Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2017

Αγαπητέ Κύριε Δήμαρχε.......


Αγαπητέ Κύριε Δήμαρχε,

Μετά από μία πολύ δύσκολη θερινή περίοδο με φωτιές και ακτοπλοϊκό δυσεπίλυτο θέμα, που κόστισε σε όλους και ειδικά στους ασχολούμενους με τον τουρισμό, καθώς και το μέγιστο πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής και ανομβρίας που εξακολουθεί να πλήττει ιδιαίτερα την περιοχή μας, θα θέλαμε να επιχειρήσουμε να μας ενημερώσετε για την συνοπτική παρούσα κατάσταση αλλά και για τα επερχόμενα και προσδοκώμενα πια επόμενα βήματα που υπάρχει πρόθεση να προγραμματισθούν για την προσεχή περίοδο.


Θα μας επιτρέψετε λοιπόν να προβούμε σε μία σειρά ερωτήσεων και αποριών που υπάρχουν ευρέως και επειδή όταν δεν υπάρχει γνώση του αντικειμένου επικρατούν συνήθως καφενειακές εξηγήσεις οι οποίες αντί φωτός, σε οιανδήποτε υπόθεση, απλά ρίχνουν σκοτάδι και ακόμη χειρότερα τόνους λάσπης και πηλού και αποπροσανατολίζουν το Κυθηραϊκό κοινό προς ανεπίστροφες ατραπούς.

Για να είμαστε ξεκάθαροι από την αρχή έως το τέλος θα θέλαμε να γνωρίζετε ότι σαν αρχή λαμβάνουμε υπ’ όψη τον νόμο 4412/2016  και τους περιορισμούς που υφίστανται όλες οι αναθέσεις έργων από οιανδήποτε κατεύθυνση και εάν προέρχονται (κρατική-περιφερειακή-δημοτική), αν και όπως ήδη έχει αναφερθεί από το ΥΠΕΣ ότι επίκειται μερική αναθεώρηση του θέματος, χωρίς όμως να αναφέρεται  το πότε αυτό πρόκειται να συμβεί.

ΕΡ: Θα  θέλαμε να ξεκινήσουμε αρχικά από ένα δύσκολο σημείο που αφορά το πρόβλημα της κλιματικής κατάστασης και που άμεσα συνδέεται με το θέμα της ανομβρίας αλλά και το σοβαρό πρόβλημα της ύδρευσης στον τόπο μας.

Σύμφωνα με τις παρούσες συνθήκες το πρόβλημα της λειψυδρίας εξακολουθεί να ισχύει για το νησί των Κυθήρων και η έντασή του γίνεται όλο και περισσότερο αντιληπτή από όλους. Οι προσπάθειες της δημοτικής αρχής (Γεωτρήσεις – Έργα δεξαμενών – Συνέδριο για Νερό – Συντηρήσεις αντλιοστασίων – Συντηρήσεις  πεπαλαιωμένου και μάλλον ακατάλληλου πια δικτύου – Μελέτες για μονάδες αφαλάτωσης [Αγία Πελαγία-Διακόφτι] – Εσωτερικό δίκτυο Αγίας Πελαγίας), είναι κατανοητές και βρίσκουν την πλειονότητα των πολιτών να συμφωνεί απόλυτα. 

Δεν ελλείπουν όμως και οι αντίθετες απόψεις οι οποίες διαμαρτύρονται ότι οι μεν γεωτρήσεις έχουν επιφέρει την εξαφάνιση του καταρράκτη της Νεράιδας Μυλοποτάμου, όπως επίσης και το ότι η ανομβρία και η συνεχής άντληση των υπόγειων αποθεμάτων σύντομα θα επιφέρουν την παντελή έλλειψη τους. 

Ταυτόχρονα άλλες απόψεις αναφέρουν ότι υπάρχουν αρκετά σημεία, ειδικά στα υπάρχοντα χειμαρρώδη ρέματα, όπου με σωστή μελέτη και χαμηλό κόστος θα μπορούσε να δημιουργηθούν μικρές λιμνοδεξαμενές και φράγματα κατά το παράδειγμα της Ζακύνθου, ενώ ταυτόχρονα ένας συνδυασμός, εκτός των ήδη αναφερθέντων, μονάδων αφαλάτωσης και σε άλλα σημεία του νησιού σε συνδυασμό με την χρήση παροχής ενέργειας τους από φωτοβολταϊκά θα  βοηθούσε στα μέγιστα την παρούσα αλλά και τις επόμενες γενεές του νησιού να αποφύγουν πια οριστικά το αιωρούμενο, φανερά έντονο πια, φαινόμενο της συνεχούς λειψυδρίας. 

ΑΠ: Όπως όλοι γνωρίζουμε το ζήτημα της ύδρευσης στο νησί μας είναι πολύπλοκο και δύσκολα διαχειρίσιμο. Και αυτό διότι υπάρχουν δεκάδες οικισμοί χωρίς όμως το δίκτυο ύδρευσης να είναι ενιαίο, ώστε η διαχείρισή του να γίνεται κεντρικά. 

Κατά καιρούς έχουμε δημοσιεύσει πολλά έργα στον τομέα της ύδρευσης, όπως οι αντικαταστάσεις και παραλλαγές δικτύων, η συντήρηση των δεξαμενών και αντλιοστασίων, οι καινούργιες γεωτρήσεις κ.λπ. Καταφέραμε να λάβουμε χρηματοδότηση 2 εκατομμυρίων Ευρώ από το ΠΕΠ Αττικής για να εφαρμόσουμε σύγχρονες πρακτικές τηλεδιοίκησης και τηλεελέγχου σε όλο το δίκτυο, κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει από χρόνια. 

Ετοιμάζουμε την ολοκλήρωση των μελετών και των αδειοδοτήσεων για το έργο συλλογής νερού στις Όχελλες, που παρά τη μεγάλη του διαφήμιση προεκλογικά το 2014, δεν είχε καμία ωριμότητα για χρηματοδότηση. Επιπλέον ετοιμάζουμε τη δημοπράτηση 5 νέων γεωτρήσεων αλλά και την εξυγίανση και τον καθαρισμό πολλών υπαρχουσών που επί πολλά χρόνια ουδέποτε καθαρίστηκαν ή εκβαθύνθηκαν, για την οποία μάλιστα λάβαμε έκτακτη χρηματοδότηση 80.000 Ευρώ από το Υπουργείο Εσωτερικών. 

Επειδή θίξατε το θέμα του Καταρράκτη στο Μυλοπόταμο, θέλω κατηγορηματικά να διαψεύσω κάθε σχέση της νέας γεώτρησης στα Σκουλαντριάνικα με το ζήτημα του Καταρράκτη. Η γεώτρηση έγινε αφού είχε ήδη σταματήσει η ροή στον Καταρράκτη, και καμία σχέση δεν έχει η γεώτρηση υδρογεωλογικά με τον Καταρράκτη. Πρόκειται για έναν μύθο που καλλιεργούν ορισμένοι και δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Οι γεωτρήσεις μπορεί να μην αρέσουν σε αρκετούς, όμως, προς το παρόν είναι η μόνη λύση για να έχει το νησί νερό. Ήταν μεγάλη επιτυχία της Δημοτικής Αρχής ότι καταφέραμε να αδειοδοτήσουμε την αρδευτική γεώτρηση στο Κατούνι, παρά τα εμπόδια ενός γνωστού παράφρονος που ταλαιπωρεί το Δήμο επί σειρά ετών και για τον οποίον ο Δήμος έχει ήδη απευθυνθεί στη Δικαιοσύνη. 

Οι δύο μονάδες αφαλάτωσης που έχουμε χρηματοδοτήσει στην Αγ. Πελαγία και το Διακόφτι με 1.300.000 Ευρώ μέσω Περιφέρειας, «κόλλησαν» στο Δασαρχείο λόγω της ανάρτησης των δασικών χαρτών και αναμένουμε την οριστική αδειοδότηση ώστε να υπογράψουμε Προγραμματική Σύμβαση με την Περιφέρεια και να δημοπρατήσουμε το έργο. Μέχρι τότε όμως το νησί χρειάζεται νερό και άλλη λύση από τις γεωτρήσεις δεν υπάρχει. 

Βέβαια, όσο νερό και αν καταφέρουμε να εξοικονομήσουμε, εάν ο κόσμος δεν τηρήσει απόλυτα τις οδηγίες του Δήμου για περιορισμό της κατανάλωσης, σε λίγα χρόνια οι υδατικοί πόροι θα εξαντληθούν. Η ευθύνη είναι συνολική και όχι μόνο στο Δήμο, κυρίως σε ζητήματα φυσικών πόρων. Για αυτό εξάλλου φροντίζουμε να ευαισθητοποιήσουμε τα παιδιά μέσα από τις εκπαιδευτικές δράσεις του προγράμματος «ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΝΕΡΟ» της Coca Cola που θα ξεκινήσουν σύντομα.

