Τρίτη 9 Ιουνίου 2015

Η διαχείριση έρματος πλοίων «ταράζει» τη Ναυτιλία

Προβληματισμό δημιουργεί στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα η νέα «πράσινη» νομοθεσία, για την διαχείριση του έρματος πλοίων, που προχώρησαν να εφαρμόζουν, μονομερών, οι ΗΠΑ.

Το θέμα, που υπάρχουν φόβοι ότι θα επιβαρύνει με κόστος πολλών εκατομμυρίων δολαρίων τις επιχειρήσεις (από ένα μέχρι και πέντε εκατομμύρια $) απασχόλησε έντονα τη Στρογγυλή Τράπεζα των Διεθνών Οργανισμών Ναυτιλίας (Round Table- RT), στο οποίο μετέχουν η BIMCO, το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, η Intercargo και η Intertanko.



Ειδικότερα, το πρόβλημα, που έχει δημιουργηθεί, αφορά το γεγονός ότι:

•    Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει τις διαδικασίες για τη κύρωση της Σύμβασης Διαχείρισης του Νερού Έρματος (Ballast Water) και καθώς οι ΗΠΑ προχώρησαν σε μονομερή εφαρμογή των μέτρων οι εταιρείες καλούνται να εφοδιάσουν τα πλοία τους με Συστήματα Διαχείρισης Υδάτων (BWMS), από τα οποία πολλά δεν έχουν την έγκριση της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ.

Έτσι, είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί να τοποθετήσουν ένα σύστημα, το οποίο, όμως, δεν θα εγκριθεί ποτέ από τις ΗΠΑ και στη συνέχεια θα απαιτηθεί η αλλαγή του, με νέα οικονομική επιβάρυνση.
Να σημειωθεί ότι οι ΗΠΑ είχαν δείξει μεγάλη αυστηρότητα και στο παρελθόν θέτοντας σε ισχύ μια εξαιρετικά αυστηρή περιβαλλοντική νομοθεσία, την περίφημη «OPA ’90», προκαλώντας τότε έντονες αντιδράσεις από το ναυτιλιακό κόσμο, οι οποίες δεν λήφθηκαν υπόψη….

Αυτή την φορά, η λήψη μέτρων καθίσταται επιτακτική καθώς όλοι αναγνωρίζουν την διαταραχή, που φέρνει στα τοπικά οικοσυστήματα η απόρριψη θαλασσινού νερού, το οποίο χρησιμοποιείται ως έρμα (σ.σ. για την ευστάθεια του πλοίου) και προέρχεται από άλλες, μακρινές περιοχές.

Στην χώρα μας και γενικότερα στη Μεσόγειο αυτή η πρακτική έχει δημιουργήσει σοβαρές αλλαγές στα οικοσυστήματα μεταφέροντας π.χ. είδη τροπικών ψαριών, όπως οι λαγοκέφαλοι, που έχουν βαθμό επικινδυνότητας και για τον άνθρωπο αλλά κυρίως καταστρέφουν τον τοπικό θαλάσσιο πλούτο.

Η Στρογγυλή Τράπεζα των Διεθνών Οργανισμών Ναυτιλίας, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της «υποστηρίζει την ανάγκη για διεθνείς απαιτήσεις για την προστασία των τοπικών οικοσυστημάτων από τις επιπτώσεις των χωροκατακτητικών ειδών που μεταφέρονται στο νερό του έρματος των πλοίων».

Γι’ αυτό, ζητάει από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό να κυρωθεί πολύ σύντομα η σχετική ρύθμιση και να τεθεί σε ισχύ το γρηγορότερο, το 2016.

«Οι εφοπλιστές που δεν το έχουν ήδη πράξει, θα πρέπει να δαπανήσουν μεταξύ ενός εκατομμυρίου δολαρίου και πέντε εκατομμυρίων δολαρίων για να εγκαταστήσουν ένα BWMS (σύστημα διαχείρισης έρματος) σε κάθε ένα από τα πλοία τους, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί με ψήφισμα της συνέλευσης του ΙΜΟ. Εκτιμάται ότι υπάρχουν 50.000 πλοία που απαιτούν να είναι εφοδιασμένα με BWMS σε μια περίοδο 5 ετών», αναφέρεται σε ανακοίνωση της RT, η οποία συνεχίζει:

«Ωστόσο, αυτό μπορεί να δημιουργήσει μια αδιέξοδη κατάσταση για τα πλοία που συναλλάσσονται με τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η μονομερής εθνική ρύθμιση είναι ήδη σε ισχύ. Οι κανονισμοί απαιτούν από εμάς, τελικά, όλα τα πλοία που κάνουν απόρριψη έρματος σε ύδατα των ΗΠΑ, να χρησιμοποιούν συστήματα εγκεκριμένα από την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ. Επί του παρόντος, όμως, υπάρχουν μια σειρά από συστήματα στην διαδικασία δοκιμής και έγκρισης από την Ακτοφυλακή αλλά κανένα δεν έχει λάβει ακόμα έγκριση».

Το RT κάλεσε την αμερικανική ακτοφυλακή να εγκρίνει συστήματα διαχείρισης νερού έρματος το συντομότερο δυνατόν, και παρέχει ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την εγκατάσταση του εν λόγω εξοπλισμού.

Ενδεικτικό του μεγέθους του προβλήματός ότι υπάρχουν 54 συστήματα διαχείρισης έρματος (BWMS) αλλά μόνο 17 κατασκευαστές έχουν εκδηλώσει την πρόθεση να υποβάλουν το σύστημά τους για τις δοκιμές έγκρισης της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ λόγω του αυστηρού καθεστώτος δοκιμών των ΗΠΑ.
----------------------------
Πηγή: pireas2day.gr
----------------------------