Τετάρτη 18 Αυγούστου 2010

Επίκειται η αποκρατικοποίηση 40 αεροδρομίων της χώρας

Μελετάται και η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος»

Η καλύτερη εκμετάλλευση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, αλλά και η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων περιλαμβάνονται μεταξύ των βασικών στόχων του σχεδίου για αποκρατικοποιήσεις, με το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων να έχει έτοιμη σχετική τροπολογία, που αναμένει το «πράσινο φως» από το Υπουργικό Συμβούλιο για να προωθηθεί άμεσα για δημόσια διαβούλευση.

Στο συρτάρι του υπουργού ΥΜεΔ, Δημ. Ρέππα, υπάρχει μελέτη για επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» και επανεξέταση της συμμετοχής του Δημοσίου σε αυτό, ενώ σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων αυτή θα γίνει στο πρότυπο του «Ελευθέριος Βενιζέλος», έπειτα από ομαδοποίησή τους.

Υπενθυμίζεται ότι το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου Κρήτης προωθείται ήδη ως έργο παραχώρησης και έχουν προσκληθεί οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να υποβάλουν τις προσφορές τους έως τις 19 Οκτωβρίου 2010.

Σκοπός της κυβέρνησης είναι να εξασφαλίσει «ζεστό» χρήμα για τα κρατικά ταμεία, επεκτείνοντας το χρονικό διάστημα της παραχώρησης του ΔΑΑ έναντι αρκετών εκατομμυρίων ευρώ που θα καταβάλουν οι εταιρείες-μέτοχοι.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η επέκταση του χρόνου της παραχώρησης είχε τεθεί κατά καιρούς από τους ιδιώτες επενδυτές και δη από τους κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι επιδίωκαν με τον τρόπο αυτό να διατηρήσουν υπό τη διαχείρισή τους για όσο το δυνατόν περισσότερο διάστημα τις ιδιαίτερα αποδοτικές συμβάσεις.

Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που σχεδιάζεται η καλύτερη αξιοποίηση του δυναμικού των αεροδρομίων, τα οποία διαθέτει η χώρα μας και το οποίο είναι εξαιρετικά μεγάλο λόγω των ιδιαίτερων γεωγραφικών χαρακτηριστικών της. Τέτοια σχέδια και μάλιστα μεγαλεπήβολα, τα οποία προέβλεπαν αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων με τη σύμπραξη ιδιωτών, έχουν παρουσιαστεί και κατά το παρελθόν, ωστόσο παρέμειναν σε επίπεδο σχεδιασμών, γεγονός που καταδεικνύει ότι πρόκειται για ένα εγχείρημα ιδιαίτερα δύσκολο.

Συγκεκριμένα, για το αεροδρόμιο της Αθήνας (το Δημόσιο ελέγχει το 55%), το οποίο και στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης εξετάζεται ξεχωριστά, πληροφορίες αναφέρουν πως ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση με τον έτερο μεγαλομέτοχό του, τη γερμανική εταιρεία Hochtief.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η χρονική επέκταση της σύμβασης είναι ένα αίτημα που από την πλευρά της γερμανικής εταιρείας έχει τεθεί εδώ και αρκετά χρόνια με προσφερόμενο αντάλλαγμα τη συμφωνία της ώστε το αεροδρόμιο της Αθήνας να εισαχθεί στο χρηματιστήριο.

Ο σχεδιασμός αυτός δεν προχώρησε, καθώς η διαπραγμάτευση ανάμεσα στις δύο πλευρές δεν ολοκληρώθηκε. Η γερμανική εταιρεία έχει ζητήσει την επέκταση της σύμβασης για 20 ή και περισσότερα χρόνια, ενώ η αντιπρόταση του Δημοσίου ήταν για επέκταση πολύ μικρότερης διάρκειας.

Επίσης, η Hochtief κατά τις προηγούμενες συζητήσεις δεν εμφανιζόταν διατεθειμένη, έπειτα από πιθανή μείωση του ποσοστού της λόγω εισαγωγής στο χρηματιστήριο, να διαφοροποιηθεί και η υφιστάμενη ισορροπία δυνάμεων στη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας, όπου το Δημόσιο διορίζει 4 μέλη, όσα και η Hochtief, ενώ ένα μέλος του Δ.Σ. τοποθετείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων

Τα 40 περιφερειακά αεροδρόμια

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει επίσης και την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας ανέρχονται σε 40 και τα ειδικότερα χαρακτηριστικά τους είναι πολύ διαφορετικά, αφού εντελώς διαφορετικές είναι οι προοπτικές και άρα οι δυνατότητες εκμετάλλευσης για το αεροδρόμιο, π.χ., του Ηρακλείου ή της Θεσσαλονίκης και εντελώς διαφορετικές, π.χ., για το αεροδρόμιο των Κυθήρων.

Στα 40 αυτά αεροδρόμια της χώρας το ελληνικό δημόσιο ελέγχει το 100%, χωρίς όμως να υπάρχει οποιαδήποτε εταιρική δομή. Το σχέδιο προβλέπει ότι για τα αεροδρόμια αυτά θα προχωρήσουν συμβάσεις παραχώρησης των δικαιωμάτων διαχείρισης επιμέρους ή ομάδων αεροδρομίων, ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη για εισαγωγή στη χρηματιστηριακή αγορά.

Ο ακριβής τρόπος θα καθοριστεί έπειτα από διαβούλευση, αφού τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε αεροδρομίου είναι πολύ διαφορετικά. Η ομαδοποίηση των αεροδρομίων πάντως έχει στόχο να μπουν ιδιώτες σε όλα τα αεροδρόμια. Με τον τρόπο αυτό ένας ιδιώτης για να μπει στη διαχείριση του αεροδρομίου που τον ενδιαφέρει θα πρέπει να μπει υποχρεωτικά και σε κάποιο μικρότερο. Με τη λύση αυτή κοντά στα αεροδρόμια-φιλέτα θα αξιοποιηθούν και αυτά που έχουν πολύ χαμηλή επιβατική κίνηση, για τα οποία το ενδιαφέρον των ιδιωτών εκτιμάται ότι θα είναι από περιορισμένο έως ανύπαρκτο.
------------------------------------
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
------------------------------------