Δευτέρα 17 Αυγούστου 2009

Περιφερειακοί Αερολιμένες

Με αφορμή την αναφορά για την ανάθεση των αεροδρομίων σε ιδιώτες (βλέπε προηγούμενο άρθρο), θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες μας το σχετικό άρθρο της "Καθημερινής" στις 14-03-09 σχετικά με την κατηγοροποίηση των ελληνικών αεροδρομίων.
Σχέδιο για τη δημιουργία τριών ομάδων περιφερειακών αερολιμένων

Η ομαδοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας σε κατηγορίες αναμένεται να αποτελέσει το όχημα και το δέλεαρ για την είσοδο ιδιωτών στα αεροδρόμια της χώρας. Η κυβέρνηση, αφού έλαβε και επισήμως την απόφαση για χρήση της μεθόδου Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα για την ανάπτυξη των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, εξετάζει τον τρόπο προσέλκυσης των ιδιωτικών επενδύσεων.

Η ανομοιογένεια των 39 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στο εγχείρημα, ενώ η είσοδος ιδιωτικών κεφαλαίων κρίνεται σχεδόν απίθανη για κάθε αεροδρόμιο μεμονωμένα. Στην παρούσα φάση εξετάζονται διάφορα σενάρια για τον τρόπο ομαδοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας με βάση δύο κριτήρια. Νέα πρόταση για τον τρόπο κατηγοριοποίησης των αεροδρομίων που έπεσε στο τραπέζι κινείται πάλι στη λογική της γεωγραφικής κατανομής, σε συνδυασμό με την κίνηση που παρατηρείται στα αεροδρόμια. Είναι προφανές ότι καθίσταται αδύνατη η επένδυση σε αεροδρόμια όπου παρατηρείται περιορισμένη κίνηση κάτω από 100.000 επιβάτες, όπως επίσης και στις περιπτώσεις με ελαφρώς αυξημένη κίνηση (100.000 - 500.000 επιβάτες), χωρίς αυτά να συνδυάζονται με άλλα αεροδρόμια.

Η συγκεκριμένη πρόταση που παρουσιάζει σήμερα η «Κ» έχει γίνει με αφορμή την απελευθέρωση της αγοράς επίγειας εξυπηρέτησης σε όλα τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ τον Οκτώβριο του 2009. Η έως τώρα μονοπωλιακή εξυπηρέτηση των αεροδρομίων από την Eταιρεία Επίγειας Εξυπηρέτησης της Ολυμπιακής στα λεγόμενα μικρά αεροδρόμια της χώρας καθιστά επιτακτική τη νέα κατηγοριοποίησή τους προκειμένου να υπολογιστεί ο αριθμός των εταιρειών που θα εξυπηρετούν το κάθε αεροδρόμιο. Τη συγκεκριμένη πρόταση κατέθεσε, σύμφωνα με πληροφορίες, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες που θα αναδείξουν αναδόχους για την κάθε κατηγορία αεροδρομίων.

Συγκεκριμένα, η νέα πρόταση που τίθεται στο τραπέζι από την ΥΠΑ αφορά σε τρεις ομάδες αεροδρομίων στη χώρα. Σε κάθε ομάδα θα υπάρχουν τρία ή τέσσερα μεγάλα αεροδρόμια που θα εξυπηρετούνται από δύο φορείς handling. Στην ίδια κατηγορία θα υπάρχουν δύο ομάδες, αποτελούμενες από δύο ή τρία μικρότερα αεροδρόμια τα οποία θα εξυπηρετούνται από ένα διαφορετικό φορέα η κάθε μία. Συγκεκριμένα, η πρώτη κατηγορία αερολιμένων περιλαμβάνει την Κω, την Κεφαλονιά, την Καβάλα και την Κάρπαθο, όπου θα πρέπει να δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες. Κάτω από αυτά τα αεροδρόμια προβλέπονται δύο ακόμη κατηγορίες.

Στην πρώτη περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Αράξου, Αστυπάλαιας, Κυθήρων, Αγχιάλου (τα οποία θα εξυπηρετεί η πρώτη από τις δύο εταιρείες που θα δραστηριοποιούνται στα τέσσερα μεγαλύτερα).

Η δεύτερη κατηγορία που θα εξυπηρετείται από τον δεύτερο φορέα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Καλύμνου, Ικαρίας, Χίου και Καστελλόριζου.

Η δεύτερη ομάδα αερολιμένων αποτελείται από την κατηγορία των μεγάλων αεροδρομίων (Ζάκυνθος, Σάμος, Μυτιλήνη, Μύκονος) που θα εξυπηρετείται από δύο εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης. Οι υποκατηγορίες αποτελούνται από τα αεροδρόμια Ακτίου, Κάσου, Λέρου, Ιωαννίνων που θα εξυπηρετούνται από την πρώτη εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης. Η δεύτερη εταιρεία θα δραστηριοποιείται στα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Λήμνου, Πάρου και Μήλου.

Η τρίτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Χανίων, Σαντορίνης και Σκιάθου τα οποία θα εξυπηρετούνται από δύο εταιρείες. Η πρώτη υποκατηγορία περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Καλαμάτας, Σύρου, Καστοριάς, Κοζάνης που θα εξυπηρετούνται από την πρώτη εταιρεία, ενώ η δεύτερη εταιρεία θα εξυπηρετεί τους αερολιμένες Νάξου, Σητείας και Σκύρου.

Κατηγοριοποίηση
Τα αεροδρόμια Ηρακλείου (5,3 εκατ. επιβάτες), Θεσσαλονίκης (3,8 εκατ.) και Ρόδου (3,4 εκατ.) μαζί με τον ΔΑΑ εξυπηρετούν πάνω από το 70% της επιβατικής κίνησης της χώρας και περισσότερο από 90% της διακίνησης του εμπορικού φορτίου. Στα αεροδρόμια που εξυπηρετούν πάνω από 500.000 επιβάτες είναι η Κέρκυρα (1,9 εκατ.), τα Χανιά (1,7 εκατ.), η Κως (1,5 εκατ.), η Ζάκυνθος (1 εκατ.) και η Σαντορίνη (678.000 επιβάτες). Στην επόμενη κατηγορία των αεροδρομίων που εξυπηρετούν 100.000 έως 500.000 επιβάτες υπάγονται η Μυτιλήνη, η Σάμος, η Μύκονος, η Κεφαλονιά, η Καβάλα, το Ακτιο, η Αλεξανδρούπολη, η Σκιάθος, η Χίος, η Κάρπαθος, η Λήμνος, τα Ιωάννινα και ο Αραξος. Στα μικρότερα αεροδρόμια (κάτω των 100.000) συγκαταλέγονται 17 ακόμη αεροδρόμια μεταξύ των οποίων της Καλαμάτας, της Πάρου, της Νάξου, της Σητείας και της Καστοριάς.
---------------------------------------------------
Πηγή: kathimerini.gr-Της Αλεξανδρας Κασσιμη
---------------------------------------------------