ΕΡ: Κατά την επίσκεψη της κας. Δούρου στα Κύθηρα δημοσιεύσατε έναν αναλυτικό πίνακα των έργων που χρηματοδοτεί η Περιφέρεια Αττικής στα Κύθηρα, που πράγματι είναι πολλά και υπερβαίνουν τα 20 εκατομμύρια Ευρώ, κάτι που σίγουρα πιστώνεται θετικά τόσο στη διοίκηση της Περιφέρειας όσο και σε εσάς. Παράλληλα, ο Δήμος έχει δημοπρατήσει μέσα στο 2017 πάνω από 10 σημαντικά έργα (ανάπλαση Φρατσίων, Δημαρχείο Ποταμού, ασφαλτικά, δεξαμενές, ανάπλαση Σκλαβιανίκων, συντήρηση σχολείων, φωτισμός Καψαλίου κλπ) που ακόμα δεν έχουν ξεκινήσει να εκτελούνται. Σε όλες σας τις ομιλίες και συνεντεύξεις αναφέρεστε με σκληρά λόγια στην γραφειοκρατία, το νόμο 4412 και τις δυσκολίες στην εκτέλεση έργων. Τι τελικά συμβαίνει στους Δήμους; Σας έδεσαν τα χέρια; Πότε υπολογίζετε να ξεκινήσουν τα δημοπρατημένα έργα στα Κύθηρα; 

ΑΠ: Καταρχήν σας κοινοποιώ τον πίνακα των έργων της Περιφέρειας με επικαιροποιημένα στοιχεία. 

Η ανάπλαση της Πλατείας Φρατσίων αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα καθώς απομένει η υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο μετά τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το νέο γήπεδο στο Μανιτοχώρι (510.000€), η Δημοτική Οδοποιία (2.475.000€), το νέο Γεφύρι στο Μάκρωνα (1.800.000€), το Μνημείο Σφουγγαράδων στα Αντικύθηρα (74.000€) και η προμήθεια των νέων απορριμματοφόρων και της μονάδας κομποστοποίησης για τον ΧΥΤΑ, αναμένουμε να δημοπρατηθούν όλα μέχρι το προσεχές καλοκαίρι. 

Οι διαγωνισμοί πλέον είναι ηλεκτρονικοί, η γραφειοκρατία τεράστια, ο νόμος 4412 άλλαξε τα πάντα και οι διαδικασίες εκτέλεσης ενός έργου από ένα Δήμο έχουν τετραπλασιαστεί σε σχέση με ό,τι ίσχυε μέχρι τον Αύγουστο του 2016. Ο Δήμος μας σήμερα έχει το λιγότερο προσωπικό από την ίδρυσή του (1999) και παρά τα άπειρα προβλήματα λειτουργίας, καταφέρνει να δημοπρατεί και να εκτελεί πολύ μεγάλα έργα, έργα που πολλοί υποσχέθηκαν επί σειρά ετών χωρίς να τα ωριμάσουν, χωρίς να τα εκτελέσουν. 

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η ανάπλαση στον οικισμό Σκλαβιάνικα Μητάτων. Οι κάτοικοι της περιοχής είχαν λάβει ψευδείς διαβεβαιώσεις ότι ο οικισμός τους συμπεριλαμβάνεται στο μεγάλο έργο της ανάπλασης του Νοτίου Ορίου Μητάτων που εμείς χρηματοδοτήσαμε, εκτελέσαμε και εγκαινιάσαμε τον περασμένο Ιούλιο. Όμως η υπόσχεση αυτή δεν ήταν αληθής. Εμείς αποφασίσαμε να αναπλάσουμε και τον οικισμό των Σκλαβιανίκων, με ίδιους πόρους του Δήμου, γιατί θεωρήσαμε ότι το έργο είναι απαραίτητο για την περιοχή.   

Υπήρχαν μελέτες έργων από την εποχή του Αρτέμη Καλλίγερου που ουδείς φρόντισε να επικαιροποιήσει και να χρηματοδοτήσει, όπως οι νέες αθλητικές εγκαταστάσεις στο Μανιτοχώρι, που θα δημοπρατηθούν μέχρι το Πάσχα. Υπήρχαν αιτήματα απομακρυσμένων οικισμών για το αυτονόητο, για ασφαλή πρόσβαση, που προεκλογικά πάντοτε «γίνονταν» και μετεκλογικά παραπέμπονταν στις καλένδες, όπως ο δρόμος Διακοπουλιάνικα – Προγκί – Άγιος Ιωάννης Γερακαρίου, για τον οποίο κάναμε τη μελέτη, φτιάξαμε σχέδια και μηκοτομές, πήραμε εγκρίσεις και περιβαλλοντικά και δημοπρατούμε μέσα στο 2018 μαζί με τον δρόμο του Μελιδονιού, της Κακιάς Λαγκάδας και της Αγίας Αναστασίας με προϋπολογισμό 2,5 εκατομμύρια Ευρώ που καλύπτεται από την Περιφέρεια. Και όλα αυτά μέσα σε συνθήκες κρίσης. Αναλογιστείτε πόσα θα μπορούσαν να έχουν γίνει στις χρυσές εποχές της αυτοδιοίκησης, εάν οι τότε διοικούντες είχαν τη δική μας μαχητικότητα και διεκδίκηση πόρων. 

Στις εποχές που δεν υπήρχε κανένας σχεδόν έλεγχος, δεν υπήρχε Διαύγεια, Μητρώο Συμβάσεων, προληπτικός έλεγχος, αποκεντρωμένη διοίκηση. Δεν υπήρχε η σημερινή γραφειοκρατία. Θεωρώ λοιπόν ότι όλα αυτά τα έργα που δημοπρατούμε στο νησί μας είναι πραγματικά ένας άθλος για έναν τόσο μικρό Δήμο, που έχει όμως εξαίρετους υπαλλήλους και επίσης εξαίρετους τεχνικούς συμβούλους στην Αθήνα, οι οποίοι μέχρι σήμερα έχουν καταφέρει να φέρουν χρηματοδοτήσεις πολλών έργων στο νησί. 

Ο νόμος 4412 αποτέλεσε μια πραγματική ταφόπλακα για τα δημοτικά έργα. Τριπλασίασε τη γραφειοκρατία και τις διαδικασίες, αύξησε το χρόνο που μεσολαβεί από τη δημοπράτηση ενός έργου μέχρι την έναρξη κατασκευής του. Δημιούργησε άπειρα προβλήματα λειτουργίας στους Δήμους και κυρίως στους μικρούς και νησιωτικούς που είναι υποστελεχωμένοι. Το Π.Δ. 80/2016 επιβάρυνε την κατάσταση, αλλάζοντας πλήρως τις διαδικασίες έγκρισης δαπανών που ίσχυαν επί πολλά χρόνια. Η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε υπηρεσίες, η αυστηρότητα του προληπτικού ελέγχου, το υδροκέφαλο Κράτος που επιτρέπει στα Δασαρχεία, τις Αρχαιολογίες και τις Πολεοδομίες να έχουν άποψη για όλα και να καθυστερούν ανελέητα στην έκδοση των αδειοδοτήσεων, η απουσία ουσιαστικής νομικής και τεχνικής υποστήριξης προς τους μικρούς Δήμους, αποτελούν καταστάσεις και παράγοντες που δυσχεραίνουν πλέον την εκτέλεση των έργων. Για όλα αυτά τα θέματα ετοιμάζω μια εισήγηση – ομιλία στο προσεχές τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ που θα γίνει τέλη Νοεμβρίου στα Γιάννενα και θα την δημοσιεύσω ώστε ο κόσμος να ξέρει ότι τα χέρια των Δήμων δεν είναι απλά δεμένα, αλλά κομμένα.  

 
 

ΕΡ: Θα θέλαμε να συνεχίσουμε με το θέμα που απασχόλησε, και δικαίως βέβαια, το Κυθηραϊκό κοινό και φυσικά αναφερόμαστε στο συγκοινωνιακό ακτοπλοϊκό.

Είναι γνωστό ότι μέσα από τις σελίδα μας προσπαθήσαμε να ρίξουμε όσο το δυνατόν περισσότερο φως στην υπόθεση δημοσιεύοντας όλες τις γνωστές σε εμάς λεπτομέρειες τόσο για το παρελθόν πλοίο όσο και το πλοίο που εξυπηρετεί πλέον άμεσα και σωστά την δρομολογιακή γραμμή Πειραιά -Κύθηρα -Αντικύθηρα – Κίσσαμος -Γύθειο. Παρά τις εκτενείς πληροφορίες εν τούτοις μεγάλη μερίδα Κυθηρίων, για άγνωστους σε εμάς λόγους, βασίστηκε σε διάφορες διάσπαρτες ψεύτικες διαδόσεις οι οποίες πολέμησαν, λυσσαλέα θα λέγαμε, την εξυπηρέτηση της γραμμής από το συγκεκριμένο πλοίο, παρόλο που οι πλοιοκτήτες είναι οι ίδιοι που πολλές φορές απέδειξαν την εύνοιά τους για την απόλυτη εξυπηρέτηση του νησιού με το άλλο τους πλοίο. Ακόμη δε και εφόσον ακόμη εκκρεμεί ο διαγωνισμός για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο ακούγεται από πολλά στόματα ότι «θα έχουμε πάλι πλοίο για 3 μήνες μόνο» και παρά το γεγονός ότι δεν έχει βρεθεί έτερος διεκδικητής παρά μόνον ίσως σε μερικές φαντασιώσεις κάποιων που ίσως και να παίρνουν που και που κανένα υπνάκο στα όρθια. Το ερώτημα όμως αφορά κυρίως κάτι το τελείως διαφορετικό. 

