Πριν από λίγες μέρες η Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Λακωνίας Σοφία Ροζάκη, στην εκπομπή της Τασίας Κανελλοπούλου "στο δια ταύτα" μίλησε για το λιμάνι του Γυθείου.
Η κα. Ροζάκη ως Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Λακωνίας γνωρίζει πολύ καλά την κατάσταση των έργων στο λιμάνι του Γυθείου, και όπως είναι φυσικό για το χαρακτήρα της, είπε όσα μπορούσε με ειλικρίνεια.
Είπε πως το λιμάνι που κατασκευάζεται, είναι υποδεέστερο των προσδοκιών που η Περιφέρεια Πελοποννήσου διαμηνύει. Η μελέτη και παράγοντες της Περιφέρειας, κάνουν λόγο για στάθμευση καραβιών μήκους 200 μέτρων στην εξωτερική πλευρά της κατασκευαζόμενης προβλήτας, κάτι που σε παλιότερα άρθρα μας είχαμε πει ότι είναι αδύνατον να ισχύουν αυτά τα νούμερα, με όσα γνωρίζουμε.
Τα γραπτά μας ήρθε να επιβεβαιώσει η κα. Ροζάκη, λέγοντας πως οι καπετάνιοι κρουαζιερόπλοιων που έχει συζητήσει μαζί τους για το θέμα του λιμανιού, δεν θα έφερναν στην προβλήτα πλοίο άνω των 160 το πολύ 170 μέτρων.
Αυτό ανατρέπει τα όσα η Περιφέρεια Πελοποννήσου καυχιέται για το έργο, αλλά όσο κάνουμε έρευνα για το λιμάνι βρίσκουμε και άλλες πληροφορίες, που δεν είναι και οι καλύτερες για το λιμάνι.
Αρχικά βλέπουμε ότι τα σχέδια του λιμανιού είναι τυπωμένα σε μια μελέτη που είχε δημιουργήσει το 2007 η Νομαρχία Λακωνίας. Το έργο του λιμανιού δηλαδή "δεν είναι" έργο της Περιφέρειας Πελοποννήσου, αλλά έργο που προσπαθούσε να προωθήσει ο τότε νομάρχης Κώστας Φούρκας, και το βρήκε έτοιμο η Περιφέρεια.
Όμως τα τελευταία χρόνια τα δεδομένα έχουν αλλάξει και τα καράβια για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της κρουαζιέρας κατασκευάζονται πολύ μεγαλύτερα, με αποτέλεσμα να θέλουν μεγαλύτερες προβλήτες και βύθισμα. Αυτό το δεδομένο λέει η κα. Ροζάκη η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν το έλαβε υπόψη της, με αποτέλεσμα να κατασκευάζει ένα λιμάνι για τις ανάγκες πλοίων της δεκαετίας 1970 - 1980.
Αυτό βεβαίως μας δίνει και μια απάντηση στο γιατί οι υπηρεσίες του κράτους δεν εντάσσουν το λιμάνι του Γυθείου, στον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό για τον τουρισμό. Αφού το λιμάνι θα μπορεί να δέχεται καράβια που θα έχουν μέγιστο αριθμό τουριστών τους 600, τι σχεδιασμό να κάνει κανείς για το λιμάνι του Γυθείου; Αφού σε λίγα χρόνια από σήμερα οι κρουαζιέρες θα γίνονται με πλοία άνω των 250 μέτρων, με τον σχεδιασμό του λιμανιού του Γυθείου δεν πρόκειται ποτέ αυτά τα πλοία να έρθουν στο λιμάνι, ή αν έρθουν θα έρθουν αρόδο με όλα τα προβλήματα που έχουν και σήμερα.
Λοιπόν, τι έργο είναι αυτό;
Γιατί δεν έγινε επικαιροποίηση της μελέτης και να μπουν σε αυτή τα νέα δεδομένα, ώστε να γίνει ένα σύγχρονο λιμάνι στο Γύθειο και να μπει και στο χωροταξικό σχεδιασμό για τον τουρισμό;
Πόσα χρήματα ήθελε παραπάνω το έργο, για να μπορούν να δένουν πλοία των 250 μέτρων; Να θυμίζουμε ότι το έργο γίνεται με ευρωπαϊκά χρήματα και ένα μικρό μέρος Ελληνικά, ενώ η έκπτωση που έγινε από τον εργολάβο υπερβαίνει το 30%.
