Πέμπτη 29 Απριλίου 2010

Ο ΚΥΘΗΡΑΪΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΣΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΤΟΠΟΥΣ

Ένα ακόμα ταξίδι διοργάνωσε με ιδιαίτερη επιτυχία ο Κυθηραϊκός Σύνδεσμος Αθηνών. Ήταν ένα οκταήμερο ταξίδι στους Αγίους Τόπους με τη συμμετοχή 45 ατόμων, συμπατριωτών μας από τα Κύθηρα και την Αθήνα μαζί με κάποιους φίλους του Συνδέσμου.

Επίσκεψη των μελών του Κυθηραϊκού Συνδέσμου στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων

Το οδοιπορικό αυτού του ταξιδιού θα επιχειρήσω πολύ συνοπτικά να περιγράψω παρακάτω.

Τα Χριστιανικά μνημεία των Αγίων Τόπων έχουν πάντοτε μια ξεχωριστή θέση στις ψυχές των Χριστιανών και ιδιαίτερα των Ελλήνων, όλοι δε επιθυμούν να μπορέσουν, να ΄’ αξιωθούν΄’, να τα επισκεφθούν κάποτε.

Κάνοντας πραγματικότητα αυτή την επιθυμία μας, επισκεφθήκαμε την Αγία Γη, είδαμε και γνωρίσαμε τους τόπους που γεννήθηκε, δίδαξε και μαρτύρησε ο Χριστός ακολουθώντας τα βήματά του, ενώ συγχρόνως γνωρίσαμε αυτούς τους τόπους του σήμερα, με την ιδιόμορφη εδαφική μορφολογία ( άγονα βράχια, γυμνά ηλιοκαμένα βουνά, άνυδροι έρημοι, αραιές οάσεις και ένα ζωογόνο ιερό ποταμό, τον Ιορδάνη), τους τόπους που συναντήθηκαν οι τρείς μονοθεϊστικές θρησκείες, ο Ιουδαϊσμός, ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ, που βρίσκονται σε συνεχή αντιπαράθεση και αντιπαλότητα, που εκδηλώνεται δυστυχώς έντονα, με μεγάλες αντιθέσεις και διαμάχες των ανθρώπων.

Φθάσαμε αεροπορικώς στο Τελ Αβίβ με απευθείας πτήση από Αθήνα. Ξεκινήσαμε την ξενάγησή μας από τη Λύδδα, αρχαία πόλη με το όνομα Διόπολη, όπου επισκεφθήκαμε τον τάφο του Αγίου Γεωργίου, πάνω από τον οποίο η Αγία Ελένη έκτισε το μεγαλόπρεπο ομώνυμο ορθόδοξο μοναστήρι. Συνεχίσαμε για Γιάφφα, την αρχαία Ιόππη, μια παληά διατηρημένη πανέμορφη παραθαλάσσιια πόλη, όπου είδαμε την ελληνική εκκλησία Σύναξις των Αρχαγγέλων.

Μετά η Χάϊφα, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη του Ισραήλ και το μεγαλύτερο εμπορικό του λιμάνι, χτισμένη στις κατάφυτες πλαγιές του όρους Κάρμηλον. Στις πλαγιές αυτές επισκεφτήκαμε το Σπήλαιο του Προφήτη Ηλία και κάναμε στάση στο Velvedere απ΄όπου θαυμάσαμε την θέα στο λιμάνι της Χάϊφα και πέρα μακρυά στο Τελ Αβίβ. Καταλήξαμε για διανυκτέρευση στην Τιβεριάδα, χτισμένη στη δυτική όχθη της ομώνυμης λίμνης , γνωστή και με το όνομα Θάλασσα της Γαλιλαίας.

