Πενήντα
παράπονα και καταγγελίες φτάνουν, κατά μέσον όρο, καθημερινά στα
γραφεία της εταιρείας Συγκοινωνίες Αθηνών από δυσαρεστημένους επιβάτες.
Ποια είναι, όμως, η τύχη αυτών των καταγγελιών και, στην περίπτωση που
αυτές ευσταθούν, με ποιον τρόπο δικαιώνεται ο επιβάτης;
Η ελληνική
πραγματικότητα, μακριά από τις ευρωπαϊκές επιταγές, καλείται να
εκσυγχρονιστεί. Η διοίκηση της εταιρείας Συγκοινωνίες Αθηνών
επεξεργάζεται την αναθεώρηση της «Χάρτας Δικαιωμάτων των Επιβατών» με
τρόπο που να προβλέπει ακόμη και αποζημιώσεις σε επιβάτες, σε μια
προσπάθεια εναρμόνισης με την κοινοτική οδηγία για ενιαίες ρυθμίσεις σε
όλες τις χερσαίες μεταφορές.
Η νέα «Χάρτα Δικαιωμάτων» θα προβλέπει την
καταβολή αποζημίωσης σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχει αδικηθεί ο
επιβάτης, στα πρότυπα των διαδικασιών που ισχύουν για τις αεροπορικές
μετακινήσεις.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι περιπτώσεις που
ορίζεται καταβολή αποζημίωσης στον επιβάτη είναι δύο. Το ύψος της θα
ανέρχεται στα 30 ευρώ ή θα καταβάλλεται με τη μορφή εισιτηρίων ισόποσης
αξίας (30 ευρώ).
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι και μετά την
κατάρτιση και ισχύ της νέας «Χάρτας Δικαιωμάτων Επιβατών» οι διαδικασίες
θα είναι έως ένα βαθμό αρκετά σύνθετες, όπως συμβαίνει και με τις
αντίστοιχες συναλλαγές μεταξύ επιβατών και αεροπορικών εταιρειών.
Δύο περιπτώσεις
Αναλυτικά,
η πρώτη περίπτωση στην οποία καταβάλλεται αποζημίωση αφορά το
ενδεχόμενο κακής συμπεριφοράς ή ελλιπούς εξυπηρέτησης εργαζομένου προς
τον επιβάτη. Προϋπόθεση, ωστόσο, είναι η καταγγελία να αποδειχθεί βάσιμη
και να έχει καταδικαστεί ο υπάλληλος από το Πειθαρχικό Συμβούλιο.
Εντούτοις, η εξέταση των καταγγελιών από τα Πειθαρχικά Συμβούλια των
συγκοινωνιακών εταιρειών συνήθως καθυστερεί πολύ, ενώ παρατηρείται το
παράδοξο οι εργαζόμενοι να κρίνονται πειθαρχικά και από συναδέλφους
τους, γεγονός το οποίο έχει προκαλέσει στο παρελθόν σημαντικά
προβλήματα.
Η δεύτερη περίπτωση στην οποία ορίζεται αποζημίωση
προς τον επιβάτη είναι όταν σημειώνεται καθυστέρηση στην απάντηση σε
αίτημα, παρατήρηση ή σχόλιο επιβάτη. Σύμφωνα με τις ισχύουσες προβλέψεις
–και εάν αυτές δεν αλλάξουν– η εταιρεία που λαμβάνει το αίτημα (την
καταγγελία ή το παράπονο) οφείλει να απαντήσει εντός 30 ημερών. Στελέχη
των συγκοινωνιακών εταιρειών, ωστόσο, εξηγούν ότι ο όγκος των περίπου 50
καθημερινών καταγγελιών δεν είναι πάντα εφικτό να εξετάζεται εγκαίρως,
λόγω μειωμένου προσωπικού. Παράλληλα, επισημαίνουν ότι σε περιόδους
απεργιών ή όταν σημειώνονται τροποποιήσεις του δικτύου δρομολογίων, ο
αριθμός των καταγγελιών διπλασιάζεται. Η πλειονότητα των καταγγελιών,
όπως είναι αναμενόμενο, αφορά τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ τα οποία
καλύπτουν σε καθημερινή βάση περίπου 12.000 δρομολόγια, ενώ είναι τα δύο
μέσα στα οποία υπάρχει και αμεσότερη επαφή επιβάτη και οδηγού.
Η
«Χάρτα Δικαιωμάτων των Επιβατών» θα περιλαμβάνει επιπλέον στοιχεία για
τους χρήστες της. Θα περιγράφονται συγκεκριμένες οδηγίες συμπεριφοράς
των επιβατών, η οποία δεν πρέπει να ενοχλεί τους συνεπιβάτες τους, ενώ
πρέπει να αποφεύγονται οι διαπληκτισμοί. Στόχος της εταιρείας
Συγκοινωνίες Αθηνών είναι να βελτιωθεί η εξυπηρέτηση των επιβατών και η
εξάλειψη κάθε φαινομένου που μπορεί να πλήξει την αξιοπιστία των
δρομολογίων. Σημειώνεται ότι από τα βασικότερα και συχνότερα παράπονα
των επιβατών των αστικών συγκοινωνιών είναι οι καθυστερήσεις των
δρομολογίων στα λεωφορεία.
Το προσεχές διάστημα έχει
προγραμματιστεί σειρά κινήσεων σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης του
φαινομένου που εξακολουθεί να μαστίζει την αξιοπιστία των Συγκοινωνιών
Αθηνών και κυρίως την ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες). Στην παρούσα φάση, η
εταιρεία Συγκοινωνίες Αθηνών βρίσκεται σε συζητήσεις με την Αστυνομία
προκειμένου να ενισχυθεί η αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων, οι οποίες
σε πολλές περιπτώσεις έχουν καταστεί πλέον ανενεργές, καθώς οι οδηγοί
γνωρίζουν, εμπειρικά τουλάχιστον, ότι αυτές δεν φυλάσσονται. Υπάρχουν,
μάλιστα, περιπτώσεις λεωφορειολωρίδων, όπως στην οδό Πατησίων, οι οποίες
«καταπατούνται» από σταθμευμένα Ι.Χ., χωρίς κάποια σημαντική παρέμβαση
από την Τροχαία.
-------------------------------
Πηγή: Καθημερινή
-------------------------------