Για το θέμα αυτό βεβαίως έμεινε και στην ιστορία η φράση "Άντε γεια" της Φεβρωνίας Πατριανάκου στον Υπουργό Περιβάλλοντος Σταύρο Καλαφάτη, όταν του είπε στη βουλή «Αν προηγείται ο σχεδιασμός με βάση τα έργα υποδομής που υπάρχουν ήδη και όχι ο σχεδιασμός με βάση τις αναπτυξιακές προοπτικές ενός τόπου προκειμένου να βοηθηθεί, τότε οι πολίτες της Λακωνίας θα πρέπει να πούμε, Άντε γεια» συνέχισε δε λέγοντας «Εν έτει 2014, είμαστε ο μοναδικός νομός στην Πελοπόννησο που δεν έχουμε αυτοκινητόδρομο, δεν έχουμε βασικά έργα υποδομής, δεν έχουμε αεροδρόμιο, σιδηρόδρομο, δεν έχουμε υποδομές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τις συνδυαστικές μεταφορές για να αναπτυχθεί το λιμάνι Γυθείου».
Εν το μεταξύ το 2013 τον χωροταξικό σχεδιασμό η κυβέρνηση τον έφερε στις Περιφέρειες της Ελλάδας για διαβούλευση και συμπλήρωση προτάσεων. Λοιπόν η Περιφέρεια Πελοποννήσου "ήξερε" ότι το λιμάνι δεν πρόκειται να μπει στο χωροταξικό, και πιθανόν δεν έκανε τίποτε, και ας κάνουν τους έκπληκτους σήμερα, έτσι δεν είναι;
Και τελειώνοντας να θυμίσουμε πως ο διευρωπαϊκός δρόμος Ε65 καταλήγει στο Γύθειο. Τυχαίο; Είναι δυνατόν η Ευρωπαϊκή Ένωση να δίνει τόσο μεγάλη βαρύτητα σε ένα δρόμο που καταλήγει σε ένα λιμάνι το οποίο είναι το νοτιότερο λιμάνι της Ε.Ε., και η Περιφέρεια Πελοποννήσου να του συμπεριφέρεται λες και πρόκειται για ένα λιμανάκι που θα παρκάρουν "βαρκούλες" και όχι πλοία;
Η κα. Ροζάκη ως Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Λακωνίας γνωρίζει πολύ καλά την κατάσταση των έργων στο λιμάνι του Γυθείου, και όπως είναι φυσικό για το χαρακτήρα της, είπε όσα μπορούσε με ειλικρίνεια.
Είπε πως το λιμάνι που κατασκευάζεται, είναι υποδεέστερο των προσδοκιών που η Περιφέρεια Πελοποννήσου διαμηνύει. Η μελέτη και παράγοντες της Περιφέρειας, κάνουν λόγο για στάθμευση καραβιών μήκους 200 μέτρων στην εξωτερική πλευρά της κατασκευαζόμενης προβλήτας, κάτι που σε παλιότερα άρθρα μας είχαμε πει ότι είναι αδύνατον να ισχύουν αυτά τα νούμερα, με όσα γνωρίζουμε.
Τα γραπτά μας ήρθε να επιβεβαιώσει η κα. Ροζάκη, λέγοντας πως οι καπετάνιοι κρουαζιερόπλοιων που έχει συζητήσει μαζί τους για το θέμα του λιμανιού, δεν θα έφερναν στην προβλήτα πλοίο άνω των 160 το πολύ 170 μέτρων.
Αυτό ανατρέπει τα όσα η Περιφέρεια Πελοποννήσου καυχιέται για το έργο, αλλά όσο κάνουμε έρευνα για το λιμάνι βρίσκουμε και άλλες πληροφορίες, που δεν είναι και οι καλύτερες για το λιμάνι.
Αρχικά βλέπουμε ότι τα σχέδια του λιμανιού είναι τυπωμένα σε μια μελέτη που είχε δημιουργήσει το 2007 η Νομαρχία Λακωνίας. Το έργο του λιμανιού δηλαδή "δεν είναι" έργο της Περιφέρειας Πελοποννήσου, αλλά έργο που προσπαθούσε να προωθήσει ο τότε νομάρχης Κώστας Φούρκας, και το βρήκε έτοιμο η Περιφέρεια.
