Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2012

Ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική για τα νησιά

Η ακτοπλοΐα, οι θαλάσσιες λεωφόροι δηλαδή της Ελλάδας, αποτελούν το κύριο αναπτυξιακό εργαλείο του νησιωτικού χώρου. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξαν οι συμμετέχοντες σε ημερίδα που διοργάνωσε η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής του ΥΠΑΑΝ στη Μυτιλήνη.



Στόχος της ημερίδας ήταν να εντοπιστεί τι πρέπει να αλλάξει για να βρεθούν λύσεις στα προβλήματα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών, εν μέσω της γνωστής δημοσιονομικής συγκυρίας. «Οι συγκοινωνίες αποτελούν προϋπόθεση για την εξασφάλιση της εδαφικής, κοινωνικής και οικονομικής συνοχής των νησιών μας.

Πρέπει να εξασφαλιστεί ένα αξιόπιστο και σταθερό δίκτυο ακτοπλοϊκών συνδέσεων με ποιότητα και αποτελεσματικότητα αντίστοιχη του κόστους μετακίνησης.

Τα μόνιμα και φυσικά προβλήματα της νησιωτικότητας δυσκολεύουν την υλοποίηση του στόχου αυτού. Αυτά είναι: το μικρό μέγεθος που σημαίνει μικρή αγορά και αδυναμία εφαρμογής των οικονομιών κλίμακας και των εξωτερικών οικονομιών, η απόσταση και απομόνωση, δηλαδή η χαμηλή προσπελασιμότητα, η χαμηλή ελκυστικότητα, που σημαίνει απώλειες πληθυσμού και το εύθραυστο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.

Σε μικρά και μεγάλα

«Τα προβλήματα αυτά δεν είναι μόνο των μικρών νησιών της Ελλάδας, αλλά όλων των νησιών της Ευρώπης, ακόμα και εκείνων με πολύ μεγάλο αριθμό κατοίκων.

Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι μπορεί και πρέπει να εφαρμοστεί μια ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική και ένα ειδικό καθεστώς για τα νησιά που να εξασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα και την κινητικότητα στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά και να ενσωματώνει τις ανάγκες των πολιτών», επισημάνθηκε και τονίστηκε: «Τονίζεται και θεωρείται δεδομένο ότι η εξασφάλιση της εδαφικής συνέχειας και η άρση της γεωγραφικής απομόνωσης των νησιών αποτελεί εθνικό χρέος και καθήκον».

Σύμφωνα με το Γενικό Γραμματέα Ναυτιλίας του ΥΠΑΑΝ, Νίκο Λίτινα, χρειάζεται η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στη χώρα μας, ενώ οι προτάσεις των συμμετεχόντων στη ημερίδα θα μεταφερθούν στη διακομματική επιτροπή για άμεσες παρεμβάσεις, που θα βελτιώσουν το πλαίσιο λειτουργίας.

Επίσης ο Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Δημήτρης Χαλκιώτης, τόνισε ότι υπάρχει σχεδιασμός για τις άγονες γραμμές και σαφή κριτήρια που τηρούνται, αλλά απαιτούνται αλλαγές για τη βελτίωσή τους και ειδικότερα στο Βόρειο Αιγαίο.

Στην ημερίδα, στη διάρκεια των εργασιών της οποίας έγινε εκτενής συζήτηση για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά της άγονης γραμμής, αλλά και οι ακτοπλοϊκές εταιρίες, συμμετείχαν εκπρόσωποι των κομμάτων και της τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και οι εκπρόσωποι Επιμελητηρίων και των επιστημονικών φορέων, των Ενώσεων ακτοπλόων, ξενοδόχων και τουριστικών πρακτόρων.
-------------------------
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
-------------------------