Τετάρτη 2 Σεπτεμβρίου 2015

Μόλις 15 εκατ. ευρώ μακριά... η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου

Πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων ευρώ κινδυνεύει να καταβάλλει το δημόσιο σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί μια νέα συμφωνία με το “Μορέα” έως τις 30 Οκτωβρίου, ημερομηνία συμβατικής ολοκλήρωσης του περιφερειακού δρόμου της Καλαμάτας και του τμήματος Λεύκτρο-Σπάρτη.

Οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, η οποία συμμετέχει στο χρηματοδοτικό σχήμα, έχουν οδηγήσει σε ένα πολυετές παζάρι για την αναθεώρηση της αρχικής σύμβασης παραχώρησης. Σύμφωνα με την ΕΤΕπ, η αναθεωρημένη σύμβαση θα πρέπει να περιλαμβάνει αύξηση του ποσού κατά 330 εκατ. ευρώ με το οποίο το Δημόσιο συμμετέχει στο έργο, καθώς τα αναμενόμενα έσοδα “μειώνονται κατά 23% σε σχέση με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου που αποδέχονταν οι εμπορικές τράπεζες που δανειοδοτούν του έργο”.

 
Πάντως, το μοντέλο του 2008, όταν ανατέθηκε η σύμβαση παραχώρησης, προέβλεπε την καταβολή επιδότησης λειτουργίας εκ μέρους του Δημοσίου συνολικού ύψους 199 εκατ. ευρώ από το 2012 έως το 2035. Μάλιστα, η επιδότηση λειτουργίας ήταν το κύριο κριτήριο ανάθεσης στους διαγωνισμούς των έργων Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας (Ε65).

Μέχρι σήμερα έχει εκτελεστεί το 93% των εργασιών και υπολείπεται η ολοκλήρωση του τμήματος Λεύκτρο-Σπάρτη (46 χιλιόμετρα) και της περιμετρικής οδού Καλαμάτας (11 χιλιόμετρα). Στο τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη έχουν εκτελεστεί εργασίες ύψους 186 εκατ. ευρώ και στην περιμετρική οδό της Καλαμάτας 60 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το υπουργείο, οι υπολειπόμενες εργασίες στον κλάδο Λεύκτρο-Σπάρτη είναι 15 εκατ. ευρώ και στην περιμετρική οδό της Καλαμάτας 45 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της euro2day.gr, το επιτελείο του υπουργείου Οικονομικών έχει εγκαταλείψει τις σκέψεις για καταγγελία της σύμβασης, καθώς το Δημόσιο θα έπρεπε να καταβάλει σημαντικά ποσά στην περίπτωση πλήρους δικαίωσης της κοινοπραξίας, τα οποία θα έφταναν ακόμα και τα 700 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, η καταγγελία θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις στην προώθηση νέων έργων με συμβάσεις παραχώρησης (νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου κλπ), ενώ θα διατάρασσε και τις σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Σημειώνεται ωστόσο, πως ακόμα και αν το Ελεγκτικό Συνέδριο δώσει άμεσα το “πράσινο φως” για την αναθεωρημένη σύμβαση, υπολογίζεται πως θα χρειαστούν εννέα μήνες έως ένας χρόνος για την ολοκλήρωση του έργου.
-----------------------
Πηγή: lakonikos.gr
-----------------------