Κυριακή, 13 Αυγούστου 2017

Τέλος στην ανασφάλεια και την απομόνωση των νησιών

«Η χώρα πρέπει να βγει από αυτή τη μέγγενη- στην οποία την έβαλαν ια εγκληματικά λάθη ίων τελευταίων δέκα χρόνων» σημειώνει ο υπουργός Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλήε μιλώντας στην «Αυγή» της Κυριακής. Μιλάει για την αύξηση στη διακίνηση επιβατών στην κορύφωση ms καλοκαιρινής εξόδου, αλλά και για τη βελτίωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. «Έχουμε πιο αυστηρό κανονισμό για την έκδοση αδειών χειριστών ταχυπλόων» αναφέρει και τονίζει τα μέτρα που λαμβάνονται για να αποφευχθεί η τραγωδία των προηγούμενων καλοκαιριών.

«Οι ιδιωτικοποιήσεις των λιμανιών σταματούν» υπογραμμίζει παρουσιάζοντας τη νέα πολιτική αξιοποίησης τουs αλλά και το στοίχημα της ναυπηγοεπισκευήε. Τέλος, με αφορμή την παρέμβαση Λαλιώτή, σημειώνει πως Κεντροαριστερά σημαίνει «αντι-νεοφιλελεύθερο μέτωπο», ενώ καταλογίζει στη Ν.Δ. «ιδιότυπο πατριωτισμό, σαν να είμαστε στην εποχή του Μεταπολέμου».

Είμαστε στην κορύφωση της καλοκαιρινής περιόδου. Πώς είναι φέτος η κίνηση στα λιμάνια; Ποια είναι η εικόνα σε σχέση με τα ατυχήματα στη θάλασσα που συνιστούν κάθε χρόνο μια τραγωδία; Έχουν ληφθεί σχετικά μέτρα;

Εχουμε σημαντικότατη αύξηση στη διακίνηση επιβατών, με ό,τι αυτό σημαίνει για την οικονομία.Έχουμε καλύτερες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.Έχουμε περισσότερους ελέγχους στη θάλασσα. Έχουμε πιο αυστηρό κανονισμό για την έκδοση αδειών χειριστών ταχυπλόων. Δυστυχώς «η κακιά η ώρα» πάντα καιροφυλακτεί. Γι’ αυτό, το Υ-ΝΑΝΠ και το υπουργείο Παιδείας έχουν εντάξει πρόγραμμα εκμάθησης κολύμβησης στα παιδιά των μικρών τάξεων του Δημοτικού. Επίσης επεκτάθήκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Αρχηγείου Λ.Σ. - ΕΛΛ.ΑΚΤ. «Προσέχω - Μαθαίνω - Νοιάζομαι» και σε άλλες ομάδες πέραν των μαθητών του Δημοτικού.

Φέτος, η Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας, σε συνεργασία με τον κοινωνικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό, «SAFE WATER SPORTS» και τη συνδρομή του κ. Παναγιώτη Πασχαλάκη, βελτίωσε και αναμόρφωσε το πρόγραμμα, με διαδραστικά, εικονικά σενάρια για την ασφάλεια σε θάλασσες και παραλίες. Περιέλαβε και μία εφαρμογή, σε παγκόσμιο επίπεδο πρωτοποριακή, για φορητές συσκευές, με όλες τις πληροφορίες για περισσότερες από 3.000 παραλίες.

