Οι πωλήσεις πλοίων, ως μέτρο άμεσης αντιμετώπισης των προβλημάτων ρευστότητας, είναι μεταξύ των σεναρίων που εξετάζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Παρά το γεγονός ότι, στις παρούσες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, μία πώληση πλοίου μπορεί να σημαίνει εγγραφή λογιστικών ζημιών ωστόσο το πρωτεύον ζήτημα για τον κλάδο είναι η απόκτηση ρευστότητας, καθώς με δυσκολία πληρώνονται πλέον μισθοί των εργαζομένων στις εταιρείες και των ναυτικών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μεγάλη ακτοπλοϊκή εταιρεία εξετάζει πολύ συγκεκριμένα το σενάριο της πώλησης μίας ή δύο μονάδων του στόλου της και δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να υπάρξουν συγκεκριμένες εξελίξεις.
Ο ακτοπλοϊκός κλάδος ασφυκτιά ανάμεσα στη μειωμένη ζήτηση, στη σημαντική αύξηση του κόστους πετρελαίου και στο κλείσιμο της χρηματοδοτικής στρόφιγγας από πλευράς των τραπεζών.
Ετσι πέραν της πώλησης πλοίων από το νέο έτος αναμένονται περαιτέρω περικοπές δρομολογίων ακόμη και σε μεγάλες εμπορικές γραμμές, προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το κόστος λειτουργίας των εταιρειών. Το επόμενο διάστημα αναμένεται σημαντική πτώση του επιπέδου εξυπηρέτησης των νησιωτικών περιοχών, εκτιμούν ακτοπλοϊκοί κύκλοι.
Τη σκληρή αυτή πραγματικότητα αναγνωρίζει και η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, ωστόσο όπως προκύπτει από τοποθετήσεις του υφυπουργού Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη, δεν είναι διατεθειμένη να προχωρήσει στη λήψη ριζικών μέτρων αντιμετώπισης της όλης κατάστασης.
Στην προκειμένη περίπτωση ο κ. Γεωργιάδης εκτιμά ότι μία πολιτική πλήρους απελευθέρωσης του κλάδου θα προσέκρουε πάνω στο λεγόμενο «πολιτικό κόστος», όταν μάλιστα η προοπτική των εκλογών δεν είναι πολύ μακριά.
Πάντως πρόσφατα ο ίδιος με δηλώσεις του δεσμεύτηκε ότι στις αρχές Ιανουαρίου θα παρουσιάσει ένα σχέδιο ρυθμίσεων για την ακτοπλοΐα στη βάση του πορίσματος που κατέθεσε η επιτροπή που είχε συσταθεί από τον υφυπουργό, Αδωνι Γεωργιάδη.
Κατάθεση προτάσεων
Από την πλευρά του ο ακτοπλοϊκός κλάδος κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις στην επιτροπή οι οποίες μεταξύ άλλων αφορούν:
* στην τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, η οποία, δεδομένης και της σημαντικής μείωσης της αγοραστικής δύναμης του μέσου Ελληνα, αλλά και της συνεχούς αύξησης της τιμής των καυσίμων θα πρέπει να παραμείνει σε όσο το δυνατόν προσιτά επίπεδα. Οι ακτοπλόοι προτείνουν την εξομοίωση του ΦΠΑ εισιτηρίων επιβατών και οχημάτων με τα ισχύοντα στο Ν. 3899/2010 περί μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 6,5% «στις υπηρεσίες διαμονής σε ξενοδοχεία και παρόμοιους χώρους συμπεριλαμβανομένης και της παροχής καταλύματος διακοπών και της μίσθωσης χώρου σε κατασκήνωση ή κάμπινγκ για τροχόσπιτα».
* στην τροποποίηση του νόμου 2932/2001 έτσι ώστε οι δρομολογήσεις πλοίων να αφορούν πλοιοκτήτρια ή διαχειρίστρια εταιρεία και τα δρομολόγια θα εκτελούνται με ίδια πλοία ή ναυλωμένα.
* στην αποδοχή από την πολιτεία της δυνατότητας μία πλοιοκτήτρια εταιρεία η οποία έχει εκτελέσει συνεχώς επί 12 μήνες συγκεκριμένη γραμμή να επιτρέπεται να δρομολογήσει και άλλο επιβατηγό-οχηματαγωγό, ταχύπλοο ή φορτηγό-οχηματαγωγό στην ίδια γραμμή ή μέρος αυτής ή και επιπλέον γειτονικούς του δρομολογίου προορισμούς που δεν εξυπηρετούνται με τη 12μηνη δρομολόγηση, για περίοδο 3 μηνών με στελέχωση του δευτέρου πλοίου για την περίοδο πραγματικής του δρομολόγησης.
* στην αποδοχή από την πολιτεία της δρομολόγησης ταχύπλοου μόνο για τέσσερις μήνες το χρόνο με στελέχωση για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα.
* στην τροποποίηση του ΠΔ 177/74 έτσι ώστε το ξενοδοχειακό προσωπικό να καθορίζεται ελεύθερα από την πλοιοκτήτρια εταιρεία σύμφωνα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης των ταξιδιωτών, ενώ δεν αλλάζει τίποτα σε ό,τι αφορά το προσωπικό που απασχολείται στη γέφυρα και τη μηχανή.
* στην καταβολή προκαταβολής του 50% των μισθωμάτων των εκτελεσθέντων δρομολογίων μέχρι 40 μέρες από την εκτέλεσή τους με την κατάθεση ισόποσης εγγυητικής επιστολής αναγνωρισμένης τραπέζης εκ μέρους της πλοιοκτησίας.
* στην καθιέρωση εταιρικού ναυτολογίου. Μετά των καθορισμό των ελάχιστων συνθέσεων ασφαλείας πληρώματος, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες που έχουν στη διαχείριση τους περισσότερα του ενός πλοία, να μπορούν να καταρτίζουν εταιρικό ναυτολόγιο, το οποίο θα καθορίζει ετησίως το μίνιμουμ των απασχολουμένων κατ΄ ειδικότητα ναυτικών όλων των πλοίων.
----------------------------------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ-ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
----------------------------------------------------------------