Η υπόθεση του Αργύρη απασχόλησε τη δημοσιότητα λίγο καιρό πριν. Ο άριστος τυφλός μαθητής από τη Θεσσαλονίκη, αντιμετώπισε...
την άρνηση των αρμοδίων του τμήματος φυσικών επιστημών του ΑΠΘ στην
αίτηση εγγραφής του στο τμήμα. Έτσι ανεδείχθη ένα από τα πολλά
προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές με αναπηρία.
Γνωρίζω ότι
παρόμοιο ζήτημα αντιμετώπισε παλιότερα άλλος φίλος με πρόβλημα όρασης, ο
οποίος εξέφρασε την επιθυμία να εγγραφεί στο τμήμα φυσικοθεραπείας στην
Αθήνα. Εύχομαι στον Αργύρη να μη συναντήσει άλλες δυσκολίες στη
φοιτητική του ζωή. Να μην αντιμετωπίσει την έλλειψη προσβάσιμων, για
τυφλούς, συγγραμμάτων στα Ελληνικά πανεπιστήμια, όπως εγώ.
Είχα
την ελπίδα πως η πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό στη Νομική Σχολή του
ΕΚΠΑ θα ήταν ευκολότερη σε σχέση με τα άλλα Πανεπιστήμια και Σχολές,
εφόσον υπήρχε η "υπηρεσία προσβασιμότητας ΑμεΑ". Στη συγκεκριμένη
υπηρεσία απευθύνθηκα αμέσως μετά την εγγραφή μου στη σχολή, ώστε να με
προμηθεύσουν με τα απαραίτητα για τις σπουδές μου συγγράμματα σε
προσβάσιμη μορφή. Ήταν μία ωφέλεια προς τον φοιτητή ΑμεΑ που έδειχνε –
στα χαρτιά – την πρόοδο της ελληνικής παιδείας, αναφορικά με την
ανεμπόδιστη πρόσβαση όλων των πολιτών σε αυτή.
Προς έκπληξή μου
και παρά τον εύηχο τίτλο της, σύντομα αντιλήφθηκα ότι η υπηρεσία αυτή
δεν λειτουργεί καθόλου καλά, τουλάχιστον στο τμήμα αυτό της
δραστηριότητας της. Στην πράξη, όπου όλα κρίνονται, δεν έφταναν στα
χέρια μου τα συγγράμματα σε προσβάσιμη μορφή, ενώ τα εξάμηνα περνούσαν.
Το φαιδρό της υπόθεσης είναι ότι κάθε εξάμηνο το κράτος δαπανούσε
χρήματα για να μου παραδώσει τα συγγράμματα στην έντυπη τους μορφή, σε
γραφή βλεπόντων όπως λέμε, τα οποία τοποθετούσα στη βιβλιοθήκη μου, όπου
παραμένουν άθικτα ακόμα χωρίς να τα έχω ανοίξει ποτέ φυσικά, διότι δεν
ήταν δυνατό να τα διαβάσω. Αν με προμήθευαν με τα συγγράμματα σε
ψηφιακή μορφή, θα με βοηθούσαν να σπουδάσω ευκολότερα μειώνοντας μου τα
εμπόδια και το Ελληνικό κράτος θα γλύτωνε το κόστος της έντυπης μορφής
τους. Το προσβάσιμο ψηφιακό σύγγραμμα θα εξυπηρετούσε όλους τους
φοιτητές, ανεξαιρέτως, εφόσον ολοένα και περισσότεροι χρησιμοποιούν την
τελευταία λέξη των ηλεκτρονικών συσκευών. Να σας θυμίσω δε, ότι
ελάχιστα χρόνια μετά, λόγω της οικονομικής κρίσης, το ηλεκτρονικό βιβλίο
επιβλήθηκε στους μαθητές λυκείου.
Ως αποτέλεσμα της
μη ορθής λειτουργίας της συγκεκριμένης υπηρεσίας, πέρασαν 5 εξεταστικές
περίοδοι χωρίς να μου δοθεί η δυνατότητα να μελετήσω κάποιο σύγγραμμα
και ισάξια με τους συμφοιτητές μου να συμμετέχω στις εξετάσεις.