Το ΚΥΣΟΙΠ, τον Ιούλιο, αποφάσισε πως η αξιοποίηση των λιμανιών θα γίνεται πλέον με παραχώρηση δραστηριοτήτων. Ποιος είναι ο ρόλος των λιμανιών στην αναπτυξιακή πορεία της χώρας που επιδιώκει η κυβέρνηση;
Προχωρήσαμε στην ιδιωιικοποίηση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης με βάση ιη συμφωνία του Αυγούστου του 2015. Αλλά εξασφαλίσαμε τα δικαιώματα των εργαζομένων. Διασφαλίσαμε την απρόσκοπτη πρόσβαση μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις λιμενικές υποδομές και δεσμεύσαμε τους διαχειριστές για μεγάλα επενδυτικά πακέτα στα λιμάνια, που θα φέρουν και θέσεις εργασίας. Εξαιρέσαμε από τις συμβάσεις παραχώρησης χώρους που δεν χρησιμοποιούνται για λιμενική δραστηριότητα και που είτε αποδόθηκαν στην Αυτοδιοίκηση (Λιπάσματα Δραπετσώνας) είτε είναι σε διαδικασία απόδοσης (πρώτη προβλήτα Θεσσαλονίκης).

Εδώ σταματούν οι ιδιωτικοποιήσεις. Στα υπόλοιπα λιμάνια ακολουθούμε νέα, διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα, για την αξιοποίησή τους, με τη διαδικασία των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων (κρουαζιέρα π.χ.), σε εκείνους που ενδιαφέρονται. Έτσι προσελκύονται εξειδικευμένοι και σοβαροί επενδυτές. Εξασφαλίζουμε τον κυρίαρχο ρόλο του ελληνικού κράτους στον κρίσιμο τομέα της λιμενικής βιομηχανίας, όπου επίσης για πρώτη φορά συντελείται έργο πρωτόγνωρο. Οι νέες διοικήσεις στα λιμάνια έχουν παρουσιάσει σημαντικά αποτελέσματα στην κερδοφορία, στη διακίνηση εμπορευμάτων και επιβατών, αλλά και στην αποκατάσταση χρόνιων λειτουργικών προβλημάτων.

Πρόσφατα κατατέθηκε στη Βουλή τροπολογία για τη δυνατότητα εγκατάστασης και λειτουργίας φορητών μονάδων αφαλάτωσης στα άνυδρα νησιά του Αιγαίου. Σε πόσα νησιά θα προχωρήσει αυτό;

Με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η έννοια νησιωτική πολιτική αποκτά πραγματικό περιεχόμενο. Μόνο οι έχοντες μνήμη χρυσόψαρου ή όσοι θεωρούν ότι η κοινωνία έχει τέτοια μνήμη δεν θυμούνται πώς ήταν, μόλις πριν από τρία χρόνια, η ακτοπλοϊκή εικόνα του Αιγαίου και ιδιαίτερα των μικρών νησιών. Αυτή η προσπάθεια γίνεται σε πολλούς τομείς. Δεν προχωρούσε το πρόγραμμα αφαλάτωσης, γιατί έτσι εξυπηρετούνταν συμφέροντα εταιρειών μεταφοράς «ακριβού» νερού. Σήμερα με τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με όλα τα υπουργεία, αλλά και με παρεμβάσεις οργανωμένες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, επιχειρείται η πλήρης αναστροφή του αισθήματος ανασφάλειας και απομόνωσης που βασίλευε στα μεγάλα και κυρίως στα μικρά νησιά του Αιγαίου.

Η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της παραγωγικής ανασυγκρότησης, έχει εκφράσει τη βούληση να αναζωογονηθεί και να στηριχθεί η ναυπηγοεπισκευή. Εσείς επισκεφθήκατε προσφάτως την Ελευσίνα. Ποια είναι τα επόμενα βήματα;

Οι «ικανοί» των προηγούμενων κυβερνήσεων, με εγκληματικά λάθη που ίσως να μην ήταν μόνο λάθη, κατέστρεψαν την ανθούσα ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Δέσμευσαν τα ναυπηγεία με 600 εκατομμύρια προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., αλλά και με τις απαιτήσεις του κυρίου Σάφα, ο οποίος σήμερα ζητεί στο Διαιτητικό Δικαστήριο 1,5 δισεκατομμύριο αποζημιώσεις από το Ελληνικό Δημόσιο, χωρίς να έχει βάλει ούτε ένα ευρώ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Αυτοί λοιπόν τολμούν σήμερα να διεκδικούν την επάνοδό τους στην εξουσία. Η κυβέρνηση, αντιλαμβανόμενη την κρισιμότητα αυτού του τομέα στην παραγωγική ανασυγκρότηση, έχει κυριολεκτικά ανασκουμπωθεί:

-Έχουμε απαιτήσει από την COSCO να προκρίνει τη συμβατική της υποχρέωση στον τομέα αυτόν και ήδη έχουν επισκευαστεί οι τέσσερις δεξαμενές του ΟΛΠ και λειτουργούν.

