Δευτέρα 1 Απριλίου 2013

Τα επιβατηγά πλοία φεύγουν, οι ζημιές αυξάνονται οι απεργίες κλιμακώνονται και τα νησιά αγωνιούν…

Την προσεχή Τετάρτη 3 Απριλίου οι ναυτικοί αποφάσισαν να ξεκινήσουν νέες απεργιακές κινητοποιήσεις στα επιβατηγά πλοία διαμαρτυρόμενοι για το σχέδιο νόμου που έχει κατατεθεί στη Βουλή και αφορά στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ελληνικής ακτοπλοΐας.


Ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης, κάτω από το βάρος των τεράστιων ζημιών που έχουν συσσωρευτεί στις ακτοπλοϊκές εταιρείες επιχειρεί να μειώσει το κόστος λειτουργίας των ακτοπλοϊκών πλοίων, ωστόσο ταυτόχρονα δημιουργεί προβλήματα στο εργασιακό καθεστώς των Ελλήνων ναυτικών και έμμεσα μειώνει τον αριθμό των κατωτέρων πληρωμάτων που εργάζονται στα πλοία αυτής της κατηγορίας.

Ο νέος γύρος αντιπαραθέσεων στο χώρο της ακτοπλοΐας σίγουρα θα έχει επιπτώσεις και στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή για να δούμε πως διαμορφώνονται τα νέα δεδομένα.

Ένα σημαντικό γεγονός, που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση, είναι ότι μειώνεται ο αριθμός των επιβατηγών πλοίων που δραστηριοποιούνται στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές. Ειδικότερα, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες πωλούν τα επιβατηγά πλοία τους με μεγάλες ζημίες προκειμένου να ενισχύουν την ρευστότητα τους.

Με τα υπάρχοντα στοιχεία έχουν πωληθεί στο εξωτερικό 35 πλοία την τελευταία πενταετία, ενώ από το 2005 τα πλοία που έφυγαν από τις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές ανέρχονται σε 78! Στον αντίποδα ήρθαν στην Ελλάδα μόνο οκτώ πλοία, από το 2009.

Το σχέδιο νόμου που ήδη κατατέθηκε στη Βουλή για ψήφιση προβλέπει μέτρα εξυγίανσης του χώρου της ακτοπλοΐας, που αντικειμενικά ενισχύει τη θέση των πλοιοκτητών. Το δίλημμα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας είναι να διατηρήσει το υπάρχον νομικό πλαίσιο και να φύγουν και άλλα πλοία ή να προσπαθήσει να εμποδίσει την φυγή τους.

Μπροστά λοιπόν στον κίνδυνο εξαφάνισης των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων η κυβέρνηση αποφάσισε να λάβει σημαντικά μέτρα με προφανή στόχο να μειώσει το κόστος λειτουργίας του επιβατηγού πλοίου και την διατήρηση ικανού αριθμού πλοίων στα ετήσια δρομολόγια στο Αιγαίο και στο Ιόνιο. Οι αλλαγές επέρχονται στη νομοθεσία με το σχέδιο νόμου που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Κωστής Μουσουρούλης και θα συζητηθεί μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα.

Ορισμένα από τα μέτρα που προβλέπονται είναι η μείωση της οργανικής σύνθεσης των πληρωμάτων των πλοίων, ο περιορισμός του χρόνου δρομολόγησης των πλοίων, η απελευθέρωση των ορίων ηλικίας των ακτοπλοϊκών πλοίων, οι όροι περιήγησης μεταξύ ελληνικών λιμένων και προβλέπονται ρυθμίσεις για τον χρόνο εκτέλεσης δρομολογίων των ταχύπλοων πλοίων.