Πως δηλαδή θα μπορούσε, μετά την δημοσίευση πια των παρόντων δρομολογίων του πλοίου από Πειραιά, και που απέκτησαν πια ανθρώπινη εξυπηρέτηση και όχι δρομολόγια για μεταμεσονύκτιους αναζητητές τύχης, να υπάρξει απόλυτος συνδυασμός έτσι ώστε ο συνδυασμός πλέον των δρομολογίων των 2 πλοίων που εξυπηρετούν να νησιά και ανήκουν στην ίδια εταιρεία, να είναι τέτοιος ώστε να υπάρχει συνεχής ροή και εναλλακτικές λύσεις ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας. Επί τη ευκαιρία δε ακόμη ιδανικότερο θα ήταν με την δημοτική παρέμβαση και κοινή σύσκεψη με όλες τις εταιρείες (ακτοπλοϊκές-αεροπορικές) να υπάρξει και περαιτέρω σύνδεση και εξυπηρέτηση ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών. 

Ένας τέτοιος προγραμματισμός θα επιφέρει τεράστια ενίσχυση της προσέλευσης επισκεπτών, η δε έγκαιρη και μακροχρόνια σταθερή δρομολογιακή προοπτική θα εξασφαλίσει προς όλες τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις μία σημαντική κερδοφορία και αύξηση της επιχειρηματικότητας τους.

ΑΠ: Το ζήτημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης, όπως ξέρετε, ταλαιπωρεί τα νησιά μας εδώ και πολλά χρόνια. Ακόμα και σε περιόδους υποτιθέμενης ομαλότητας, ποτέ δεν έλειψαν τα προβλήματα, οι ακυρώσεις δρομολογίων, οι επισχέσεις προσωπικού κ.λπ. 

Η παρουσία του ΚΟΡΝΑΡΟΣ στις γραμμές μας ξεκίνησε το 2008 με οκταετή σύμβαση δημόσιας υπηρεσίας και με υποχρέωση της ΛΑΝΕ να αντικαταστήσει το πλοίο με νεώτερο. Με έναν νόμο που ψηφίστηκε μέσα στην περίοδο αυτή, η υποχρέωση αυτή εξαλείφθηκε και αντί η ΛΑΝΕ να φροντίσει να επισκευάσει και να ανακαινίσει πλήρως το καράβι της (κλάσεως ICE, δηλαδή παγοθραυστικό πολύ υψηλών δυνατοτήτων και αξιοπλοΐας), δεν έκανε τίποτε για να εξασφαλίσει την παραμονή του πλοίου στη γραμμή. 

Με διαρκώς μειούμενη ταχύτητα, με αφιξαναχωρήσεις σε ακατάλληλες ώρες, η ΛΑΝΕ κατάφερε να συγκεντρώσει τη λαϊκή οργή με αποκορύφωμα φυσικά την απαράδεκτη στάση της το καλοκαίρι του 2017. Η Δημοτική μας Αρχή από την πρώτη στιγμή φρόντισε καταρχήν να προσαρμόσει την διαφημιστική πολιτική του νησιού στην Πελοπόννησο, την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να περιοριστούν αρκετές απώλειες λόγω της έλλειψης του ΚΟΡΝΑΡΟΣ. Στη συνέχεια, εξάντλησε κάθε περιθώριο διαπραγμάτευσης με το ΥΕΝ για την εξεύρεση λύσης. Μέσα στη θερινή σεζόν δεν μπορούσαμε να εισακούσουμε τις απόψεις για κατάληψη του Υπουργείου ή για διαδηλώσεις γιατί η αρνητική αυτή προβολή στα μέσα ενημέρωσης θα έβλαπτε πολλαπλά το νησί μας. Ενεργήσαμε υπεύθυνα με αποτέλεσμα σήμερα τα νησιά μας να έχουν 2 αξιόπλοα πλοία, με το ΙΟΝΙΣ να αναπτύσσει υπηρεσιακή ταχύτητα 17 κόμβων και με εκτέλεση δρομολογίων σε ανθρώπινες ώρες όπως και εσείς είπατε. 

Με τους πλοιοκτήτες και με το ΥΕΝ βρισκόμαστε σε διαρκή συνεργασία, ώστε τα δρομολόγια της νέας θερινής περιόδου να συνδυάζονται με τρόπο που θα εξυπηρετεί το κοινό και θα αυξάνει την επιβατική κίνηση. Πιστεύω ότι μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες θα έχουμε καταλήξει με σαφήνεια σε συγκεκριμένες δράσεις και είμαι αρκετά αισιόδοξος για το συγκοινωνιακό μέλλον του νησιού. 

ΕΡ:  Στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο υπήρξαν ενστάσεις της δημοτικής μείζονος αντιπολίτευσης για το θέμα των πυρκαγιών του περασμένου καλοκαιριού. Στην συνέντευξη που δώσατε στο ραδιοφωνικό σταθμό Tsirigo FM ακούσαμε την άποψη σας σχετικά με το θέμα, οι οποίες πιστεύουμε ότι ήταν σαφείς και ενημερωτικές. Επίσης διαβάσαμε στο δελτίο τύπου της 5ης Νοεμβρίου τις επικείμενες ενέργειες. 

Η ερώτηση μας αφορά την σειρά των επομένων ενεργειών όσον αφορά τις διατάξεις περί πυρόπληκτων  περιοχών αφενός και την αναδάσωση των περιοχών αφετέρου σε πραγματικό χρόνο διότι όπως διαφαίνεται από άλλες παρόμοιες περιπτώσεις οι καρεκλοκένταυροι της γραφειοκρατίας περί άλλα τυρβάζουν. 

Εξάλλου σε δημοσίευμα του κ. Ανδρέα Ανδρόνικου στην σελίδα μας υπάρχει μια περιβαλλοντική πρόταση  που ευελπιστούμε να υιοθετηθεί σωστά από όσους ενδιαφερθούν. 

Ποιο όμως είναι το σχέδιο της δημοτικής αρχής όσο αφορά την περαιτέρω αποκατάσταση αλλά και τον εμπλουτισμό της χλωρίδας των καμένων περιοχών αλλά και του σχεδίου διάδοσης της ιδέας με την ευαισθητοποίηση των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων και των μαθητών του τόπου.

ΑΠ: Νομίζω ότι στο Δ.Σ. που έγινε για την ανάθεση των μελετών της φωτιάς ακούστηκαν πράγματα που δεν τιμούν όσους τα εξέφρασαν. Δεν επιθυμώ να συνεχίσω με το θέμα αυτό γιατί το Δελτίο Τύπου του Δήμου ήταν αναλυτικότατο και σαφές και δεν επιδέχεται καμίας παρερμηνείας. 

Θα το πω ευθέως κ. Λαμπρινίδη. Ρόλος της Αντιπολίτευσης δεν είναι να φωνάζει. Ρόλος της είναι να αντιπροτείνει με επιχειρήματα. Εάν τα επιχειρήματά της μπορούν να πείσουν το Δ.Σ., τότε μπράβο. Εάν όμως δεν έχει επιχειρήματα και εξαντλείται σε άσχετες τοποθετήσεις, άναρθρες φωνασκίες και δημιουργία εντυπώσεων, θα συνεχίσει να καταβαραθρώνεται στη συνείδηση των πολιτών. 

Για τις καμένες εκτάσεις απαιτείται η εκπόνηση πολλών μελετών. Αν αυτό δεν το δέχεται η Αντιπολίτευση δεν μπορούμε να κάνουμε διάλογο. Επιλέξαμε το Πανεπιστήμιο Αθηνών που είναι το μοναδικό με αντίστοιχη μεγάλη εμπειρία στην μεταπυρική μελέτη καμένων περιοχών (Νεάπολη, Ηλεία, Ζάκυνθος κ.λπ.). Γιατί η Αντιπολίτευση δεν μας πρότεινε κάποιον άλλον φορέα με ίδια ή ανώτερη εμπειρία; Ποίο είναι ακριβώς το πρόβλημά της; Δεν θέλει να εκπονηθούν οι μελέτες; Δεν τις θεωρεί απαραίτητες; Θεωρεί τη συγκεκριμένη επιστημονική ομάδα ως λανθασμένη επιλογή; Μπορεί να το αιτιολογήσει; Μπορεί να μας πει συγκεκριμένα πράγματα; Σας παραπέμπω στο Δελτίο Τύπου του Δήμου και σταματώ εδώ. 

Πάμε παρακάτω. Αναμένουμε την μελέτη υλοτόμησης και αναδάσωσης ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία υλοτόμησης των καμένων δέντρων. Η αναδάσωση θα γίνει πολύ προσεκτικά και θα πρέπει να εμπλακούν πολλές υπηρεσίες. 

