Επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος στον τουρισμό καταδεικνύει η πτωτική πορεία του Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις τουριστικές επιχειρήσεις το τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2012.
Σε έρευνα της οικονομικής συγκυρίας στον τουρισμό, που διεξάγει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων σε συνεργασία με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βι
Ανησυχητικές είναι οι μέχρι τώρα ενδείξεις για την πορεία της τουριστικής κίνησης ενόψει καλοκαιρινής περιόδου, με τις κρατήσεις τόσο σε πανελλαδικό όσο και σε τοπικό επίπεδο να καταγράφουν αρνητικό ρεκόρ ομηχανικών Ερευνών, ο δείκτης διαμορφώθηκε στις 69 μονάδες για τις ξενοδοχειακές και στις 44 για τις τουριστικές επιχειρήσεις, υποχωρώντας κατά 2 και 4 μονάδες αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση.
Ανησυχητικές είναι οι μέχρι τώρα ενδείξεις για την πορεία της τουριστικής κίνησης ενόψει καλοκαιρινής περιόδου, με τις κρατήσεις τόσο σε πανελλαδικό όσο και σε τοπικό επίπεδο να καταγράφουν αρνητικό ρεκόρ ομηχανικών Ερευνών, ο δείκτης διαμορφώθηκε στις 69 μονάδες για τις ξενοδοχειακές και στις 44 για τις τουριστικές επιχειρήσεις, υποχωρώντας κατά 2 και 4 μονάδες αντίστοιχα, σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση.
Χαρακτηριστικό μάλιστα είναι το γεγονός, πως το ποσοστό μείωσης των κρατήσεων στα ηλεκτρονικά συστήματα των ελληνικών ξενοδοχείων πριν τη διενέργεια εκλογών, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Ανδρέα Ανδρεάδη, άγγιξε το 13%, -με τάση να περιοριστεί σε μονοψήφιο αριθμό- «βούτηξε» ωστόσο στο 50% δύο ημέρες μετά τις εκλογές.
Το γεγονός αποδίδεται στην μέχρι τώρα αδυναμία σχηματισμού κυβέρνησης, αλλά και στο κλίμα αβεβαιότητας που καλλιεργούν τα διεθνή ΜΜΕ, γεγονός που επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων στην Ελλάδα κ. Γιώργος Τελώνης. Ανέφερε μάλιστα, πως οι ξένοι τουριστικοί πράκτορες ανακαλούν συνεργάτες τους και παγώνουν συμβόλαια μέχρι να σταθεροποιηθεί η πολιτική κατάσταση.
Δυσοίωνα όμως είναι τα μηνύματα και για την πορεία της τουριστικής κίνησης στη Λακωνία, ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου. Τα πρώτα στοιχεία, έτσι όπως αποτυπώθηκαν το τελευταίο τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου, αλλά και τα συμπεράσματα που εξάγονται από τις μέχρι τώρα κρατήσεις, δείχνουν μείωση που σε πολλές περιπτώσεις φτάνει μέχρι και 60% σε σχέση με πέρυσι.
Τι λένε οι λάκωνες ξενοδόχοι
Τα στοιχεία της έρευνας επιβεβαίωσε στο «ΛΤ» και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδοχείων Λακωνίας κ. Δ. Πολλάλης, ο οποίος επεσήμανε χαρακτηριστικά πως οι λάκωνες ξενοδόχοι εναποθέτουν τις ελπίδες τους στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Ενδεικτικό της κατάστασης, όπως σημείωσε ο κ. Πολλάλης, είναι πως 1.500 ξενοδοχεία πανελλαδικά είναι καταχωρημένα ήδη σε μεσιτικά site προς πώληση, αλλά και πως 1.000 βρίσκονται λίγο πριν το λουκέτο, καθώς αδυνατούν να ανταποκριθούν ακόμα και στα λειτουργικά τους έξοδα.
Ωστόσο, ενθαρρυντικό είναι το γεγονός πως κανένα από τα 140 ξενοδοχεία που διαθέτει η Λακωνία δεν ανήκει προς το παρόν στις παραπάνω κατηγορίες.
Από την πλευρά του, ο ιδιοκτήτης του Ξενοδοχείου «Μενελάιον» στη Σπάρτη κ. Δ. Σταθόπουλος, που απευθύνεται κυρίως στον οργανωμένο τουρισμό από το εξωτερικό, έκανε λόγο για μείωση έως και 60% στις κρατήσεις για τους μήνες Απρίλιο-Μάιο, με τους γάλλους και γερμανούς τουρίστες να σημειώνουν ρεκόρ ακυρώσεων. «Η χώρα δυσφημείται καθημερινά από τα διεθνή ΜΜΕ, δημιουργώντας την εικόνας μιας χώρας που δεν εγγυάται την ασφάλεια των ξένων τουριστών», σημείωσε ο κ. Σταθόπουλος, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στις ευθύνες της Πολιτείας για την ανύπαρκτη ουσιαστικά τουριστική πολιτική.