Αναλυτικότερα, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται ότι με απόφαση του υπουργού Ναυτιλίας καθορίζεται η σύνθεση των επιβατηγών και επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων όταν αυτά εκτελούν πλόες μεταξύ ελληνικών λιμένων και λιμένων αλλοδαπής ή μεταξύ λιμένων της αλλοδαπής, δρομολογιακούς μεταξύ λιμένων συνολικής απόστασης από το λιμένα αφετηρίας μέχρι τον τελικό προορισμό έως και 30 ναυτικά μίλια και είναι κλειστού τύπου, μεταξύ ελληνικών λιμένων ή μεταξύ ελληνικών λιμένων και λιμένων της αλλοδαπής ή μεταξύ λιμένων της αλλοδαπής.

Βέβαια, αναφέρεται ότι η απόφαση για τον αριθμό του πληρώματος δεν θα δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ή στο Διαδίκυτο και θα διαφέρει ανάλογα με τα τεχνικά στοιχεία του πλοίου και τον χειρισμό και τη στελέχωση των σωστικών μέσων του πλοίου. Η διαφορά με τα σημερινά ισχύοντα είναι ότι ο αριθμός του πληρώματος γενικών υπηρεσιών προέκυπτε από τον αριθμό των κλινών.

Επίσης, με άλλη διάταξη του σχεδίου νόμου απελευθερώνεται το όριο ηλικίας των πλοίων που μπορούν να εκτελούν εσωτερικά δρομολόγια, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά συμμορφώνονται στις πρόσθετες διαδικασίες ελέγχου, καθώς και στους όρους και τις προϋποθέσεις που θα τεθούν με Προεδρικό Διάταγμα.

Επίσης, με άλλη διάταξη εναρμονίζονται οι προϋποθέσεις δρομολόγησης πλοίων που εκτελούν θαλάσσιες ενδομεταφορές μεταξύ ηπειρωτικών λιμένων με τις προϋποθέσεις που ισχύουν για τα πλοία που εκτελούν θαλάσσιες ενδομεταφορές από ή προς λιμένες νησιών.

Σημαντική εξέλιξη είναι επίσης και η ρύθμιση για την εκτέλεση περιηγητικών ταξιδιών μεταξύ ελληνικών λιμένων. Καθορίζεται ωστόσο ότι η δικαίωμα στην περιήγηση έχουν μεταξύ των ελληνικών λιμένων και τα πλοία με κοινοτική σημαία , ανεξαρτήτως χωρητικότητας, εφόσον είναι εγγεγραμμένα στα νηολόγια των λοιπών κρατών μελών, στο έδαφος των οποίων εφαρμόζεται η Συνθήκη των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων που πληρούν τις προυποθέσεις που απαιτούνται για να εκτελούν ενδομεταφορές στο εσωτερικό του κράτους μέλους, του οποίου φέρουν τη σημαία, αλλά και από τα πλοία που είναι εγγεγραμμένα στα νηολόγια των κρατών μελών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου και φέρουν τη σημαία τους.

Με την ρύθμιση αυτή παρέχεται το δικαίωμα στα πλοία αυτά να παραλαμβάνουν επιβάτες όχι μόνο από τον αφετήριο λιμένα του πλοίου, σύμφωνα με το προγραμματισμένο δρομολόγιο του, αλλά και από τους ενδιάμεσους λιμένες που προσεγγίζει, χωρίς να καταστραηγείται η έννοια του θαλάσσιου κυκλικού περιηγητικού ταξιδιού.

Πάντως, διευκρινίζεται ότι το δικαίωμα αυτό παρέχεται μόνο όταν η διάρκεια του ταξιδιού από το λιμένα επιβίβασης των επιβατών έως τον λιμένα αποβίβασης τους, είναι διάρκειας τουλάχιστον 48 ωρών, προκειμένου να μην παρακωλύεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση των ελληνικών λιμένων που πραγματοποιείται από δρομολογημένα πλοία.