Για τα αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα, αναμένουμε τα πορίσματα των μελετών ώστε στη συνέχεια να ζητήσουμε χρηματοδότηση από την Περιφέρεια.  Χωρίς την ενεργό συμμετοχή της Περιφέρειας και του Υπουργείου, ο Δήμος μας από μόνος του δεν μπορεί να κάνει τίποτε απολύτως για την αναδάσωση ή τα αντιπλημμυρικά έργα, αφού όπως ξέρετε ούτε σχετικές ειδικότητες διαθέτουμε στην τεχνική υπηρεσία, ούτε σχετική εμπειρία. 

Είναι αισιόδοξο όμως ότι η μεγαλύτερη έκταση των καμένων (φρυγανώδης και μακία βλάστηση) άρχισε ήδη να αναγεννάται και σύμφωνα με τους δασολόγους σε λίγους μήνες θα είναι εμφανής η φυσική αναδάσωση τουλάχιστον για τις περιοχές αυτές. Με την πρόσφατη μεγάλη βροχόπτωση μάλιστα, είδαμε ότι δεν υπήρξαν πλημμυρικά φαινόμενα, τουλάχιστον στις επίφοβες περιοχές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα έχουμε διαρκώς την προσοχή μας στα σημεία αυτά. 

ΕΡ:  Σε παλαιότερα άρθρα μας είχαμε αναφερθεί σε κάποια θέματα που επί πολλά χρόνια χρήζουν μιας λύσης που θα έλυνε αρκετά προβλήματα όσον αφορά την ποιότητα ζωής επάνω στο νησί. Πιο συγκεκριμένα αναφερόμαστε :

α) Στο θέμα της χωροταξικής μελέτης του νησιού το οποίο θα έλυνε οριστικά το πρόβλημα της παρενόχλησης κάποιων κατοίκων από  την λειτουργία ορισμένων καταστημάτων διασκέδασης μέσα στον αστικό ιστό. Ενώ μια σωστή χωροταξική μελέτη θα απέτρεπε αφενός μεν αυτή την δυσάρεστη κατάσταση ενώ ταυτόχρονα θα απελευθέρωνε την όποια επιχειρηματικότητα στον κλάδο της διασκέδασης και προσέλκυση μεγαλύτερης ευρύτητας επισκεπτών που προτιμούν αυτό το είδος των διακοπών.

ΑΠ: Η ευκαιρία του νησιού να αποκτήσει Τοπικό Χωροταξικό Σχέδιο δυστυχώς χάθηκε. Την εποχή που πολλοί νησιωτικοί Δήμοι ασχολούνταν με το θέμα αυτό, η προτεραιότητα των Κυθήρων ήταν τα ασφαλτικά. Κανένας από τους πρώην διοικούντες δεν ασχολήθηκε με το ζήτημα της χωροταξικής πολιτικής στο νησί και αυτό το βρίσκουμε τώρα μπροστά μας. 

Πλέον το ζήτημα είναι δισεπίλυτο, απαιτεί τεράστια ποσά για τις μελέτες, ενώ και η ίδια η ανάθεση των μελετών απαιτεί διαδικασίες δύσκολες λόγω των νέων νόμων περί ανάθεσης έργων και μελετών. Ενώ αναγνωρίζω ότι το ζήτημα είναι εξόχως σοβαρό, δεν μπορώ να δεσμευθώ δημόσια για το χρονοδιάγραμμα επίλυσής του γιατί μια τέτοια δέσμευση θα ήταν εκ των προτέρων αναληθής. 

Σκεφθείτε για παράδειγμα πόση κοροϊδία έχουν βιώσει τόσα χρόνια οι κάτοικοι του Αβλέμωνα, σε σχέση με το ρυμοτομικό του οικισμού, που ενώ ήταν έτοιμο προς δημοσίευση, ο φάκελος «χάθηκε» από το αρμόδιο Υπουργείο. Και ενώ όλοι υπόσχονταν ότι θα το λύσουνε (γνωρίζοντας ότι δεν μπορούν να το λύσουν), η δική μας Δημοτική Αρχή είπε εξαρχής την αλήθεια: ότι λόγω της τεράστιας καθυστέρησης, το θέμα έχει πλέον καταστεί δισεπίλυτο. 

β) Κατά καιρούς έχουν εκφρασθεί παράπονα για μη εκτελούμενες αναφερθείσες αναβαθμίσεις της πρωτεύουσας του νησιού με μεγαλύτερα έργα [ π.χ. υπογειοποίηση καλωδίων ΔΕΗ ], η με μικρότερα  [π.χ. Μπελβεντέρε, κ.λ.π]. Μετά τις αναφορές στα θέματα δεν υπήρξε περαιτέρω δράση ούτε και κάποιες ενέργειες η εξαγγελίες. Λαμβάνοντας υπ’ όψη την τεράστια γραφειοκρατική καθυστέρηση μάλλον στην παρούσα περίοδο διαφαίνεται πλέον μάλλον δύσκολη η περαιτέρω πορεία τους.

ΑΠ: Θέλω καταρχήν να σας παραπέμψω να δημοσιεύσετε φωτογραφίες της κεντρικής Πλατείας Στάη της Χώρας πριν το 2014 και φωτογραφίες σημερινές. Η πλατεία δεν είχε ούτε ένα φως που να λειτουργεί, ήταν πλήρως εγκαταλελειμμένη. Η νέα Δημοτική Αρχή τοποθέτησε νέο φωτισμό στην Πλατεία, περιμετρικό φωτισμό στο πάρκινγκ, καινούργια παγκάκια και καλάθια απορριμμάτων, πλακόστρωσε στενά μέσα στη Χώρα, ολοκληρώνει το τοιχίο του πάρκινγκ και την επισκευή του δρόμου προς το Κοιμητήριο, ολοκλήρωσε την επικαιροποίηση της μελέτης του Belvedere το οποίο θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2018, επισκεύασε τα δημοτικά WC στην Πλατεία, ζωντάνεψε την περιοχή με την πραγματοποίηση μεγάλων πολιτιστικών εκδηλώσεων. 

Για την υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ το κόστος υπερβαίνει τα 2.000.000€ και προς το παρόν είναι απαγορευτική. Προγραμματίζουμε επίσης (ευελπιστούμε μέσα στο 2018) την ανακαίνιση της παιδικής χαράς στη Χώρα, ενώ σε 2 περίπου μήνες ξεκινάει το έργο της ανακαίνισης του Γυμνασίου-Λυκείου καθώς και της κατασκευής νέων υποδομών μπάσκετ στο προαύλιο του Δ.Σ. Χώρας. Τέλος, μέσα στο 2018 προγραμματίζουμε την μετατροπή του υπογείου του Δ.Σ. της Χώρας σε Κλειστό Γυμναστήριο, όχι μόνο για τους μαθητές αλλά και για κατοίκους.  

γ) Θα μας επιτρέψετε να επανέλθουμε σε ένα θέμα  που ναι μεν έχει συζητηθεί πολλάκις στα περασμένα χρόνια πλην όμως δεν έχει φέρει ουσιαστικά αποτελέσματα. Το θέμα αφορά : 1) Την ανυπαρξία ενός κέντρου πληροφοριών τουρισμού Κυθήρων 2) Τον σχεδιασμό τουρισμού από τοπική επιτροπή 3) Την ανυπαρξία ενός master plan τουρισμού από ειδικούς επαγγελματίες του χώρου [όπως έχουν πραγματοποιήσει αρκετά άλλα νησιά και άλλοι τουριστικοί προορισμοί]. Φυσικά αναγνωρίζεται η μεγάλη προσπάθεια της δημοτικής αρχής με την συνεχή συμμετοχή της σε τουριστικές εκθέσεις εγχώριες και διεθνείς αλλά πιστεύουμε ότι «ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη», καθώς στις περισσότερες από αυτές εκπροσωπείται μόνο ο Δήμος ενώ είναι ηλίου φαεινότερο η παντελής απουσία των επαγγελματιών του κλάδου οι οποίοι αδιαφορούν αφενός για μια συλλογική προσπάθεια και αφετέρου κάνουν κατά μόνας προσπάθεια με ιδιωτικές ιστοσελίδες η άλλα διαδικτυακά μέσα. Εξάλλου θα προσθέταμε ότι ήδη σε πολλές περιπτώσεις η απουσία συμμετοχής είναι εμφανέστατη όσον αφορά θέματα γενικού Κυθηραϊκού ενδιαφέροντος.

ΑΠ: Θα ξεκινήσω από το τελευταίο. Είναι τεράστιο λάθος το ότι το νησί μας δεν διαθέτει μια παγκυθηραϊκή ένωση επαγγελματιών. Υπάρχει κατακερματισμός συλλόγων και ενώσεων, που δεν βοηθά στην προσπάθεια προβολής του νησιού. Είναι καλοί όλοι οι τοπικοί σύλλογοι, όμως πρέπει επιτέλους να υπάρξει ένας παγκυθηραϊκός σύλλογος με τους ξενοδόχους, τους εστιάτορες, τους καταστηματάρχες όλου του νησιού, που θα είναι παρών σε κάθε έκθεση και σε κάθε εξωστρεφή κίνηση του Δήμου. 