Η δεύτερη μέρα μας ξεκίνησε με μια αξέχαστη πρωϊνή βαρκάδα στα ήρεμα νερά της λίμνης, όπου θαυμάσαμε τις όμορφες παραλίες που πέρασε πολλές φορές ο Χριστός, επέλεξε τους μαθητές του, κύρηξε τον Λόγο του Θεού και περπάτησε πάνω στα νερά της.

Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το όρος των Μακαρισμών, το Επτάπηγον με τα υπέροχα ψηφιδωτά, την Καπερναούμ, πόλη στα παράλια της λίμνης, την οποία ο Ιησούς χρησιμοποίησε ως κέντρο της διδασκαλίας του και έκανε πολλά θαύματα και τέλος την παρακείμενη Μονή των Αγίων Αποστόλων. Στη μονή αυτή μας ξενάγησε ο πατήρ Ειρήναρχος, ο ηγούμενος που την αναστήλωσε και της έχει αφιερώσει τη ζωή του.

Η τρίτη μέρα ξεκίνησε με αγιασμό των υδάτων στον Ιορδάνη ποταμό και συμβολική βάπτιση των προσκυνητών στα νερά του. Συνεχίσαμε με τη μονή Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στο όρος Θαβώρ και μετά την Κανά της Γαλιλαίας με το ναό του Αγίου Γεωργίου, όπου βρίσκονται οι υδρίες, στις οποίες ο Χριστός έκανε το πρώτο του θαύμα. Επόμενη πόλη η Ναζαρέτ με τον ναό του Ευαγγελισμού, στην οποία ο Ιησούς πέρασε τα παιδικά του χρόνια και από αυτή προσέλαβε και το όνομα Ναζωραίος. Κατευθυνόμενοι για Ιεριχώ μέσω της κοιλάδας του Ιορδάνη, επισκεφτήκαμε το μοναστήρι του Αγίου Γερασίμου του Ιορδανίτου με την μοναδική εικόνα της Παναγίας της Γαλακτοτροφούσας.

Το πρωί της τέταρτης μέρας ανεβήκαμε με τελεφερίκ στο Σαραντάριο όρος, στο μοναστήρι που είναι χτισμένο σε μια απότομη πλαγιά, εκεί όπου ο Χριστός νήστεψε και προσευχήθηκε σαράντα ημέρες και σαράντα νύχτες.

Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε την μονή του Προφήτη Ελισσαίου, όπου βρίσκεται η Συκομωρέα του Τελώνη Ζακχαίου, την μονή Μάρθας και Μαρίας στη Βηθανία, το Όρος των Ελαιών ( τον τόπο της Αναλήψεως του Κυρίου ), τον Κήπο της Γεσθημανή και τον Τάφο της Παναγίας, όπου είδαμε και προσκυνήσαμε την εικόνα της Παναγίας της Ιεροσολυμίτισσας, την πιο γλυκιά μορφή της Παναγίας που έχει ζωγραφιστεί ποτέ. Βραδάκι μπήκαμε στην Ιερή Πόλη, τα Ιεροσόλυμα.

Την πέμπτη μέρα το πρωί πήγαμε στο χωριό των Ποιμένων στα ανατολικά της Βηθλεέμ, όπου βρίσκεται η Ιερά Μονή των Ποιμένων, που χτίστηκε από τον μακαριστό Κυθήριο Αρχιμανδρίτη Σεραφείμ Τραβασάρο, ο οποίος ήταν γνωστός σε πολλούς από εμάς.

Με μεγάλη συγκίνηση είδαμε μέσα στο ναό εικόνες της Παναγίας της Μυρτιδιώτισσας και της Αγίας Ελέσας. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε τη Βηθλεέμ, την πόλη που γεννήθηκε ο Χριστός, τον μεγαλοπρεπή Ναό της Γέννησης και το Σπήλαιο με την Αγία Φάτνη, που βρίσκεται κάτω από το Ιερό Βήμα του Ναού.