-Τον Νοέμβριο έρχεται πλωτή δεξαμενή 80.000 τόνων, που θα συμβάλει κι αυτή στην ανάπτυξη του τομέα. Τον προσεχή Σεπτέμβριο αναμένεται η έκδοση της απόφασης του Διαιτητικού Δικαστηρίου. Και η κυβέρνηση θα πράξει αποφασιστικά τα δέοντα για να αποδεσμευτεί το μεγάλο ναυπηγείο του Σκαραμαγκά.

-Βρισκόμαστε σε διάλογο ώστε να ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου Σύρου να αποκτήσουν ικανότητα εξασφάλισης εγγυήσεων προκειμένου να υλοποιήσουν προγράμματα κατασκευής πλοίων.

-Συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Ανάπτυξης και σύντομα θα κατατεθεί στη Βουλή σχέδιο νόμου που θα αδειοδοτεί μικρά ναυπηγεία σε όλη την Ελλάδα, προκειμένου να αναζωογονήσουμε τον τομέα κατασκευής μικρών ιδιωτικών και επαγγελματικών, ξύλινων παραδοσιακών σκαφών.

-Έχουμε συγκροτήσει ομάδα σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και τους φορείς της ναυπηγο-επισκευαστικής ζώνης για την αναζωογόνηση επαγγελμάτων σχετικών με την κατασκευή πλοίων.

-Συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Οικονομικών και τη Γενική Γραμματεία Εσόδων για τη δημιουργία κινήτρων προσέλκυσης σκαφών για κατασκευή στα ελληνικά ναυπηγεία.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα εξαντλήσει όλα τα περιθώρια ώστε τα δεκάδες μικρά και μεγάλα σκάφη του Λιμενικού να κατασκευαστούν, επιτέλους, σε ελληνικά ναυπηγεία.

Ενόψει ΔΕΘ τι να περιμένουμε αναφορικά με τα θέματα της ναυτιλίας και των λιμανιών;

Η Ελλάδα είναι η πρώτη δύναμη στη ναυτιλία παγκοσμίως. Εργαζόμαστε ακατάπαυστα με βάση αυτή την πραγματικότητα για να γίνουν ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα που θα προσελκύσουν, όπως γίνεται ήδη, δεκάδες εταιρείες που σχετίζονται με τη ναυτιλία και δημιουργούν θέσεις εργασίας. Επιχειρούμε να ανοίξουμε την ελληνική σημαία και διεκδικούμε με αξιόπιστο τρόπο την έδρα μεγάλων σχετικών με τη ναυτιλία εταιρειών μετά το Brexit.

Μετά το κλείσιμο της αξιολόγησης και την έξοδο στις αγορές, η αξιωματική αντιπολίτευση επιτίθεται στην κυβέρνηση με μια μάλλον συντηρητική ατζέντα. Σημαία, προσευχή, στράτευση ή μη υπουργών, Βενεζουέλα. Πώς σχολιάζετε αυτή τη στρατηγική;
Η σημερινή αντιπολίτευση δείχνει ότι δεν διαθέτει καμία έμπνευση. Αγκυροβόλησε στο γνωστό, μητσοτακικό αντιπολιτευτικό ταγκό, Χωρίς εναλλακτικές προτάσεις που να καταγράφουν την υπεροχή τους σε σχέση με τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, μηρυκάζει τα ίδια και τα ίδια εκφράζοντας πολλές φορές έναν κακότροπο, ιδιότυπο πατριωτισμό, σαν να είμαστε στην εποχή του Μεταπολέμου.

