Το πρώτο προβλέπει μείωση του ΦΠΑ για τους επιβάτες στο 9% και ΙΧ και για τα φορτηγά στο 16%.
Το δεύτερο σενάριο προβλέπει να γίνει αναπροσαρμογή του κρατικού ναυλολογίου με μείωση της τιμής του εισιτηρίου στο ήμισυ (βασικό εισιτήριο) όπου θα εφαρμόζονται οι υπέρ τρίτων κρατήσεις (και ΦΠΑ) και σε ό,τι αφορά την τελική τιμή του εισιτηρίου να γίνει πρόβλεψη επίναυλου που ανάλογα με τον ορισμό του (επίναυλος καυσίμων ή υπηρεσίες ξενοδοχειακής εξυπηρέτησης) δεν θα επιβαρύνεται με ΦΠΑ ή η επιβάρυνση θα είναι 6,5%.
Επίσης στις κοινές προτάσεις εντάσσεται η εξομοίωση των επιδοτήσεων στην ακτοπλοΐα με αυτών στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε θέματα κατασκευής-αγοράς πλοίου, ξενοδοχειακού εξοπλισμού, προσωπικού και γενικότερα όλους τους τομείς που επιδοτούνται οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
«Αγκάθια» ναυτολόγιο, στελέχωση και δρομολόγηση
Στο πόρισμα της επιτροπής πλοιοκτητών-ναυτεργατών περιλαμβάνονται και προτάσεις στις οποίες δεν συμφωνούν όλοι οι εμπλεκόμενοι στην επιτροπή.
Στις προτάσεις που εκφράσθηκαν διαφωνίες κυρίως από τους εκπροσώπους των ναυτεργατικών σωματείων αφορούν κυρίως θέματα στελέχωσης και συνθέσεων των πλοίων του εταιρικού ναυτολογίου και του καθεστώτος δρομολόγησης των πλοίων.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη στελέχωση του πλοίου στις γραμμές ελεύθερης δρομολόγησης, προτείνεται η στελέχωση να έχει ίση διάρκεια με αυτή της δρομολόγησης. Η σύνθεση του πληρώματος να καθορίζεται για το προσωπικό καταστρώματος και γέφυρας με το ΠΔ 177/74, αλλά σε ό,τι αφορά στο ξενοδοχειακό προσωπικό ο αριθμός του να συνδυάζει την ασφάλεια (safe manning) με την ποιότητα παροχής υπηρεσιών (ISM-ISO).
Για τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας (άγονες-επιδοτούμενες) προβλέπεται η στελέχωση για το ξενοδοχειακό προσωπικό, να είναι ανάλογη με τη στατιστική κίνηση επιβατών. Αναμένεται να υπάρξει μείωση απασχόλησης του ξενοδοχειακού προσωπικού μέχρι 1/3, κατά τους χειμερινούς και μέχρι 1/5 κατά τους θερινούς μήνες. Το μέτρο μπορεί να υλοποιηθεί με τροποποίηση του ΠΔ 177/74.
Σε ό,τι αφορά την ελληνομάθεια, σημειώνεται ότι διατήρηση του πιστοποιητικού ελληνομάθειας δρα αποτρεπτικά στην ναυτολόγηση ναυτικών από άλλες χώρες της Κοινότητας. Η κατάργηση του θα μειώσει το κόστος πληρώματος αλλά η ναυτολόγηση ναυτικών από άλλες κοινοτικές χώρες με άνεργους Έλληνες ναυτικούς μάλλον χρειάζεται περισσότερη σκέψη, ειδικά στη σημερινή περίοδο που διανύει η χώρα.
Επίσης προτείνεται οι δρομολογήσεις πλοίων να αφορούν πλοιοκτήτρια ή διαχειρίστρια εταιρεία και τα δρομολόγια θα εκτελούνται με ίδια πλοία ή ναυλωμένα.
Σε ό,τι αφορά τα συμβατικά πλοία, όπου υπάρχει 12μηνη ελεύθερη δρομολόγηση πλοίου η πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου αυτού διατηρεί το δικαίωμα κατά την περίοδο αιχμής τετράμηνης δρομολόγησης και αντίστοιχης υποχρέωσης στελέχωσης δεύτερου πλοίου (συμβατικού, ταχύπλοου, η Φ/Γ-Ο/Γ) προκειμένου να επωφελείται από την αύξηση της ζήτησης. Στα ταχύπλοα η δρομολόγηση και η στελέχωση να είναι τετράμηνη η εξάμηνη.
Επίσης πλοιοκτήτριες εταιρείες που έχουν στην διαχείριση τους περισσότερα του ενός πλοία, να μπορούν να καταρτίζουν εταιρικό ναυτολόγιο.
«Ακομψη» η αύξηση στα καύσιμα
«Βεβιασμένη και καθόλου κομψή» χαρακτήρισε ο υφυπουργός Ανάπτυξης, ʼδωνις Γεωργιάδης, την απόφαση των ΕΛΠΕ να αυξήσουν τα περιθώρια (premium) κατά 40%, καθώς και τη διακοπή διάθεσης καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο 1,5%, και τη διάθεση του ακριβότερου περιεκτικότητας 1% σε θείο. Τόνισε επίσης ότι κανείς δεν πρέπει να παίζει με την ακτοπλοΐα και με το 1,5 εκατ. επιβάτες, ενώ αναγνώρισε από την άλλη πλευρά και τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν τα ΕΛΠΕ.
Σημειώνεται ότι τα ναυτιλιακά αποθειωμένα καύσιμα και λιπαντικά σημείωσαν αυξήσεις έως και 44% μέσα σε ένα έτος. Ο κ. Αντώνης Αγαπητός αντιπρόεδρος ακτοπλοΐας του ΣΕΕΝ επανέλαβε χθες ότι τα ΕΛΠΕ ελέγχουν μονοπωλιακά την αγορά ναυτιλιακών καυσίμων και επανέλαβε τη θέση του Συνδέσμου για την ανάγκη να εξετασθεί ο τρόπος τιμολόγησης.
Επίσης όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του ΣΕΕΝ Σπύρος Πασχάλης η αύξηση των premium από πλευράς των ΕΛΠΕ κατά 40% σημαίνει επιπλέον κόστος 5 εκατ. δολ. το χρόνο για μία εταιρεία που καταναλώνει 250.000 τόνους καυσίμων.
Σημειώνεται ότι τα καύσιμα σήμερα συμμετέχουν στα έξοδα λειτουργίας του πλοίου κατά ποσοστό 60% για τα συμβατικά και 75% για τα ταχύπλοα.
-------------------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
-------------------------------------------------------------------