Ο Δήμος μας βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις με εταιρείες του χώρου για την εκπόνηση ενός Master Plan τουριστικής ανάπτυξης για τα Κύθηρα, που μάλιστα έχει εγκριθεί και από το Δ.Σ. το 2015, όμως η υλοποίηση του έχει καθυστερήσει για λόγους καθαρά γραφειοκρατικούς. Η Τουριστική Επιτροπή πρέπει να ξέρετε ότι έχει καθαρά συμβουλευτικό χαρακτήρα. Μέχρι σήμερα όλες της οι προτάσεις έχουν γίνει αποδεκτές από τη Δημοτική Αρχή και το Δ.Σ. και αυτό είναι μια σημαντική πρόοδος στον τομέα του τουρισμού. 

Σε ό,τι αφορά το κέντρο πληροφόρησης των τουριστών, θεωρώ ότι πλέον κάτι τέτοιο δεν είναι απαραίτητο, αφού ζούμε στην ψηφιακή εποχή που όλες οι πληροφορίες διαχέονται μέσω του διαδικτύου. Ούτε η γεωγραφική κατανομή του νησιού βοηθά σε κάτι τέτοιο, ενώ όταν πριν λίγα χρόνια είχε υπάρξει σχετική προσπάθεια δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αντί αυτού όμως, ο Δήμος μας ετοιμάζει μια πλήρως ανανεωμένη ιστοσελίδα στο διαδίκτυο, όχι για να ανταγωνιστεί τις ήδη υπάρχουσες ιδιωτικές, αλλά για να αναβαθμίσει τη δημοτική διαδικτυακή παρουσία που σήμερα πάσχει. 

Ο τουρισμός κ. Λαμπρινίδη είναι επιστήμη πλέον. Όσοι νομίζουν ότι μετά από τη συμμετοχή σε μία έκθεση θα συρρεύσουν κατά χιλιάδες οι επισκέπτες, μάλλον θα πρέπει να αναθεωρήσουν. Πάμε στις εκθέσεις γιατί το Brand name ενός νησιού χτίζεται σταδιακά και με κόπο. Δείτε για παράδειγμα την περίπτωση της Ελβετίας. Η σταθερή παρουσία μας κάθε χρόνο στη χώρα αυτή έχει ήδη αποτελέσματα. Οι Ελβετοί αυξάνονται και έρχονται και εκτός σεζόν, αυτό δηλαδή ακριβώς που θέλαμε να πετύχουμε. Πιστεύω πάρα πολύ στις δράσεις εξωστρέφειας και προβολής τις οποίες θα συνεχίσουμε αμείωτα γιατί πλέον το όνομα του νησιού μας ακούγεται παντού. 

Μην ξεχνάτε ότι προωθούμε για πρώτη φορά τόσο συστηματικά τις νέες μορφές τουρισμού, όπως τα μονοπάτια, όπου αναμένουμε σημαντικά αποτελέσματα χάρη στη συνεργασία μας με το ΚΙΠΑ, την Εγχώριο και το MEDINA. Συμμετέχουμε πλέον δυναμικά σε μεγάλες εκθέσεις ειδικού τουρισμού στην Ευρώπη και πιστεύω ότι έχουμε πολλά να κάνουμε ακόμα στον τομέα αυτό. 

ΕΡ: Το χρόνιο πρόβλημα της μη νομιμότητας των λιμενικών χώρων και του μη προσδιορισμού τους έτσι ώστε να βρίσκονται στην κυριότητα του λιμενικού ταμείου και κατ’ επέκταση διέποντας στην αρμόδια υπηρεσία του Υ.Ν. είναι γνωστό ότι έχει επιφέρει και τα γνωστά προβλήματα στο λιμάνι του Διακοφτιού [και φυσικά σε όλα τα λιμάνια του νησιού]. 

Είναι γνωστό επίσης ότι για πρώτη φορά το θέμα έγινε κατανοητό και καταβάλλονται νομικές προσπάθειες της παρούσας δημοτικής αρχής για επίλυση του. Ακόμη είναι κατανοητό ότι το πρόβλημα δεν περιορίζεται μόνο στην χρήση του λιμενικού χώρου αλλά αφορά και πολλά άλλα θέματα όπως π.χ. δημιουργία ναϋδέτων, προσόρμιση τουριστικών πλοίων και χαρακτηρισμός λιμανιών, δημιουργία μαρίνων αλλά και αρκετά άλλα θέματα που αφορούν την γενική αναβάθμιση των λιμένων του νησιού αλλά και την συμμετοχή τους σε κρατικά, περιφερειακά, λιμενικά έργα. Το ερώτημα είναι πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί η όλη υπόθεση έτσι ώστε να υπάρξουν πραγματικά βήματα προς τα εμπρός.

ΑΠ: Μια από τις πολύ σοβαρές εκκρεμότητες που μας κληρονόμησε η προηγούμενη διοίκηση ήταν η νομιμοποίηση των λιμένων. Πέρα από κάποια έγγραφα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες, δεν υπήρχε ζέση για την επίλυσή του, προφανώς γιατί ένα τέτοιο θεσμικό ζήτημα ίσως και να μην αντανακλά σε άμεσα πολιτικά οφέλη. 

Εδώ και δύο χρόνια έχει γίνει συστηματική δουλειά για τη νομιμοποίηση όλων των λιμανιών στο νησί. Έγιναν τοπογραφικά, σχέδια, οριοθετήσεις, κατόψεις, διαρκείς επαφές με την Κτηματική Υπηρεσία, η οποία μόλις πριν 1 μήνα θεώρησε ως καλώς έχοντα όλα τα σχέδια. Σήμερα βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την οριστική απόφαση νομιμοποίησης, η οποία θα μας λύσει τα χέρια. Χωρίς να είναι νόμιμοι οι λιμένες, δεν μπορούμε να κάνουμε κανένα αναπτυξιακό έργο σε αυτούς, ούτε μαρίνα, ούτε προσέλκυση κρουαζιέρας. Δεν ζούμε στο 1990 αλλά στο 2017. Υπάρχουν διεθνείς κανόνες ελλιμενισμού που αν δεν τηρούνται, δεν επιτρέπεται καμία προσέγγιση κρουαζιερόπλοιου. 

Η ολοκλήρωση του σχεδίου ασφάλειας στο λιμένα Καψαλίου από το Λιμενικό Ταμείο σε συνδυασμό με τη νομιμοποίηση του λιμανιού, αλλάζουν πλέον τα δεδομένα, καθώς αναμένουμε και χρηματοδότηση 124.000€ από το Υπουργείο Ναυτιλίας ώστε να δημιουργήσουμε τις υποδομές ασφάλειας που απαιτούνται προκειμένου το Καψάλι να χαρακτηριστεί επίσημα ως λιμένας υποδοχής διεθνών πλόων. Για το ζήτημα αυτό ακούγονται και γράφονται πάρα πολλά, τα περισσότερα από τα οποία ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας. Εμείς θέτουμε το ζήτημα στη σωστή του βάση για πρώτη φορά.
Σε ό,τι αφορά τη μελέτη μαρίνας που υπάρχει για τον Πίσω Γυαλό από το 2003, δυστυχώς αυτή πρέπει πλέον να γίνει εξαρχής. Μιλάμε για ένα κόστος σχεδόν 100.000€ μόνο για τις μελέτες για το οποίο θα ζητήσουμε χρηματοδότηση από την Περιφέρεια.  

ΕΡ: Παραμένοντας πάντα στο καίριο θέμα των υποδομών που κάνουν ένα τόπο να ξεχωρίζει θα παραμείνουμε και θα επιμείνουμε σε ένα θέμα που έχει συζητηθεί. Δυστυχώς καμία δημοτική αρχή μέχρι σήμερα δεν προχώρησε δραστικά στον τομέα «δημόσιες υπηρεσίες για ΑμΕΑ», που σημαίνει ότι στα πλέον κεντρικά σημεία του νησιού όπου συγκεντρώνεται μεγάλο πλήθος επισκεπτών δεν υπάρχουν προϋποθέσεις εξυπηρέτησης ατόμων με ειδικές ανάγκες. Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφερθούμε στην εγκατάσταση της ειδικής ράμπας στο Καψάλι αλλά και τον προγραμματισμό παρόμοιας στην Αγία Πελαγία [με όλες φυσικά τις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις]. Όμως σε σημεία κλειδιά, όπως Χώρα, Ποταμός, Λιβάδι και σε άλλα σημαντικά σημεία υπάρχει παντελής έλλειψη χώρων καταλλήλων για την συγκεκριμένη κατηγορία πολιτών.

ΑΠ: Είναι ένα θέμα που μας απασχολεί έντονα. Η χώρα μας γενικά έχει μείνει πίσω στον τομέα της εξυπηρέτησης των ΑμΕΑ και αυτό είναι λυπηρό. Πολλές φορές εξαντλούμε την πολιτική μας απλά στην τοποθέτηση μιας ράμπας ή ενός κακοτοποθετημένου πεζοδρομίου για τυφλούς και σταματάμε εκεί. Στόχος του Δήμου μας είναι η εκπόνηση μιας συνολικής μελέτης για όλο το νησί αναφορικά με τις απαιτούμενες υποδομές προσβασιμότητας ΑμΕΑ σε κοινόχρηστους χώρους, δημόσιες υπηρεσίες κ.λπ. Δεν μπορώ να δεσμευθώ ότι αυτή η μελέτη θα γίνει μέσα στο 2018, γιατί σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε μέχρι σήμερα, εγώ δεν δίνω δεσμεύσεις αν δεν ξέρω ότι μπορώ να τις τηρήσω. 

