Η οικονομική κρίση «δένει» και τα επιβατηγά πλοία
Στα δέκα ανέρχονται τα συμβατικά επιβατηγά πλοία της ακτοπλοΐας που είτε έχουν τεθεί σε ακινησία είτε σε «παρατεταμένη ακινησία» το τελευταίο τρίμηνο, χωρίς να υπολογίζονται τα πλοία που αξιοποιώντας την ετήσια ακινησία τους, την εξαντλούν όλη.
Πρόκειται για πλοία όπως το «Blue Star II» ή τα «Kriti I» και «Kriti II» που ασκούσαν μέχρι πρότινος σημαντικό έργο στην ακτοπλοΐα και τέθηκαν ουσιαστικά εκτός δρομολογίων λόγω υψηλού κόστους λειτουργίας.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες πραγματοποιούν πλέον τα απολύτως απαραίτητα δρομολόγια και στο πλαίσιο αυτό το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται νέο κύμα αιτήσεων ακύρωσης δρομολογίων στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η εταιρεία δρομολογεί σε ετήσια βάση ένα πλοίο σε συγκεκριμένη γραμμή δηλώνοντας και τα δρομολόγια που αυτό θα κάνει. Στο πλαίσιο λοιπόν της νομοθεσίας μπορεί να ζητήσει είτε την αποδρομολόγηση του πλοίου είτε τον περιορισμό των δρομολογίων.
Η μειωμένη κίνηση, που σε ορισμένους προορισμούς φθάνει και το 50% σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας, και το υπερβολικό πλέον κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων οδηγούν τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στη λήψη μέτρων που αντιστοιχούν σε ένα «κόκκινο» επίπεδο συναγερμού.
Οπως ανέφερε χθες στη «Ν» εκπρόσωπος ακτοπλοϊκής εταιρείας, η τιμή του καυσίμου MGO 0,1% αυξήθηκε σε μία εβδομάδα περί το 25% ενώ το καύσιμο τύπου IFO 180 1% μέσα επίσης μία εβδομάδα αυξήθηκε κατά 17%.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προκειμένου να μην καταρρεύσουν έχουν λάβει από τις αρχές του προηγούμενου Οκτωβρίου ορισμένα μέτρα για να μειώσουν το κόστος λειτουργίας τους, ενώ καθυστερούν βέβαια αμοιβές στους ναυτικούς και υπαλλήλους. Τα μέτρα αυτά ήταν αρχικά η μείωση ταχύτητας στα πλοία, μετά ακολούθησε η μείωση δρομολογίων και τελικό στάδιο είναι η αποδρομολόγηση πλοίων.
Επίσης, όπου υπάρχει δημόσια υπηρεσία, παρατηρείται η δρομολόγηση μεγαλύτερης ηλικίας πλοίου αντί νεώτερης και πιο σύγχρονου καθώς τα πρώτα έχουν μικρότερο κόστος λειτουργίας, προκαλώντας αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες όπως συνέβη στην περίπτωση της γραμμής Πειραιάς-Ικαρία-Σάμος. Ομως και οι εταιρείες δεν έχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις.
Παράλληλα εξετάζουν την πώληση πλοίων και σύντομα ίσως ανακοινωθούν και οι πρώτες συμφωνίες.
Η κυβέρνηση από την πλευρά της, σύμφωνα με όσα ανέφερε για μία ακόμη φορά χθες ο υφυπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης, είναι ενήμερη για την κατάσταση -έχει κάνει σχετικό υπόμνημα στους ιεραρχικά ανωτέρους του, είπε χαρακτηριστικά- ωστόσο δεν ανακοίνωσε κάποιο συγκεκριμένο μέτρο καθώς, όπως τόνισε, δεν έχει λάβει σχετικές εντολές.
«Το πόρισμα της επιτροπής που είχαμε συστήσει είναι έτοιμο, έχουμε ενημερώσει την κυβέρνηση με τα προβλήματα και τις πιθανές λύσεις. Η κυβέρνηση θα πάρει αποφάσεις», είπε χαρακτηριστικά.
Ερωτώμενος ειδικότερα για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Λήμνου, με αφορμή το ατύχημα του πλοίου «Aqua Μaria» το οποίο οι τοπικές αρχές το χαρακτηρίζουν ανεπιθύμητο, σημείωσε ότι στις δύσκολες αυτές συνθήκες «όλοι πρέπει να βάλουν νερό στο κρασί τους» υπονοώντας ότι και οι τοπικοί άρχοντες θα πρέπει να μειώσουν τις απαιτήσεις τους για το επίπεδο των παρεχόμενων ακτοπλοϊκών υπηρεσιών.
Επισημαίνεται ότι μεταξύ των προτάσεων που έχουν τεθεί στο πόρισμα είναι η μείωση του ΦΠΑ που επιβαρύνει τους ναύλους της ακτοπλοΐας και η λήψη μέτρων για τον ομαλό εφοδιασμό της ακτοπλοΐας με καύσιμα, με την εκχώρηση στα ΕΛ.ΠΕ. της σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, όπως επίσης και η πολιτεία να καταβάλλει πιο σύντομα τα αναλογούντα μισθώματα.
----------------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
----------------------------------------------------------------