Ο κόλπος της Νεάπολης Βοιών αναμένει από το 2011 την έγκριση του Ειδικού Κανονισμού Λιμένα για τους εφοδιασμούς
Να λύσει το… μυστήριο του κόλπου της Νεάπολης
Βοιών, και να υπογράψει τον ξεχασμένο από το 2011 Ειδικό Κανονισμό
Λιμένα, ώστε τα εμπορικά πλοία να μπορούν να κάνουν εφοδιασμό στην
περιοχή χωρίς προβλήματα, ζητά από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά.
Για
άγνωστο μέχρι τώρα λόγο, το σχέδιο που από το 2011 έχει υποβληθεί στο
υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει μέχρι σήμερα υπογραφεί, αν και κατ’
επανάληψη το ζήτημα έχει τεθεί στο τραπέζι. Αντίθετα, κατά διαστήματα
έχουν δρομολογηθεί διαδικασίες τροποποιήσεων του αρχικού σχεδίου
κανονισμού με προώθηση ρυθμίσεων που συνδυαστικά εξεταζόμενες οδηγούν
στην αποτροπή εισόδου πλοίων. Στις ρυθμίσεις αυτές περιλαμβάνονται η
απαγόρευση αγκυροβολίας κατά τους θερινούς μήνες και περιοριστικό
ωράριο, με την εξυπηρέτηση ενός έως δύο πλοίων σε άλλες περιόδους.
Σύμφωνα
με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να
κατευθυνθούν τα πλοία σε άλλους ανταγωνιστικούς λιμένες της αλλοδαπής,
με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εκμετάλλευση των πλοίων για τις
εξαγωγές ελληνικών προϊόντων αλλά και για την απασχόληση.
INTIME NEWS
Ο
πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης ζητεί από τον υπουργό Ναυτιλίας να
υπογράψει τον χρονίζοντα γενικό κανονισμό λιμένα, προκειμένου να μην
οδηγηθούν τα προσεγγίζοντα πλοία σε γειτονικές χώρες, ζημιώνοντας τόσο
τις τοπικές επιχειρήσεις όσο και την εθνική οικονομία
|
.
Σύμφωνα
με τον κ. Κορκίδη, η σημαντικότητα του κόλπου των Βοιών έγκειται ακόμα
στο ότι στο αγκυροβόλιό του εξυπηρετείται ένας πολύ σημαντικός αριθμός
πλοίων, τα περισσότερα εκ των οποίων, ανήκουν σε μεγάλες ελληνικές
ναυτιλιακές εταιρείες. Τονίζει επίσης ότι είναι μικρή η απόκλιση από την
πορεία των πλοίων, που συνεπάγεται μικρή καθυστέρηση, ώστε διερχόμενα
από την περιοχή να ενεργήσουν τροφοδοσία, αλλαγές πληρώματος,
αντιμετώπιση προβλημάτων ναυτιλιακών οργάνων, και να κάνουν
μικροεπισκευές.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ ζητάει από τον υπουργό
Παναγιώτη Κουρουμπλή να υπογράψει τον χρονίζοντα στο συρτάρι, γενικό
κανονισμό λιμένα, προκειμένου «να μην οδηγήσουμε τα προσεγγίζοντα πλοία
σε γειτονικές χώρες ζημιώνοντας τόσο τις επιχειρήσεις όσο και την τοπική
και την εθνική οικονομία».
Τα ανοικτά ζητήματα
Ο
εφοδιασμός πλοίων αντιμετωπίζει και μια σειρά ζητημάτων θεσμικού
χαρακτήρα. Είναι μία σημαντική εξωστρεφής οικονομική δραστηριότητα, η
οποία έχει τα ίδια αποτελέσματα με την εξαγωγή και μάλιστα με μικρότερο
κόστος, αφού τα πλοία αναζητούν τα αναγκαία εφόδια στα ελληνικά λιμάνια,
χωρίς να είναι ανάγκη να γίνει έρευνα αγοράς. Βασικός παράγοντας για
τον εφοδιασμό πλοίων γραμμών εξωτερικού, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το
ΕΒΕΠ, είναι η απαλλαγή των εφοδίων από τις δασμολογικές και φορολογικές
επιβαρύνσεις, καθόσον σε αντίθετη περίπτωση οι διαχειριστές των πλοίων
στρέφονται σε άλλες αγορές όπου βρίσκουν τα επιθυμητά εφόδια χωρίς τις
ως άνω επιβαρύνσεις. Στην Ελλάδα υπάρχουν ορισμένες περιπτώσεις που
νομοθετικές ή διοικητικές ρυθμίσεις επιβαρύνουν τα εφόδια με φορολογικά
βάρη, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ο ως άνω βασικός παράγοντας για την
πραγματοποίηση του εφοδιασμού.
Αυτές οι περιπτώσεις αναφέρονται παρακάτω.
* Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων που παραδίδονται σε ξένα πολεμικά πλοία εκτός χωρών ΝΑΤΟ.