ΕΡ: Κατά το πρόσφατο παρελθόν έχουν υπάρξει αρκετά θέματα που όμως δεν έχουν φθάσει σε ένα οριστικό αποτέλεσμα. Σαν παράδειγμα θα φέρουμε την απεχθή θαλάσσια ρύπανση της βόρειας παραλιακής ζώνης από διερχόμενο των στενών πλοίο. Σύμφωνα με τις δημοσιευθείσες πληροφορίες υπήρξε ταύτιση και κράτηση του συγκεκριμένου πλοίου σε Κρητικό λιμάνι και σχετικές ενέργειες της ακτοφυλακής αλλά πέραν αυτού δεν δημοσιοποιήθηκε ποτέ εάν υπήρξε τελική κατάληξη, αποζημίωση και όλες οι συμπεριλαμβανόμενες ενέργειες σε παρόμοιες περιπτώσεις. 

Επίσης δεν θα παραλείψουμε να προσθέσουμε στο σημείο αυτό, και την παρατεινόμενη σιωπηρή συγκατάνευση του Υ.Ν. στην διατήρηση του παράνομου αγκυροβολίου στον όρμο Βατίκων αλλά και στις όμορες θαλάσσιες περιοχές, ενώ όσο αφορά τον έλεγχο διερχομένων πλοίων απλώς αποτελεί ένα όνειρο θερινής νυκτός η ίδρυση του. 

Η θαλάσσια περιοχή των Κυθήρων βρίσκεται όπως είναι γνωστό στην νότια εσχατιά της ελληνικής επικράτειας και η άμεση εξυπηρέτηση της από τα εξειδικευμένα συνεργεία της αντιμετώπισης θαλάσσιας ρύπανσης είναι οπωσδήποτε σε μεγάλη απόσταση από τον Πειραιά όπου έχουν την έδρα τους τα περισσότερα. Θα θέλαμε λοιπόν να γνωρίζουμε ποιες είναι οι ενέργειες της επίσημης αρχής αλλά και του λιμενικού ταμείου ώστε στο μέλλον εάν υπάρξει [που ευχόμαστε να μην υπάρξει..], παρόμοιο περιστατικό, έτσι ώστε να αποφευχθεί μια ρύπανση που ουσιαστικά θα έσβηνε κάθε τουριστική πνοή από το νησί μας.

ΑΠ: Όπως πολύ καλά γνωρίζετε η δική μας Δημοτική Αρχή ήταν η πρώτη και μοναδική στο νησί που εξαρχής έθεσε ευθέως σε όλους τους αρμόδιους το ζήτημα του αγκυροβολίου στον Όρμο Βατίκων, καθώς τα περιβαλλοντικά ζητήματα δεν έχουν σύνορα ούτε περιορίζονται στα διοικητικά όρια ενός Δήμου. Οι ενέργειές μας ήταν πολύ δυναμικές και είχαν ορισμένα αποτελέσματα. 

Κάθε απόφαση που θα ληφθεί στο θέμα αυτό χωρίς να έχει ερωτηθεί και ο δικός μας Δήμος, θα την προσβάλουμε στα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια και το δηλώνω αυτό ευθαρσώς. Μην ξεχνάμε ότι αν δεν επιμέναμε τόσο, το πλοίο – ρυπαντής του 2015 δεν θα είχε ταυτοποιηθεί. Δεν γνωρίζω σε τι φάση είναι η δικαστική πορεία του θέματος, όμως οφείλω να πω ότι η πετρελαιοκηλίδα στην Αγ. Πελαγία ήταν ένα απρόσμενο γεγονός που αντιμετωπίσαμε υποδειγματικά, καθώς η απορρύπανση δεν κόστισε στο Δήμο μας ούτε ένα ευρώ, ενώ καθαρίστηκε όλη η περιοχή με βάση όλα τα διεθνή πρότυπα. Ελπίζουμε να μη μας τύχει ξανά. Το Λιμενικό Ταμείο πάντως διαθέτει σύμβαση με εταιρεία απορρύπανσης καθώς και ειδικά απορρυπαντικά υλικά, όπως υποχρεούται από το Νόμο. 

ΕΡ: Επανειλημμένα έχει υπάρξει ευρεία ενημέρωση για το θέμα των παιδικών χαρών στο νησί. Κρίνοντας ότι η απόλυτη ασφάλεια και προστασία των παιδιών μας είναι το πρώτιστο καθήκον όλων μας πιστεύουμε ότι ορθώς η πολιτεία θέσπισε αυστηρότατες προϋποθέσεις για την λειτουργία των παιδικών χώρων. Πλην όμως όπως αντιλαμβανόμαστε ο γραφειοκρατικός κυκεώνας είναι τέτοιος που ουσιαστικά είναι απαγορευτικός (και από θέμα κόστους) για την επανίδρυση και λειτουργία τους. Ουσιαστικά λόγω της μη ύπαρξης δημοσίων παιδικών χαρών υπάρχει καταφυγή σε ιδιωτικές παιδικές χαρές οι οποίες πολλές φορές δυστυχώς δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ασφαλείας που είναι απαραίτητες. Το ερώτημα είναι πότε υπολογίζεται η λειτουργία των ήδη προετοιμασμένων αλλά και ποια είναι τα σχέδια της δημοτικής αρχής για το άμεσο μέλλον σχετικά με το θέμα. 

ΑΠ: Δυστυχώς και στο θέμα των παιδικών χαρών παραλάβαμε ένα πραγματικό χάος και ουδείς μπορεί να το αρνηθεί. Αν η προηγούμενη δημοτική αρχή επισκεύαζε και πιστοποιούσε έστω μία παιδική χαρά το χρόνο, σήμερα θα ήταν όλες οι δημοτικές παιδικές χαρές νόμιμες και πιστοποιημένες. Εμείς υποχρεωθήκαμε από το Υπουργείο Εσωτερικών να τις κλείσουμε γιατί οι παραβάσεις σε ζητήματα ασφάλειας των παιδιών είναι πολύ σοβαρές. Σας ενημερώνω όμως ότι μέχρι το τέλος του χρόνου η παιδική χαρά των Κοντολιανίκων και ίσως ακόμη μια, θα έχουν επισκευαστεί πλήρως, θα έχουν μπει καινούργια όργανα και θα υπάρχει η απαραίτητη πιστοποίηση. Στόχος μας είναι μέσα στο 2018 αυτό να έχει γίνει για ακόμα 2 παιδικές χαρές, συνολικά 4 δηλαδή. Πρέπει να γνωρίζετε ότι τα πιστοποιημένα όργανα είναι ακριβά, όμως δεν έχουμε το δικαίωμα να κάνουμε του κεφαλιού μας.

ΕΡ: Αρκετά θέματα βρίσκονται σε μια εκκρεμή κατάσταση και ατυχώς λόγω του ατέλειωτης κρατικής γραφειοκρατικής Λερναίας Ύδρας έχουν κατά κάποιο τρόπο «κολλήσει» και παραμένουν εκκρεμή. 
α) Το θέμα της λειτουργίας του χώρου θεάτρου Ποταμού έχει αναφερθεί ευρέως καθώς και οι μέχρι τώρα ενέργειες, δεν γνωρίζουμε όμως πότε υπολογίζεται να ολοκληρωθούν οι μελέτες, ενέργειες και έργα για την κανονική του λειτουργία.

ΑΠ: Το θέατρο του Ποταμού είναι μια σημαντική υποδομή, είναι όμως ανολοκλήρωτο. Δεν διαθέτει πυρασφάλεια, δεν είναι ολοκληρωμένο τεχνικά και οικοδομικά, δεν έχει μόνιμο φωτισμό, δεν έχει άδεια λειτουργίας. Συνεπώς δεν μπορεί να λειτουργεί με ασφάλεια για τους πολίτες. Το επιχείρημα «μα τόσα χρόνια λειτουργούσε» είναι αστείο. Το κακό κ. Λαμπρινίδη συμβαίνει μία φορά μόνο. Εμείς όμως δεν καθόμαστε με σταυρωμένα τα χέρια. Αν όχι μέσα στο 2017, στις αρχές του 2018 δημοπρατούμε με 30.000€ τις μελέτες ολοκλήρωσης του Θεάτρου.

