Στόχος όλων των εμπλεκομένων στις διαπραγματεύσεις για την σωτηρία της ελληνικής ακτοπλοία είναι η μείωση του κόστους λειτουργίας του πλοίου. Για το θέμα αυτό το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος έχει καταθέσει πρόταση στη Διακομματική Επιτροπή όπου αναφέρει:
«Τα ακτοπλοϊκά πλοία σήμερα απασχολούν περί τους 8.000 Έλληνες ναυτικούς όλων των ειδικοτήτων των οποίων οι αμοιβές, περιλαμβανόμενων και των ασφαλιστικών εισφορών, ξεκινούν από τις 3.000 ευρώ για το κατώτατο πλήρωμα και φθάνουν τις 7,000 για αξιωματικούς Α τάξεως.
Η σύνθεση στα ακτοπλοϊκά πλοία καθορίζεται με βάση το Π.Δ. 177/1974 το όποιο συμπεριλαμβάνει στη σύνθεση πληρώματος και το ξενοδοχειακό προσωπικό. Η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι σε διάσταση με την διεθνή σύμβαση STCW την οποία έχει κυρώσει η Ελλάδα και η οποία προβλέπει ασφαλή σύνθεση πληρώματος μόνο για ναυτικούς με αντικείμενο εργασίας τους στη γέφυρα και το μηχανοστάσιο.
Με την ανωτέρω λογική στη σύνθεση πληρώματος ενός σύγχρονου Ro-Pax διαστάσεων κατάλληλων για Κυκλάδες, 140 μέτρων μήκους, η σύνθεση πληρώματος περιλαμβάνει 72 μελή, ενώ μόνο το 40% εξ αυτών ασχολούνται με το πλοίο ως μέσο μεταφοράς. Οι υπόλοιποι αποτελούν μέλη του ξενοδοχειακού προσωπικού για την εξυπηρέτηση των επιβατών του πλοίου υπό συνθήκες πληρότητας 100%» και συνεχίζει :
«Το αυτό συμβαίνει και για τα ταχύπλοα στα οποία υπάρχουν ιδιαιτερότητες. Ενώ ο αριθμός του ξενοδοχειακού προσωπικού είναι μικρότερος η ενδεχόμενη κατάργηση της δεκάμηνης υποχρέωσης ναυτολόγησης θα είχε ως συνέπεια μείωση του κόστους επάνδρωσης σ’ αυτά κατά 52,5% ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στα συμβατικά επιβατηγά θα ήταν 34,5% περίπου. Σημειωτέον επίσης ότι ειδικά στα ταχύπλοα πλοία υπάρχει η τάση να διογκώνεται η σύνθεση πληρώματος με την ύψωση της Ελληνικής σημαίας.
Πλοίο που υπό ξένη σημαία είχε σύνθεση 17 ατόμων, απέκτησε Ελληνική σύνθεση 31 ατόμων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος μετάβασης στα νησιά. Με την εφαρμογή της STCW και του Κανονισμού 3577 θα πλησίαζε τα Ευρωπαϊκά επίπεδα και θα είχε ως αποτέλεσμα το συνολικό κόστος μεταφοράς, δηλαδή το εισιτήριο, να μειωθεί κατά περίπου 11.2% στα ταχύπλοα και περίπου 18.1% στα συμβατικά.
Το ΠΔ δεν αναγνωρίζει το γεγονός ότι υπάρχουν χρονικές περίοδοι κατά τις οποίες ο αριθμός των επιβαινόντων δεν ξεπερνά το 10% του πρωτοκόλλου επιθεώρησης. Αυτό έχει ως συνέπεια την αδυναμία προσαρμογής του αριθμού των μελών ξενοδοχειακού προσωπικοί (σερβιτόρων, καμαρώτων, μαγείρων, βοηθών κτλ) προς τον αριθμό των επιβατών με αποτέλεσμα την διόγκωση του λειτουργικού κόστους».
«Εκ του πίνακα συνάγεται ότι ο μέσος μισθός ναυτιλιακού προσωπικού είναι της τάξης των 3.572 ευρώ , ενώ του ξενοδοχειακού προσωπικού 3.272 ευρώ μηνιαία. Άρα ο μέσος μισθός εργαζομένου στην ακτοπλοΐα είναι 3.388 ευρώ. Συνεπώς, η συνολική επιβάρυνση του κόστους λόγω μισθοδοσίας για τους 8.000 απασχολούμενους στην ακτοπλοΐα είναι 27,1 εκατομμύρια ευρώ τον μήνα, δηλαδή 271 εκ. για τη δεκάμηνη σαιζόν» επισημαίνει το Επιμελητήριο :
«Το κόστος επάνδρωσης μπορεί να μειωθεί με τα εξής δυο μετρά που θα πρέπει να εφαρμοστούν ταυτόχρονα:
1. Με την κατάργηση του ΠΔ για τις συνθέσεις ακτοπλοϊκών, την εφαρμογή της διεθνούς σύμβασης STCW και την εναρμόνιση με τον Κανονισμό 3577/92 της ΕΕ.
2. Με την κατάργηση της Ελληνομάθειας η οποία δρα αποτρεπτικά στη ναυτολόγηση αξιωματικών και πληρωμάτων από άλλες χώρες της ΕΕ.»
ΠΝΟ
Από την πλευρά της η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία με δικό της υπόμνημα απορρίπτει κατηγορηματικά κάθε συζήτηση για θέματα συνθέσεων και απασχόλησης:
«Η αυστηρή εφαρμογή της δεκάμηνης απασχόλησης των ναυτεργατών στην ακτοπλοΐα αποτελεί πρώτιστο ζήτημα για την Ομοσπονδία και τους Έλληνες ναυτεργάτες. Δεδομένου ότι αριθμός ναυτιλιακών εταιρειών της ακτοπλοΐας καταστρατηγούν συστηματικά και παραβιάζουν την κείμενη νομοθεσία, επιβάλλεται η αυστηρή συμμόρφωση όλων των εταιρειών με τον Ν. 3569/2007.
Κατά συνέπεια απαιτούμε τον αυστηρό έλεγχο όλων των ακτοπλοϊκών πλοίων από τις Λιμενικές Αρχές προκειμένου να διαπιστώνεται η συμμόρφωσή τους προς την παραπάνω νομοθεσία».
----------------------------
Πηγή: marinews.gr
----------------------------