Εισαγωγή στο Λιμενικό Σώμα μέσω Πανελληνίων Εξετάσεων, στο πρότυπο
των άλλων στρατιωτικών σχολών και της ΕΛ.ΑΣ., καθιερώνει η πολιτική
ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.
Η σημαντικότατη μεταρρύθμιση αποτελούσε πάγιο αίτημα της Ομοσπονδίας
Ενώσεων Προσωπικού Λ.Σ. (ΠΟΕΠΛΣ) και δρομολογείται με νομοθετική ρύθμιση
που έχει περιληφθεί στο σχέδιο νόμου «Μεταρρύθμιση του Συστήματος
Εποπτείας και Ελέγχου του Ελληνικού Λιμενικού Συστήματος και άλλες
διατάξεις».
Επίσης, πολύ σημαντική είναι η διάταξη, με την οποία
«σταθεροποιούνται» οι αρχηγοί του Λ.Σ., ώστε να μη γίνονται αυθαίρετες
αλλαγές κατά τις επιθυμίες του εκάστοτε υπουργού.
Συγκεκριμένα, η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στο Λιμενικό προβλέπεται
στο άρθρο 43 του σχεδίου νόμου που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και
καθορίζει ότι: από το ακαδημαϊκό έτος 2017-2018 η εισαγωγή στις Σχολές
Δοκίμων Σημαιοφόρων, Υπαξιωματικών και Λιμενοφυλάκων θα γίνεται μέσω των
πανελληνίων εξετάσεων.
Στη συνέχεια, με Προεδρικό Διάταγμα θα ρυθμιστούν όλα τα εκπαιδευτικά και άλλα θέματα.
Ακαδημία Λ.Σ.
Πάντως, όπως ανακοίνωσε, πριν από το Πάσχα, στη Βουλή ο υπουργός
Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας, έχει ξεκινήσει η διαδικασία για την ίδρυση
της Ακαδημίας Λ.Σ. και «έχει συσταθεί Επιτροπή για την επικαιροποίηση
όλων των αναγκών αναβάθμισης της παρεχομένης εκπαίδευσης», που θα
ολοκληρώσει το έργο της μέχρι το τέλος του έτους.
Ο κ. Δρίτσας σημείωσε ακόμη ότι οι εν εξελίξει διαγωνισμοί γίνονται,
για πρώτη φορά, με τις απαιτήσεις του ΑΣΕΠ και προανήγγειλε, για το
2016, νέο διαγωνισμό για την κατάταξη 280 ή 320 λιμενοφυλάκων.
Πάντως, με την εισαγωγή μέσω Πανελληνίων θεωρείται ότι:
1. Θα μπει οριστικό τέλος στο διαβλητό σύστημα
κατάταξης στο Λ.Σ., που εφαρμόστηκε επί δεκαετίες, προκαλώντας πολλές
αντιδράσεις σε κάθε διαγωνισμό.
2. Εξασφαλίζεται σταθερή ροή εισαγωγής που θα καλύπτει -κατά το δυνατό- τα κενά σε έμψυχο δυναμικό του Λ.Σ.
Ομως, θα χρειαστεί να διασφαλιστεί η κατάταξη εξειδικευμένων
αξιωματικών, π.χ. πτυχιούχων πολυτεχνικών ή συγκεκριμένων
πανεπιστημιακών σχολών και αποφοίτων Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού που
είναι απαραίτητοι σε πολλές υπηρεσίες του Λ.Σ.
Κρίσεις ηγεσίας
Ανάμεσα σε άλλες διατάξεις για το Λιμενικό, από τις σημαντικότερες
είναι αυτή (άρθρο 25) που εισάγει ασφαλιστικές δικλίδες, ώστε ο αρχηγός
Λ.Σ. να μην «ξηλώνεται» κατά τις... ορέξεις τού εκάστοτε υπουργού.
Ειδικότερα, η θητεία του κάθε αρχηγού γίνεται δεσμευτικά διετής, με
δυνατότητα παράτασης για ένα χρόνο (σ.σ. η διετία ήταν δυνητική) και στο
εξής εάν αποστρατευτεί προ της λήξης της θητείας του αυτό μπορεί να
γίνει μόνο με αιτιολογημένη απόφαση του ΚΥΣΕΑ, «είτε κατόπιν αιτήσεώς
του είτε για σοβαρούς λόγους που ανάγονται στην άσκηση των καθηκόντων
του ή το κύρος της θέσεώς του».
Μέχρι τώρα, αρκούσε η πρόταση του υπουργού στο ΚΥΣΕΑ για αποστρατεία
του αρχηγού «αν κρίνει (!) ότι η περαιτέρω παραμονή του στο Σώμα δεν
είναι πλέον αναγκαία».
Τέλος, άλλη διάταξη δίνει τη δίνει τη δυνατότητα σε στελέχη του Λ.Σ.,
οι οποίοι αποστρατεύονται να λαμβάνουν προκαταβολικά μέρος του εφάπαξ,
καθώς σημειώνονται μεγάλες καθυστερήσεις στην πληρωμή του.
------------------------------------------------------------------------------------
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών-Χριστίνα Παπασταθοπούλου
------------------------------------------------------------------------------------