Το Πάσχα είναι προ των πυλών και μία -μία οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ανοίγουν τα πλάνα τους για το φετινό καλοκαίρι. Η περίοδος του Πάσχα, παραδοσιακά, αποτελεί μια πρόβα τζενεράλε πριν τη θερινή περίοδο για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Ίσως είναι μία από τις τελευταίες ευκαιρίες του ακτοπλοϊκού κλάδου να στυλωθεί λίγο πριν την ολοκληρωτική κατάρρευση. Μια κατάρρευση, της οποίας ήδη φαίνονται τα πρώτα σημάδια αφού έχουν αρχίσει και δένουν ή πωλούνται το ένα μετά το άλλο τα πλοία λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι εταιρίες.
Θύματα αυτής της κατάστασης είναι αφενός τα νησιά που μένουν αποκομμένα από τον Πειραιά και την ηπειρωτική χώρα και αφετέρου οι ίδιοι οι ναυτικοί οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις μένουν απλήρωτοι για αρκετούς μήνες.
Οι παράγοντες που οδηγούν στο δέσιμο των πλοίων έχουν αναφερθεί και γραφτεί πολλάκις.
Ως εκ τούτου θα ήταν πλεονασμός να αναφερθούν για άλλη μια φορά. Θα πρέπει όμως να σταθούμε περισσότερο στο θέμα της ναυτεργασίας της ακτοπλοΐας.
Ένα δεμένο πλοίο συνεπάγεται χαμένες θέσεις εργασίας. Ας πάρουμε όμως για παράδειγμα ένα συμβατικό, παλαιάς τεχνολογίας, ακτοπλοϊκό πλοίο, μεσαίου μεγέθους με χωρητικότητα 1.600 επιβατών . Η μέση σύνθεση του πληρώματος φτάνει τα 75 άτομα, εκ των οποίων μόνο οι 12 είναι αξιωματικοί γέφυρας και μηχανής (συμπεριλαμβανομένων και των δόκιμων), δηλαδή μόλις το 16% του συνολικού πληρώματος.
Οι ειδικότητες που πλήττονται περισσότερο από την υφισταμένη κατάσταση στην ακτοπλοΐα είναι αυτές που εργάζονται στο ξενοδοχειακό τμήμα του πλοίου, δηλαδή οι οικονομικοί αξιωματικοί και οι εργαζόμενοι του ξενοδοχειακού. Στο παράδειγμά μας, οι πρώτοι φτάνουν τα 4 άτομα ενώ οι δεύτεροι φτάνουν τα 35. Έτσι και οι δύο ειδικότητες μαζί ξεπερνούν το 50% της συνολικής σύνθεσης του πληρώματος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γ.ΕΝ.Ε. και των σωματείων, για το μήνα Φεβρουάριο, οι άνεργοι οικονομικοί αξιωματικοί φτάνουν τους 133 (30%) ενώ οι άνεργοι θαλαμηπόλοι φτάνουν τα 840 άτομα (40%)
Είναι τελικά ακριβός ο Έλληνας ναυτικός; Αυτός αποτελεί το βασικό παράγοντα που εκτινάσσει στα ύψη τα ετήσια κόστη ενός πλοίου; Σύμφωνα με το παραπάνω παράδειγμα, το κόστος μισθοδοσίας και ασφάλισης του πληρώματος φτάνει το 24% των συνολικών εξόδων ενώ τα καύσιμα φτάνουν το 42%.
Επιπρόσθετα, οι αντίστοιχες αναλογίες μεταβάλλονται εις βάρος των καυσίμων όσο η ηλικία των πλοίων μικραίνει και η ταχύτητα τους μεγαλώνει. Έτσι στα σύγχρονα συμβατικά που ταξιδεύουν με ταχύτητες άνω των 20 κόμβων, το κόστος των καυσίμων φτάνει ή ξεπερνά το 50% ενώ το κόστος μισθοδοσίας φτάνει στο 20%, επί των συνολικών εξόδων. Αντίστοιχα στα ταχύπλοα, που εκτελούν διπλά δρομολόγια κατά τη θερινή περίοδο, το κόστος των καυσίμων φτάνει το 64% ενώ οι μισθοί αποτελούν μόλις το 15% των συνολικών εξόδων.
Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο επιχειρείται να προσαρμοστεί ο αριθμός του πληρώματος του ξενοδοχειακού τμήματος του πλοίου στα νέα δεδομένα και την σαφώς μειωμένης εμπορικής κίνησης κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες. Αναλυτικότερα, στο Άρθρο 30: «Καθορισμός οργανικής σύνθεσης επιβατηγών και επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων» προβλέπεται ότι κατά τη χρονική περίοδο Νοεμβρίου -Μαρτίου, η οργανική σύνθεση προσωπικού επιβατηγών και επιβατηγών/οχηματαγωγών θα μειώνεται.