Οι μελέτες που πρέπει υποχρεωτικά να εκπονηθούν προκειμένου το Θέατρο να αποκτήσει τη νομιμότητα που απαιτείται είναι οι εξής: 1) Τοπογραφική αποτύπωση περιβάλλοντος χώρου, 2) Έλεγχος Στατικής Επάρκειας Κερκίδων (υπάρχει μόνο για τη σκηνή), 3) Αρχιτεκτονική (διαμόρφωση κλειστών χώρων: χώρος εισιτηρίων, κυλικείο, πωλητήριο, WC ανδρών και γυναικών, WC ΑμΕΑ, καμαρίνια, αποθήκες κ.λπ.), 4) Ειδική Αρχιτεκτονική (διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, θέσεις στάθμευσης, φωτισμοί, δάπεδα κ.λπ.), 5) Ηλεκτρομηχανολογική (ενεργητική και παθητική πυρασφάλεια θεάτρου και κτισμάτων, ύδρευση, αποχέτευση, ήχος και φωτισμός σκηνής). 

Όλα αυτά είναι οι ελάχιστες νόμιμες προϋποθέσεις λειτουργίας του Θεάτρου, προκειμένου αυτό να λειτουργεί σωστά και κυρίως να παρέχει ασφάλεια στους θεατές αφού μόνο έτσι μπορεί να λάβει τη νόμιμη άδεια λειτουργίας. Πρόκειται για ακόμα μία περίπτωση σοβαρών παραλείψεων της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής, η οποία προέβη μόνο στη νομιμοποίηση του κτίσματος (με βάση το νόμο περί νομιμοποίησης αυθαιρέτων κτισμάτων) και παρέμεινε εκεί, ενώ θα μπορούσε (με ελάχιστη τότε γραφειοκρατία) να δημοπρατήσει και τις μελέτες, ώστε σήμερα να έχουμε έναν ώριμο φάκελο στα χέρια μας. 

Η δική μας Δημοτική Αρχή απαντά με συγκεκριμένο προγραμματισμό και με την τήρηση όλων των προβλεπόμενων προϋποθέσεων προκειμένου το Θέατρο να λάβει νόμιμη άδεια λειτουργίας, όσο και αν αυτό καθυστερήσει. Χρέος μας προς τις επόμενες γενιές είναι να επιλύσουμε με τρόπο νόμιμο όλες τις παραλείψεις που παραλάβαμε και να μην παραδώσουμε στους επόμενους τα ίδια χάλια που βρήκαμε εμείς. Εξάλλου οι πολιτισμός στο νησί μας ουδόλως επηρεάζεται αρνητικά από το γεγονός ότι το Θέατρο δεν μπορεί να λειτουργήσει, αφού οι εκδηλώσεις που γίνονται κάθε καλοκαίρι είναι πάρα πολλές σε όλο το νησί και μάλιστα τα τελευταία χρόνια με πολύ σημαντική ενίσχυση και παρέμβαση από το Δήμο μας με τη δημιουργία του Δημοτικού Φεστιβάλ «Ταξίδι στα Κύθηρα». 

β) Το θέμα της ολοκλήρωσης του υπολοίπου των δρόμων προς παραλίες του νησιού (Χαλκός, Διακόφτι, κ.λ.π.).

ΑΠ: Οι ανάγκες της οδοποιίας στα Κύθηρα είναι τεράστιες. Το δημοτικό οδικό δίκτυο υπερβαίνει ίσως τα 500 χλμ, συνεπώς τα χρήματα που απαιτούνται είναι πάρα πολλά για τη συντήρησή του. Επιπλέον, με τους νέους νόμους και τις διαδικασίες, για να επισκευαστεί ένας δρόμος απαιτούνται αδειοδοτήσεις που δεν χρειάζονταν παλαιότερα. Μέσα στα 3 αυτά χρόνια επισκευάσαμε πολλούς δρόμους σε διάφορους οικισμούς, ασφαλτοστρώσαμε το δρόμο προς τη Φυρή Άμμο στον Κάλαμο, μέρος του δρόμου προς την Κακή Λαγκάδα και ολοκληρώσαμε το δρόμο προς το Καλαδί. Φυσικά σε συνεργασία με την Περιφέρεια αναβαθμίσαμε τα 3,5 χιλιόμετρα του κεντρικού δρόμου, ένα έργο που κινδύνευε να χαθεί λόγω απουσίας αδειοδοτήσεων. 

Μέχρι το Πάσχα του 2018 δημοπρατούμε ένα πολύ μεγάλο έργο οδοποιίας, προϋπολογισμού 2.475.000€, που είναι ο δρόμος στα Διακοπουλιάνικα, στο Μελιδόνι, στην Αγία Αναστασία και στην Κακή Λαγκάδα, ενώ αναμένουμε την έγκριση του δασαρχείου για το δρόμο του Μόρμορη μήκους 3,5 χλμ που έχει χρηματοδοτηθεί με 500.000€ από την Περιφέρεια Αττικής. Μέσα στο 2018 επίσης δημοπρατείται το Γεφύρι Μάκρωνα, ένα έργο που η προηγούμενη δημοτική αρχή απέρριψε.

Μέσα στο 2017 δημοπρατήσαμε ένα έργο οδοποιίας με ίδιους πόρους (310.000€) που αφορά την διάστρωση δρόμων σε πολλούς οικισμούς στο νησί. Η μεγάλη γραφειοκρατία όμως δεν μας επέτρεψε να το εκτελέσουμε φέτος και έτσι θα περιμένουμε να περάσει ο χειμώνας και το έργο αυτό θα εκτελεστεί την άνοιξη. Αφορά τον δρόμο προς Όσιο Θεόδωρο, οδοποιία στον Ποταμό, την Αγ. Πελαγία, τη Χώρα, τον Κάλαμο, το Στραπόδι, τα Λογοθετιάνικα, τα Φριλιγκιάνικα, τα Αρωνιάδικα κ.λπ. 

Αντίστοιχη εργολαβία θα υπάρξει και μέσα στο 2018. Όμως υπάρχουν και περιπτώσεις δρόμων (π.χ. Χαλκός) όπου τα έργα βρίσκονται σε δικαστική εμπλοκή και παρά τη θέλησή μας να συνεχίσουμε, πρέπει να περιμένουμε. Πάντως η δημοτική οδοποιία με τα έργα αυτά αναβαθμίζεται πολύ. Ας μην ξεχνάμε ότι μέσα στους πρώτους μήνες της θητείας μας επισκευάσαμε τον κεντρικό δρόμο στα Κοντολιάνικα που επί χρόνια ήταν εξαιρετικά επικίνδυνος.

γ) Ακόμη θα θέλαμε να ρωτήσουμε εάν υπάρχει κάποια προοπτική για την ίδρυση νέου κάμπινγκ σε άλλες παραλίες του νησιού εκτός από αυτό του Καψαλίου.

ΑΠ: Υπήρχε ένα παλιό σχέδιο για δημιουργία Κάμπινγκ στην Παλαιόπολη από την Εγχώριο Περιουσία. Όμως η διαδικασία κόλλησε στο Δασαρχείο. Νομίζω ότι προς το παρόν δεν υπάρχει τέτοια προοπτική. 

ΕΡ:  Όπως πληροφορούμαστε το επόμενο έτος ένας μεγάλος αριθμός δημοτικών υπαλλήλων οδηγείται στην συνταξιοδότηση και όπως είναι γνωστό η προσλήψεις που έπρεπε όταν υπήρχε η δυνατότητα να γίνουν δεν έγιναν. Ποια λοιπόν θα είναι η επόμενη ημέρα της λειτουργίας της δημοτικής αρχής όταν εκτός των ήδη υπαρχόντων κενών δημιουργηθούν ακόμη μεγαλύτερα, την στιγμή δε που οι ανάγκες λειτουργίας αυξάνονται και μεγαλώνουν ασύμμετρα.

ΑΠ: Θίγετε ένα πολύ σοβαρό θέμα. Όπως έχω τονίσει δημοσίως, ο Δήμος μας σήμερα (2017) λειτουργεί με το λιγότερο προσωπικό στην ιστορία του και αυτό αποδεικνύεται από τα στοιχεία. Και με τόσο λίγο προσωπικό καταφέρνει να κάνει τόσα πολλά πράγματα, με τόσο αυξημένη γραφειοκρατία. Όμως η κατάσταση επιδεινώνεται με τις αναμενόμενες συνταξιοδοτήσεις. Όπως γνωρίζετε το Υπουργείο Εσωτερικών ενέκρινε την πρόσληψη τριών νέων μονίμων διοικητικών υπαλλήλων στο Δήμο και δύο στην Εγχώριο Περιουσία, όμως για το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ δεν έχουμε καμία ενημέρωση. 

Το Κράτος ζητά να τηρούμε προθεσμίες και διαδικασίες, αλλά την ίδια στιγμή δεν μας επιτρέπει να προσλάβουμε προσωπικό. Είναι ο ορισμός του παραλόγου. Είναι τραγικό το ότι στα χρόνια που πέρασαν δεν καταβλήθηκε προσπάθεια να γίνουν στο Δήμο νέες προσλήψεις καταρτισμένου διοικητικού προσωπικού, παρά τις προς τούτο διαρκείς παραινέσεις των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων προς την προηγούμενη διοίκηση. 

Η γραφειοκρατία βρίσκεται σε τέτοια επίπεδα που πλέον αδυνατούμε να την αντιμετωπίσουμε. Είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που θα θέσω και στο επικείμενο συνέδριο της ΚΕΔΕ στα Ιωάννινα. Αν άμεσα δεν υπάρξει λύση, ο Δήμος μας και πολλοί νησιωτικοί Δήμοι, θα οδηγηθούν σε κλείσιμο. 