Όμως τα τελευταία χρόνια τα δεδομένα έχουν αλλάξει και τα καράβια για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες της κρουαζιέρας κατασκευάζονται πολύ μεγαλύτερα, με αποτέλεσμα να θέλουν μεγαλύτερες προβλήτες και βύθισμα. Αυτό το δεδομένο λέει η κα. Ροζάκη η Περιφέρεια Πελοποννήσου δεν το έλαβε υπόψη της, με αποτέλεσμα να κατασκευάζει ένα λιμάνι για τις ανάγκες πλοίων της δεκαετίας 1970 - 1980.
Αυτό βεβαίως μας δίνει και μια απάντηση στο γιατί οι υπηρεσίες του κράτους δεν εντάσσουν το λιμάνι του Γυθείου, στον εθνικό χωροταξικό σχεδιασμό για τον τουρισμό. Αφού το λιμάνι θα μπορεί να δέχεται καράβια που θα έχουν μέγιστο αριθμό τουριστών τους 600, τι σχεδιασμό να κάνει κανείς για το λιμάνι του Γυθείου; Αφού σε λίγα χρόνια από σήμερα οι κρουαζιέρες θα γίνονται με πλοία άνω των 250 μέτρων, με τον σχεδιασμό του λιμανιού του Γυθείου δεν πρόκειται ποτέ αυτά τα πλοία να έρθουν στο λιμάνι, ή αν έρθουν θα έρθουν αρόδο με όλα τα προβλήματα που έχουν και σήμερα.
Λοιπόν, τι έργο είναι αυτό;
Γιατί δεν έγινε επικαιροποίηση της μελέτης και να μπουν σε αυτή τα νέα δεδομένα, ώστε να γίνει ένα σύγχρονο λιμάνι στο Γύθειο και να μπει και στο χωροταξικό σχεδιασμό για τον τουρισμό;
Πόσα χρήματα ήθελε παραπάνω το έργο, για να μπορούν να δένουν πλοία των 250 μέτρων; Να θυμίζουμε ότι το έργο γίνεται με ευρωπαϊκά χρήματα και ένα μικρό μέρος Ελληνικά, ενώ η έκπτωση που έγινε από τον εργολάβο υπερβαίνει το 30%.
Για το θέμα αυτό βεβαίως έμεινε και στην ιστορία η φράση "Άντε γεια" της Φεβρωνίας Πατριανάκου στον Υπουργό Περιβάλλοντος Σταύρο Καλαφάτη, όταν του είπε στη βουλή «Αν προηγείται ο σχεδιασμός με βάση τα έργα υποδομής που υπάρχουν ήδη και όχι ο σχεδιασμός με βάση τις αναπτυξιακές προοπτικές ενός τόπου προκειμένου να βοηθηθεί, τότε οι πολίτες της Λακωνίας θα πρέπει να πούμε, Άντε γεια» συνέχισε δε λέγοντας «Εν έτει 2014, είμαστε ο μοναδικός νομός στην Πελοπόννησο που δεν έχουμε αυτοκινητόδρομο, δεν έχουμε βασικά έργα υποδομής, δεν έχουμε αεροδρόμιο, σιδηρόδρομο, δεν έχουμε υποδομές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν τις συνδυαστικές μεταφορές για να αναπτυχθεί το λιμάνι Γυθείου».
Εν το μεταξύ το 2013 τον χωροταξικό σχεδιασμό η κυβέρνηση τον έφερε στις Περιφέρειες της Ελλάδας για διαβούλευση και συμπλήρωση προτάσεων. Λοιπόν η Περιφέρεια Πελοποννήσου "ήξερε" ότι το λιμάνι δεν πρόκειται να μπει στο χωροταξικό, και πιθανόν δεν έκανε τίποτε, και ας κάνουν τους έκπληκτους σήμερα, έτσι δεν είναι;
Και τελειώνοντας να θυμίσουμε πως ο διευρωπαϊκός δρόμος Ε65 καταλήγει στο Γύθειο. Τυχαίο; Είναι δυνατόν η Ευρωπαϊκή Ένωση να δίνει τόσο μεγάλη βαρύτητα σε ένα δρόμο που καταλήγει σε ένα λιμάνι το οποίο είναι το νοτιότερο λιμάνι της Ε.Ε., και η Περιφέρεια Πελοποννήσου να του συμπεριφέρεται λες και πρόκειται για ένα λιμανάκι που θα παρκάρουν "βαρκούλες" και όχι πλοία;
----------------------------
Πηγή: apela.gr
----------------------------