Ξαφνικά, λίγες μέρες πριν την έναρξη της έκτης εξεταστικής περιόδου
έλαβα με τρομερή καθυστέρηση, τα 2 πρώτα συγγράμματα σε προσβάσιμη μορφή
από την υπηρεσία προσβασιμότητας ΑμεΑ του ΕΚΠΑ. Τα μελέτησα, έδωσα
εξετάσεις και πέρασα τα 2 πρώτα μου μαθήματα. Σε όλη μου τη φοιτητική
ζωή έλαβα άλλο 1 ή 2 συγγράμματα σε προσβάσιμη μορφή από τα περίπου 45
τα οποία χρειαζόμουν για να ολοκληρώσω τις σπουδές μου από την εν λόγω
υπηρεσία.
Όταν αντιλήφθηκα, λοιπόν, πως πασχίζω άδικα
περιμένοντας την «ελεημοσύνη» της περίφημης υπηρεσίας προσβασιμότητας,
στράφηκα αρχικά για βοήθεια στις υπηρεσίες του ΚΕΑΤ Καλλιθέας και στη
συνέχεια στις υπηρεσίες του Φάρου τυφλών Ελλάδας, όπου βρήκα την
ουσιαστική υποστήριξη. Πάντα φυσικά είχα συμμάχους μου την Εθνική
Συνομοσπονδία ΑμεΑ, τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών και την Εθνική
Ομοσπονδία Τυφλών.
Δε γνωρίζω αν σήμερα έχει βελτιωθεί η
κατάσταση λειτουργίας της υπηρεσίας προσβασιμότητας του ΕΚΠΑ, θα έπρεπε
όμως να ασχοληθεί με το θέμα ο αρμόδιος Υπουργός, εάν ενδιαφέρεται για
την πρόσβαση όλων στην παιδεία.
Με την ευκαιρία αυτή θέλω να
υπενθυμίσω και κάτι ακόμη στον κ. Αρβανιτόπουλο. Το ότι οφείλει να μας
ενημερώσει για τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί, σχετικά με το
ζήτημα που δημοσιοποίησε με σχετικό δελτίο τύπου το Σωματείο ΑμεΑ Ν.
Λακωνίας της 14-10-2013, το οποίο είχε ως θέμα:
«Διαμαρτυρία για την απαλλαγή ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης & κατάρτισης από την εκ του ΦΕΚ 472/2011 - Αριθμ.19780 υποχρέωση παροχής προσβασιμότητας στους εργαζόμενους ή εκπαιδευόμενους ΑμεΑ της 14-10-2013.»
Παραθέτω στη συνέχεια το πλήρες κείμενο του δελτίου τύπου του Σωματείου ΑμεΑ Ν. Λακωνίας:
Σχετ: 1. Η με Αριθμ.19780 (ΦΕΚ 472/2011) Απόφαση με θέμα «Προϋποθέσεις και διαδικασία χορήγησης άδειας λειτουργίας σε Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών»
2. Η με αρ. πρωτ. 51032/ΙΑ/12-04-2013 απόφαση του Υπ. Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου
3. Πρότυπο ΑμεΑ ΕΛΟΤ 1439:2013 με τίτλο «Εθνικό πρότυπο για τη φιλικότητα επιχειρήσεων και οργανισμών προς ΑμεΑ»
Με έκπληξη, το Δ.Σ. του Σωματείου Ατόμων με ειδικές ανάγκες Ν. Λακωνίας διαπίστωσε ότι νομοθετημένη διάταξη (ΦΕΚ 472/2011 - Αριθμ.19780 άρθρο 6 - Κτηριολογικά στοιχεία Εργαστηρίου Ελευθέρων Σπουδών, σχετ. 1) η οποία υποχρέωνε τους ιδιωτικούς φορείς εκπαίδευσης & κατάρτισης να εξασφαλίζουν επιτέλους την πολυπόθητη φυσική προσβασιμότητα στους χώρους τους προς όφελος των ατόμων με αναπηρία και άλλων κατηγοριών συμπολιτών μας όπως οι ηλικιωμένοι, είτε αυτοί είναι εκπαιδευόμενοι είτε εργαζόμενοι, ακυρώθηκε στην πράξη με πρόσφατη εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων (σχετ. 2), και παρά το δεδομένο ότι οι υπουργικές αποφάσεις προϋποθέτουν νόμο αλλά δεν θεσπίζουν νόμο.