Έτσι, για τα μεγάλα πλοία (μεταφέρουν 801 επιβαίνοντες και άνω –κατά το χειμερινό πρωτόκολλο του πλοίου) που εξυπηρετούν τις κύριες συνδέσεις από την ηπειρωτική χώρα προς τα νησιά προβλέπονται 2 οικονομικοί αξιωματικοί, 1 βοηθός φροντιστή (όταν το πλοίο έχει 51 -300 κρεβάτια) ή 1 φροντιστής και 1 βοηθός φροντιστή (όταν το πλοίο έχει 301 -600 κρεβάτια). Επίσης η σύνθεση σε Θαλαμηπόλους, Επικούρους και Τραπεζοκόμους μειώνεται στο μισό για την ίδια περίοδο. Για τα ίδια πλοία, τέλος, προβλέπονται 5 άτομα προσωπικό μαγειρείου. Από τις παραπάνω ρυθμίσεις εξαιρούνται πλοία δρομολογημένα σε γραμμές Αργοσαρωνικού και τα ταχύπλοα.
Παραμένοντας στο παράδειγμα μας, η σύνθεση του πληρώματος στο συγκεκριμένο πλοίο από τα 75 άτομα κατά το πεντάμηνο Νοεμβρίου –Μαρτίου θα περιορισθεί στα 58 καθώς από τα 39 άτομα του ξενοδοχειακού του πλοίου θα παραμείνουν 21 άτομα.
Πόσο τελικά επηρεάζει αυτή η μείωση των ατόμων τα συνολικά έξοδα του πλοίου; Σύμφωνα με το παράδειγμά μας, για τους χειμερινούς μήνες, σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο, η μείωση αυτή αντιστοιχεί στο 62% του μηνιαίου κόστους του μισθολογίου του ξενοδοχειακού προσωπικού του πλοίου ή στο 50% του συνολικού κόστους του πληρώματος και προσεγγίζει τα € 50.000 μηνιαίως. Δηλαδή σε ετήσια βάση αυτή η μείωση φτάνει τις € 250.000 ευρώ ή το 1,83% των ετήσιων εξόδων του πλοίου.
Μήπως δηλαδή άλλο είναι τελικά το πρόβλημα και όχι ο Έλληνας ναυτικός;
----------------------------------------------
Πηγή: theseanation.gr-Φώτης Καρλής
----------------------------------------------
Θύματα αυτής της κατάστασης είναι αφενός τα νησιά που μένουν αποκομμένα από τον Πειραιά και την ηπειρωτική χώρα και αφετέρου οι ίδιοι οι ναυτικοί οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις μένουν απλήρωτοι για αρκετούς μήνες.
Οι παράγοντες που οδηγούν στο δέσιμο των πλοίων έχουν αναφερθεί και γραφτεί πολλάκις.
Ως εκ τούτου θα ήταν πλεονασμός να αναφερθούν για άλλη μια φορά. Θα πρέπει όμως να σταθούμε περισσότερο στο θέμα της ναυτεργασίας της ακτοπλοΐας.
Ένα δεμένο πλοίο συνεπάγεται χαμένες θέσεις εργασίας. Ας πάρουμε όμως για παράδειγμα ένα συμβατικό, παλαιάς τεχνολογίας, ακτοπλοϊκό πλοίο, μεσαίου μεγέθους με χωρητικότητα 1.600 επιβατών . Η μέση σύνθεση του πληρώματος φτάνει τα 75 άτομα, εκ των οποίων μόνο οι 12 είναι αξιωματικοί γέφυρας και μηχανής (συμπεριλαμβανομένων και των δόκιμων), δηλαδή μόλις το 16% του συνολικού πληρώματος.