Η ξενάγησή μας συνεχίστηκε στη Μονή του Τιμίου Σταυρού, στη Μονή του Δικαίου Συμεών (Καταμόνας ), όπου βρίσκεται και ο τάφος του και τον Λόφο Σιών, όπου έγινε ο Μυστικός Δείπνος και εκοιμήθη η Παναγία. Επιστροφή στο ξενοδοχείο και εκεί μας περίμενε μία έκπληξη. Μας επισκέφτηκε ο Κυθήριος Αγιοταφίτης Μοναχός και φύλακας του Παναγίου Τάφου Παντελεήμων, μας καλοσώρισε και μας προσκάλεσε να παρακολουθήσουμε την νυχτερινή ακολουθία. Όλη μας η κούραση εξαφανίστηκε μαγικά και γύρω στις 12 τα μεσάνυχτα βρεθήκαμε στο Ναό της Αναστάσεως και προσκυνήσαμε κατανυκτικά τον Πανάγιο Τάφο.

Ξημέρωσε η έκτη μέρα και ξεκινήσαμε να επισκεφτούμε το Τείχος των Δακρύων, ένα τμήμα εξωτερικού τοίχου που σώζεται από το ναό του Σολομώντα και αποτελεί το ιερότερο προσκύνημα των Εβραίων.

Στη συνέχεια είχαμε την προγραμματισμένη επίσκεψή μας στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, όπου συναντήσαμε τον Πατριάρχη Θεόφιλο, ο οποίος μας υποδέχθηκε θερμά και μας καλοσώρισε.

Ακολούθησε το πιο σημαντικό σημείο του ταξιδιού μας, η επίσκεψή μας δηλαδή στο οικοδομικό σύμπλεγμα που περιλαμβάνει το Ναό της Αναστάσεως, τον Πανάγιο Τάφο, τον Γολγοθά, την Αγία Αποκαθήλωση, την Εύρεση του Τιμίου Σταυρού.

Τα συναισθήματα από την άμεση αυτή επαφή με τα κορυφαία μνημεία της Χριστιανοσύνης δεν περιγράφονται. Αξίζει να τα νοιώσει κανείς, αυτό καταλάβαμε όλοι μας και νοιώσαμε πολύ καλά που τα καταφέραμε. Στη συνέχεια χαλαρώσαμε απολαμβάνοντας μια βόλτα στην Παλιά Πόλη, περιδιαβαίνοντας τα σοκάκια της παλιάς αγοράς.

Έφτασε και η τελευταία μέρα του ταξιδιού μας. Ξεκινήσαμε με την επίσκεψη στο Φρέαρ του Ιακώβ στο όρος Γαριζίν. Εκεί γνωρίσαμε ένα πολύ σημαντικό άνθρωπο, τον ηγούμενο Αρχιμανδρίτη Ιουστίνο, που με τη ζωή του κυριολεκτικά υπερασπίζεται επί χρόνια το μοναστήρι. Επιστροφή στα Ιεροσόλυμα και ξενάγηση στο Πραιτώριο, όπου ήταν το Διοικητήριο, τα Δικαστήρια και το σπίτι του Ρωμαίου Διοικητή Πιλάτου.

Από εκεί πήραμε την Oδό του Μαρτυρίου, γνωστή ως Via Dolorosa, που σημαίνει οδός θλίψεως και είναι ο δρόμος που διέσχισε ο Χριστός φέροντας τον Σταυρό του. Ακολουθώντας τα βήματα του Χριστού μέσα από την Παλιά Πόλη, φθάσαμε στο Ναό της Αναστάσεως.

Ένα τελευταίο προσκύνημα, λίγες αναμνηστικές φωτογραφίες στην Αγία Αυλή, συγκινημένοι αλλά και πολύ ικανοποιημένοι, αποχωρήσαμε, κλείνοντας αυτό το ταξίδι, που μας γέμισε με τόσα και τέτοια συναισθήματα, όσα ποτέ κανένα άλλο.