«Διαμαρτυρία για την απαλλαγή ιδιωτικών φορέων εκπαίδευσης & κατάρτισης από την εκ του ΦΕΚ 472/2011 - Αριθμ.19780 υποχρέωση παροχής προσβασιμότητας στους εργαζόμενους ή εκπαιδευόμενους ΑμεΑ της 14-10-2013.»
Παραθέτω στη συνέχεια το πλήρες κείμενο του δελτίου τύπου του Σωματείου ΑμεΑ Ν. Λακωνίας:
Σχετ: 1. Η με Αριθμ.19780 (ΦΕΚ 472/2011) Απόφαση με θέμα «Προϋποθέσεις και διαδικασία χορήγησης άδειας λειτουργίας σε Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών»
2. Η με αρ. πρωτ. 51032/ΙΑ/12-04-2013 απόφαση του Υπ. Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου
3. Πρότυπο ΑμεΑ ΕΛΟΤ 1439:2013 με τίτλο «Εθνικό πρότυπο για τη φιλικότητα επιχειρήσεων και οργανισμών προς ΑμεΑ»
Με έκπληξη, το Δ.Σ. του Σωματείου Ατόμων με ειδικές ανάγκες Ν. Λακωνίας διαπίστωσε ότι νομοθετημένη διάταξη (ΦΕΚ 472/2011 - Αριθμ.19780 άρθρο 6 - Κτηριολογικά στοιχεία Εργαστηρίου Ελευθέρων Σπουδών, σχετ. 1) η οποία υποχρέωνε τους ιδιωτικούς φορείς εκπαίδευσης & κατάρτισης να εξασφαλίζουν επιτέλους την πολυπόθητη φυσική προσβασιμότητα στους χώρους τους προς όφελος των ατόμων με αναπηρία και άλλων κατηγοριών συμπολιτών μας όπως οι ηλικιωμένοι, είτε αυτοί είναι εκπαιδευόμενοι είτε εργαζόμενοι, ακυρώθηκε στην πράξη με πρόσφατη εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων (σχετ. 2), και παρά το δεδομένο ότι οι υπουργικές αποφάσεις προϋποθέτουν νόμο αλλά δεν θεσπίζουν νόμο.
Συγκεκριμένα, στην παράγραφο
2.2. αυτής (σχετ. 2) τροποποιείται η ουσία και το πνεύμα της
προηγούμενης διάταξης που δημιουργήθηκε με σκοπό να μπορούν ισότιμα τα
ΑμεΑ να συμμετέχουν σε δράσεις εκπαίδευσης και κατάρτισης, λαμβάνοντας
υπόψη την σκληρή πραγματικότητα που θέλει την πλειοψηφία των ιδιωτών
επιχειρηματιών του κλάδου να μην λαμβάνουν μέριμνα για την υιοθέτηση
κάποιων ελάχιστων τεχνικών προδιαγραφών προς όφελος των ΑμεΑ, εφόσον δεν
υπάρχει σχετική νομική υποχρέωση.
Στη νεότερη απόφαση (σχετ. 2) δεν αναφέρεται καμία απολύτως προδιαγραφή
για την φυσική προσβασιμότητα για ΑμεΑ των χώρων των νηπιαγωγείων
δυναμικότητας έως 60 νηπίων, των κέντρων δια βίου μάθησης επιπέδου 1,
των φροντιστηρίων και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών δυναμικότητας κάτω των
75 εκπαιδευομένων ανά ώρα, ανά αυτοτελές κτήριο ή όροφο σε πολυώροφο
κτήριο.