Πώς εκτιμάτε την πορεία έως την ολοκλήρωση του προγράμματος σε έναν χρόνο από τώρα; Πιστεύετε ότι στην τρίτη αξιολόγηση θα τεθούν νέα εμπόδια από τους δανειστές;

O δρόμος αυτής της κυβέρνησης, από τη στιγμή που δεν δραπέτευσε το καλοκαίρι του 2015 από τις κυβερνητικές ευθύνες, παραμένει δύσκολος, δύσβατος, αλλά με όραμα. Η χώρα πρέπει να βγει από αυτή τη μέγγενη στην οποία την έβαλαν τα εγκληματικά λάθη των τελευταίων δέκα χρόνων.

Ωστόσο αποδεικνύουμε ότι διαθέτουμε αντοχή που πολλοί δεν περίμεναν, πείσμα και αποτελεσματικότατα. Στα περιθώρια αυτού του πολύ δύσκολου προγράμματος που πρέπει να υλοποιήσουμε, αφού το υπογράφαμε, μπορούμε να κάνουμε πράγματα. Μικρά, αλλά πολλά, που αφορούν την κοινωνία και δείχνουν τη διαφορετική ποιότητα της πολιτικής μας.

Σας λέω ένα παράδειγμα. Το 2013 οι «σωτήρες» της Ελλάδας κατάργησαν τις 200 από τις 280 οργανικές θέσεις στη Ναυτική Εκπαίδευση και έκοψαν, άκουσον - άκουσον, τη σίτιση 6.000 παιδιών που φοιτούν στις ΑΕΝ. Σήμερα προσλήφθηκαν 290 καθηγητές και αποκαθιστούμε τη σίτιση αυτών των παιδιών, που τα μεταχειρίστηκαν σαν να ήταν παιδιά ενός κατώτερου Θεού.

Ο χώρος ιης Κεντροαριστεράς, από όπου προέρχεστε, βρίσκεται σε «αναβρασμό». Πολύς λόγος έγινε και για την πρόσφατη παρέμβαση του Κώστα Λαλιώτη. Μπορεί να υπάρξει και στην Ελλάδα η μεταστροφή αυτού του χώρου, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές περιπτώσεις;

Ο Λαλιώιης με την πρόσφατη παρέμβασή του επιχείρησε αφενός να αποσαφηνίσει, τεκμηριωμένα, το πελώριο έργο των κυβερνήσεων του Αντρέα. Τον επιτυχημένο τρόπο διαχείρισης και συνένωσης του κεντροαριστερού χώρου, που για 50 χρόνια κατασπαραζόταν με τις γνωστές συνέπειες. Την πραγματική συμφιλίωση του λαού, νικητών και ηττημένων, χωρίς κανείς να νιώθει χαμένος. Τη δημιουργία μεσαίας τάξης και τον περιορισμό των κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων.

Αφετέρου θύμισε στους αμνήμονες και αγνώμονες του χώρου ότι χρειάζεται λίγη γενναιότητα για να υπερασπίζεσαι την ιστορία σου και να μην επιτρέπεις στους κράχτες της Δεξιάς να επιχειρούν, με τον υβριστικό τους λόγο, διαχρονικά, να ξεθάβουν, στην κυριολεξία, τον Αντρέα.

Θυμίζει επίσης ότι Κεντροαριστερά σημαίνει να εργάζεσαι για τη δημιουργία ενός μεγάλου κεντροαριστερού, σοσιαλιστικού και αριστερού, αντινεοφιλελεύθερου μετώπου. Δεν σημαίνει με διάφορα τερτίπια να δικαιολογείς τις κρύφιες επιθυμίες σου να γίνεις δεκανίκι του πιό νεοφιλελεύθερου και σκληρού, κοινωνικά, μητσοτακικού αφηγήματος.
------------------------------------------------
Πηγή: Αυγή-Σπύρος Ραπανάκης
------------------------------------------------