Οι ειδικότητες που πλήττονται περισσότερο από την υφισταμένη κατάσταση στην ακτοπλοΐα είναι αυτές που εργάζονται στο ξενοδοχειακό τμήμα του πλοίου, δηλαδή οι οικονομικοί αξιωματικοί και οι εργαζόμενοι του ξενοδοχειακού. Στο παράδειγμά μας, οι πρώτοι φτάνουν τα 4 άτομα ενώ οι δεύτεροι φτάνουν τα 35. Έτσι και οι δύο ειδικότητες μαζί ξεπερνούν το 50% της συνολικής σύνθεσης του πληρώματος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γ.ΕΝ.Ε. και των σωματείων, για το μήνα Φεβρουάριο, οι άνεργοι οικονομικοί αξιωματικοί φτάνουν τους 133 (30%) ενώ οι άνεργοι θαλαμηπόλοι φτάνουν τα 840 άτομα (40%)
Είναι τελικά ακριβός ο Έλληνας ναυτικός; Αυτός αποτελεί το βασικό παράγοντα που εκτινάσσει στα ύψη τα ετήσια κόστη ενός πλοίου; Σύμφωνα με το παραπάνω παράδειγμα, το κόστος μισθοδοσίας και ασφάλισης του πληρώματος φτάνει το 24% των συνολικών εξόδων ενώ τα καύσιμα φτάνουν το 42%.
Επιπρόσθετα, οι αντίστοιχες αναλογίες μεταβάλλονται εις βάρος των καυσίμων όσο η ηλικία των πλοίων μικραίνει και η ταχύτητα τους μεγαλώνει. Έτσι στα σύγχρονα συμβατικά που ταξιδεύουν με ταχύτητες άνω των 20 κόμβων, το κόστος των καυσίμων φτάνει ή ξεπερνά το 50% ενώ το κόστος μισθοδοσίας φτάνει στο 20%, επί των συνολικών εξόδων. Αντίστοιχα στα ταχύπλοα, που εκτελούν διπλά δρομολόγια κατά τη θερινή περίοδο, το κόστος των καυσίμων φτάνει το 64% ενώ οι μισθοί αποτελούν μόλις το 15% των συνολικών εξόδων.
Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο επιχειρείται να προσαρμοστεί ο αριθμός του πληρώματος του ξενοδοχειακού τμήματος του πλοίου στα νέα δεδομένα και την σαφώς μειωμένης εμπορικής κίνησης κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες. Αναλυτικότερα, στο Άρθρο 30: «Καθορισμός οργανικής σύνθεσης επιβατηγών και επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων» προβλέπεται ότι κατά τη χρονική περίοδο Νοεμβρίου -Μαρτίου, η οργανική σύνθεση προσωπικού επιβατηγών και επιβατηγών/οχηματαγωγών θα μειώνεται.
Έτσι, για τα μεγάλα πλοία (μεταφέρουν 801 επιβαίνοντες και άνω –κατά το χειμερινό πρωτόκολλο του πλοίου) που εξυπηρετούν τις κύριες συνδέσεις από την ηπειρωτική χώρα προς τα νησιά προβλέπονται 2 οικονομικοί αξιωματικοί, 1 βοηθός φροντιστή (όταν το πλοίο έχει 51 -300 κρεβάτια) ή 1 φροντιστής και 1 βοηθός φροντιστή (όταν το πλοίο έχει 301 -600 κρεβάτια). Επίσης η σύνθεση σε Θαλαμηπόλους, Επικούρους και Τραπεζοκόμους μειώνεται στο μισό για την ίδια περίοδο. Για τα ίδια πλοία, τέλος, προβλέπονται 5 άτομα προσωπικό μαγειρείου. Από τις παραπάνω ρυθμίσεις εξαιρούνται πλοία δρομολογημένα σε γραμμές Αργοσαρωνικού και τα ταχύπλοα.
Παραμένοντας στο παράδειγμα μας, η σύνθεση του πληρώματος στο συγκεκριμένο πλοίο από τα 75 άτομα κατά το πεντάμηνο Νοεμβρίου –Μαρτίου θα περιορισθεί στα 58 καθώς από τα 39 άτομα του ξενοδοχειακού του πλοίου θα παραμείνουν 21 άτομα.
Πόσο τελικά επηρεάζει αυτή η μείωση των ατόμων τα συνολικά έξοδα του πλοίου; Σύμφωνα με το παράδειγμά μας, για τους χειμερινούς μήνες, σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο, η μείωση αυτή αντιστοιχεί στο 62% του μηνιαίου κόστους του μισθολογίου του ξενοδοχειακού προσωπικού του πλοίου ή στο 50% του συνολικού κόστους του πληρώματος και προσεγγίζει τα € 50.000 μηνιαίως. Δηλαδή σε ετήσια βάση αυτή η μείωση φτάνει τις € 250.000 ευρώ ή το 1,83% των ετήσιων εξόδων του πλοίου.
Μήπως δηλαδή άλλο είναι τελικά το πρόβλημα και όχι ο Έλληνας ναυτικός;
----------------------------------------------
Πηγή: theseanation.gr-Φώτης Καρλής
----------------------------------------------