Νομοθετική αντιμετώπιση του κινδύνου να μείνουν νησιά χωρίς συγκοινωνία
Στη λογική του λαϊκού ρητού «των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν» κινείται η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η οποία φοβάται το ενδεχόμενο, τους επόμενους μήνες, να μείνουν νησιά, ακόμη και μεγάλα, χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση λόγω οικονομικής αδυναμίας ορισμένων εταιρειών να εκτελέσουν προγραμματισμένα δρομολόγια.
Ετσι, μέσω του σχεδίου νόμου «Ανάπτυξη θαλάσσιου και αλιευτικού τουρισμού και λοιπές διατάξεις», το οποίο θα εισαχθεί στη Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα, προωθούνται αλλαγές οι οποίες θα παρέχουν τη δυνατότητα στον αρμόδιο υπουργό, παρακάμπτοντας τις διαγωνιστικές διαδικασίες, να αναθέτει απευθείας -έναντι μισθώματος- σε άλλη εταιρεία την εκτέλεση του δρομολογίου που δεν πραγματοποιήθηκε, ακόμη κι εάν το δρομολόγιο αφορά μη επιδοτούμενη γραμμή.
Η παρέμβαση του υπουργείου ουσιαστικά υπαγορεύθηκε από τις συνθήκες που επικρατούν στην ακτοπλοϊκή αγορά, τα αρνητικά οικονομικά μεγέθη των εταιρειών οι οποίες βιώνουν με τον χειρότερο τρόπο την ύφεση στην εθνική οικονομία αλλά και την ανάγκη να μη διαρραγεί η συνέχεια του εθνικού χώρου, δηλαδή της ηπειρωτικής με τη νησιωτική Ελλάδα.
Ακτοπλοϊκές
Να σημειωθεί ότι το εννεάμηνο του 2011 οι εισηγμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες εμφάνισαν σημαντικές ζημίες οι οποίες έως τα τέλη του έτους αναμένεται να ξεπεράσουν τα 350 εκατ. ευρώ. Εάν προστεθούν και οι μικρότερες εταιρείες, μαζί με τη Hellenic Sea Way (HSW), τότε οι συνολικές ζημίες αναμένεται να ξεπεράσουν τα 470 εκατ. ευρώ (αποτελεί εκτίμηση), όταν για το 2010 οι ζημίες ήταν περί τα 350 εκατ. ευρώ.
Η τιμή των καυσίμων έχει αυξηθεί κατά 25% σε σχέση με το 2010 και αποτελεί το 55%-60% του κόστους κίνησης ενός πλοίου ανάλογα με την κατηγορία του, δηλαδή εάν πρόκειται για συμβατικό ή για ταχύπλοο τύπου Highspeed.
Παράλληλα, η διακίνηση επιβατών και οχημάτων έχει μειωθεί κατά περίπου 14% σε σχέση με πέρυσι. Οι εταιρείες για να εξοικονομήσουν χρήματα έχουν μειώσει δρομολόγια ή έχουν «δέσει» πλοία.
Ετσι ο κίνδυνος, στο άμεσο μέλλον, να αυξηθεί ο αριθμός των εταιρειών που δεν θα μπορούν για οικονομικούς λόγους να εκτελέσουν δρομολόγιά τους, είτε ελεύθερα είτε επιδοτούμενα, αποτελεί πλέον μια σκληρή πραγματικότητα...
Η προωθούμενη λύση
Κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας ανέφεραν στην «Κ» ότι οι αλλαγές που προωθούνται, με το άρθρο 47 στο σχετικό σχέδιο νόμου για τον θαλάσσιο τουρισμό, στοχεύουν στην αντιμετώπιση του ενδεχόμενου κινδύνου να μείνουν νησιά χωρίς πλοίο.
Ειδικότερα, αναφέρεται ότι «σε περίπτωση μη εκτέλεσης των δρομολογίων λόγω αθέτησης της υποχρέωσης του πλοιοκτήτη ή αδυναμίας εκτέλεσης αυτών για οποιονδήποτε λόγο, στο πλαίσιο είτε τακτικής (εμπρόθεσμης ή εκπρόθεσμης) δρομολόγησης είτε με οποιασδήποτε μορφής σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, αν κρίνεται αναγκαίο, για λόγους κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής ή κάλυψης συγκοινωνιακών αναγκών, ο αρμόδιος υπουργός μπορεί, ακόμα και πριν από την κήρυξη του πλοιοκτήτη έκπτωτου, να αναθέτει απευθείας -με την υπογραφή σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, χωρίς την τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας και κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη- τη διενέργεια των δρομολογίων σε πλοιοκτήτη άλλου πλοίου, που πληροί τις προβλεπόμενες από τον νόμο προϋποθέσεις, έναντι μισθώματος».
Η διάρκεια της σύμβασης σ’ αυτή την περίπτωση ορίζεται το αργότερο μέχρι την έναρξη της εκτέλεσης δρομολογίων με τακτική (εμπρόθεσμη ή εκπρόθεσμη) δρομολόγηση, διαφορετικά μέχρι τη σύναψη σύμβασης αποκλειστικής εξυπηρέτησης της γραμμής και σε περίπτωση που δεν συναφθεί τέτοια σύμβαση μέχρι την προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού.
Οσον αφορά το καταβλητέο μίσθωμα, θα είναι παρόμοιο με την αρχική σύμβαση που συνήφθη κατόπιν μειοδοτικού διαγωνισμού, ενώ στις άλλες περιπτώσεις ορίζεται ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ).
------------------------------------------------
Πηγή: Καθημερινή-Του Νίκου Μπαρδούνια
------------------------------------------------