Επίσης, καθορίζεται ο τρόπος με τον οποίο, πλοίο που έχει δρομολογηθεί εκπρόθεσμα, μπορεί να ενταχθεί στις διαδικασίες τακτικής δρομολόγησης, χωρίς να διακόψει την εκτέλεση των δρομολογίων του, ενώ δίνεται η δυνατότητα στον πλοιοκτήτη που έχει δρομολογημένο πλοίο, να δρομολογεί στην ίδια γραμμή ή μέρος αυτής ένα επιπλέον πλοίο από Ιούνιο μέχρι Σεπτέμβριο και για χρονική περίοδο όχι λιγότερη των 60 ημερών. Στόχος με την διάταξη αυτή είναι να δοθεί η δυνατότητα στον πλοιοκτήτη να αυξήσει τη διαθέσιμη μεταφορική ικανότητα κατά την περίοδο χαμηλής κίνησης όπου δεν υφίσταται και η συγκοινωνιακή ανάγκη του δεύτερου πλοίου.

Εξάλλου, αναγνωρίζεται η ιδιαιτερότητα των ταχυπλόων σκαφών τόσο από πλευράς λειτουργίας όσο και από πλευράς εξυπηρέτησης συγκεκριμένων συγκοινωνιακών αναγκών και θεσπίζονται ξεχωριστές διαδικασίες τακτικής δρομολόγησης για τα πλοία αυτά. Επιπλέον, λαμβάνονται υπόψη η δυνατότητα δρομολόγησης των ταχυπλόων για διάστημα σημαντικά μικρότερο από των συμβατικών πλοίων, καθώς και τη σύνδεση, στο πλαίσιο του εξορθολογισμού του λειτουργικού πλαισίου της ακτοπλοίας, της υποχρέωσης στελέχωσης του πλοίου με το χρόνο που αυτό διαφοροποιείται.

Έτσι επεκτείνεται για ένα μήνα η ασφαλιστική κάλυψη των Ελλήνων ναυτικών που απολύονται κατά το πέρας της ετήσιας δρομολογιακής περιόδου. Η ρύθμιση αυτή αποσκοπεί στο να μειώσει ανισότητες που θα μπορούσαν να προκύψουν μεταξύ των ναυτικών που απασχολούνται σε συμβατικά πλοία, που είναι υπόχρεα σε ετήσια δρομολόγηση, και αυτών που ναυτολογούνται σε ταχύπλοα και παράλληλα, να λειτουργήσει ως κίνητρο προς τους ναυτικούς για την απασχόληση τους στα ταχύπλοα.

Με τα περισσότερα από τα παραπάνω μέτρα διαφωνούν οι Έλληνες ναυτικοί, που βλέπουν ότι θα μειωθούν οι θέσεις εργασίας τους, που σήμερα ανέρχονται στην ακτοπλοΐα γύρω στις 10.000. Πάντως, εκτός από τον ορατό κίνδυνο να συρρικνωθούν οι θέσεις εργασίας των ναυτικών, ενδέχεται να μειωθούν δραματικά και τα δρομολόγια προς τα νησιά, κυρίως τους χειμερινούς μήνες.

Βέβαια, αν δεν υπάρξουν μέτρα θεωρείται σίγουρο ότι αρκετές εταιρείες της ακτοπλοΐας που έχουν συνολικά ζημίες την τελευταία πενταετία που υπερβαίνουν τα 800 εκατ. ευρώ, θα χρεοκοπήσουν. Μπροστά λοιπόν στο φάσμα της χρεοκοπίας των εταιρειών επιχειρείται θεσμική παρέμβαση για την σωτηρία τους.

Ας ελπίσουμε ότι τα πράγματα θα πάνε προς το καλύτερο, γιατί αν είναι να ληφθούν μέτρα και να μην έχουν τα νησιά βαπόρια και πάνω στα βαπόρια να μην υπάρχουν Έλληνες ναυτικοί, τότε θα επικρατήσουν οι όροι ναυσιπλοΐας της Οθωμανικής Αυτοκρατίας. Με άλλα λόγια δεν θα υπάρχουν ελληνικά πλοία και ελληνική σημαία στο Αιγαίο…
-----------------------------------------------
Πηγή: matrix24.gr-Σάββας Αθανασίου
-----------------------------------------------