ΕΡ: Κλείνοντας θέλουμε να σας ρωτήσουμε αν μέχρι στιγμής αποτιμάτε το έργο σας θετικά ή όχι. Αν έχετε μετανιώσει για το μεγάλο βήμα που κάνατε το 2014. Αν θα συμβουλεύατε ένα νέο να ασχοληθεί με την πολιτική και αν επιβεβαιώνετε τις φήμες που οργιάζουν στο νησί ότι δηλαδή σύντομα να ανέλθετε τα έδρανα του Κοινοβουλίου εγκαταλείποντας την Αυτοδιοίκηση. 

ΑΠ: Θεωρώ ότι τα πάντα κρίνονται συγκριτικά με το παρελθόν. Σε σχέση λοιπόν με τις χρυσές εποχές της αυτοδιοίκησης που βίωσαν οι προκάτοχοί μου (απουσία ελέγχων, διαύγειας, μητρώων, επιτρόπου, ελάχιστη γραφειοκρατία, περισσότερο προσωπικό) σήμερα οι Δήμοι βιώνουν τη χειρότερη περίοδο της ιστορίας τους. 

Μέσα λοιπόν στην περίοδο αυτή καταφέρνουμε και κάνουμε τόσα πράγματα με ελάχιστο προσωπικό, τεράστιες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, μειωμένους πόρους. Το 2014 ο Δήμος Κυθήρων εισέπραττε ετησίως από το Κράτος πάνω από 1.800.000€ (ΚΑΠ και ΣΑΤΑ) και το ποσό αυτό το 2017 μειώθηκε σε 1.200.000€. Η απώλεια αυτή (600.000€ κάτω) για ένα μικρό Δήμο σαν τον δικό μας είναι καταστροφική. Δημοπρατούμε μεγάλα έργα, παίρνουμε σημαντικές εκπτώσεις καταφέρνοντας να εξοικονομούμε επιπλέον χρήματα για επιπλέον έργα. Αποτιμώ λοιπόν θετικά τη μέχρι σήμερα πορεία μας, τη δουλειά των συνεργατών μου και των υπαλλήλων, που συνθήκες ακραίας κρίσης δίνουν σαφή δείγματα ήθους και γραφής. 

Και σίγουρα δεν έχω μετανιώσει για την υποψηφιότητά μου το 2014. Το αν θα συμβούλευα ένα νέο να ασχοληθεί με την πολιτική είναι μεγάλο θέμα. Με τα κοινά να ασχοληθεί, με την πολιτική όπως εκφράζεται σήμερα δεν είμαι σίγουρος. Κυριαρχεί η κοροϊδία, το ψέμα, η ανηθικότητα, η ανευθυνότητα. Φυσικά υπάρχουν και λαμπρές εξαιρέσεις που ελπίζω με τα χρόνια να υπερισχύσουν των αρνητικών παραδειγμάτων. 

Η πολιτική των κομματικών γραφείων, των μεταθέσεων, των βυσμάτων για ένα κρεβάτι σε ένα νοσοκομείο, για μια θεσούλα στο δημόσιο, για το σβήσιμο μιας κλήσης, με αφήνει παγερά αδιάφορο, με αηδιάζει. Το πρότυπο αυτό έχει πεθάνει και μαζί του πεθαίνουν πολιτικά όσοι το υπηρέτησαν λυσσαλέα μετά τη Μεταπολίτευση. Η προσκόλληση στο άρμα ενός Βουλευτή από τοπικούς κομματάρχες (συνήθως μειωμένων προσόντων και δυνατοτήτων) έχει παρέλθει ως πολιτική διαδικασία. 

Ο νέος άνθρωπος, ο μορφωμένος, αυτός που βιώνει τα επίχειρα της φούσκας των δεκαετιών 80 και 90, ο άνεργος, ο μικρομεσαίος που προκαταβάλει το 100% του φόρου του, ο πολύπαθος αγρότης, ο έντιμος δημόσιος υπάλληλος, ο συνεπής φορολογούμενος, ο χειμαζόμενος συνταξιούχος, ο φτωχός φοιτητής που με δυσκολία τα φέρνει βόλτα απαιτούν άλλου είδους πολιτικούς, άλλα πρότυπα. Απαιτούν γνώση, σοβαρότητα, εντιμότητα, αλήθεια ακόμα και αν είναι σκληρή, δυναμισμό, επιχειρήματα, τεκμηριωμένες θέσεις, λίγα λόγια και πολύ δουλειά. Μόνο με αυτούς τους όρους προτείνω στους νέους να ασχοληθούν με τα κοινά. Και όσο περισσότεροι ασχοληθούν με τέτοιες προϋποθέσεις, τότε ίσως πράγματι η νέα γενιά να μπορέσει να αλλάξει τον τόπο μας προς το καλύτερο. 

Δεσμεύομαι πάντως ότι θα ολοκληρώσω την θητεία αυτή για την οποία με εξέλεξε ο κυθηραϊκός λαός και μάλιστα με μεγάλο ποσοστό. Είμαι Δήμαρχος, ενεργώ ως Δήμαρχος και δρω αποκλειστικά με αυτοδιοικητικά κριτήρια σε κάθε μου επιλογή και απόφαση. Δεύτερες σκέψεις προς το παρόν δεν υπάρχουν, παρά τις συζητήσεις και προτάσεις που μπορεί όντως να τίθενται. 

Γεγονός είναι ότι εδώ και πολλά χρόνια πολλά πράγματα παρέμειναν όπως είχαν εδώ και 50 χρόνια. Ακόμη είναι γεγονός ότι αυτό δεν έγινε και τελείως τυχαία.

Ο κυθηραϊκός πληθυσμός άργησε πολύ να προχωρήσει στο επόμενο βήμα και ενώ οι εξελίξεις έτρεχαν οι Κυθήριοι μοιραζόμαστε μεταξύ μας την μοναδικότητα του νησιού μας, όντας ικανοποιημένοι ότι με την αυτοεπαίνεση θα εξασφαλίζαμε το απόλυτο.

Όταν όμως ο υπόλοιπος κόσμος τρέχει και εσύ απλά περπατάς, και μάλιστα αργά, τότε είναι σίγουρο ότι στο τέρμα θα φτάσεις τελευταίος.

Εξάλλου μια ορισμένη κάστα συμπατριωτών μας ήτανε απόλυτα ικανοποιημένη για την μερική απομόνωση καθώς αυτό εξυπηρετούσε το δόγμα ότι οι παραλίες μας είναι δικές μας και αμόλυντες και ότι τελικά το νησί ανήκει σε εμάς να κάνουμε τις διακοπές μας ήσυχα και παραδοσιακά.

Τα προβλήματα όμως όλα αυτά τα χρόνια που περάσανε συσσωρεύονταν δημιουργώντας ένα ασφυκτικό κλοιό γύρω μας που δυστυχώς εκτός των υπολοίπων είχε και τεράστια νομικά ερείσματα τα οποία ένα-ένα παρουσιάζονται όσο πληθαίνουν οι ενέργειες εξομάλυνσης τους.

Γνωρίζουμε ότι εκτός των όσων έχουν αναφερθεί σε αυτή την συνέντευξη υπάρχουν ακόμη πάρα πολλά που είτε μας διαφεύγουν είτε είναι ήσσονος σημασίας [βέβαια σε κάποιες άλλες εποχές ήτανε μάλλον αντίστροφα καθώς τα ήσσονος σημασίας έπαιζαν τον δικό τους εκλογικό προορισμό, όπως τοιχαλάκια, μαντρούλες, δρομίσκοι, τσιμεντοστρωσούλες, κ.λ.π]

Όμως θα θέλαμε να ξεφύγουμε τελείως από αυτά και να παραμείνουμε στα καίρια και κύρια προβλήματα αλλά και αναγκαίες υποδομές για να περάσουμε οριστικά σε κάποια άλλη εποχή που όχι μόνο θα φέρει πίσω τους νέους ανθρώπους που εγκαταλείπουν σταδιακά το νησί, αλλά και θα δώσει δουλειά σε νέους κατοίκους που θα προσελκυσθούν και θα ξαναζωντανέψουν το γερασμένο πληθυσμό πριν προλάβει να εξαφανισθεί τελείως.

Ευελπιστώντας ότι με αυτή την προσπάθεια μας συμβάλλαμε σε κάποιες πληροφορίες που θα βοηθήσουν όλους τους συμπατριώτες μας στην καλύτερη αντίληψη της πραγματικότητας των νησιών θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον κ. Δήμαρχο για τις σαφείς και διευκρινιστικές του απαντήσεις και να ευχηθούμε να υπάρξει πραγματική στήριξη από την Περιφέρεια και τον κρατικό ιστό ώστε σύντομα η μεγάλη αυτή λίστα προς εκτέλεση να μειωθεί δραστικά και σημαντικά.
----------------------------------------------------------------
Κυθηραϊκά Νέα -Αντώνης Λαμπρινίδης
----------------------------------------------------------------