"Κρυφό" χαράτσι στους καταναλωτές ασφαλισμένους επιβάλλει
η ΑΑΔΕ ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί τριβές στις σχέσεις ασφαλισμένων και
εταιρειών καθώς οι δεύτερες εμφανίζονται να «κλέβουν» τους πελάτες τους.
Πρόκειται για διάταξη που βλάπτει πρωτίστως τον Έλληνα καταναλωτή και
τον αδικεί σε μια δύσκολη συγκυρία αφού στην πράξη η εφαρμογή της
σημαίνει ότι η ασφαλιστική επιχείρηση δεν μπορεί πλέον να επιστρέφει
στον πελάτη, σε περίπτωση ακύρωσης της ασφάλισης, μαζί με το ασφάλιστρο
που δεν χρησιμοποιήθηκε και το τμήμα του φόρου που αντιστοιχεί σε αυτό
το ασφάλιστρο (βλ. συνημμένο παράδειγμα).
Ο περιορισμός αυτός ανατρέπει μια πάγια, ακολουθούμενη επί δεκαετίες,
πρακτική των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, η οποία είχε γίνει δεκτή από
την ελληνική φορολογική διοίκηση ήδη από τη δεκαετία του 1930 με σαφείς
βιβλιογραφικές αναφορές, ενώ ουδέποτε πριν την ΠΟΛ. 1028/2017 είχε
αμφισβητηθεί από τις αρμόδιες αρχές.
Σύμφωνα με την πρακτική αυτή οι ασφαλιστικές εταιρίες επιστρέφουν το
ασφάλιστρο σε περίπτωση ακύρωσης δεδομένου ότι η επιβολή του φόρου
προϋποθέτει την ύπαρξη έγκυρης ασφάλισης που είναι το αντικείμενο του
φόρου. Σε περίπτωση που η ασφάλιση ακυρώνεται, το αντικείμενο του φόρου
εξαφανίζεται και κατά συνέπεια τόσο το ασφάλιστρο όσο και ο φόρος
ασφαλίστρων που έχει ενσωματωθεί σε αυτό πρέπει να επιστραφούν στον
πελάτη.
Τούτο είναι το δεδομένο και αυτονόητο σε κάθε εμπορική συναλλαγή που
πραγματοποιεί σήμερα ο Έλληνας καταναλωτής. Ο,τιδήποτε άλλο συνιστά
αιφνιδιασμό και διακριτική μεταχείριση εις βάρος της ιδιωτικής
ασφάλισης, η οποία σήμερα εκτίθεται έναντι των πελατών της.
Η Πολιτεία πρέπει να δώσει λύση με τρόπο λογικό και έχοντας ως
γνώμονα το συμφέρον του καταναλωτή και όχι τις εισπρακτικές της ανάγκες.
Η ασφάλιση είναι ένα προϊόν ιδιαίτερης σημασίας για τον Έλληνα πολίτη
στις σημερινές συνθήκες παρατεταμένης κρίσης και ανασφάλειας. Το προϊόν
αυτό ζητά στήριξη από την Πολιτεία με θετικό τρόπο και όχι νέα εμπόδια
και αντικίνητρα.
Παράδειγμα
Κατά πάγια πρακτική εάν ένας καταναλωτής ασφαλισμένος ακύρωνε το
ετήσιο ασφαλιστήριο συμβόλαιο αυτοκινήτου του μετά από 6 μήνες, η
ασφαλιστική επιχείρηση του επέστρεφε το τμήμα εκείνο του ασφαλίστρου που
αντιστοιχούσε στο εξάμηνο μετά την ακύρωση μαζί με το τμήμα του φόρου
ασφαλίστρων που αντιστοιχούσε στο ασφάλιστρο αυτό.
Μετά την ΠΟΛ. 1028/2017 η ασφαλιστική επιχείρηση καλείται να του
επιστρέψει το εξαμηνιαίο ασφάλιστρο που αντιστοιχεί στο εξάμηνο μετά την
ακύρωση όχι όμως και το τμήμα του φόρου ασφαλίστρων που αντιστοιχεί στο
εξαμηνιαίο ασφάλιστρο, μια και η πολιτεία δεν επιτρέπει την επιστροφή
του φόρου ασφαλίστρων ακόμη και αν ακυρωθεί η ασφάλιση.
Την ίδια στιγμή ο ίδιος καταναλωτής εάν ακυρώσει συναλλαγή για
οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία ή αγαθό που επιβαρύνεται με Φ.Π.Α. θα
εισπράξει μαζί με το αντίτιμο και το φόρο.
-------------------------------------
Πηγή: nextdeal.gr
-------------------------------------