Την ίδια απογοητευτική εικόνα μετέφερε στο «ΛΤ» και η κ. Βαρδαμάσκου, ιδιοκτήτρια του Ξενοδοχείου «Βυζάντιον» στο Μυστρά, η οποία επιβεβαίωσε την δραματική μείωση των κρατήσεων.
«Ήδη το Μάιο ακυρώθηκαν 5 γκρουπς από το εξωτερικό. Το Πάσχα δε, η άλλοτε αυξημένη κίνηση από έλληνες επισκέπτες, φέτος ήταν ανύπαρκτη εξαιτίας της οικονομικής κρίσης». Ως προς τα αίτια της πτώσης, η κ. Βαρδαμάσκου σημείωσε, πως πέρα από την ασταθή πολιτική κατάσταση και τον φόβο των ευρωπαίων να επισκεφτούν τη χώρα μας, η Πελοπόννησος δεν βρίσκεται υψηλά στη λίστα των προτεινόμενων τουριστικών προορισμών στο εξωτερικό.
Μια άλλη πλευρά ως προς τα αίτια της τουριστικής κάμψης φώτισε η κ. Μ. Παναγάκου, ιδιοκτήτρια του Κότρωνας Bay στη Μάνη, η οποία αναφέρθηκε στην έλλειψη τουριστικής Παιδείας και στην περιορισμένη συνεργασία μεταξύ των επιχειρηματιών του νομού.
«Ζούμε σε έναν παράδεισο. Σε ένα νομό που διαθέτει απαράμιλλο φυσικό τοπίο, ιστορία, πολιτισμό, παράδοση και εξαιρετικά προϊόντα, καθώς η Λακωνία έρχεται πρώτη στην Ελλάδα στις βιοκαλλιέργειες». Αυτά τα πλεονεκτήματα, σύμφωνα με την κ. Παναγάκου, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν, να προσελκύσουν πλήθος τουριστών και να αποτελέσουν ισχυρά θεμέλια για την ανάπτυξη του τουρισμού, που δεν θα είναι έρμαιο της οικονομικής και πολιτικής συγκυρίας.
Η κ. Παναγάκου υιοθετώντας τις δράσεις που έχουν αναπτυχθεί στην Αργολίδα, προτείνει τη διαμεσολάβηση της Περιφέρειας στον ΕΟΤ, προκειμένου να επισκεφτούν τον νομό δημοσιογράφοι αλλά και tour operators, που σε συνεννόηση με όλους τους επιχειρηματίες θα φιλοξενηθούν και θα ξεναγηθούν στη Λακωνία, γνωρίζοντας τις ομορφιές του τόπου, αλλά και τα ασύγκριτα σε ποιότητα λακωνικά προϊόντα.
«Ο τουρισμός είναι μοχλός ανάπτυξης για όλα τα επαγγέλματα», σημείωσε η κ. Παναγάκου, «αρκεί να βρούμε όλοι οι επαγγελματίες τη συνιστώσα για να αξιοποιήσουμε τουριστικά τη Λακωνία».
Στο πλαίσιο αυτής της λογικής, εντάσσονται και οι προσπάθειες που καταβάλλονται από την Επιτροπή Τουριστικής Προβολής του Δήμου Μονεμβασίας, οι οποίες ωστόσο, αναμένεται να αποδώσουν σε βάθος χρόνου.
Το νέο ενημερωμένο site του Δήμου Μονεμβασίας, η πρόσφατη διαφημιστική καταχώρηση στο ένθετο της εφημερίδας «Έθνος», αλλά και το διαφημιστικό υλικό και οι χάρτες του δήμου που προωθούνται ήδη στους επισκέπτες της 5ης Έκθεσης Λακωνικών Προϊόντων στο Σύνταγμα στο Μετρό, είναι μερικές μόνο από τις πρόσφατες δράσεις της Επιτροπής.
Ωστόσο, η έντονη δραστηριοποίηση του Δ. Μονεμβασίας και της Επιτροπής Τουριστικής Προβολής, δυστυχώς αποτελεί την εξαίρεση και όχι τον κανόνα. Άξιο απορίας παραμένει για παράδειγμα το γεγονός πως η Σπάρτη -από τις λίγες πόλεις που είναι παγκοσμίως γνωστές- δεν έχει καταφέρει ακόμα να εξαργυρώσει τη φήμη της, αλλά και να αξιοποιήσει -έστω στο ελάχιστο- το πολιτιστικό και ιστορικό της απόθεμα.
Η Σπάρτη έχει εδώ και πολλές δεκαετίες απολέσει την τουριστική της ανάπτυξη, καθώς δεν έχει καταφέρει να κρατήσει στην πόλη τους χιλιάδες επισκέπτες που κατακλύζουν κάθε χρόνο το Μυστρά. Η μέχρι τώρα αδυναμία των αρμοδίων να προβάλλουν και να αξιοποιήσουν κατάλληλα την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης, αλλά και η έλλειψη ενός οργανωμένου σχεδίου για τον τουρισμό, ο οποίος είθισται να αντιμετωπίζεται ως φαινόμενο συγκυριακό, αποτελούν τουλάχιστον πεδίο προβληματισμού.
---------------------------------------------------
Πηγή: lakonikos.gr-Κωνσταντίνα Καπερώνη
---------------------------------------------------