Όπως
αναφέρει το ΕΒΕΠ όσον αφορά την ΕΦΚ, η απαγόρευση οφείλεται στο ότι δεν
προβλέπεται ρητά η απαλλαγή στο άρθρο 10 του Ν. 438/76 όπως έχει
αντικατασταθεί με το άρθρο 42 του Ν. 3182/03 (ΦΕΚ 220/Α) και
τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 παρ. 12 του Ν. 3583/07 (ΦΕΚ 142/Α) που
ρυθμίζει την απαλλαγή από εισαγωγικό δασμό και λοιπούς φόρους των
εμπορευμάτων που παραδίδονται σε πλοία. Όσον αφορά τον ΦΠΑ, η απαγόρευση
οφείλεται στο ότι δεν προβλέπεται ρητά η απαλλαγή στο άρθρο 27 του Ν.
2859/00 Κώδικας ΦΠΑ. Πρέπει να σημειωθεί ότι η απαλλαγή προβλέπεται ρητά
από το άρθρο 148 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ για τον ΦΠΑ και έχει εκδοθεί
θετική γνωμάτευση της αρμόδιας επιτροπής ΦΠΑ. Παρά τις επανειλημμένες
γραπτές και προφορικές οχλήσεις προς την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία
του υπουργείου Οικονομικών για νομοθετική ρύθμιση του θέματος, δεν
κατέστη δυνατό μέχρι σήμερα να γίνει σχετική τροπολογία ούτε για το
άρθρο 10 του Ν. 438/76 ούτε για το άρθρο 27 του Ν. 2859/00.
*
Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων που
παραδίδονται σε επαγγελματικά τουριστικά πλοία γραμμών εξωτερικού.
Η
απαλλαγή από δασμό και ΕΦΚ για τα τροφοεφόδια που προβλέπονταν στο
άρθρο 10 του Ν. 438/76 καταργήθηκε με το Ν. 2386/96 άρθρο 14 παρ. 4 (ΦΕΚ
43/Α) και διατηρήθηκε με το Ν. 3182/03. Παρά τις επανειλημμένες γραπτές
και προφορικές οχλήσεις προς την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του
υπουργείου Οικονομικών για νομοθετική ρύθμιση του θέματος, δεν κατέστη
δυνατό μέχρι σήμερα να γίνει σχετική τροπολογία στο άρθρο 10 του Ν.
438/76 για επαναφορά της απαλλαγής.
Για τον ΦΠΑ, παρόλο που το
άρθρο 27 του Ν. 2859/00 καλύπτει την απαλλαγή για όλα τα εφόδια χωρίς να
εξαιρεί τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία, δεν εφαρμόζεται από τα
τελωνεία. Ζητήσαμε να δοθούν οδηγίες στα τελωνεία για εφαρμογή της
προβλεπόμενης απαλλαγής, αλλά δεν εκδόθηκε η σχετική εγκύκλιος.
Προφορικά
μας δόθηκε μία εξήγηση ότι για το πρόβλημα δεν μπορεί να εκδοθεί
σχετική εγκύκλιος για τον ΦΠΑ επειδή τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία
προσεγγίζουν πριν από την έξοδό τους για το εξωτερικό (Τουρκία) και
ελληνικά λιμάνια διαφόρων ελληνικών νησιών.
* Απαγόρευση
εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων που παραδίδονται σε
αλιευτικά πλοία που αλιεύουν σε διεθνή ύδατα.
Η απαλλαγή
από δασμό και ΕΦΚ για τα τροφοεφόδια που προβλεπόταν στο άρθρο 10 του
Ν. 438/76 καταργήθηκε με το Ν. 2386/96 άρθρο 14 παρ. 4 (ΦΕΚ 43/Α) και
διατηρήθηκε με το Ν. 3182/03. Παρά τις επανειλημμένες γραπτές και
προφορικές οχλήσεις προς την πολιτική και υπηρεσιακή ηγεσία του
υπουργείου Οικονομικών για νομοθετική ρύθμιση του θέματος, δεν κατέστη
δυνατό μέχρι σήμερα να γίνει σχετική τροπολογία στο άρθρο 10 του Ν.
438/76 για επαναφορά της απαλλαγής.
Για τον ΦΠΑ παρόλο που το
άρθρο 27 του Ν. 2859/00 καλύπτει την απαλλαγή για όλα τα εφόδια, δεν
εφαρμόζεται από τα τελωνεία. Ζητήσαμε να δοθούν οδηγίες στα τελωνεία για
εφαρμογή της προβλεπόμενης απαλλαγής, αλλά δεν εκδόθηκε η σχετική
εγκύκλιος. Προφορικά μας δόθηκε η εξήγηση ότι το θέμα εκκρεμεί λόγω της
εμπλοκής που παρουσιάζεται στα επαγγελματικά τουριστικά πλοία.