Αντιθέτως, γι αυτές τις
περιπτώσεις, τα μόνα απαιτούμενα στοιχεία αφορούν άλλες γενικές
προδιαγραφές (π.χ., οικοδομική άδεια, ύπαρξη τουαλέτας, κ.α.), που
βεβαίως δεν διασφαλίζουν επ΄ουδενί τη δυνατότητα χρήσης των χώρων αυτών
από άτομα με αναπηρία.
Η προηγούμενη (εν ισχύ) διάταξη στο Άρθρο 6 - Κτηριολογικά στοιχεία Εργαστηρίου Ελευθέρων Σπουδών ανέγραφε:
Η προηγούμενη (εν ισχύ) διάταξη στο Άρθρο 6 - Κτηριολογικά στοιχεία Εργαστηρίου Ελευθέρων Σπουδών ανέγραφε:
«3. Να εξασφαλίζεται η προσβασιμότητα του κτηρίου του Ε.Ε.Σ. από άτομα με αναπηρίες.
Ειδικότερα, το κτήριο θεωρείται προσβάσιμο όταν εξασφαλίζεται η
ασφαλής πρόσβαση ΑΜΕΑ στην κύρια είσοδο του κτηρίου, η προσβασιμότητα
για ΑΜΕΑ ενός τουλάχιστον χώρου εκπαίδευσης και ενός χώρου διοίκησης
καθώς και η ύπαρξη ενός wc για ΑΜΕΑ, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που
ορίζονται στην εγκύκλιο «Σχεδιάζοντας για Όλους».
Σε περίπτωση που το κτήριο του Ε.Ε.Σ. δεν είναι
προσβάσιμο από ΑΜΕΑ, θα πρέπει να διασφαλίζεται η δυνατότητα υλοποίησης
προγραμμάτων σε κτηριακές υποδομές τρίτων, οι οποίες πληρούν τις
παραπάνω προδιαγραφές και είναι κατάλληλες για τη στέγαση εκπαιδευτικών
δραστηριοτήτων.»
Η τήρηση προδιαγραφών
προσβασιμότητας δεν αποτελεί μόνο τη μοναδική διέξοδο για την κατοχύρωση
της ισότιμης πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στα κοινά.
Είναι προϋπόθεση βελτίωσης της χρήσης των χώρων
αυτών για όλους ανεξαιρέτως (νήπια, παιδιά, μαθητές, εργαζομένους,
ηλικιωμένους) διότι επαυξάνει τη λειτουργικότητα και ευχρηστία των
χώρων, ενώ διευκολύνει σημαντικά την πρόσβαση σε περιπτώσεις εκτάκτων
αναγκών.
Προς τούτο η Πολιτεία θα
έπρεπε να κινηθεί ταχύτατα, σύμφωνα με τις διεθνείς καλές πρακτικές και
την πρόοδο που συντελείται στα αναπτυγμένα Κράτη, προς την υιοθέτηση
πιστοποιητικού φυσικής προσβασιμότητας χώρων αξιοποιώντας και το σχετικό
πρότυπο του ΕΛΟΤ (σχετ. 3), δραστηριότητα που θα διενεργείται υπό την
εποπτεία και λειτουργία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία
(ΕΣΑμεΑ) και των υπαγομένων οργανώσεων της σε όλη την Ελλάδα, αντί
διευθύνσεων με αποσπασματικές πολιτικές και με τα μέχρι τώρα
αποτελέσματα.
Το Σωματείο μας
διεκδικεί ένα καλύτερο αύριο για τα άτομα με αναπηρία όπου ο κάθε
πολίτης θα μπορεί να λαμβάνει την απαραίτητη μόρφωση και εκπαίδευση,
προς ενίσχυση της αυτόνομης διαβίωσής του.
Προς τούτο ζητούμε από την Πολιτεία και τον αρμόδιο για το θέμα
Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο όπως
διορθώσει άμεσα το συγκεκριμένο πρόβλημα που οδηγεί σε διαιώνιση της
απροσπελασιμότητας των συγκεκριμένων χώρων, προσφέροντας παράλληλα
οικονομικά κίνητρα μέσω ΕΣΠΑ στους επαγγελματίες του χώρου για την
βελτίωση των υποδομών τους.
---------------------------------------------------
Πηγή: takisalexandrakis.blogspot.gr
---------------------------------------------------