Αφιέρωμα στην μνήμη του Καπτα - Μηνά και του Καπτα – Βασίλη, που για δεκαετίες εξυπηρέτησαν με τα πλοία τους την ακτοπλοϊκή γραμμή: Πειραιά-Κυπαρίσσι-Γέρακα-Μονεμβάσια- Νεάπολη - Ελαφόνησο - Αγία Πελαγία –Γύθειο – Καψάλι – Αντικύθηρα - Καστέλι Κρήτης.
Ο Καπτα-Μηνάς και ο Καπτα – Βασίλης συνεργάστηκαν για πολλά χρόνια στην αλιεία, στην ατλαντική αλιεία, στη ναυτιλία και στην ακτοπλοΐα.
Ο Καπτα-Μηνάς και ο Καπτα – Βασίλης συνεργάστηκαν για πολλά χρόνια στην αλιεία, στην ατλαντική αλιεία, στη ναυτιλία και στην ακτοπλοΐα.
Ο Καπτα-Μηνάς Σταθάκης ήταν υπερήφανος για την καταγωγή του (όπως και ο συνεταίρος του Βασίλης Μανούσος) και αναφερόταν συχνά στη Νεάπολη.
Με την έναρξη των εταιρικών δραστηριοτήτων τους διέμεναν μόνιμα στον Πειραιά.
Μεγάλο τους πρόβλημα και πρώτο τους μέλημα ήταν να διατηρήσουν την ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιά - Βάτικα παρότι δεν είχε την αποδοτικότητα των γραμμών των Κυκλάδων, Δωδεκανήσων και Ρόδου στις οποίες και δραστηριοποιούντο.
Οι επωνυμίες των εταιρειών των κοσμούντο από Βατικιώτικες ονομασίες, όπως Μαλέας ναυτιλιακή αε.
Ο όμιλος των εταιρειών των ( Μαλέας ναυτιλιακή αε, Κανάρης ναυτιλιακή αε, Λίνδος α.ε, Ατλαντική αλιεία α.ε. - Ξιφίας ι και Ξιφίας ιι-, Lemessos compania naviera s.a., Stamare navigation s.a.) έλαβε μεγάλη οικονομική άνθηση στα τέλη της δεκαετίας του '70 και μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 80'.
Έδρα των εταιρειών τους τότε ήταν η ακτή TΤζελέπη 4, στο μέγαρο του Τυπάλδου ( η παλιά πιάτσα της ακτοπλοΐας, πλησίον ήταν και το βατικιώτικο στέκι του Σκόδρα) και το στελεχιακό και υπόλοιπο ανθρώπινο δυναμικό των γραφείων τους απαρτιζόταν κυρίως (σε ποσοστό πάνω από το 65%) από Βατικιώτες.
Μάλιστα σε αυτό δεν εντασσόταν κανένας Χανιώτης ή Καστελιώτης (η σύζυγος του Μηνά, Δωροθέα Χαριτάκη είχε καταγωγή από το Καστέλι Κισσάμου).
Αρκετοί Βατικιώτες μάλιστα ήταν για πάρα πολλά χρόνια μόνιμοι συνεργάτες στα γραφεία των εταιρειών του όπως: ο Πανταζής ο Μπιλλίνης από τη Νεάπολη-υπεύθυνος στα ακτοπλοϊκά θέματα, ο Χρόνης ο Δερμάτης από τη Νεάπολη- υπεύθυνος κατεψυγμένων στην Ατλαντική αλιεία α.ε. - Ξιφίας ι και Ξιφίας ιι, η Ματίνα η Λαλούση από την Ελαφόνησο -προϊστάμενη στην Ατλαντική αλιεία α.ε., ο Βαγγέλης ο Μεντής (ο Χριστοφοράκος ) από την Ελαφόνησο - υπεύθυνος στα οικονομικά, ο Λάμπης ο Στελλάκης από τα Λίρα (και σύζυγο από τη Νεάπολη) προϊστάμενος στα ναυτιλιακά και πολλοί άλλοι.
Η γραμμή της Ρόδου εκτίναξε τις δραστηριότητες των "Σταθάκη - Μανούσο" στο χώρο της ακτοπλοΐας και έβαλε τις βάσεις για την κυριαρχία τους σε ολόκληρη την ελληνική ακτοπλοΐα.
To 1977 αγοράζουν το πλοίο Penneta από τον Λάτση (ναυπηγήθηκε το 1953 και είχε αρχικά το όνομα Deutschland) και το μετονομάζουν σε Νήσος Ρόδος. Τότε ιδρύσαν και την εταιρεία Λίνδος α.ε.
Ένα απρόσμενο γεγονός όμως έμελλε να μπει φραγμός στην εκτόξευση της εταιρείας.
Τον Ιούνιο του 1978 το Νήσος Ρόδος κάηκε ολοσχερώς, στα Δωδεκάνησα, από εκδήλωση πυρκαγιάς στο μηχανοστάσιο του (τότε υπηρετούσε ως μηχανικός και ένας Ελαφονησιώτης ο Λ. Δεληγιαννίδης, αλλά λόγω εκτάκτου γεγονότος δεν ήταν παρών σε αυτό το δρομολόγιο).
Ευτυχώς δεν υπήρξαν ανθρώπινες απώλειες διότι οι επιβάτες παρακολουθούσαν το παγκόσμιο κύπελλο που διεξαγόταν στην Αργεντινή και το Αλκυών καθώς και άλλα πλοία τους διέσωσαν.
Μαζί με το πλοίο έχασε και την καλύτερη γραμμή των ελληνικών
Μεγάλη ανάσα έδωσε στην ακτοπλοΐα "Σταθάκη - Μανούσου" η αγορά του ”Μήλος Εξπρές» το 1988 (πρώην “Vortigern από την Αγγλία) μια πραγματική επανάσταση τότε στη ακτοπλοΐα, η εταιρεία όμως τελικά δεν μπόρεσε να ανακάμψει και το 1999 το πλοίο πουλήθηκε στον Παντελή Σφηνιά (που ως γνωστό αυτοκτόνησε πηδώντας από τον 6ο όροφο του γραφείου του, στην Ακτή Κονδύλη του Πειραιά, μετά το ναυάγιο του Σάμινα το 2001).
Στο μεταξύ το 1992 το θρυλικό Ιόνιο είχε υποστεί ολική καταστροφή παρασυρόμενο στα αιχμηρά βράχια της Γραμβούσας στην Κρήτη.
Τα συμβάντα αυτά οδήγησαν την ακτοπλοΐα "Σταθάκη - Μανούσου" στο δείλι της.
Έκτοτε οι ίδιοι και οι απόγονοι τους περιορίστηκαν στους άλλους κλάδους της ναυτιλίας, για τον Καπτα- Μηνά όμως η ακτοπλοΐα παρέμεινε πάντα μέσα στην ψυχή του η μεγάλη του αγάπη και το μοναδικό ίσως μεγάλο και ανεκπλήρωτο όνειρο της ζωής του.
Από τη βράβευση του συνδέσμου Νεαπολιτών. Αριστερά ο Μηνάς Σταθάκης και δίπλα του ο Βασίλης Μανούσος (και πιο δίπλα ο Μιχάλης Μηνόγιαννης πρόεδρος των Νεαπολιτών, φωτ απο Παναγιώτη Σταθάκη). |
Το πλοίο Ιόνιο στα Αντικύθηρα (από Κυθηραϊκά Νέα) |
---------------------------------------------
Σύλλογος Επιστημόνων Ελαφονήσου
---------------------------------------------