*
Απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ τροφοεφοδίων όταν η
πώληση γίνεται σε πρόσωπο που εκμεταλλεύεται χώρο του πλοίου
(εστιατόρια, μπαρ, καταστήματα κ.λπ.) κατά παραχώρηση του πλοιοκτήτη.
Για
την ως άνω απαγόρευση εφοδιασμού με απαλλαγή από ΦΠΑ και ΕΦΚ πλοίων δεν
υπάρχει ούτε νομοθετική ούτε κανονιστική διάταξη. Η απαγόρευση
καθιερώθηκε με διάφορα απαντητικά έγγραφα της τελωνειακής διοίκησης, τα
οποία ερμηνεύουν τις υπάρχουσες νομοθετικές διατάξεις για τις απαλλαγές
εφοδίων πλοίων χωρίς βάσιμη τεκμηρίωση.
Συγκεκριμένα, ενώ οι
ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις θεσπίζουν απαλλαγή για τα πλοία χωρίς να
γίνεται καμία αναφορά στα πρόσωπα του πλοίου, η τελωνειακή διοίκηση με
τα ως άνω απαντητικά έγγραφα ερμηνεύει ότι η απαλλαγή θεσπίσθηκε για τον
πλοιοκτήτη ή τον εφοπλιστή. Εξ αυτής της ερμηνείας θεωρεί ότι η πώληση
τροφοεφοδίων σε έναν άλλο παράγοντα του πλοίου εκτός του πλοιοκτήτη ή
του εφοπλιστή δεν πρέπει να απαλλάσσεται ούτε από ΕΦΚ ούτε από ΦΠΑ.
Το
ΕΒΕΠ τονίζει ότι η μη χορήγηση απαλλαγής σε έναν προορισμό όπως είναι
τα πλοία γραμμών εξωτερικού, αποτρέπει τους υπεύθυνους του πλοίου να
προβαίνουν σε παραγγελίες στην ελληνική αγορά και απευθύνονται σε
εφοδιαστές άλλων κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εφοδιάζονται κατά
τη μετάβασή τους σε άλλα λιμάνια της Μεσογείου και κυρίως της Τουρκίας.
Έτσι, όχι μόνο δεν εισπράττονται οι φόροι που προβλέπονται για τις ως
άνω περιπτώσεις, αλλά αντίθετα, χάνονται πωλήσεις, μειώνονται τα έσοδα
των ελληνικών επιχειρήσεων με αλυσιδωτές αντιδράσεις στην απασχόληση και
στα έσοδα του Δημοσίου από τη φορολογία εισοδήματος. Σημειώνει επίσης
ότι οι απαγορεύσεις αυτές δεν εφαρμόζονται όταν ο εφοδιασμός
πραγματοποιείται από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. ακόμη και σε περιπτώσεις
που τα εφοδιαζόμενα πλοία είναι ελλιμενισμένα σε ελληνικά λιμάνια. Έτσι,
οι εφοδιαστές των άλλων κρατών-μελών βρίσκονται σε πλεονεκτικότερη θέση
σε σχέση με τους Έλληνες εφοδιαστές, παίρνοντας το έργο που θα έπρεπε
να γίνεται από ελληνικές επιχειρήσεις.
Το ΝΕΕ
Σύμφωνα
με παλαιότερη, από το 2013, επιστολή του Ναυτικού Επιμελητηρίου
Ελλάδος, στο αγκυροβόλιο του κόλπου Βοιών στη Νεάπολη της Νότιας
Πελοποννήσου, εξυπηρετούνται ετησίως πάνω από 550 διερχόμενα ελληνικών
συμφερόντων πλοία και εισρέουν στην εθνική οικονομία και την τοπική
κοινωνία περισσότερα από 1,5 εκατομμύριο ευρώ, ενώ δίδεται απασχόληση σε
μερικές δεκάδες εργαζομένων. Το ΝΕΕ τονίζει επίσης ότι ουδεμία
περιβαλλοντική επιβάρυνση δημιουργείται στην περιοχή, όπως και το ΥΠΕΚΑ
αποφαίνεται, διότι δεν γίνονται πετρελεύσεις και ούτε εκβάλλονται
κατάλοιπα ή άλλης μορφής ρυπογόνες ουσίες και απορρίμματα κατά παγία
επιταγή απαγορεύσεων με κανονισμούς και συμβάσεις από τον ΙΜΟ, που όλα
τα πλοία πλέον εφαρμόζουν.
Παράλληλα, σημειώνει το Επιμελητήριο, η
οικονομία της περιοχής και το κοινωνικό σύνολο ωφελούνται, διότι εκτός
των διακινούμενων από τον Πειραιά υλικών και ανταλλακτικών καθώς και
προϊόντων, στην περιοχή ικανό έργο έχουν τα διάφορα σούπερ μάρκετ, τα
ξενοδοχεία και άλλες τοπικές δραστηριότητες.
--------------------------------------------------------------
Πηγή: Ναυτεμπορική-Αντώνης Τσιμπλάκης
--------------------------------------------------------------